Jump to content

8. Изгревът - очерк в сп. „Български бранител" г. Х,бр. 108 (Х.1939 г.) от М. 3. Марков


Recommended Posts

8. Изгревът - очерк в сп. „Български бранител" г.

Х,бр. 108 (Х.1939 г.)

от М. 3. Марков

(в рубрика „Лични свидетелства")

В стан „Изгрев" край София
Къде е седалището на Всемирното Бяло братство? - Мнението на един германски генерал за Братството. - Кой от живите е най-старият ученик на Учи­теля Дънов? - Как може да се подмладите с еликсира на живота? - В що се състои величието на един народ и щастието на България?

8.1

Когато германски генерал с група български професори посетили вед­нъж брата Лулчев в стана „Изгрев" и го замолили да им каже „на бърза ръка, само за 10-на минути" новото учение на Учителя Дънов, той отговорил:
 
- Нима ни считате за луди? И мене?
 
- Защо?! - Те се учудили.
 
- Ако можеше за 10-на минути да се разбере едно Божествено учение, ние нямаше да стоим тук повече от 10-на години! - отговорил брат Лулчев.
 
Та, нито аз смятам да влизам в догматически разбор на Всемирното бя­ло братство с тоя кратък репортаж. Като изпълнявам журналистически дълг, аз се позовавам на думите на речения генерал, който казал, след като разгле­дал стана и видял между другото много библейски картини, радио, игрище, му­зикални и хидравлически инструменти, планински и френологически карти и много други неща:
 
- Престъпление е за българската общественост да се отнася с такова безразличие към едно подобно Дело! И нещо повече... Казаха ми, че живеете в дупки, като африканци, и аз си представях, че сте диви, а ето - интелигентни!
 
И наистина, аз сам открих между Белите братя, както се наричат, люде с висше образование.
Моят журналистически дълг се подсилва и от обстоятелството, че редак­цията ни беше отрупана с писма след последния брой, в който подробно опи­сахме Рилския стан на Бялото братство. Броят е изчерпан, макар че беше от­печатан с 600 къса в повече.
Станът „Изгрев" отстои в най-хубавия квартал на столицата - „Царица Йоанна", току зад Борисовата градина до боровата гора. Отивайки там, ние направихме приятна разходка. Чудесна гледка се открива към Симеоново с обширното Софийско поле, а Витоша бди, като верен страж, и напомня, по индийски маниер, мистична планина на посвещение.
Казаха ми, че на „Изгрева" всяка заран в 6 ч се правят прочутите паневритмични упражнения. В сряда, петък и неделя на 5 ч сутринта има окултна лекция за учениците, които още на 4 1 /2 препълват обширния бял салон. Лекци­ята в петък е само за младежи и неженени. Всяка неделя на 10 ч преди пладне Учителят държи голяма беседа за външни. Салонът се препълва с 350-400 и повече слушатели. Мнозина остават отвън и с напрежение слушат словата на Учителя. Всеки четвъртък следобед сестрите си устройват Молитвено събра­ние. На „Изгрева" се готви общо от сестри уреднички. Кухнята е модерна, с два казана, и много чиста. Няма нужда да казваме, че всички са вегетарианци. Топъл обед се слага за 5 лв.
Считайки, че братята сами по-добре ще предадат онова, което има нуж­да да кажат, ние - с позволение на Учителя - лично разпитахме някои от тях. Разговорът главно се въртеше около обръщението им и мнението им за Учите­ля. Най-напред отидохме при най-стария, или най-първия от живите ученици.

8.2.

