Hristo Vatev Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 За възкресението на човека от мъртвите и за влизането във вечния живот 445. Когато тялото не може повече да изпълнява в природния свят своите служби, съответстващи на мислите и чувствата на неговия дух, присъщи на духовния свят, тогава се казва, че човек е мъртъв. Това става, когато дихателното движение на белите дробове и систоличното движение на сърцето спрат. Обаче човекът не умира, а само се отделя от телесното начало, което му е служило в света; сам той е жив и е жив, защото човек е човек не благодарение на тялото, а благодарение на духа, понеже духът в човека мисли, а мисленето с чувството са онези, които изграждат човека. От тук става ясно, че когато умре, човекът само преминава от един свят в друг; ето защо смъртта по вътрешния смисъл на Словото значи възкресение и продължение на живота. 446. Има едно вътрешно общение на духа с дишането и движението на сърцето, като мисълта е обвързана с дишането, а чувствата, присъщи на любовта, са обвързани със сърцето; затова, щом тези две движения в тялото спрат, духът тутакси се отделя; тези две движения - диханието на дробовете и систолите на сърцето - са онази връзка [на духа с тялото], след чието прекъсване духът остава сам на себе си, докато тялото, бидейки лишено от живота на своя дух, изстива и изгнива. Духът се намира във вътрешно общение с диханието и със сърцето, защото всичките жизнени движения зависят от тях - не само като цяло, но и във всички части. 447. След като се отдели от тялото. духът на човека остава още известно време в него, но не повече от момента на пълното спиране на сърцето, който е доста различен според състоянието на болестта, причиняваща смъртта - при някои сърдечните удари продължават дълго, при други спират бързо. Щом това биене престане, човекът въстава [из мъртвите за нов живот], което се дължи само на Господ; под „въставане" се разбира извеждане на човешкия дух от тялото и въвеждане в духовния свят, което обикновено наричат възкръсване. Духът затова се отделя от тялото едва когато сърцето спре напълно, защото сърцето съответства на чувството на любовта, което е самият човешки живот, понеже тъкмо от любовта произтича за всекиго жизнената топлина. Поради това, докогато трае тази връзка, дотогава има съответствие и от тук - духовен живот в тялото. 448. По какъв начин става въставането, не само ми се каза, но също и ми се показа чрез жив опит, така че да узная изцяло какво представлява то. 449. Бях въведен в безчувствено състояние относно телесните сетива, т.е. почти в състоянието на умиращ, като все пак ми бе оставен целият вътрешен живот заедно с мисълта, щото да разбера и да запомня какво става при въставащите от мъртвите. Усетих, че телесното ми дихание беше почти прекъснато, докато оставаше вътрешното дихание на духа, свързано с тихото и леко телесно дишане. Тогава първо възникна общение между биенето на сърцето и Небесното Царство, понеже именно това Царство съответствува на сърцето при човека. Видях ангели от това Царство, някои отдалеч, обаче двама седяха близо до главата ми; всичко, присъщо на чувствата, ми беше отнето, но мисълта и възприемането оставаха. Бях в това състояние няколко часа. Тогава духовете, които бяха около мен, се отдалечиха, явно смятайки, че съм мъртъв; долавях аромат сякаш от балсамиран труп, понеже в присъствието на небесните ангели трупното мирише сладостно, а духовете, като усетят този мирис, не могат да се доближат. Пак по същия начин злите духове биват държани настрана от човешкия дух, когато той се въвежда във вечния живот. Ангелите, Които седяха до главата ми, мълчаха, само споделяха мислите си с моите — когато мислите им се възприемат, ангелите разбират, че духът на човека се намира в такова състояние, че може да бъде изведен от тялото. Това споделяне на мисли ставаше, като ме гледаха в лицето, както впрочем се съобщават всички мисли на Небето. Тъй като ми бяха оставени мисълта и възприятието, за да разбера и да запомня как става въставането, забелязах, че тези ангели първоначално проверяваха какви са моите мисли, а именно, дали са сходни с онези на умиращите, които обикновено мислят за вечния живот, като после се стремяха да задържат ума ми все при тези мисли; после ми бе казано, че когато тялото издъхва, духът се задържа в своята последна мисъл, чак докато не се върне към мислите, присъщи на неговото общо или господстващо чувство в този свят. Преди всичко можах да узная, а също и да усетя, че има силно привличане, дори сякаш издърпване, на грешните ми начала, т.