Hristo Vatev Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 42. За деянията на ангелите на Небето 387. Не е възможно нито да се изброят, нито подробно да се опишат всички неща, които се вършат на Небето; могат да се кажат само някои общи положения за тях, понеже те са безброй и варират според обществата. Всяко общество има особено задължение, защото обществата се различават според благата (виж по-горе гл.41) и следователно по употребата, понеже благата за всеки на Небето са блага в действие, тоест влизат в употреба. На Небето всеки изпълнява служба, защото царството Господне представлява царство на службите. 388. На небесата, също както на земята, управите са много, защото там има църковни, граждански и домашни задачи: за църковните задачи може да се види казаното и показано по-горе за Божественото Богослужение (гл.221-227); за гражданските задачи може да се види казаното за видовете управление на Небето (гл.213-227); за домашните задачи може да се научи от онова, което се отнася до жилищата и домовете на ангелите (гл.183-190.), както и до браковете на Небето (гл.366-386). От тук става ясно, че деянията и службите на всяко небесно общество са многобройни. 389. Всичко на Небето е установено според Божия порядък, който ангелите навсякъде съблюдават чрез управляване: по-мъдрите управляват делата, които се отнасят към общото благо и общата полза, докато по-малко мъдрите [ангели] управляват задачите, свързани с частното благо и частната полза и така нататък. Те са съподчинени, така както са съподчинени службите в Божия порядък, и затова всяка задача е свързана с чест според нейната степен на важност. Така или иначе, ангелът никога не присвоява за себе си някаква почест, отдава я изцяло на службата, а тъй като службата е благото, което върши и всяко благо идва от Господ, той я отдава изцяло на Господ. Ето защо, който мисли първо за почести заради самия себе си, и после за почести заради службата, не обаче и първо за [почести заради] службата, а после за [почести заради] себе си, не може да изпълнява никаква длъжност на Небето, защото вижда себе си на първо място, а службата на второ, като така се отвръща от Господ. Когато се говори за служби, се разбира също така Господ, понеже, както се каза малко по-горе, службата е благо, а благото произтича от Господ. 390. От това може да се заключи какви са подчиненостите на Небето: всеки обича, цени и почита службата, доколкото обича, цени и почита онзи, комуто е поверена тази служба; последният е толкова обичан, ценен и почитан, колкото отнася службата към Господ, а не към самия себе си -дотолкова той е мъдър и изпълнява своята задача заради благото. Духовните любов, оценка и почит не са друго, а любов, оценка и почит към службата на човека: задължението носи чест на човека, а не човекът на задължението. Който гледа на хората под влиянието на духовната истина, не вижда [нищо] друго: вижда, че всеки човек е подобен на друг, без значение дали изпълнява голяма или малка длъжност, че разликата между тях е единствено мъдростта, а мъдрост означава да обичаш службата, тоест благото на съгражданите, обществото, родината и църквата. Тъкмо в това се състои и любовта към Господа, защото от Господа произтича всяко благо, което значи, службата на благото; но в това се състои също и любовта към ближния, защото ближният е онова благо, което трябва да обичат и да вършат всички съграждани в обществото. родината и църквата. 391. Всички общества на Небето са разделени според служба, бидейки разделени, както по-рано се каза (гл.41 и следващи), според благата, които са блага в действие или блага на любовта, това ще рече, служби. Има общества, чиято задача е да се грижат за децата; други общества се занимават с тяхното образование и възпитаване, докато пораснат; други обучават момчета и момичета, които са добили добри нрави в земното възпитание и затова са отишли на Небето; има общества, които обучават простите добросърдечни хора от християнския свят и ги водят по пътя към Небето; други общества вършат същото с различни езически народи; други защитават новодошлите от нападките на злите духове; има и общества, които се занимават с духовете от нисшата земя; други пазят онези от Ада и ги усмиряват, та те да не се мъчат взаимно извън предписаните граници; трети се грижат за онези, които възкръсват от мъртвите. Общо взето, ангелите от всички небесни общества биват пращани сред хората да ги пазят и отклоняват от зли чувства и зли помисли, да им внушават, доколкото те свободно ги приемат, добри чувства. Чрез тези внушения, както и отдалечавайки, колкото е възможно, злите намерения, ангелите насочват донякъде делата на хората. Онези ангели, които са сред хората, сякаш обитават в техните чувства: близо до човека, доколкото той живее в истината из благото, обаче далеч от човека, доколкото животът му се отклонява от благото. Всички тези ангелски задължения обаче се изпълняват от Господ чрез ангелите, защото те ги вършат не от себе си, а от Господ. Затова под ангели в Словото във вътрешния негов смисъл се разбират не самите ангели, а нещо, принадлежащо на Господ. Ето защо в Словото ангелите се наричат богове. 392. Тези задачи са общи на ангелите, но всеки ангел има и своя отделна задача, понеже всяка обща служба е съставена от безброй много частни такива, които се наричат средни, помощни, поддържащи. Тук всички служби изобщо, и всяка служба поотделно, се ръководят от Божия порядък и са му подчинени; взети заедно, тези служби съставляват и усъвършенстват общата служба, т.е. общото благо. 393. На Небето църковните задачи са поверени на онези, които в своя земен живот са обичали Словото, по собствено желание са търсели в него истините, не за чест и изгоди, но за да ги прилагат в своя живот, а също в живота на другите. Тези хора, според любовта и желанието да служат, са озарени и се намират в светлината на мъдростта, в която попадат чрез Словото на Небето, което не е природно, както в света, а духовно (за това виж по-горе, гл.259). Те изпълняват длъжността на проповедници, като там, според Божия порядък, нависоко са онези, които превъзхождат другите по озарението, придобивано от мъдростта. За онези, които на земята са обичали родината и нейното общо благо повече от своето, постъпвали са праведно и правилно поради своята любов към истината и правдата, остават гражданските задачи. До степента, до която тези хора, по желание на любовта си, са се стремели към законите на правдата и поради това са станали разумни, те са способни да изпълняват служби на Небето; изпълняват такава служба, която отговаря на тяхната степен на разумност, а тя е същата както любовта им към службата заради общото благо. При това на Небето службите, задачите и делата са тъй много, че не могат да се преброят: сравнени с тях, земните са много малко. Всички ангели, без изключения, изпитват наслада от своята работа и своите усилия поради любов към службата и никой не изпитва наслада поради любов към себе си или към изгодите. Никой не обича житейските изгоди, тъй като всичко нужно за живота им е даром: обитават даром, обличат се даром, хранят се даром. От което става ясно, че онзи, които е обичал себе си и света повече, отколкото службата, няма какво да прави на Небето: след земния живот във всеки човек остава неговата любов или господстващото му чувство, които не се изкореняват във вечността (виж по-горе гл.363). 394. Всеки на Небето е в своето дело според съответствието, обаче то не е свързано с делото, а със службата на всяко дело (виж по-горе гл.112), като всичко има съответствие (виж гл.106). Който на Небето изпълнява длъжност или има задача, съответна на службата, той се намира в съвсем същото жизнено състояние, в което е бил на земята; това е така, понеже духовното и природното действат като едно чрез съответствията, с тази разлика, че [след смъртта] удоволствията са вътрешни, понеже човек се намира в духовния живот, който е вътрешен живот и следователно е по-възприемчив към небесното блаженство. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now