Тодор Стоименов, родом от Пазарджик, 66 г., пенсионер, сега чи­новник в дружество „Сингер". Неженен е. На няколко пъти е спасяван от смърт по чуден начин. Запознал се е с Учението в 1898 г., а лично с Учителя - в 1900 г. Сам г-н Стоименов ни разказа накратко дългата история на своето духовно обръщение.
- Като дете, потърсих смисъла на живота. Влизах в различни общества, четях и материалистична литература, но все оставаше празно в душата ми, и бях решил по чисто философски път, че животът няма смисъл. Но, макар и да не намирах аз лично смисъл, казвах си, че животът не може да няма такъв, Това беше през 1896/7 г., когато се борех със себе си. - След това случаят ме наведе в Бургас да се запозная с приятеля В. Козлов, който чел книги по спиритизма и с последния Козлов ме запозна. И веднъж на сеанс духът между другите верни неща ни каза: „Животът ви да бъде евангелски." Дотогава счи­тах Евангелието за „попска" книга, както ни учеха в училище. Купих си Библия и почнах сериозно да се занимавам. Брат Козлов също ме запозна с Пеню Киров, а после и с д-р Миркович, който, може да се каже, е бащата на спиритизма в България. По него време д-р Миркович издаваше спиритическото спи­сание „Виделина". Козлов ми каза, че ще ме запознае с някой си Петър Дъ­нов - „много напреднал в духовно отношение човек". И, наистина, заминавай­ки за Америка, Козлов минал през Варна и говорил на г-н Дънов за нас, и тогава г-н Дънов ни писа. За две години бяхме в преписка с г-н Дънов. А ние тримата: Пеню Киров, д-р Миркович и аз, се събирахме да четем Евангелието и да разсъждаваме по духовни въпроси. Навръх Великден 1900 г. щастието ни бе голямо: двамата с Пеню Киров се срещнахме във Варна лично с г-на Дънов!
 
- А какво е, брат Стоименов, Вашето лично мнение за г-на Дънов и неговото учение? - запитах аз. И г-н Стоименов така отговори:
 
- От всички мои лични опитности с г-на Дънов, когото сега наричаме вече Учител, от всички мои най-критични наблюдения за близо 40 години, аз мога да кажа най-чистосърдечно, че той е Божий пратеник не само за България, но за целия свят. Той е Видимият представител на Невидимото Велико Всемирно Бяло Братство, на което глава е Христос, и което иде в тази епоха да въдвори Царството Божие на земята. Това Братство работи между всички на роди по различни форми, за да се пробудят и съзнаят людете, че са преди всичко безсмъртни души, произлезли от един център - Бога и, като схванат своя царствен произход, да заживеят в хармония със свещените принципи на Божията любов, на Божията мъдрост и Божията истина. Тия принципи ще преобразят света, като внесат: топлина в сърцата, светлина в умовете и благородство в душите, за да бъдат достойни граждани на това велико, необикновено Царство, което иде да се въдвори на земята, на която ще обитават високоинтелигентни души - светещите същества на Vl-та раса. Нали Христос казва: „Блажени кротките, защото те ще наследят земята." - Христос казва, наистина: „Аз съм кротък и смирен по сърце", но от Тоя кротък и смирен по сърце Христос излезе най-великият революционер в полето на Духа! - какъвто друг историята не познава: за Неговите принципи последователите Му са отивали без страх и с любов на жертвениците.
 
Ние тук прекъснахме брата Стоименов и пожелахме да изясни мистика та на речта си. И той продължи:
 
- Духът е, който дава живот, плътта нищо не ползва. Хората на плътта ще се самоизядат, а хората на Духа ще преодолеят всички препятствия, защото идеалите им са безсмъртни и имат за обект Доброто на цялото човечество. Това са работниците Божии, които носят сърце чисто като кристал, ум светъл като слънцето, душа обширна като вселената и дух мощен като Бога, защото такива са, които излизат от Бога. Христос казва: „Не всеки, който ми казва: Господи, Господи!, ще влезе в Царството Божие, но онези, които вършат Воля та на Отца моего." И - „Господ не гледа на лице, но на сърце." Резултатите са, които определят качеството на извършена работа...
 
- Нещо по-конкретно от Учението, г-н Стоименов?
 
- Учението на Учителя е учение за целия живот, а не за формите, и затова е приспособимо за целия свят и всички религии. Според мене църквите са разсадници: цветето, докато е малко, го държат там, после го преместят, дока то укрепне; така е и с душите, докато укрепнат; затова Учението не е против никоя църква, а е за всички религии... Животът, това е благото, дадено ни от Бога, а добрите ни резултати в живота зависят от нашите чувства, мисли и постъпки, хармониращи с волята на Бога.
 
А щастието и величието на един народ зависят: 1) от високия морал на отделното семейство, 2) от разумността на неговите общественици и 3) от проницателността на неговите държавници, защото държавите, това са банките, в които се влагат капиталите на Невидимия свят и от разумната им функция за виси да се увеличава или намалява кредитът им или дори да се закрият, когато изпаднат в нечисти ръце. Всяка проява си има своите дълбоки причини; обикновеният се спира на проявата, а разумният търси да се справи с причината й. Учителят учи, че истински човек е онзи, който е хармонизирал в себе си сърце то, ума и волята. Такива човеци трябва да бъдем! И един ден - заключи г-н Т. Стоименов, най-старият от живите ученици, - всички ще бъдем такива истински човеци...

