Jump to content

1. Сп. „Всемирна летопис", год. II, кн. X, 31.XII.1922 г., с. 262-263


Recommended Posts

Мара Белчева

II.

Стихове в сп. „Всемирна летопис"

1. Сп. „Всемирна летопис", год. II, кн. X, 31.XII.1922 г., с. 262-263

Книжнина:

„Сутринни лъчи", стихове от г-ца Олга Славчева и „На прага стъпки", сти­хове от г-жа Мара Белчева. Това са две сбирки стихотворения, които заслужа­ват да се разгледат паралелно. Преди всичко, макар и да се постарахме да намерим връзката между съдържанието на двете сбирки и техните заглавия, ние не можахме да открием тази връзка. Но това, което прави поразително впечатление, като обща характеристика на редките идеи и силните чувства на авторките в техните трудове, това е релйефният контраст в стремежите на две­те тия български писателки: първата е погледнала нагоре, към източника на зората, а втората, дълбоко замислена, е приковала погледа си долу, към прага, дето са останали стъпките... Цялото съдържание на първата сбирка е изпълне­но с лъчи, с полет към небето, с вяра в Бога и с горещо желание за нов живот, а на втората - с мрачна тъга, меланхолия, гробове, полет надолу; първата рису­ва една лека трептяща душа, обляна с бяла светлина, възрадвана от химни из светли селения, укрилена с надежди, макар и нелишена от жизнени горчевини, и ободрена с молитви в светли храмове, храмове на любовта, а втората - душа, покрита с черен плащ, засенчена с черния цвят, черни котки, черни врани, тъмни бръшляни, черни вуали, черни танцове, срутени храмове... Явно е, че тия две души, когато вдъхновението им е внушило тяхната поезия, са преживявали две различни състояния, едно на друго противоположни. Но при все това, тех­ният духовен мир не се изчерпва напълно с такива мисли и чувства: и Олга Славчева неведнъж е била жертва на тъжни настроения, само че те като че ли се поглъщат от ония снопове лъчи, които бърже ги сменяват, както и Мара Белчева ни дава, макар и много малко, такива жизнерадостни стихове, като лъчи от ново слънце, весело пронизват мрачната й атмосфера. Като съдим по тия признаци, мъчно може да се заключи, че животът на първата представлява само един радостен химн на ранна пролет, а на втората - един тъмен, надгро­бен кипарис. По-скоро сме наклонни да приемем, че леко хвърчащата птичка има нужда от по-философско вдълбочение в превратностите на живота, а по­тъмнялата жрица на разрушения храм - от по-светла вяра в радостите на тоя живот. И в желанието си да изоставим и забравим екцесите на двете авторки, които не хармонират с Божествената правда и с възвишената любов, в храма на която всички тряба самоотвержена да служим, ние ще цитираме тук неколко най-хубави бисери от двете стихосбирки като доказателство на тоя трогате­лен жизнерадостен лиризъм, който бихме желали и двете да задържат и развият.
Из „На прага стъпки"

I.

В усмивката на пролетния ден
снегат стопен
от стрехите в градината се стича.
Край стобора кокичето изнича,
нетърпеливо в свойта самота, -
кога цвета
на теменужката ще се покаже:
то има толкова да й разкаже!

II .

Кокиченце, за мене брано,
от него дар на обичта -
от всички минало най-рано
през портите на пролетта!
Ела ми научи душата
как да цъвти в снега и тя,
и да извади из земята
сълзиците на радостта.

III .

През рамо хвърлих чашата световна;
разкъсах багреница;
на помисъл обрекох се върховна
сега - и нейна жрица -
понесох тежкото й бреме.
И влезох с теб да служа служба мирна
на хубостта във храма, -
души, където, като от измирна
чад, в небесата двама
молитствено да възнесеме.

IV.

Тука е тихо. Седни да починем
на кипарисите сънни в дъхат.
Скоро на другия бряг ний ще минем;
тъй ароматен е тука часат.
Той е обрал на цветята мечтите, -
с тях да посрещне приветно нощта;
ето наднича тя веч от скалите, -
дивната нощ ще ни грей обичта.

V.

Гората с вихъра говори:
и лист по лист му тя разтвори
на своя сън завета съкровен.
Проникнал в сенките на нейни ден,
той пак отмина я нехаен, -
за нея все така незнаен.
Като въздишки нейните мъгли
следят го по стьмените скали.

VI.

Планински мили цветенца,
на слънце бяха ви посели
светите божии ръце,
и вие бехте му запели
псалома тих на хубостта.
И в миг градушка сви жестока
и ви обрули радостта -
и бляна тя смути на Бога...

VII.

Бреза на боровия фон трепти,
сълзиците си тя отцежда:
през нея младият ветрец лети
и клоните й тихо свежда;
и милва я с дъха си сгрян,
и листовцете й разтваря,
като душа ми някогашни блян -
душата й той разговаря.
От тия цитирани стихове из сбирката на Мара Белчева се вижда и друго едно достойнство на поезията й: тя се излива в един цветист и изящен стил, което свидетелствува за висока литературна култура. Ако местото ни позволя­ваше, ние бихме възпроизвели с удоволствие и много други нейни стихотворе­ния, в които тя ни дава пленителни живи картинки, макар и обвеяни с тъга.
И двете български поетеси, обаче, обръщат малко внимание на съвър­шенството на стихотворната форма: на много места има технически грапави­ни, които можеха да се избегнат. Но като оставим настрана тоя несъществен недостатък, ние можем само да им пожелаем да се предадат на по-активна духовна дейност, за да почерпят от неизчерпаемия склад на битието повече мистична правда и повече красота и радост.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...