Jump to content

43-то писмо


Recommended Posts

43 - то писмо

XI ЗАКОНИ И ПРАВИЛА ЗА УЧЕНИКА (продължение)

65. Ученикът трябва да знае с какъв капитал разполага и да не си прави илюзии, че има добродетели или способности, когато ги няма. Ако вие искате да успявате в Окултната Наука, да преминете този цикъл и да влезете в следния, трябва да напуснете сегашния си ум, а ако не го напуснете, ако не напуснете сегашните си разбирания, ако искате да се удоволствувате, ще останете всичките като жабите в това блато вътре и за 10,000 години най-малко ще крякате в блатото.

 

66. Знаете ли на колко еволюции е послужила тази материя, от която са направени вашите тела и вашите мозъци, с които сега си служите­ И знаете ли, че именно в тази материя са вложени всички недъзи и недостатъци на онези, които са минали преди вас своя път на развитие? Тя е тор и този тор ние трябва да го преработим, както растенията преработват всички нечистотии. И вследствие на това ние усещаме в себе си един постоянен гнет. Ако тази материя беше девствена и чиста, ние не бихме чувствували тези състояния. И сегашните лекари казват, че когато има такива утайки в кръвта, от тях се усеща едно напрежение вътре и трябва да се пречистят.

 

67. Някой път имате едно възвишено състояние на ума и на сърцето, но те се сменят с обикновени. Тези състояния ние трябва да ги различаваме. Именно там е сега въпросът: Окултната Наука дава методи, по които трябва да трансформирате вашето съзнание. Сегашното съзнание трябва да претърпи някои промени. А тъй, както сте според сегашното си съзнание, и в рая да влезете, пак ще потъмнеете.

 

68. Сега за да може да разберете дълбочината на това Окултно Знание, вие трябва да се справите с всички противоречия. Любовта трябва най-първо да я схванете като един безграничен принцип, в който няма никакво зло. Да я схванете без никакво съдържание и без никакъв смисъл. Защото щом признаеш, че в Любовта има смисъл, тогава има и съдържание, а щом има съдържание, има и форма. Щом има форма, има и зло. Или както казваме ние: Вечното като се ограничи, ражда се злото.

 

69. Ако искате от Окултно гледище да се справите с вашите погрешки, някой път трябва да търпите и себе си. Някой път като не може да търпите себе си, намерете някой по-виновен от себе си, за да се търпите. Не, не, като изкараш всичките си грехове наяве, пак трябва да се обичаш. Когато всичко във вас е хубаво, то е в реда на нещата да се обичаш, но да обичаш себе си, когато си грешен, затова се изисква доста голяма смелост.

 

70. Онзи, който не е смел да признае своя недостатък, той никога не може да познае Любовта. Любовта не е за праведните, нито за любящите. Любовта сама себе си не може да люби. Любовта е Любов сама по себе си. Ако разсъждаваме окултно, щом искаш да любиш, значи липсва ти нещо. И щом искаш да те любят, пак ти липсва нещо. Следователно и когато любиш, и когато те любят, това показва едно несъвършенство. Любиш, защото си несъвършен и казваш, че и Господ люби. Господ никъде не е казал, че люби някого. Сега аз говоря за Любовта тъй, както се проявява на земята. И ние трябва да започнем да изучаваме любовта както се проявява на земята, между нас, а не онази Любов, която не я знаем. Висшата Любов е само тази, която може да издържи всички грехове на света, всички безконечни грехове на хората. Тя е Любовта на Ангелите и на Боговете. Това е Любов. А Любов, която не може да издържи греховете на хората, това е помия. Туй е моето определение на Любовта. Защото праведният няма нужда от Любов. И Господ няма нужда от Любов. Но понеже тези слаби същества, които са искали Господ да им даде живот, те Го молят, заставят Го да ги люби. Той има много важни работи, с които се занимава, но понеже те като хлопат, хлопат на вратата, най-сетне Той ще стане, ще си наруши мира да види какво искат. Те казват: Ти ни даде живот, сега ще ни упътваш. Ще ви упътвам, казва Господ. Говоря по човешки.

 

71. Вашата сегашна интелигентност, вашата сегашна сила, в сравнение с* интелигентността на един Окултен Ученик, той нито един път не може да завърти колелото. И мислите ли, че тази интелигентност е достатъчна? - Не, тази интелигентност трябва да се увеличи хиляди пъти, защото има да се завърти едно голямо Божествено колело. И апостол Павел казва, че естественият човек трябва да се превърне в духовен, защото естественият човек не може да разбере духовните работи. Вие като Окултни Ученици трябва да измените туй ваше състояние.

 

72. Искам да имате едно правилно схващане за нещата. Благата няма да дойдат сами. Те няма да капнат като круши. Те могат да дойдат и да си заминат. Ако искате едно Божествено благо да остане у вас, не само за година, пет, десет години, но за всякога, като ваш спътник, трябва да го приемете по онези правила на Истината.

