Hristo Vatev Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 41. За браковете на Небето 366. Понеже Небето произхода от човешкия род, то ангелите там са от двата пола; тъй като от Сътворението жената е за мъжа и мъжът е за жената, тоест те са един за друг, като тази любов е вродена в двамата, от тук следва, че браковете на Небето са същите, както на земята. Но браковете на Небето много се различават от браковете на земята. Отсега нататък ще говорим за това, какво са браковете на Небето, по какво се различават от браковете на земята и по какво им приличат. 367. Бракът на Небето е свързване на двама в един дух; нека първо да обясним каква е същината на това свързване. Духът се състои от две части - едната се нарича интелект, а другата се нарича воля; само когато тези две части действат заедно като едно, се говори за дух; съпругът ръководи частта, наричана интелект, докато съпругата - частта, наричана воля; когато това съюзяване, присъщо за вътрешните начала, слезе в нисшите, присъщи на тялото, то се възприема и чувствува като любов, а именно, съпружеска любов. От което става ясно, че съпружеската любов води своето начало от свързването на двамата в един дух; на Небето наричат това съжителство, а за съжителстващите казват, че са едно, а не двама. Затова двама съпрузи на Небето се наричат един, а не двама ангели. 368. Това, че има такова свързване между съпруг и съпруга във вътрешните начала, присъщи на духа, произхожда от самото сътворение; мъжът се ражда, за да бъде разумен, значи, да мисли според разума, а жената се ражда, за бъде във волята и от тук, да мисли според волята. Това става ясно по склонностите и нрава на всекиго от двамата, както също по тяхната форма: по нрава, понеже мъжът действува според разсъдъка, докато жената действува според чувството; по формата, понеже мъжът е по-груб и не тъй красив в лице, с по-твърда реч и по-здраво тяло, а жената има по-гладко и по-хубаво лице, по-нежна реч, по-меко тяло; подобна е разликата между интелект и воля или между мисъл и чувство; подобна е разликата също така между истина и благо, или пък между вяра и любов, понеже истина и вяра са присъщи на интелекта, а благо и любов са присъщи на волята. Затова в Словото под юноша и мъж в духовния смисъл се разбира интелектът на истината, а пък под девойка и жена се разбира чувството на любов към доброто. Затова и Църквата се нарича, заради нейната любов към истината и благото, съпруга или девица, а всички, които живеят в любов към благото, се наричат девствени, например в Откровение, 14:4. 369. Всеки -мъж или жена - се радва на разум и воля, но все пак при мъжа преобладава интелектът, докато при жената преобладава волята, а човекът се определя според началото, което преобладава. Обаче при небесните бракове нищо не преобладава: волята на съпругата е воля и на съпруга, интелектът на съпруга е интелект и на съпругата, понеже единият обича да желае и мисли като другия, тоест взаимно и обратно; от тук идва тяхното свързване в едно. Това единение е действително, понеже волята на съпругата навлиза в интелекта на съпруга, а интелектът на съпруга навлиза във волята на съпругата, особено когато се гледат лице в лице, понеже, както често се казваше по-горе, на Небето има съобщаване на мисли и чувства, особено между съпрузи, които се обичат един друг. От тук може да се установи какво е свързването на духовете, което създава съпружеството и което поражда съпружеската любов на Небето, а именно, единият да иска всичко, което е негово, да принадлежи на другия, и обратно. 370. Беше ми казано от ангелите, че колкото двама съпрузи са в такава връзка, толкова те живеят в съпружеска любов и същевременно в разумност, мъдрост и щастие, понеже Божието благо и Божията истина, от които идват всяка мъдрост, всяка разумност, всяко щастие, се вливат преди всичко в съпружеската любов, че тя е самата основа за Божието въздействие, бидейки същевременно съюз на благо и истинно. Както има съюз на интелекта и волята, така има също съюз на истинното и благото, понеже интелектът приема Божията истина и дори се образува от истините, а волята приема Божието благо и дори се образува от благата. Това което човекът желае, за него е благо, а това, което разбира, за него е истина. Затова е едно и също дали ще се каже свързване на интелекта и волята, или свързване на истината и благото. Съюзът между благото и истинното изгражда ангела, както и неговите разумност, мъдрост и щастие; следователно ангелът става такъв според съюза в него на благото с истината и на истината с благото или, което е същото, според свързването в него на любовта с вярата и на вярата с любовта. 