Hristo Vatev Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 36. За това, че Небето и Адът произлизат от човешкия род 311. В християнския свят изобщо не се знае, че Небето и Адът идват от човешкия род. Вярва се, че ангелите са сътворени изначално и от тях произлиза Небето, докато Дяволът или Сатаната бил ангел на светлината, но щом се разбунтувал, бил изхвърлен [от Небето] заедно със своите следовници, и че от тук произлиза Адът. Ангелите крайно се учудват, задето сред християните има такова вярване, а още повече пък, че съвсем нищо не се знае за Небето, когато все пак то е главната доктрина на Църквата. Но Виждайки, че властва такова невежество, те сърдечно се зарадваха, че сега Господу е станало угодно да разкрие [на хората] много тайни за Небето и Ада, като разсее, доколкото е възможно, мрака, които всеки ден нараства, понеже църквата е стигнала до своя край. Те искаха да потвърдя чутото от устата им: че на цялото Небе няма нито един ангел, който е изначално сътворен, нито в Ада има дявол, който, сътворен като ангел на светлината, да е бил захвърлен там. Там - на Небето или в Ада - всички произхождат от човешкия род; на Небето са онези, които са живели на света в небесните любов и вяра, а в Ада са онези, които са живели според адските любов и вяра.. Адът в цялост се нарича Дявол и Сатана: адът отзад е Дявол и там са онези, които наричат зли гении, а пък адът отпред, където са онези, които наричат зли духове, е Сатана. Какъв е единият Ад и какъв е другият, ще се Каже впоследствие. Казаха, че християните се вкопчват в такова вярване за обитаващите Небето и обитаващите Ада поради няколко места в Словото, разбрани единствено в буквалния смисъл, без да бъдат осветлени и разяснени чрез истинската доктрина, произлизаща от Словото. Все пак, буквалният смисъл, когато не е просветлен от истинската доктрина, води ума настрани, откъдето произтичат [разни видове] невежества, ереси и заблуждения. 312. Хората от Църквата смятат така по причина на вярването си, че никой човек няма да отиде на Небето или в Ада преди Страшния съд, за който Църквата учи, че всичко видимо пред очите ще погине и ще се замени от новото, че душата ще се върне при своето тяло и човекът пак ще заживее като човек. Това вярване съдържа другото - за ангелите като изначално сътворени, защото не може да се мисли, че Небето и Адът произхождат от човешкия род, ако се смята, че никой човек не ще отиде на Небето или в Ада преди свършека на света. Но за да убедя хората, че не е така, беше ми дадено да общувам с ангелите, а и да говоря с онези от Ада, вече много години, понякога от ранна утрин до късна вечер, чрез което да бъда осведомен за Небето и за Ада. Това ми се даде, щото човекът на Църквата да не остане в своето грешно вярване относно възкресението при Страшния съд, за състоянието на душата дотогава, за ангелите и за Дявола. Понеже това вярване е погрешно, то носи мрак, като при онези, които мислят според собствения си разум, поражда първо съмнения, а после ги довежда до отрицание. Такива хора се питат: как е възможно цялото небе с толкова много светила, със Слънцето и Луната, да се разруши и да изчезне? По какъв начин звездите от Небето могат тогава да паднат на земята, щом са много по-големи от нея? Как телата, оглозгани от червеите, отдавна изтлели и разпилени по всички ветрове, могат да се съберат отново, за да приемат своята душа? Къде междувременно се намира душата, какво е тя без чувствата, които е имала в тялото? Има още много подобни въпроси, които, бидейки неразбираеми, изпадат извън областта на вярата, а при мнозина унищожават вярата в живота на душата след смъртта, в Небето и Ада, а с това и във всичко останало, отнасящо се към вярата на Църквата; че тези въпроси погубват вярата, показват думите на онези, които се питат: кой от Небето или Ада е дошъл да разкаже за тях?; какво е човек да гори във вечен огън?; какво е денят на Страшния съд, напразно ли е чакан от векове? Плюс много други въпроси, които са отрицание на всичко. Онези, които мислят така, обикновено се вдават в светските проблеми. За да не се смятат за учени и знаещи, за да не смущават и за да не съблазняват простите по сърце и по вяра, за да не скриват с адски сенки идеите за Господ, за Небето, за вечния живот и за онова, което зависи от тях, Господ отвори вътрешните начала на моя дух и чрез това ми бе дадено да говоря с всички, които познавах в телесния им живот, след като бяха умрели. С някои от тях говорих с дни, с други — месеци, с трети по цяла година; говорих с толкова много, че мисля да са над сто хиляди; много бяха от Небето, много бяха и от Ада. С някои от тях приказвах само два дни след тяхната кон чина и им разказвах как в момента се извършват последните приготовления и ритуали за погребението. Те отговаряха, че добре правят, като изхвърлят онова, което им е служило за тяло при техните деяния на света. Молеха ме да кажа, че не са мъртви, а че живеят като хора, също както преди, само са преминали от един свят в друг, като не са загубили нищо от предишното, защото пак обитават в тяло с всичките му усещания, имат воля и разум, както преди, имат същите мисли и чувства, същите стремежи, каквито са имали на земята. Мнозина от скоро умрелите, забелязвайки, че живеят като хора, както преди, при това в същото състояние (тъй като след смъртта първото състояние на всеки човек е като онова, в което е бил на света, а после постепенно започва да се изменя и да преминава било на Небето било в ада), изпитваха нова радост, задето живеят и казваха, че още не могат да повярват. Мнозина се учудваха защо са били в такова невежество и слепота за своето жизнено състояние след смъртта си, а още повече, че в такова невежество и слепота са хората на Църквата, които все пак би трябвало да бъдат много по-осветени по тези въпроси от всички останали хора по земята. Така те тепърва виждаха причината за това невежество и тази слепота -именно, че външното, т.