е. на моя дух, от тялото; каза ми се, че Господ върши това и именно оттук идва възкресението. 450. Когато небесните ангели са при въставащия [за нов живот], те не го оставят, защото обичат всеки, ала когато духът е такъв, че не може да бъде повече в обкръжението на небесните ангели, той пожелава да се раздели с тях; щом като това стане, идват ангели от духовното царство на Господ, които му носят светлина - дотогава [той] не е виждал, а само е мислил. Беше ми показано по какъв начин става това; ангелите сякаш отмахват към носната преграда пелена от лявото око на духа, за да отворят окото и той да вижда. На духа му се струва, че това наистина става, но [всичко] е само привидно: щом пелената бива снета, се вижда някаква смътна светлина, като онази, която виждаш през клепките, когато се събуждаш от сън. Тази смътна светлина ми изглеждаше да има небесен цвят; после обаче ми казаха, че цветовете й се менят. Сетне усещаш как нещо нежно се развива от твоето лице и си въведен в духовото мислене; снемането от лицето също е привидно, защото чрез него се изобразява самото преминаване от природното в духовното мислене. При това ангелите полагат всячески усилия във въставащия да не възникне някаква идея, която да не произтича от любовта; чак тогава му се казва, че е дух. След като са дали на новодошлия дух да ползва светлина, духовните ангели вършат за него всички служби, които той може да пожелае в това състояние, и го наставляват относно другия живот, обаче само доколкото той може да възприеме. Ако пък въстаналият не е такъв, че да желае да се научи, а иска да се отдели от ангелското обкръжение, нека бъде ясно, че ангелите не го изоставят, а той се отделя от тях. Ангелите наистина обичат всеки, те не желаят друго, освен да му служат, да го наставляват и да го възнесат на Небето: тъкмо в това се състои тяхното върховно удоволствие. Щом някой дух се отдели така, добрите духове го приемат в своето общество и правят всичко за него; ако обаче земният му живот е бил такъв, че не може да бъде в обкръжението на добрите тогава той желае да се махне също и от тях. Това става толкова дълго и толкова често, докато духът не се присъедини към такива, чийто земен живот е напълно съзвучен с неговия. При тях той открива своя жизнена среда и тогава, което е учудващото, започва да води същия живот, които е водил и на света. 451. Но това начало на живота на човека след смъртта трае само няколко дни. Обаче по какъв начин той минава от едно състояние в друго и сетне отива било на Небето, било в Ада, ще се каже впоследствие. Това също можах да узная от богат опит. 452. Говорих с някои на третия ден след смъртта, когато онова, за което става дума по-горе (гл.449, 450), вече се беше случило. На трима, които ми бяха познати в света, разказвах, че сега [докато говорим] текат приготовленията за погребение на техните тела, ако вече не са погребани, но като чуха „погребение", те се изумиха и заявиха, че са живи, докато онова, което ще се зарови, е само обвивката, която им е служила на земята. След това твърде много се чудеха, че, живеейки в тялото, не са вярвали в такъв живот след смъртта, а още повече, че почти всички от Църквата не вярват. Онези, които не са вярвали в никакъв живот на душата след телесния, много се засрамват, когато видят себе си живи; но онези, които са били убедени в това, се обединяват със себеподобните си и се смелят от онези, които са живели във вярата. Понеже отричат Божественото, а също и понеже презират истините на Църквата, те се обвързват с някое адско общество; колкото повече някой се убеждава срещу вечния живот на своята душа, толкова повече [той] се обявява против всичко, което принадлежи на Небето и на Църквата. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now