371. Божественото, идващо от Господа, се влива основно в съпружеската любов, защото тя произлиза от свързване на благото и истинното; именно, както се каза по-горе, едно и също е дали ще кажем съюз на интелекта и волята или съюз на благото и истината. Това свързване се извежда от Божията любов на Господ към всички на Небето и земята: Божието благо, което ангели и човеци приемат в Божиите истини, идва от Божията любов; понеже единствен приемник на благото е истината, онзи, който не е в истината, не може да приеме нищо от Господ и от Небето; колкото истината при човека е свързана с благото, толкова сам той е свързан с Господ и Небето. Това е истинското начало на съпружеската любов и затова тя е самата основа на Божието въздействие. Ето защо съюзът на благо и истина се нарича небесен брак, ето защо и в Словото Небето се сравнява с брака и дори се нарича така, ето защо Господ се нарича Съпруг и Жених, ето защо Небето с Църквата биват наричани Невеста или понякога Съпруга. 372. Благото и истината, свързани в ангела или в човека, не са две неща, а едно, понеже тогава благото е истина, а истината е благо; това съединение става, когато човекът мисли онова, което желае, и желае онова, което мисли -тогава мисъл и воля са едно цяло, тоест един дух: мисълта създава или придава формата на онова, което волята желае, докато волята му се наслаждава. Ето защо, двама съпрузи на Небето не се наричат двама, а един ангел. Тъкмо това се разбира в думите на Господ: „Не сте ли чели, че Оня, Който отначало ги сътвори, мъж и жена ги сътвори и каза: „затова ще остави човек баща и майка и ще се прилепи до жена си, и ще бъдат двамата една плът"? Тъй щото те вече не са двама, а една плът. Прочее, което Бог е съчетал, човек да неразлъчва. (...) Не всички възприемат тая дума, но ония, на които е дадено" (Матей, 19:4-6,11; Марк, 10:6-9; Битие, 2:24) - Тук се описва небесният брак на ангелите, а също бракът на благо и истина; „което Бог е съчетал, човек да не разлъчва" подразбира, че благото не бива да бъде разделяно от истинното. 373. Сега може да се види от къде идва действително съпружеската любов: именно, че първо тя се образува в духа на свързаните в брак, а после низхожда и минава в тялото, където се възприема и се чувствува като любов; онова обаче, което се възприема и се чувствува в тялото, води [своето] начало от духовността на човека, понеже произтича от интелекта и волята - интелектът и волята изграждат духовния човек; онова пък, което низхожда от духовния човек в тялото, се проявява там под други образи, обаче запазва прилика и родство с духовното, като душата с тялото или като причината със следствието, както може да се установи от казаното и показаното в двете глави за съответствията. 374. Веднъж слушах един ангел да описва истински съпружеската любов и нейните небесни наслади ето как: тя е Божествеността на Господ на Небето, т.е. Божието благо и Божията истина, съединена в двама до там, че те да не са повече двама, а да са едно; каза, че двама съпрузи на Небето са тази любов, понеже всеки от тях изразява своето благо и своята истина както като дух, така и като тяло, понеже тялото е [външен] образ на духа, бидейки създадено по негово подобие. От това той изведе, че Божественото се изобразява в двамата, които живеят в истински съпружеска любов; щом се изобразява Божественото, в тях се изобразява и Небето, понеже цялото Небе е Божието благо и Божията истина, идващи от Господ. Ето защо всичко небесно е вписано в тази любов заедно с всички неизброими блаженства и наслади; броя им ангелът изразяваше с дума, която съдържаше мириади мириади. Учуди се, че човекът на църквата нищо не знае за това, когато все пак Църквата е Господно Небе на земята, а пък Небето е бракът на благото и истинното. Говори също за своето удивление, че повече в църквата, отколкото извън нея, се вършат и се допускат прелюбодеяния, понеже сами по себе си удоволствията от тях, разбрани в духовния смисъл, и от тук — в духовния свят, не са нищо друго освен насладите на свързаната със злото любов към лъжата. Такава наслада е адска, понеже е напълно противна на небесната, която е насладата на свързаната с доброто любов към истината. 