 

73. Сега вие искате да видите някой Ангел. Но за да видите един Ангел, вие трябва да имате разположението на един Ангел. Когато обичаш някого, той е готов да те срещне. Ангелите обичат много да правят познанства. Но като видят Учениците при сегашното им състояние, те не обичат да говорят. За какво ще ви говори един Ангел, като слезе от Небето? Когато имате едно хубаво разположение да направите едно добро, да учите, това се дължи на посещението на някой Ангел. Но някаква малка причина ви изкара от това състояние и вашият Ангел изчезва. Ако една материална загуба, ако едно нещастие може да ви извади от релсите, вие не сте готови за Ученик. Ученикът трябва да бъде готов да го плюят и той да не губи своето вътрешно разположение от външни причини. Когато ние имаме изкуството да се справяме с всички нисши енергии в себе си, да ги трансформираме, в нас има едно вътрешно изкуство. Това показва, че сме разбрали обективния Божествен свят, приложили сме го в своя вътрешен субективен свят и сега можем обективно навън да изразим.

 

74. Сега вие искате да ви се говорят неща от Божествения свят. Как ще ви се говорят такива неща, когато ще ги употребите за свои егоистични цели? И Господ знае, че ако ви ги даде при сегашните условия, когато вашият субективен свят не е сформиран, вие не можете да образувате вашия обективен свят и всички тези Божествени блага ще отидат напразно и вие ще се отдадете на стари работи. А всяка Божествена работа трябва да отиде на място, тя трябва да произведе своите резултати.

 

75. За да се прояви човек непременно трябва да има воля. А за да проявите вашата воля, ще започнете от най-малките опити, с най-малките неща. Не правете големи опити. За да познаете силна ли е вашата воля, вие трябва да правите опити с малки неща. Задайте си една задача на ума, да кажем следната задача: да станете точно в 12 ч. през нощта и от София да отидете до Витоша. Ако решите и след това отложите, вашата воля е слаба. Някой ви обидил. Дойде в тебе желание да се примириш -направи го без да отлагаш. Ако вие нямате достатъчно воля да се примирите, тогава как ще извършите волята Божия и какъв Ученик ще бъдете? Ами най-първо като влезете в една Окултна Школа, ще ви дадат много големи изпити, за да се изпита вашата воля, вашата интелигентност и вашето безстрашие, да се изпита вашият характер. Защото на човек без характер не могат да се възложат никакви задачи, не могат да му се поверят никакви знания.

 

76. В Окултната Школа не се позволява никакво изобличаване. Истината можеш да кажеш, но изобличение - не. Всеки, който се осмели да изобличи някого, изключват го от Школата, и с хиляди години може да седи отвън. И когато искаш да изобличиш, ти ще се спреш и ще си кажеш: Ако е за Истината, ще кажа тази Истина, ни повече, ни по-малко. Това е един велик Божествен закон. И аз ви предупреждавам, да не си създавате ненужни страдания. Досега вие сте вървели по пътя на изобличението. На един човек ще му кажеш самата истина и ще му покажеш начините, методите, пътищата, чрез които той може да поправи своята погрешка. Ще помогнете на човека да изправи погрешката си, но няма да го изобличавате. Искам между Учениците, които са в Школата, абсолютно да няма изобличение. Истината ще кажете. Ще повикаш брата си и ще му кажеш истината по един мек начин. Така ще си помагате, ще се усъвършенствате, ще си създадете вашия вътрешен свят да се облагородите постепенно. И когато Господ поиска да поправи света, Той изпрати Христа с голям кредит. И Христос казва: Аз дойдох, да ви дам нов живот и с този капитал изплатете вашите стари дългове. Ние трябва да си създадем добри навици и трябва да знаем как да изпълняваме известни добродетели. Непременно трябва да се създаде един навик, една права мисъл.

 

77. Като Ученици, като погледнете на Природата, ще знаете, че предназначението на тази Природа е да създаде вашия субективен, вътрешен свят. В нея са вложени всички онези принципи, които работят за организирането на вашия вътрешен свят.

 

78. Ученикът на Окултната Школа не трябва да си прави никакви илюзии. Той трябва да знае с колко души може да се бори - с един, двама, може ли да бяга, всичко трябва да знае. Той не трябва да бъде страхлив. Така той ще стане проводник на Божествената светлина и ще може да проучава обективния Божествен свят. Следствие на вътрешните недостатъци, които имате, вие не можете да разберете и не можете да прилагате хубавото, което е във вас. Всички тези стари мисли и чувства постоянно развалят доброто в нас. Те са като морските вълни. Вие пишете доброто на морския бряг, дойдат тези вълни и го заличават. Вие се борите с морето, но в края на краищата морето ще победи. За да не потънете в морето, трябва да бъдете празни като кратунката, която плава по повърхността на морето. Когато отивате при Бога, кратунката ви трябва да бъде празна, та да минете през това голямо море - астралното море. Ако вие сте пълни с вашите идеи, ще потънете и никога няма да отидете при Бога. А когато излезете на сушата, непременно трябва да бъдете пълни. Това е пак един символ. Та при Бога като отивате, трябва да бъдете празни, а като излизате от Бога, трябва да бъдете пълни. Отидете ли при Бога пълни, непременно ще се върнете празни и след това ще дойдат страданията.

