Hristo Vatev Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 28. За речта на ангелите 234. Помежду си ангелите говорят както хората на земята, и също като тях за различни неща: за домашни и граждански дела, за моралния и духовния живот — само с разликата, че [си] говорят по-умно от хората, тъй като мисълта им произтича от по-дълбок източник. Често пъти можех да общувам и разговарям с тях, понякога като приятел с приятели, понякога като непознат с непознати, и понеже тогава бях в еднакво състояние с ангелите, бях напълно убеден, че разговарям с хора на земята. 235. Ангелската реч, също като човешката, се състои от думи, които се произнасят чрез звуци, а звуците пък се възприемат. Ангелите, също като нас, имат уста, език и уши; имат също атмосфера, в която звуците на техния говор се разпростират; но тя е духовна, пригодена за ангелите, които са духовни създания. Ангелите дишат в своята атмосфера, като чрез вдишването и чрез издишването произнасят думите - съвсем по същия начин, както правят хората в своята атмосфера. 236. За всички на Небето има един език; всички се разбират един друг, към каквото и общество да принадлежат -било близко, било далечно. Обаче те не изучават този език, той е вроден всекиму, като произтича от неговите мислене и чувство; звукът на речта съответства на чувствата им, а звукосъчетанията, т.е. думите, съответстват на идеите на мисълта, които идват от чувството. От тук, щом като езикът съответства на тези неща, той също е духовен, бидейки звучащо чувство и говоряща мисъл. Ако внимава, всеки може да узнае, че всяка мисъл произтича от чувството, присъщо на любовта, а също така, че идеите на мисълта са различни форми, в които се разпределя общото чувство на любов. Няма мисъл и идея без чувство - то е техният дух и техният живот; ето защо ангелите само по речта разбират какъв е другият, само по гласа узнават какво е неговото чувство, от звукосъчетанията или думите разбират какъв е неговият разум. На по-мъдрите ангели им стига едно изречение, за да разберат какво е нечие господстващо чувство, защото тъкмо върху него обръщат особено внимание. Знае се, че във всекиго чувствата биват различни: едно е, когато се радваш, друго е, когато скърбиш, едно е, когато изпитваш милост или състрадание, друго е, когато постъпваш искрено и честно, едно е при любов и обич, друго е при гняв и ревност, едно е при преструва не и лицемерност, друго е при стремеж към почит и слава и така нататък; обаче господстващото чувство или господстващата любов остава една и съща във всички състояния. Затова по-мъдрите ангели, които я възприемат, узнават от речта цялото състояние на другия. От множество преживявания ми бе дадено да узная, че е така. Чувах ангели да разкриват живота на другия, само като го слушат; дори ми казаха, че узнават всичко за живота му по няколко негови мисли: от тях разбират каква е неговата господстваща любов, която съдържа в себе си по ред всичко; обясниха ми също така, че речта е единствената книга на човешкия живот. 237. Ангелският език няма нищо общо с езиците човешки, освен при някои думи, чието звучене отразява някакво чувство; дори не със самите думи, а с тяхното звучене, за което ще говорим впоследствие. Че ангелският език няма нищо общо с човешки езици личи от това, че за ангелите е невъзможно да произнесат и една дума от човешкия език. Някои са опитвали, но не са успели; те могат да произнасят само онова, което се съгласува напълно с техните чувства; което не се съгласува с чувствата, е против самия им живот, понеже животът произтича от чувствата, а от тях идва речта на ангелите. Беше ми казано също, че първият език на хората от нашата земя, бидейки даден на хората от Небето, се схождал с ангелския, и че еврейският език донякъде се схожда с ангелския. 238. Щом речта на ангелите съответства на тяхното чувство, идващо от любовта, а небесната любов е любов в Господа и обич към ближния (виж гл.13-19), това показва. Колко красива и приятна е тяхната реч, която въздейства не само върху слуха, но и върху вътрешното начало в ума на слушателите. Един коравосърдечен дух, с когото разговарял един ангел, толкова се трогнал, че заплакал, казвайки, че не може да се удържи, защото чувал самата любов да му говори. После казал, че дотогава никога не бил плакал. 239. Речта на ангелите е пълна също с мъдрост, защото произтича от вътрешността на тяхната мисъл, а вътрешната им мисъл е мъдрост — така, както вътрешното им чувство е любов. Техните любов и мъдрост се свързват в речта, правят я толкова пълна с мъдрост, че с една дума може да изрази онова, което човекът не може да каже с хиляди думи; освен това идеите на тяхната мисъл обхващат неща, които човекът нито може да схване, нито, още по-малко, може да изрази; ето защо, онова, което е видяно и дочуто на Небето, се нарича неизразимо - онова, което ухо никога не е чувало, и око никога не е виждало. Че това е така, се убедих от личен опит. Бях въвеждан понякога в същото състояние, в което се намираха ангелите, като в това състояние разговарях с тях и разбирах всичко, което ми казваха. Но когато се връщах към предишното си положение, значи в присъщото на хората природно мислене, и пожелавах да си припомня чутите от мен неща, не успявах. Имаше хиляди неща, които не бяха пригодни за идеите на природната мисловност, следователно, неизразими иначе, освен само в преливащи цветове на небесната светлина, но не и в човешки слова. Идеите на ангелските мисли, от които произлизат техните слова, всъщност са промени в небесната светлина, а чувствата, от които идват звуците на думите, са промени в небесната топлина, защото небесната светлина е Божия истина или мъдрост, а небесната топлина е небесно благо или любов (виж гл.126-140); от Божията любов произтича чувството на ангелите, а тяхната мисъл произтича от Божията мъдрост. 