Jump to content

Бележки към спомените на Ана Шишкова


Recommended Posts

IV.

Бележки към спомените

на Ана Шишкова

Вергилий Кръстев

1. За Ана Шишкова знаех от разказите на Мария Тодорова и Борис Ни­колов. Когато заговореха за нея, те се променяха и говореха най-възторжено за нейното пребиваване на Изгрева. А защо? Била е скромна, смирена сестра, движела се безшумно, като нянаква мравка. И като мравка се е подвизавала на Изгрева и като мравка си е свършила работата. Работила е за големия мра­вуняк, наречен Изгревът.
 
2. Винаги си е носела някаква малка, тънка, измачкана тетрадка, понеже след записване на някоя мисъл и разговор с Учителя си я пъхвала в джоба на жилетката. Вървяла е след Учителя, била е до Него и е слушала и записвала думите Му. По-късно тя ги преписва в три тетрадки, обикновени, по 40 листа, и ги предава за съхранение на Борис Николов, като му казала: „Брат, предавам ти онова малко, което съм записала от Извора на Словото. Малко е, брат, по­неже съм много малка пред този Извор. Съхрани го, брат, и предай го на друг, за да го отпечати, та да се споменува името ми на Небето, че този път съм отстояла в Пътя. Два пъти съм се отклонявала и сега трети път се отклоних, но овреме се върнах на Изгрева и при Учителя. Тези три тетрадки са доказателство, че съм се върнала и съм отстояла и съм била вярна до края на Учителя." Това му е казала. Това много го е впечатлило. През него преминаваха много мате­риали, които той не помнеше, но винаги ме питаше: „А прибра ли на Ана Шиш­кова тетрадките?" - „Прибрах ги." Ей, Борисе, ей, Ана Шишкова, аз също съм верен и сега ги публикувам. Прибрал съм ги и сега ги слагам в „Изгревът" том XVII.
 
3. Защо реших да ги публикувам в „Изгревът" том XVII? Първо, в „Изгре­вът" им е мястото. Второ, сега им дойде времето и трето - влизат в концепция­та на този том. Защо ли? В този том влизат хората, които са положили изпит за вярност към делото и Школата на Учителя. Някои са се отклонявали, но после са се завръщали и с удвоено трудолюбие са си завършвали пътя. На концерт- рецитала на 28.IX.2002 г., един човек се приближи до мен, подаде ми един плик с няколко банкноти и ми каза: „Това е за Словото на Учителя". Ето го Словото на Учителя, записано от Ана Шишкова. Непроменено е!
 
4. Често Мария Тодорова ми разказваше, че или на Изгрева, или на ек­скурзии в планината, както са се били събрали около Учителя, в кръг около Него, по едно време излиза от групата Ана Шишкова и така скромно и така смирено започва да декламира някое ново свое стихотворение. Поезията й е била с обикновени думи, но в нея е имало живот. Харесвали са нейната поезия и което е най-важното - в присъствието на много поетеси и поети около Учите­ля, никой не е казвал лоша дума за нея и за нейната поезия. А защо? Виждали са една смирена сестра, която се е движела като мравка и са приемали, че това е поезията на сестрата-мравка. И са я оставяли да си върви като мравка. А иначе биха я стъпкали с крак, както това са правели с мнозина. Мравката си е останала мравчица. Предадоха ми само няколко нейни стихотворения от рев­ност и от завист. А сега, 2002 г., всичко е изгубено и затрито.
 
5. Издирих нейната дъщеря Донка Славкова. Що писма бяха изпратени, що разговори проведох с нея на Рила, но най-накрая написа спомени за майка си и ми ги изпрати. После, на следващата година, отново я разпитвах и тя даде допълнителни сведения. Исках снимки за майката. Не пожела да намери или пък не искаше да ги даде. Били й скъпи. А сега, 30 години след 1972 г., когато тя не е жива и когато всичко е затрито, то сега скъпи ли са някому? Скъпи са на мен и на програмата „Изгревът". Но само на нас. Не и на другите, които са ги изхвърлили отдавна.
 
6. Ана Шишкова е живяла и отраснала в голяма немотия и сиромашия. По онова време по селата са орали и сеели нивите си. Чиновници в селото и в малкия град са били почти само учителите. Поради немотията, тя е социално завързана с онези, които проповядват хляб и свобода за бедните. А това са комунистите. Тя става член на комунистическата партия, за което я уволняват като учителка по чл. 70. Ето това е било нейното отклонение. Учителят й бил казал така: „Досега два пъти си изменяла на Школата ми и сега е третият и последен път, както се отклоняваш. Направиш ли го, то ще бъдеш отстранена за 25 000 години от мене." Случва се така, че се била отклонила, но със смъртта и на двете й дъщери, то тя преживява голям удар и се свива в себе си. Започва да работи със Словото, идва на Изгрева и загърбва комунистите. Но след 9.IX.1944 г. прави постъпки пред новата комунистическа власт, че е съкратена по чл. 70, с който член уволняват комунистите учители и й признават тези годи­ни и получава една малка пенсия, с която живее на Изгрева. Комунистите си заплащат за това, че е била вярна към тях - оформят й пенсията. А тя се завръ­ща на Изгрева при Учителя. И се отплаща на Учителя с тези три тетрадки с разговори, записани пред нозете Му. И накрая се откупва пред Учителя от прегрешенията си с тези три тетрадки.
 
7. Какво представляват тези три тетрадки? За мен са чисти бисери. За­писани са, запазени са и са ми предадени, като ме предупреждаваха да вни­мавам с тях, защото са бисери. Толкова много материал е преминал през ръ­цете ми: и писма на Учителя, и оригинали, и скрижали, и какво ли не още. Но пред тези три тетрадки аз благоговея. И аз, Вергилий, се прекланям пред тази мравчица - духовната сестра Ана Шишкова.
 
8. Нейният материал се предава дословно и той се набира от оригинала от Марина Иванова. Аз съм сложил само заглавията и съм ги номерирал. Това не пречи на никого. А това отговаря на концепцията на програмата на „Изгре­вът".
 
9. Сестра Ана Шишкова, жива беше долу на Земята и жива ще бъдеш и горе на Небето с твойте разговори. Жив бях аз на Небето и жив съм на Земята днес, във формата на мравка движа се в мравуняка от хора и човеци, но сега съм взел три сламки и ги нося на гърба си. Това са твоите три тетрадки. Нося ги и пъшкам, падам и ставам, но жив да съм, ще ги занеса до „Изгревът" том XVII. И оттам излизане няма да има до веки веков. Амин.
 
Жива си, сестра Ана Шишкова, на Небето.
Жив съм и аз, Вергилий, на Земята. Жив трябва да бъда, за да съединя Небето и Земята отново чрез Словото на Всемировия Учител Беинса Дуно.
Амин!

12.30-13.30 ч на 24 октомври 2002 г.

София

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...