Jump to content

Любомир Лулчев IV. Творчество: С Христа (трилогия). I. Генко Орлето


Recommended Posts

Любомир Лулчев IV.

Творчество: С Христа

(трилогия)

I. Генко Орлето

(Любомир Лулчев. Генко Орлето: Повест за деца и възрастни.

Второ илюстровано издание. София, 1938.

Първо издание 1932.)

1. ПОСЛЕСЛОВИЕ

(стр. 171-172 от II изд.)

 

Генко оздравя, за обща почуда. Всички почувствуваха, че стана нещо необикновено - че дойде помощ от «невидимо». Нещо, което се случва в живота на съвременния човек, но което той често, улисан в ежедневието, забравя или не вижда.

 

Генко започна да расте при други условия. Той отиде в столицата, подпомогнат от Иванка. Там той изживя много приключения, които го заставиха да бяга пак в провинцията. Като фабричен работник, той попадна в работническите смутове и го затварят. Това е разправено във втората книга от живота на Генко - «Бунт».

 

В затвора Генко не остава дълго. Започва се процесът на бунтовниците. Генко се държи мъжествено. Макар самият той да е попаднал не по своя воля в техните редове, той изнася истината както я разбира, без да гледа на последствията. Осъждат го, но неговите приятели - той вече има такива - се застъпват и понеже Генко не иска сам да се ползува от услугите им, издействуват обща амнистия. В Генковата душа става дълбок прелом. «Реалността» на живота му се налага. Той се раздвоява вътрешно. Нещастията на хората и видимата несправедливост разклащат вярата му във Вечната справедливост. Започва се една душевна криза, от която го изважда само срещата с Тоя, Който носи Новото в живота - Учителя. И то не само на думи, а и на дело. Обилна светлина е хвърлена в неговия собствен живот и в живота на околните. Той вижда много работи, които по-рано не е прозирал и разбира това, което му се е струвало непонятно. Той се натъква на един нов живот, не само като мироглед, философия и убеждение, а като нещо всекидневно, живяно, въплотено. Той вижда Божественото, въплотено в живи хора, почувствува помощта и Божията ръка все по-близо до себе си, както и в детинството си. Една случка го сближава с царя, а после му дават възможност да говори с него. Големите събития, които настъпват - опити за атентат, хвърляне на църквата във въздуха - всичко това Генко следи отблизо, цял настръхнал. Той търси път за новото, за доброто, което е необходимо за доброто на народа.

 

И най-после, по върховете на Рила, всред величието на природата, ръководен от Учителя, той прозира все по-ясно своята и тая на България съдба. Той разбира, че от България излиза един величествен пламък, който ще освети целия свят, че новото е в братството, в козмичната обич, вместена в ежедневния живот като реална сила, че светът има нужда вече не от думи, а от дела и образци на Новото и че самият той е призван с великата мисия да бъде апостол на това Ново. И той влиза в света, очакван от жадуващи души, които треперят от желание да намерят Новото, доброто, Божественото и да му служат. Тогава чак душата на Генко, възродена, поема към великия път на Духа, за който всяка душа е жадувала повече или по-малко в своя живот.

 

Това е същината на трета книга от Генковата история - «Благословение».

 

2. ОТ СЪЩИЯТ АВТОР СА И СЛЕДНИТЕ КНИГИ:

(стр. 173-175 от II изд.)

Искриците на просъницата - разкази

Хумористични разкази

Възкресение - един разказ от Живота на Христа, едно истинско събитие, макар и неотбелязано в официалните Евангелия.

При спорната гора - разказ, в който се рисуват събития по спора за една гора и какво може да направи един разумен човек, всред настръхнали и готови да се избият две съседни села. Десетки хиляди екземпляри от тая книга са четени навсякъде из България и еднакво хубави са отзивите за нея от най-различните слоеве на обществото.

Край огнището - това е разказ, който не може да се чете спокойно. В основата е едно истинско събитие. Майката, кротка и свита жена, става лъвица пред очите на читателя и получава неочаквано своята награда.

Тази книга без сълзи не е дочитана.

Кръстопът

Думите на видния странник Буди-Са

Хигиена, здрав и млад - това са три книги от един велик свят, който открива новото на хората.

На планината (приказка). Това е една приказка за възрастни. Един цар, който е отишъл на планината да се весели, се среща неочаквано с един Ученик на живота. И започват едни отношения крайно интересни. Учени и професори се сблъскват с Ученика и остават посрамени от невежеството си.

Драматични приключения, в които се вплитат царят и Ученикът и завършват с една картина, която буди много смях. Изнесени са недъзите на много обществени институти и са разкрити в една лесно достъпна форма много тайни на науката, религията и живота.

