Jump to content

5.9. Чешмата на Дианабад


Recommended Posts

5.9. Чешмата на Дианабад

През време на тоя събор аз лично наблюдавах една картина, която илюс­трираше отношението на Учителя към явленията в живота.
На Изгрева нямаше нито чешма, нито кладенец. На три четвърти кило­метра зад железопътната линия, из глинестите пластове на брега до „ловния парк" капеха капки. Под ръководството на Учителя тия капки се вливаха в бразди на почвата и събираха в доста изобилно течаща чешмичка. Наши братя-мозайкаджии бяха направили чучур, корито и наоколо пак мозайка, пъстра и хубава - няколкометрова, оградена тераса. Тая чешма през време на събора беше жива част от живота на братството. Оттук се вземаше водата за готвенето и за битовите нужди. Вдигаха се бригади от братя и сестри, които носеха големите казани. Тъй като чешмата течеше по малко, казаните се пълнеха бавно и има­ше време за приятелски разговори на цели групи приятели. Знае се ролята на чешмите на нашите села в бита на народа ни.
Случайно бях на Изгрева зад северната стена на трапезарията, която ограничаваше живота на събора от останалия „свят". Дотам беше „наша тери­тория", след това започваше „светът" с неговите обичаи, шум, борби. При мене дойде млад мъж, който носеше под мишница някаква папка с книжа.
- Моля, кажете на Учителя, че го вика художникът, с когото е говорил.
Докато да извикам Учителя, художникът беше вече наредил край стената своите „картини". Това бяха набързо нарисувани акварели, представящи едно и също нещо: чешмичката на братството, с нейните струи в дъното, глинестия бряг, пъстрото корито, оградената от балюстрада площадка около чешмата. Върху единия край на същата стоеше с целия си ръст млада, висока „сестра", държаща в дясната си ръка някакво голямо цвете. Десетината картини си съ­перничеха по немарливо оформяне на линиите и по набързо размазване на акварелните петна.
Разговорът на „художника" с Учителя беше много кратък. Той погледна, поклати глава, леко се усмихна, обърна гръб и се загуби зад оградата на Изгрева.
Наскоро се изясни какво е станало. Предния ден, като видял Учителят един външен човек [да] рисува по добра воля чешмичката - както е могъл да я види и свърже с живота на братството, той извадил петстотин лева и откупил картината. Художникът съобразил, че се касае до простодушни хора, които толкова разбират от изкуство, решил да нарисува „серийно" цяла поредица от подобни картини и да ги представи като търговска стока. Не му оставаше нищо друго, освен да постави отново „картините" в папката и да си отиде.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...