375. Всеки знае, че двама съпрузи, които се обичат, са вътрешно свързани, както и че същността на брака е единението на душите или умовете; оттук би могло да се разбере, че каквито са сами по себе си душите или умовете, такова е единението между двамата, съответно, такава е и тяхната любов. Духът се образува единствено от благата и истините, понеже всичко във вселената се отнася към благото и истината, а също и към техния съюз; Поради това единението на умовете е такова, каквито са онези истини и блага, от които те се образуват; ето защо свързването на умове, формирани от неподправени истини и блага, е най-съвършеното. Трябва да се знае, че няма по-силна взаимна любов, отколкото любовта между благото и истината. Ето защо от нея произхожда истинската съпружеска любов. Лъжа и зло също се обичат, но тази любов сетне се обръща на ад. 376. От онова, което бе казано досега относно произхода на съпружеската любов, може да се заключи кои живеят в нея и кои - не; в съпружеска любов живеят онези, които чрез божиите истини се намират в Божието благо; любовта е толкова по-истинска, колкото по-неподправени са истините, които се съединяват с благото; понеже всяко благо, свързващо се с истината, произлиза от Господ, то от тук следва, че никой не може да живее в истинска съпружеска любов, ако не признава Господ и Неговата Божественост, защото без това Господ не може да въздейства и да се съедини с истините в човека. 377. От тук става ясно, че онези, които са в лъжа, не живеят в съпружеска любов, особено ако тази лъжа произлиза от злото. При онези, които живеят в зло и от там в лъжа, вътрешните начала, присъщи на духа, са заключени; затова там не може да съществува никакво начало на съпружеска любов; но под това, във външния или природния човек, отделен от вътрешния, се извършва съединяване между лъжата и злото, което се нарича адски брак. Дадено ми бе също да видя какво е бракът между онези, които живеят в лъжата на злото, или така наречения адски брак: те говорят един с друг, дори се свързват в похотта, но вътре в тях гори взаимна смъртна омраза - такава, че не мога да я опиша. 378. Не може да има съпружеска любов между двама от различни религии, понеже истината на единия не е съзвучна с благото на другия, а две различни и несъгласни начала не могат да образуват от два духа един; поради това произходът на тяхната любов няма нищо духовно - ако съжителстват в разбирателство, това е единствено поради природни причини. Затова на Небето се свързват в брак само с онези, които принадлежат към едно и също общество, тъй като са в еднакво благо и еднаква истина, не и с онези, които са извън обществото. По-горе (гл.41 и следващи) може да се види, че всички ангели от едно общество живеят в едно благо и една истина, което ги различава от жителите на другите общества. Това е представено също така сред израилтяните, където браковете се сключват вътре в границите на едно коляно и особено между семейства от едно коляно, но не извън коляното или пък извън семействата от едно коляно. 379. Не може да има също така съпружеска любов между един съпруг и много съпруги, понеже това не само унищожава духовното и начало, изискващо два духа да правят един, но разрушава и вътрешното съединение на благото и истината, от което произтича самата същност на тази любов; бракът с няколко жени, а не с една, е също като интелекта, разделен на много воли и също като човека, предан не само на една, а на много църкви, което раздробява вярата му дотам, че [той] изобщо я няма. Ангелите казваха, че да имаш много съпруги е напълно противно на Божия порядък и те го знаят по различни поводи, например от обстоятелството, че още щом помислят за многоженство, веднага се лишават от