Нови хора - В тази книга животът е изнесен без всякаква украса или тенденция. В около 400 страници се развиват картини на два различни свята -бедни и богати, свързани от необходимостта на живота. Политически катастрофи, атентатът в казиното, «държавнически съображения», «политически мотиви» и пр. са изнесени като картина от вътрешна страна. Книгата е още по-ценна, защото предсказа известни събития. И макар че «Новите» хора само говорят за новото, като имат желание да го достигнат някога - и това ново е и положително, и отрицателно, все пак животът им е тъй интересен, че книгата се чете на един дъх.

През вековете - това е едно истинско събитие, изнесено във форма на разказ. Завесата на вековете се вдига пред очите на читателя, за да се проследи животът на две същества през хиляди години. Това е картина, видяна чрез ясновидство, фактите са точно предадени и краят в сегашния живот е предаден тъкмо тъй, както е станал.

Общественият морал и Дънов - е една книга, която хвърля светлина върху един въпрос, който отдавна е назрял и интересува не само нашия народ. Това е въпросът за Учителя - за тоя Дух, който ще поведе света към Новото, към обновлението, което ще приближи небето при земята или ще повдигне земята към небето - за да стане волята Божия. - «Както на небето, така и на земята!» - Макар и да не изчерпва въпроса, тая книга дава доста добра насока на сериозни читатели.

При Адепта - дивни картини от свръхчовешки живот са изнесени с една вярност, която всеки издигнат човек може да провери и разбере.

Зазоряване - това е книга за събудените души. В нея се разкриват вътрешните връзки на душите. Това е книга вън от време и пространство. За всички, които не са будни, тя е абсурдна; за будните души - откровение и път.

Тя е книга за бъдещето - за обикновените хора. И за сегашното - на ония, които наистина тъгуват за новото, за Великото. Книгата не се продава. Но ония, които биха почувствували вътрешно дълбоко желание, нека пишат и си я поискат - ако наистина им е потребна, ще си я получат.

3. КНИГИ, КОИТО ПРЕПОРЪЧВАМЕ НА НАШИТЕ ЧИТАТЕЛИ

(стр. 175-176 от II изд.)

Това са преди всичко беседите и лекциите на Учителя - те са стотици томове. Ще помена само някои от тях. В тях Учителят в лекодостъпни форми е изразил Божествените истини и е показал път за приложението им в сегашния живот, при тия условия и средства, с които разполага всеки един от нас. И там е ценното и великото в това учение, че то създава не теории и хипотези, а образец на живот, реализиран преди всичко в живота на самия Учител и отчасти - в живота на неговите ученици. Великото и красивото са намерили израз - и пътят към тях е отворен за всеки желающ.

Болните ще намерят нови методи за лекувания чрез светлина, въздух, музика, чисти мисли, благородни чувства, справедливи постъпки, специални движения - Паневритмия.

С Паневритмията са изнесени принципи от козмично значение, човек е поставен на своето място всред Великата природа и му е дадена възможност с разумни движения да възстанови изгубеното здраве и сили за функционира-ние правилно всред околната среда за доброто на себе си и ближните си. Едно истинско разковниче, талисман за подмладявание, общодостъпно за всички, без да са нужни някакви пари или специални условия.

Паневритмията е път, който може да се въздигне както отделният индивид, така и семейството и целият народ. - Свещено откровение за здраве, сила и щастие за тия, които я практикуват.

Ние препоръчваме най-горещо на читателите си да се запознаят с книгите на Учителя и неговата Паневритмия - и тогава по резултатите, които ще се получат, ще разберат промяната, която е станала в тях тихо и незабелязано.

Здравето им ще се подобри, животът - осмисли и противоречията на живота ще изчезнат.

За повече сведения пишете на адреса, показан на корицата.

 

4. «ГЕНКО ОРЛЕТО» ОТ ЛЮБОМИР ЛУЛЧЕВ

(Йордан Андреев. «Генко Орлето» от Любомир Лулчев.//

В. Братство, бр. 10 (291), 5.М. 1942 г., стр. 4)

Повестта «Генко Орлето» е история - път на една душа. На пръв поглед изглежда захвърлена там някъде, в едно диво балканско село, без грижи на майка и баща. Но после ни става ясно, че тези условия са най-благоприятни за тая душа с оглед на пътя, който има да измине. Скромните и естествени природни условия култивират сила и борчески дух в детето, който то ще употреби за преодоляване на предстоящите му препятствия.

