Jump to content

22 - 2. ЧОВЕШКАТА НАУКА И БОЖЕСТВЕНАТА НАУКА


Recommended Posts

2. ЧОВЕШКАТА НАУКА И БОЖЕСТВЕНАТА НАУКА

Учителят продължаваше да пътува из страната и ние слушахме с интерес Словото му, което разкриваше пред нас един нов живот, основан на принципите на Любовта, Мъдростта и Истината, но не тази любов, това демагнетизирано понятие от нашето ежедневие, тази Мъдрост, която надхвърля границите на обикновеното знание и една Истина, която те прави свободен. Бяхме млади, ентусиазирани, готови да претворим в дело идеите на Учителя. По-късно разбрахме, че това е доста трудна работа.
Някои от нас се отправиха към висшите учебни заведения, други започнаха някаква работа или занаят, но за отбелязване беше, че повече бяхме хора от средната, даже и под средната класа в материално отношение. Изключение правеше есеистът и художествен критик Кирил Кръстев - баща му беше книжар и издател, но след университета той не се задържа в нашите среди.
В София, естествено се отзовах на „Опълченска" 66, където Учителят вече беше започнал да изнася лекции и бяха започнали да излизат първите негови отпечатани беседи. Събрахме се доста млади хора и той на всеки от нас каза: „Рекох, добре е да запишеш химия, ти естествени науки, ти медицина, ти финансии, педагогика, музика, литература... и т.н. Тези, които нямат възможност да следват, ще се самообразоват. Как ще изучавате Божествената наука, ако обикновената не знаете?"
Имах навика, в университета, на масата, на която седя, да оставям томче от някоя беседа и в почивките отдалеч наблюдавах дали някой ще прояви интерес. Един ден един фин, деликатен студент, взе томчето и се зачете в него. Приближих се. Попита ме може ли да му го дам за няколко дена. Следващата седмица ми го върна с молба да го заведа при този философ. Този младеж беше Борис Николов. Защо после този умен човек напусна научното поприще и стана мозайкаджия, не разбрах. Верно е, имаше тогава едно такова настроение да слезем до народа (повечето от нас бяхме бедни студенти, сами се издържахме и си помагахме той с каквото може) да основаваме кооперации - организирах обущарска, но майсторът се оказа некоректен и аз трябваше да плащам. Други отидоха на село да помагат в полската работа. Всичко това е описано. Идеята „Благото на един е благо на всички и благото на всички е благо на един - казва Учителят - но хората още не са готови да я реализират!"
През 1922 година присъствах на събора в Търново. Тези събития също са описани. Там се чувствахме като в ангелски свят.
Когато се закупи мястото над Борисовата градина, 10-15 души, заедно с Учителя, се установихме там на палатки. Това беше първата школа. Бяхме Никола Нанков, Кирил Икономов, Борис Николов, Стоян Джуджев, Кръстю Турлешков, Георги Томалевски, аз - Тодор Попов. /Другите не помня - бел. на ред./ По-късно се построи салонът, стаята на Учителя и мястото бе наречено Изгрев. /Атон на староегипетски също значи Изгрев./
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...