вътрешно блаженство и небесно щастие и изпадат в състояние, подобно на опиянение, понеже благото вътре в тях се отделя от истината. Понеже вътрешните начала на духа им изпадат в такова състояние при едничката мисъл с някакво намерение [за многоженство], те ясно съзнават, че съжителството с много жени като с една заключва вътрешните начала и прави така, че на мястото на съпружеската обич се промъква похотливата любов, която [те] отделя от Небето. После казаха, че човекът трудно го разбира, понеже малцина са онези, които изпитват истинска съпружеска любов, а пък онези, които не я изпитват, не знаят нищо за вътрешната и наслада и познават само насладата на похотта, която подир кратко съжителство се обръща в разочарование. Докато насладата от истинската съпружеска любов не само трае на земята до дълбока старост, а дори след смъртта става небесна наслада, като тогава се изпълва с вътрешно блаженство, което се усъвършенства във вечността. При това ангелите казаха, че блаженствата на истинската съпружеска любов могат да са хиляди и хиляди и никое не може да е известно на човека, нито може да бъде разбрано от някого, който не живее в брака на благото и истината от Господ. 380. Любовта към власт на единия над другия напълно унищожава съпружеската любов и нейната небесна наслада, понеже, както вече се каза по-горе, съпружеската любов и нейната наслада се състоят в това, волята на единия да бъде воля на другия и обратното. Тази любов към господство разрушава в брака всичко, защото господстващият иска само неговата воля да бъде в другия, а съответно волята на другия за него да не съществува и затова няма взаимност между съпрузите, няма съобщаване на любовта и насладата от нея с другия, а все пак общуването и идващото от него свързване са онази вътрешна наслада, която се нарича блаженство. Обаче любовта към господството задушава това блаженство, а с него всичко небесно и духовно, присъщо на съпружеската обич, дотам, че такива хора не знаят нищо за духовното в брака. Ако се говори за него, хората го разглеждат като толкова презряно, че при първото споменаване на блаженството започват да се смеят или да се ядосват. Когато единият желае и обича онова, което другият желае и обича, тогава те са свободни, защото всяка свобода идва от любовта. Където има господство, няма свобода за никого, нито за роба, нито за господаря: единият е роб, но господарят също е роб, понеже робува на желанието да властва. Онзи обаче, който не знае какво е свободата на небесната любов, изобщо не разбира това. Все пак, от онова, което се каза по-горе за произхода и същността на съпружеската любов, може да се разбере, че колкото повече господството навлиза в нея, толкова повече духовете не са съединени, а напротив, разделени: господството подчинява, а подчиненият дух или няма никаква воля, или има противоположна воля: ако няма воля, значи в него няма любов; ако волята му е противоположна, то вместо любов има омраза. При живеещите в такъв брак вътрешните начала са във взаимна борба и сблъсък, както става при две противоположности, въпреки че външно се сдържат - заради запазване на спокойствието. Техните вътрешни битки и борби излизат на бял свят след смъртта им, понеже повечето съпрузи се срещат и тогава започват да се борят помежду си като врагове и се разкъсват взаимно. Те вършат това според състоянието. на своите вътрешни начала. На няколко пъти ми бе дадено да видя техните сблъсъци и техните терзания: някои от тях бяха пълни с отмъстителност и жестокост. В другия живот вътрешните начала на всекиго се освобождават, без повече да бъдат ограничавани от външните, както по разни причини става на земята; тогава всеки е такъв, какъвто е вътрешно. 