Авторът изглежда много е плакал над чадото си Генко, като майка над съдбата на многострадалното си дете. Той с голяма мъка му проправя път всред бездушното и егоистично общество. Не може човек със сърце да остане равнодушен, когато чете тая история, пропита с много трагизъм, много сцени със силно напрежение, отлично издържани художествени моменти. Действието се развива тъй естествено и непринудено, че читателят остава с убеждението, че не чете, а гледа развитието на действието. Всичко това действува затрогващо на читателя - сълзите се затъркалват по опънатите черти на лицето му, той с всичкото си внимание следи какво ще стане с детето и всеки момент е готов да му помогне, като му подскаже как да постъпи, за да избегне дебнещата го опасност. Няма майка, която, като е чела повестта, да не е плакала и да не се е радвала на Генковите скърби и радости и да не е чувствувала героя като свое дете. Няма сестра или брат, да не чувствуват Генко Орлето като свое братче и да не са готови да му се притекат на помощ. Нема юноша, който, като прочете повестта, да не пожелае да бъде герой като Генко, и да не се слива с преживяванията на Генко, и да не почва да му подражава. И най-после, няма душа, потисната от условията на живота, която, като чете Генка, да не получи импулс да се освободи и да реализира съкровеното възходящо желание на своята душа. Така Генко от всички добре приет, всеки намира нещо свое в него, той говори на всички на техните езици, затова от всички е разбран. Само така може да се обясни защо повестта в няколко години се издава вече трети път.

Генко Орлето е носител на великата идея - над всяка душа, в която има стремеж към знание, към красота, към съвършенство, бди будното око на Бога.

Генко Орлето е изразител на един основен принцип - жертвата като условие за развитие и еволюция.

Тази идея и този принцип са като ос, около която се развива действието, за която всичко в повестта говори.

Генко намира малкото орле на земята паднало и решава на всяка цена да го сложи в гнездото му. Пропастите, които се откриват под орловите гнезда, не са пречка за него. Той веднага слага решението си в действие.

Зад тази така обикновена постъпка, родила се в душата на това просто селянче, се крие едно голямо съдържание. Защото правени са много опити и наблюдения от специалисти над проявите на децата и юношите към животните. Без да могат задоволително да обяснят, констатират факта, че по-голямата част от децата може би са несъзнателно жестоки спрямо животните, прави им удоволствие да ги измъчват, като си играят с котенцата и кученцата, събират гнездата на птичките, убиват ги или си играят, когато ги хванат живи. Генко обаче не взе орлето да го убие или да си играе, а реши да го сложи в гнездото на родителите му, без да е чел някаква етика или да беше слушал някакъв морал. В Генко моралът и етиката и дългът бяха живот; той и те бяха едно. Тази постъпка на Генко определя посоката на целия му живот. Всички други постъпки ще бъдат само форми, в които ще се излее това съдържание. - Ще освободи кучетата, ще се хвърли в горящата къща да извади детето и пр., и пр. И всичко това прави, без да мисли за собствения си живот, като че този живот му е даден тъкмо за това - да сложи орлето в гнездото, да освободи кучетата, да извади детето от горящата къща и пр., и пр. - да служи на другите. Той прави това, което чувствува, че трябва да прави, а оставя да се грижи за живота му Този, Който му го е дал и на Когото той служи. В съзнанието на Генковия характер авторът така майсторски е съчетал този принцип в постъпките на героя, че четецът остава с впечатление, че в дадените условия той може да постъпи само по един начин - най-смелия, най-самопожертвувателния..

 

image.png

Генко слага орлето в гнездото. И какво получава срещу това? Но бързам да забележа, Генко не очаква нещо да получи.

Той получава острите орлови клюнове по главата и само момент - да загуби живота си в пропастта под орловите гнезда.

Христос не поиска ли най-безкористно да заведе падналото човечество в бащиното му гнездо - рая - Бога? И какво получи срещу това? Бе бит, заплюван, оклеветяван, наложен му бе трънен венец, с тежък кръст го пратиха на Голгота, и там наравно с разбойниците го разпнаха.

Христос бе голям извор. Генко Орлето - чешмичка от този извор. Който не е стигнал до големия извор, ще пие от малките чешмички, докато стигне до извора и пие направо от него.

Генко носеше в себе си принципа на Христа, който принцип отначало се проявява в него подсъзнателно, заедно с неговото физическо и духовно развитие и следователно идване в най-различни отношения с живота, той биваше все повече и повече осъзнаван, докато кака Иванка му прати Новия Завет, който отначало не разбираше. Защото в него Христос беше живот, а не евангелие - история за Христа. В религиите Христос е даден отвън, като писано евангелие, богослужение, ритуал, а в Генко - като живот.

Много симпатичен е образът на кака Иванка. Тя прекрачва границите на обикновеното сестринство и се явява предтеча на новата сестра в света - която за всеко онеправдано дете е сестра. Ако всяка сестра стане сестра като кака Иванка, светът би придобил по-весела и по-красива физиономия; много сълзи биха били обърсани и много сираци не биха се чувствували такива.

За моралната, естетичната и художествената цена на повестта красноречиво говорят вече трите издания, които претърпя за няколко години. «Генко Орлето» се преиздава от затрогнати четци.

Разбира се, несравнено по-ясна картина добиваме за живота на Генко, за новото, на което е носител той, когато прочетем втория и третия том - «Бунт» и «Благословение».

Йордан Андреев

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...