 

79. Сега в тази Окултна Школа, в която се намирате, вие трябва да правите анализ на вашите мисли. Този анализ седи в следното: много потаени мисли от миналото са залегнали във вашето съзнание или подсъзнание. При даден случай тези мисли възкръсват и започват да ви говорят като някой фонограф и вие казвате: Мене някакъв дух ми каза нещо. По всичко това, което ви казва, вие ще познаете, че този дух говори едни и същи неща с години. Той ще ви каже да бъдете добри, да бъдете святи, да бъдете честни. Ами какво ново има в това? Той казва още: Трябва да оправите живота си, защото Господ ви обича. Какво ново има и в това? Това е едно отражение на вашите мисли. И как ще го познаете? - Ако имате една външна реалност, т.е. когато Бог говори в обективния свят, Той се познава. Когато ние говорим и когато той говори, то се различава. Някой ще каже: Духът туй каза, онова каза, туй ми дойде на ума. Но от всичко това, което ти се казва, нищо не излиза вярно. Това са чисто субективни, криви извъртания на самия човек. Някой път може да дойде такова извъртане, да ти се каже, че като твоя ум няма друг, но при първата трудна задача, вие разбирате, че вашият ум не е необикновен.

 

80. Когато една идея не се развива, не може да расте, тя е изкуствена. Също е и с вас: когато сте толкова добри, че във вас никаква промяна не става, вие сте на крив път. Вие сте едно изкуствено цвете. И сегашната опасност за съвременния свят произлиза от това, че той е станал изкуствен. Изкуствеността седи в това, че ние искаме да бъдем улеснени във всичко, всички други да страдат, а на нас да ни е приятно. А Ученикът на Окултната Школа трябва да знае, че при трансформирането на всяка енергия се образуват страдания. Всеки човек минава от едно състояние в друго, следствие на което претърпява едно вътрешно страдание. Има ли това страдание, той прогресира. Няма ли го, той остава все на едно и също място. Следователно промените, които стават във вас, трябва да знаете, че са път на движение, на развитие.

 

81. Предназначението на човека в Природата е да се учи от този обективен Божествен свят, за да може да създаде своя субективен, вътрешен свят. Той трябва да почерпи материали за своя субективен свят от обективния Божествен свят. Например, за да проявим доброто, ние трябва да вземем онези материали от Природата, от обективния Божествен свят, които са необходими за това, и да употребим тези материали за доброто на своите ближни. В дадения случай Бог ни употребява като средство да изявим своите вътрешни желания. Например, някой иска знание, дълго време искал знание. Най-после Бог му изпраща някой Учител, в когото е вложен Духът, за да му се изяви и да му даде това, което му е потребно. Следователно, всяко нещо, което ви се дава в даден случай, вие трябва да бъдете толкова разумни, да знаете, че то иде от Бога и веднага без противоречие да го приемете. Не иде ли от Бога, т.е. от Реалния обективен, Божествен свят, не го приемайте.

 

Природата аз я наричам, това е обективният Божествен свят, тя е първичният свят. От този ние трябва да създадем нашия вътрешен, субективен свят. Тъй че всичко, което виждаме отвън, което е реално, ще го възприемем и после ще го проектираме навън и ще образуваме нашия обективен свят. И като го образуваме, само тогава можем да създадем в себе си един характер.

 

82. Бог се проявява във всички ни, ние сме обект на Бога. Той работи във всинца ни и по никой начин не можем да се освободим от Неговото влияние. Той е впрегнал всички на работа и всички трябва да извършим волята му. Няма друг изходен път. Който мисли, че може да се противи на Бога, лъже се. Той все ще извърши обективната Божествена воля. Вие ще се противите, ще се противите, и същевременно Бог ще извърши своята работа. Вашето противене няма да произведе дисхармония в Неговия път. И сега, когато разбираме така тези закони, които образуват нашия субективен свят, и схващаме, че обективният Божествен свят, който е произлязъл от Бога, е идеален и не трябва да мислим, че в него има дефекти. В Природата не може да има дефекти. Тези дефекти, които виждаме да се проявяват в Природата, са резултат на онези същества, които индивидуално се проявяват.