381. При някои има нещо като съпружеска любов, но това не е съпружеска любов, ако двамата не се намират в доброто и истината, а само изглежда като съпружеска поради много причини: например, когато съпрузите се грижат за дома, живеят в сигурност, покой и бездействие, помагат си в болести и в старост или наглеждат обичните им деца. Понякога тя се дължи на страха от съпруга, от чуждото мнение или на някакви лоши цели, понякога причината е похотливостта. При това тази любов се различава между съпрузите: при единия може да бъде повече или по-малко, при другия може да бъде по-малко или пък изобщо да я няма; ето защо, за единия тя може да е Небето, а за другия може да е Адът. 382 а. Истинската съпружеска любов е във вътрешното Небе, защото ангелите там живеят в брака на благото и истината, а също така в невинността. Ангелите от нисшите небеса също обитават в съпружеска обич, но само според количеството на своята невинност, защото съпружеската любов, разглеждана сама по себе си, е състояние на невинност. Затова между съпрузите, живеещи в съпружеска любов, съществуват небесни наслади, които пред техните духове са почти като невинните игри при децата и дори няма нищо, което да не им доставя наслада; Небето влияе със своята радост във всички подробности от техния живот; затова съпружеската любов се представя на Небето в прекрасен образ: видях я като девица с неописуема красота и оградена от снежно бял облак. Беше ми казано, че цялата красота на ангелите произлиза от съпружеската любов: нейните чувства и мисли се изобразяват като елмазни лъчения, сякаш от тъмно злато и бляскави рубини, при това придружени от чувства на наслада, докосващи вътрешните начала на духа. С една дума, Небето се изобразява в съпружеската любов, защото при ангелите Небето е съединението на благото и истината, а това съединение образува съпружеската любов. 382 б. Браковете на Небето се различават от земните бракове по това, че последните целят създаването на потомство, а на Небето целта е раждането на благото и истината. Това раждане заменя другото, понеже бракът на Небето, както бе показано по-горе, е брак между благо и истина, като в този брак се обичат преди всичко благото и истината, както и техния съюз. Това поражда бракът на Небето. Затова в Словото рождения и поколения означават духовни рождения и поколения, т.е. раждания на благо и истинно; майка и баща означават истината, съединена с пораждащото благо; синовете и дъщерите означават порожденията на истината и благото; зетьовете и снахите пък означават тяхното свързване и така нататък. От това става ясно, че небесните бракове не са като земните: там съюзите са духовни и затова няма защо да се наричат бракове, а свързване на един дух с друг поради съединяването на благото и истината; на земята обаче съществуват бракове, защото земните съюзи са не само духовни, но и плътски. Понеже на Небето всъщност няма бракове, то и свързаните в съюз не се наричат съпруг и съпруга, а всеки от тях, съгласно ангелското понятие за съединението на два духа в един, се назовава с една дума, която означава принадлежащото на единия и на другия взаимно. От тук можем да узнаем, по какъв начин трябва да се разбират думите на Господ за браковете (Лука, 20:35,36). 383. Дадено ми бе също така да видя по какъв начин общуват съпрузите на Небето. Всеки един общува с подобните и страни от различните, затова всяко общество на Небето се състои от подобни. Но подобните не се стремят към подобните от себе си, а от Господ (виж по-горе гл.41, 43, 44 и следващи). По същия начин се съюзяват съпругът и съпругата, чиито духове могат да се свържат в един: още от пръв поглед те пламенно се обичат, виждат се като съпрузи и встъпват в съюз. Ето защо всички небесни единения произлизат единствено от Господ. При това се чества празник, на които биват поканени мнозина; празниците се различават според обществата. 384. Понеже земните бракове са разсадници на човешкия род, а небесните бракове са разсадници на ангелския, тъй като, както по-рано беше показано в съответната глава, Небето произхожда от рода човешки, а също понеже браковете имат духовен произход (идвайки от съединяването на благото с истината) и Божествеността на Господ въздейства основно в съпружеската любов, за ангелите те са свещени. И обратно: тъй като прелюбодеянията са противни на съпружеската любов, ангелите ги разглеждат като нещо скверно; както в съпружеството ангелите съзират съединение на благото и истината, тоест Небето, така в прелюбодеянието виждат съединение на злото и лъжата, тоест Ада. Поради това, още щом чуват да се споменава „прелюбодеяние", те се извръщат настрана. Пак затова, когато човек извърши