240. Тъй като ангелската реч произлиза пряко от тяхното чувство, както бе обяснено (виж гл.236), идеите на мисълта са различните форми, в които се съдържа общото чувство, то ангелите могат за минута да изразят онова, което човекът не би смогнал за половин час и могат само с няколко думи да обяснят описаното върху множество страници. Това също ми бе засвидетелствано от много преживявания. Идеите на ангелската мисъл и думите на речта им са едно цяло, както причината и действието, защото думите съдържат като действие онова, причина за което са идеите на мисълта. Затова всяка дума носи в себе си толкова много смисъл. Когато отделните части на мисълта, т.е. частите на ангелската реч, се явяват в зрима форма, те изглеждат като тънки вълни около ангелите или заобикаляща атмосфера, в която има безброй елементи; те са породени от тяхната мъдрост и прониквайки в мисълта на другия, й въздействат. Идеите на мисълта при всекиго (както ангел, така и човек) придобиват зрима форма в небесната светлина, когато това бъде угодно на Господа. 241. Ангелите от небесното царство на Господ говорят така, както ангелите от духовното царство на Господ; но небесните ангели говорят из по-вътрешна мисъл от духовните ангели; тъй като небесните ангели са в благото на любовта към Господ, те говорят из мъдростта, докато духовните ангели, които пребивават в обич към ближния (която в своята същност е истина, гл.215), говорят из разумността, защото мъдростта идва от благото, а разумността идва от истинното. Така че речта на небесните ангели е подобна на леко течение, мека и почти непрекъсната, докато онази на духовните ангели е малко по-трептяща и по-накъсана. Затова в речта на небесните ангели звучат гласните О и У, докато гласните И и Е се чуват в речта на духовните ангели. Гласните представят звука, който изразява чувството, защото, както вече се каза ( виж гл.236), звукът на ангелската реч съответства на чувствата, а членоразделните звукосъчетания - думите - съответстват на идеите на мисълта, които също идват от чувствата. Тъй като гласните не принадлежат към езика, а към извисяването на звуците в отделните думи според различните чувства, според състоянието на всеки, в еврейския гласните не се пишат и се изговарят различно. Именно от тук ангелите разбират какъв е човекът, що се отнася до чувствата и любовта. Речта на небесните ангели няма също така твърди съгласни и рядко минава от една съгласна към друга, без да вмъкне някоя дума, която да започва с гласна. Ето защо в Словото често се вмъква частицата и, както биха могли да установят онези, които го четат на еврейски, където тя се произнася меко и звучи като гласна както в началото, така и в края на думите. От думите в Словото на еврейски може дори да се узнае кое принадлежи към небесното, кое принадлежи към духовното; тоест, дали съдържа идеята за благо или идеята за истина. Думите, които се отнасят към благото, съдържат много У и О, понякога и А, а пък онези, които се отнасят към истината, използват главно Е и И. Тъй като чувствата се проявяват първо в звуците, то и при човешката реч се предпочитат думи, съдържащи главно О и У, когато се говори за високото, като например за Небето и за Бога. По същия начин музикалните звуци се извисяват, изразявайки високото; те звучат иначе, когато става дума за обикновеното; ето защо изкуството на музиката (Аrs musicae) може да изразява различни видове чувства. 242. В речта на ангелите има определена съгласуваност, Която не може да бъде описана; съгласуваността идва от обстоятелството, че мислите и чувствата, които пораждат речта, се проявяват и простират според формата на Небето; според тази форма всички се свързват в общества и според тази форма протича всяко общуване; че ангелите се свързват според формата на небето и че техните чувства преливат в тази форма, виж по-горе (гл.200-212). 243. Същата реч, каквато съществува в духовния свят, е вродена и на всеки човек във вътрешността на неговия разум. Но понеже тя не се проявява при хората в думи според чувствата, както при ангелите, човек не знае за нейното съществуване. Все пак, когато отиде в другия живот, човекът говори един и същи език с ангелите и с духовете, знае да говори на него, без никога да го е учил. Повече за това ще се каже по-нататък. 244. Речта е една за всички на Небето, както вече се каза по-горе, само дето варира: речта на по-мъдрите ангели е по-съкровена и по-изпълнена с разни оттенъци на чувствата и идеите на мисълта; речта на по-малко мъдрите е по-повърхностна и по-невдъхновена, докато речта на простите души, бидейки още по-недълбока, е съставена от думи, при които смисълът се измъква по такъв начин, както се случва, когато хората си говорят. Има също така реч чрез израженията на лицето, завършваща в звуци, изменени от идеите; има и реч, в която небесните образи се смесват с идеите, а идеите добиват зрима форма. Има и реч с жестове, съответстващи на чувствата и изобразяващи същото като думите. Има също реч на общото чувство и на общата мисъл. Има гръмовна реч, а и много други. 245. Речта на злите и адски духове е също духовна, защото идва от чувствата, само че от злите чувства, и значи от нечисти идеи, които са крайно противни на ангелите. Адските езици са противоположни спрямо езиците на Небето; поради това злите духове не понасят ангелската реч, а ангелите не понасят адското слово; за тях то е като зловоние, което дразни обонянието. Речта на лицемерите, т.е. на онези, които могат да се представят за ангели на светлината, е подобна по своите думи на ангелската реч; що се отнася обаче до чувствата и следователно до идеите на мисълта, тя е нейна пълна противоположност. Затова, когато мъдрите ангели узнават каква е тяхната реч по своето вътрешно качество, тя зазвучава като скърцане на зъби и започва да всява ужас в самите лицемери. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now