е., светското и телесното, дотолкова било завоювало и изпълнило техните умове, щото те не можели да се издигнат до небесната светлина и да осъзнаят проблемите на Църквата отвъд доктриналното. Когато телесното и светското биват обичани толкова много, колкото днес, умът се изпълва с мрак, се опита да проникне по — далеч от буквата на църковното. 313. Много от учените на християнския свят се изумяват, когато, след като умрат, се виждат в тяло, облечени в дрехи, и обитаващи домове, също както в света, а когато извикат в своята памет какво са мислили за живота след смъртта, за душата, за духовете, за Небето и за Ада, обзема ги срам: обявяват мислите си за безразсъдни и казват, че вярата на простите [хора] съдържа повече мъдрост отколкото техните мисли. Бяха проучени онези учени, които се утвърждават в такива вярвания и приписват всичко на природата; оказа се, че техните вътрешни начала са напълно затворени, докато външните им начала са напълно отворени, което показва, че те гледат не Небето, а света, и с това, Ада; защото, колкото повече са отворени вътрешните начала, толкова повече човекът гледа към Небето; Колкото повече вътрешните начала са затворени, а външните са отворени, толкова повече той гледа към Ада; Вътрешните начала при човека са създадени за това, за да възприемат всичко от Небето, а външните са създадени, за да приемат всичко от света. [Ето защо] онзи, който приема само света, без същевременно да приема Небето, приема Ада. 314. Че Небето произлиза от човешкия род, може да бъде установено дори чрез обстоятелството, че ангелският дух и човешкият дух са сходни: както единият, така и другият се радват на способността да разсъждават, да възприемат и да желаят; и двата са създадени, за да приемат Небето. Така че човешкият дух е също толкова мъдър, колкото и ангелският; но не е толкова мъдър на този свят, защото пребивава в земно тяло, където неговият духовен ум мисли съгласно природното. Иначе стоят нещата, когато умът се освободи от своята връзка с тялото: тогава духът вече не мисли природно, а духовно; като мисли духовно, той мисли непонятни и неизразими за природния човек мисли, добива мъдрост, еднаква с ангелската. От тук може да се установи, че вътрешното начало, онова, което наричат дух на човека, в своята същност е ангел (виж по-горе гл.57); веднъж прекратена връзката му с земното тяло, той, също както и ангелът, добива човешка форма. За това, че ангелите имат съвършена човешка форма, може да се види по-горе (гл.73-77). Но когато вътрешният аспект на човека не е разкрит отгоре, а само отдолу, тогава той, след като се отдели от тялото, макар в човешки образ, добива ужасна и дяволска форма, понеже не може да гледа нагоре — към Небето, а само надолу - към Ада. 315. Онзи, който знае за Божия порядък, може да разбере, че човекът е създаден, за да бъде ангел, понеже човекът е крайният предел на порядъка (гл.304), в който може да се образува всичко, принадлежащо на небесната и ангелската мъдрост, онзи предел, който може да ги възстановява и умножава. Божият порядък никога не се спира по средата и не образува нищо без краен предел, защото не би бил в своите пълнота и съвършенство, ами отива до последната степен; едва когато стигне до нея, той започва да формообразува. Чрез събраните тук средства той се възстановява и се умножава още повече, което става посредством пораждания (per procreationes). Ето защо последната степен е разсадникът на Небето. 316. Господ е възкръснал не само като дух, но също като тяло, понеже, докато бил в света., Той прославил цялата Си човешкост, тоест, направил я Божествена. Всъщност душата, която е в Него от Отца, била Самата Божественост, а сътвореното тяло, бидейки подобие на душата, тоест на Отца, също станало Божествено. Ето защо Господ, както никой от гората, възкръснал духом и телом. Той го по-казал пред своите ученици, които, като Го видели, помислили, че виждат дух ето неговите думи: „Вижте ръцете Ми и нозете Ми. Аз съм Същият; попипайте Ме и вижте; понеже духът няма плът и кости, както виждате Мене, че имам.“ (Лука, 24:39). Чрез това Той посочил, че е човек не само духом, но и телом. 317. За да се знае, че човекът живее след смъртта и че отива на Небето или в Ада според своя земен живот, ми се показаха множество неща относно състоянието на човека след смъртта; за тях ще се говори впоследствие, когато стане дума за света на духовете. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now