 

83. Онези от вас, които вървят по този път, трябва да развият онези сетива, за да бъдат крайно схватливи, чувствителни и деликатни. Защото тази деликатност и чувствителност е полезна заради самите вас. Ако вие сте деликатни, ако сте чувствителни, ако сте схватливи, с благородството на вашето сърце и със силите на вашия ум ще бъдете полезни най-напред за самите вас, а след това и за вашите ближни. Тогава отношенията ви ще бъдат правилни.

 

84. Ако една мисъл е дошла в ума ти сега, не е ли това най-благоприятният момент за нейното реализиране? Ако Духът е заговорил във вас сега, не е ли това най-благоприятният момент? Всяка мисъл е важна в даден момент. След това тази мисъл може да мине и замине.

 

85. Всеки един от вас не трябва да се самоосъжда, а да се самонаблюдава и като види, че има в себе си един вътрешен недостатък, че има някоя част, която не е турена на място, той трябва да повика този Велик Майстор, Духа, да му помогне да се изправи и да го намести. Сега туй наместване може да стане и тук, и в другия свят. То е неизбежно.

 

86. Ако ние искаме да се приближим при Бога, да придобием онова знание, от което ще дойде бъдещето щастие, т.е. онзи разумен живот, непременно трябва да се съобразяваме с великите закони, върху които почива правилният строеж на сегашното наше развитие.

 

87. Когато в една Окултна Школа кажеш: Аз не зная, значи ти имаш знание, че не знаеш. Това обаче подразбира, че това, което ти не знаеш, има същества по-високо развити от тебе, които го знаят. Следователно това, което ти не знаеш в даден момент, можеш да апелираш към онези същества, които знаят, за да те научат. Същият закон е, когато човек каже, че той има един неизработен характер, лош характер. Значи, щом той е лош, има същества, които са добри и те са в състояние да изправят неговия лош характер.

 

88. Когато Безграничният свят или когато Безграничното се е ограничило, образувал се е обективният Божествен свят. От обективния Божествен свят се е създал субективният, вътрешният свят на човека. А от субективния, вътрешния свят на човека се е създал сегашният обективен свят, външният свят. Или с други думи: туй, което за Бога е видимо, за нас е невидимо, туй, което за Бога е знайно, за нас е незнайно.

 

89. Ако искате да прогресирате, да научите нещо, непременно трябва да бъдете верни на себе си. Така ще се освободите от посторонните мисли.

 

90. Искам веднъж да ви събудя, защото повечето от вас тук сте хипнотизирани. Хипнотизирани сте, разбирате ли! Вие още не съзнавате, че сте хипнотизирани. Сега вие мислите, че сте господари на себе си, но сте хипнотизирани от онези от Черната Ложа, които разбират законите. Те знаят, че когато настане един благоприятен момент за възприемане на нещо ново, те ще ви хипнотизират в този момент. В най-добрия момент за вас, те ще произведат един смут в съзнанието ви, за да ви отклонят вниманието. Ученикът трябва да разбира тези състояния и сам да ги отстранява. Вие трябва да разбирате тези закони.

 

91. Някой казва: Аз не мога да изправя сърцето си. Ако не го изправиш, ще ти го изправят. Туй сърце ако не го изправиш сам, от другъде ще дойде изправянето. Има два начина за оправяне: или сам ще се изправиш, или ще те изправят.

 

92. Вие мислите само за себе си. Но ако искате да бъдете Ученици на тази Школа, вие ще мислите каква е волята Божия или каква е волята на Великата Природа, която ви е допуснала в своя дом. Първото нещо, което трябва да знаете, е каква е волята Божия или каква е любовната воля, защото в Природата има една любовна воля. И в Бога има една любовна воля и когато дойде тази любовна воля, вие трябва да оставите всичко, ще оставите всички отрицателни мисли на опашката отзад, а вие ще се движите напред с най-голяма бързина.

 

93. Сега съвременните окултисти казват, че човек с волята си всичко може да направи. Това е вярно само 25%, защото не сте само вие единствените фактори в света. Досега хората още не са приложили волята си с любов. Аз от 20 години изпитвам Учениците тук в България и не съм намерил Ученик с воля, позлатена с Любов. Колко българи съм намерил, в това отношение нито един не е излязъл верен, не е издържал. И затова казвам, че българите като Ученици в Окултната Школа са много слаби, не са издържали. И затова именно, в миналото, тук на Балкана, нито една Школа не се е задържала, а са минали на Запад. И сега може да направите същата погрешка. Но тогава това течение ще замине или на Изток, или на Запад. И ако замине, туй място не ще има окултно значение. И ако вие не си турите за задача да калите волята си сега, Балканският полуостров ще има същата участ, както някога Палестина.

 

------------

* Бележка: в беседата „Мястото на човека в природата“, думите „в сравнение с“, са заменени с „турени в“

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...