8.3

Друг един брат, с когото влязохме в разговор, е г-н Йордан Савов. Той е на 70-годишна възраст. Служил е 33 години на държавата, като началник на T. П. станции, и от 4-5 години живее на „Изгрева". Дошел е тук, защото е намерил „пътя на живота и неговия смисъл".
 
- В това учение съм - започна брат Савов - от 1914 г., когато се запознах с Учителя. А съм вегетарианец от 1900 г. Щом станах вегетарианец, лекарите казаха, че до един месец няма да живея, но именно след един месец аз се възродих и досега 40 години съм пълен вегетарианец.
 
Тогава аз си казах: „Отсега нататък само за Бога ще живея! И в моята къща месо няма да влезе." И така стана... Днес благодарение на това Божес­твено учение аз живея най-щастлив живот. За мене и радостта, и страданията са еднакви, защото в Учението съм намерил еликсира на живота! Дължа всич­ко това на Божественото учение, което ми даде живот, което ми даде всички блага.
 
- А какво мислите за Учителя, брат Савов?
 
- Учителят за мене е оня, в когото живее Божият Дух тъй, както апостол Павел казва: „Аз не живея, но Христос живее в мене."

8.4

Всички от стана ми казаха, че трябва да се срещна и с брат Начо Петров, 59-годишен пенсионер, родом от Ботевград, бивш учител, околийски началник, банков и общински чиновник и пр. Запознат е с Учението през 1914 г. в София. И според него, ето как:
 
- Жената на сляп учител ме покани на молитва у тях. Молитвата щяла да бъде ръководена от последовател на Дънов. Във време на молитвата той ми прочете мисълта и след свършване запита: „Кой е оня, който мисли какъв съм: православен или протестант? Нито протестант, нито православен: аз съм са­мо християнин!" Аз, наистина, като го гледах да пее като православен, а да служи като протестант, мислех си: „Какъв ли е той?" Прочитането на мисълта ми и отговорът му ми направиха силно впечатление и оттогава почнах да посе­щавам събранията на Учителя. Но нека да кажа, че преди това бях за две годи­ни теософ. Като теософ, имах хубави теоретични познания, но тук дойдоха по- практични.
 
На въпроса ни за Учителя брат Начо направи сравнение със следния спомен:
 
- Веднъж Ив. Вазов и Михайловски дойдоха на беседа при Учителя - ка­за той. - Тогава беседитс сс държаха в клуба на радикалите. След беседата аз заговорих с двамата наши видни поети и Михайловски каза, че като следвал във Франция, професорът му го попитал дали в България има [пълни] човеци, които да могат да опазят току-що получената й свобода. „След като чух г-на Дънова, чак сега си отговорих - подчерта Михайловски, че нам са нужни чове­ци като г-на Дънов, за да насочат правилно развитието във всички отрасли на новата ни държава." - И аз съм напълно съгласен с българския философ Ми­хайловски, защото за мене Учителят г-н Дънов е напълно проявен човек, който познава началото, основата и целта на вечно проявения живот и методите на неговото изтълкуване, разбиране и приложение. [1]
 
И с пламенен патриотизъм брат Начо Петров заключи:
 
- Величието на страната ни е във величието на нейните граждани...
 
В следующия брой ще продължим, като видим как Учението преминава границите на България и името на Отечеството ни, като духовна и културна страна, се издига с най-ярък ореол в Швеция и Англия, в Германия и франция, в Латвия, Литва, Швейцария, Италия и пр. Защо един софийски дякон, син на свещеник, хвърля расото и става дъновист и т. н. Очаквайте да чуете мнението на съвременния апостол Павел за Учителя. В следующия брой брат Боян Боев ще направи своето изявление. Пишете колко броя да Ви изпратим с отбив 50 на сто за раздаване. Абонирайте се!
-----------------
[1] Този случай е с Константин Величков. За него и за Стоян Михайловски вж. по- нататък. № 22.1 и 22.2 на стр. 655. Тук са объркани две случки. За беседата в клуба на радикалите вж. №12 на с. 643 - на нея са присъствали Стоян Михайловски и генерал Вазов, брат на писателя Иван Вазов. (бел. М. И.)
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...