прелюбодеяние заради удоволствието, Небето се затваря за него; след това [затваряне], той не признава повече нито Божественото, нито каквото и да било, свързано с вярата на Църквата. Всички, обитаващи Ада, са против съпружеската любов; дадено ми бе да го разбера от аурата, която струеше от тях и беше някакво безкрайно усилие да се разтрогва и разрушава бракът. От тук ми стана ясно, че насладата, властваща в Ада, е насладата от прелюбодеянието, а също и че насладата от прелюбодеянието е насладата от разрушаването на съюза между благо и истина, който изгражда Небето. От тук следва, че удоволствието от прелюбодеянието и адското удоволствие са напълно противоположни на удоволствието от съпружеството, т.е. на небесната наслада. 385. Някои духове по навик, придобит от телесния живот, особено изкусно ме преследваха чрез едно меко, почти вълнообразно влияние, обикновено присъщо за добрите духове, но разбрах. че в него имаше хитрост и други такива качества с цел да съблазняват и да заблуждават. Все пак говорих с един от тях, който, както разбрах, на земята бил военачалник. Щом усетих, че в идеите на неговите мисли се криеше похот, заговорих с него за брака на духовно-образен език, който напълно изразяваше смисъла, понякога и повече значения. Той ми каза, че в телесния живот не смятал прелюбодеянията за нищо; наложи се да му обясня, че прелюбодеянията са скверни, въпреки че за онези, които ги вършат, те не изглеждат такива, а изглеждат дори допустими поради насладата, която изпитват, и поради убежденията, които после си създават. Той можеше да разбере скверността на прелюбодеянието и чрез обстоятелството, че съпружествата са разсадници на рода човешки, а от тук и разсадник на небесното царство, поради което не трябва никога да се нарушават, а да се смятат за свещени. Той можеше да разбере това, тъй като би трябвало да знае, че се намира в другия живот, значи е в състояние да разбере, че съпружеската любов слиза от Господ долу чрез Небето и че от нея, като от родител, произлиза взаимната любов - основата на небесата. Можеше да го разбере също от факта, че прелюбодейците, още щом се приближат до небесните общества, усещат своята смрад и бързат да се хвърлят в Ада; можеше поне да знае, че нарушаването на съпружеството върви срещу Божиите правила, както и срещу гражданските закони на всички царства; освен всичко друго то е против здравия разум — срещу Божия и срещу човешкия порядък. Той ми отвърна, че през своя земен живот не се е замислял за това и пожела да размисли. Аз му казах, че истината не допуска разсъждения, защото те пораждат наслада и следователно водят към злото и лъжата; че преди всичко трябва да се замисли относно онова, което му се казва, защото е истина; или да тръгне от принципа, толкова познат на земята, че никой не трябва да сторва на другите онова, което [сам] не иска другите да му сторят. Ако следователно някой би прелъстил по такъв начин неговата съпруга, която той обича, както обикновено е в началото на всеки брак, то, когато е разгневен и в такова състояние даде глас на своите чувства, нима сам той не би твърдял, че прелюбодеянията са гнусни; нима тогава, дарен с разум, не ще се убеди срещу прелюбодейците повече от други: дотам, че да им отреди пребиваване в Ада? 386. Беше ми показано по какъв начин удоволствията на съпружеската любов отиват към Небето и по какъв начин насладите на прелюбодеянието слизат към Ада: възходът на насладите на съпружеската обич към Небето водеше до блаженство и щастие, които се множаха, ставаха неизброими и неизразими: все по-дълбоки, все по-неизброими, все по-неизразими - стигайки чак до самото вътрешно небе, или Небето на невинността. Това се извършва в пълна свобода: всяка свобода идва от любовта, а пък висшата свобода идва от съпружеската обич — самата небесна любов. Що се отнася до прелюбодеянията, пътят им водеше към Ада и постепенно слизаше в най-ниското, където няма нищо друго, освен страх и ужаси. Ето каква съдба очаква прелюбодейците след техния земен живот. Под прелюбодейци се разбират тъкмо онези, които изпитват наслада в прелюбодеянието, но не и в съпружеството. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now