Jump to content

18. След празничната трапеза


Recommended Posts

18. СЛЕД ПРАЗНИЧНАТА ТРАПЕЗА

Винаги през всичките времена и епохи, във всичките светове, до всичките живи същества стигала оная вест и покана - наречена в старите сказания - покана за сватбено тържество. Събитията тогава се развиват вихрено, епохата се откроява като огнен стълб и светлините проникват целия свят и с огнената си стрела докосват всички съзнания. Присъствието на жениха позлатява времето, насища го не само с блясъка на Мъдростта, с топлината на Любовта, но и със сиянието на Истината. Всичко това се придружава с радост и веселие. Отличителния белег на сватбеното празненство, чиято мистична красота продължава да се разгръща след като сватбата отшумява; остава да блика богатия духовен живот вътре в човека, като извор, който дълго ще пои и възраства плодовете на духа.

Великият Учител идва на земята. Той е претоварен от духовни съкровища. Призовава учениците си, показва им богатствата, слага богата трапеза и им казва: Каня ви на угощение! Сложих трапезата. В нея ще намерите всичко и ще има за всекиго. Кой, каквото си харесва, да си вземе. Щедър е Нашия Баща, яжте, пийте и се веселете!

Каква красота, каква необозримост!... Векове, хилядолетия е бил очакван този ден и час, когато на земята се оповестява идването на новото в лицето на Жениха, в лицето на Учител. Тогава на земята бликват извори със сладка вода; дърветата раждат сочни и едри плодове; пшеницата узрява сита и сладка; цветята ухаят приятно; пчелите събират много мед; слънцето обилно излива светлината и топлината на потоци и реките текат пълноводни. Настъпило е празничното време. От всички най-много разбират и знаят всичко това учениците и затова чуят ли призива, оставят всичко настрана, не мислят за нищо, което може да отвлече вниманието от главното и бързат да не пропуснат нито миг от онова, което ги зове и чака. Гледат никога да не отсъствуват от трапезата и да не участвуват в радостта и веселието, което придружава това най-рядко събитие на земята, наречено с право епохално.

Но ето, че края на тържеството идва. Сватбата е преминала, сватбарите са разпуснати, разотиват си, свирнята и песните пресекват и Женихът събира учениците, за да им каже последните си думи...

Колко много е казал!... Какви съкровища небесни е оставил...

Глад и суша няма да ги стигне, ала ще има друго, което сами ще открият. И това “Сами” вече звучи особено, думата остава. Учениците я улавят. Те я сричат, гледат я и накрая си казват: Ще я разтворим и в нея ще потърсим съдържанието. Той никога не е казал нещо случайно и напразно. Никога.

След това оглеждат света след празничната трапеза и се намират сами в един свят, който прилича на океан не тих, а развълнуван. Нищо друго не остава, освен да разпънат платна и да тръгнат на път. Да, нищо друго, само път, само надсмогване и преодоляване, само учение и работа и нещо друго още, което стоеше там като острие на меч, като огнена граница, като межда между два свята, два живота - тоя на миналото и тоя на бъдещето - вчерашният и утрешният ден си казват прощалната дума.

От този момент легендата сплита своята фабула и започва да тъче най-тънкото, най-финото платно, което един ден ще покрие със слава не само историята на една епоха, но и историята на учениците, които не се обърнаха към миналото, а устремено тръгнаха към бъдещето. Границата блестеше като огнен водопад и стрелките бяха бели и ярки.

Онова време на веселие и радост, когато тъпаните биели и свирките свирели и всички пеели и трапезата не се вдигала - време на ядене и пиене... Миналото - блясъкът му никога нямаше да помръкне - но не бе минало, бе нещо друго, нещо уникално в живота на ученика изобщо. Сега обаче се бе случило нещо друго - новия ден бе настъпил бурен и тревожен. Сега втората половина на един живот, който зреел като житен клас, се очертаваше строг и сериозен, преизпълнен от проблеми, изпитания и страдания. Бе настъпило времето, когато учениците бяха изправени пред матуритетен изпит - неудържимо! естествено и показателно - трябваше да бъдат проверени, изпитани, оценени или преоценени, за да се види на какво бяха способни, какво можеше да се очаква от тях и на какво можеше да се разчита.

Великите закони лежат вечни и неизменни, валидни за всичките времена и епохи. Изключения нямаше да се прави и сега. Ученичеството и на земята и на небето почива върху строго определени правила.

Най-голямата грешка, която можеше да се допусне, бе тази да се сбъркат глаголните времена - ученикът да се връща на миналото и всячески да иска то да бъде възстановено, отлято в същите форми, за да се преживее то пак и пак, когато постановката из основи вече е променена. Напразни усилия. Невъзможно е да се върнат, да се реставрират да се преживеят по същия начин ония дни, мигове наситени с аромата на една неповторима по своя блясък пролет. Желанието и усилията да се върне миналото не е нищо друго, а признак на неразбиране и дръзваме да кажем нежелание и неготовност за сериозна, упорита и всекидневна работа, със скритата тенденция да се отложат изпитите. Само ленивите ученици отлагат изпитите си, така е било винаги и на земята и на небето и в обикновените училища и в необикновената школа на Учителя.

Учителят, Пратеникът, не е дошъл на земята, за да подари само радостта, Той не си е отишъл, за да я отнесе със себе си. Радостта е нещо непреривно, което винаги трябва да придружава ученика, като скъпоценна мида тя трябва да почива в дълбочините на океанските води и никакво вълнение да не я наруши и никаква сила да не му я вземе. Тя е отличително качество на ученика и е един чисто вътрешен процес, който не се влияе от външните условия. Нищо не е в състояние да му я вземе. За ученика, който учи няма благоприятни и неблагоприятни условия - ние смеем да кажем това, изхождащи от живия опит и на ония, които ще дойдат след нас - ученици, като завет ще им оставим това. Сезоните винаги са добри и винаги крият в пазвите си безценни неща, добри условия за ония, които учат. При всичките условия и превратности на живота ученикът трябва да живее с идеята, че неговия дял и жребий в живота е пълен, богат, значим. Родил се е под ярка и добра звезда. Миналото е еднакво ценно, както и настоящето, както и утрешното. Нещо повече, сега му предстои упорита работа, изпълнена с трепет, с оня жив интерес присъщи на откривателя на нови земи, на учения за нови истини, на твореца за нови творби, на математика, който открива нови формули.

Ученикът трябва да знае, докъде е стигнал, на какво е способен, какви знания притежава и увеличава ли ги всеки ден. Само ония, които не са работили достатъчно и не се чувствуват подготвени за изпитите само те не желаят да има изпити, да има страдания, да има бури и депресии - неизбежни в пътя на ученика. За ученика времето, когато изпита е насрочен трябва да бъде най-красиво, то го обогатява с непреживяни опитности, преживявания и чувства. Прави го смел, доблестен и го освобождава от илюзиите да се мисли, че е силен, богат, учен и пр. Затова ученикът посреща с радост изпитните дни, смирено застава на изпитната скамейка и не бърка миналото с настоящето, не разправя какво е било някога, какво е преживял, какво е притежавал, какво е можел, а строго делово се придържа към настоящето и говори по същността на въпроса и не мълчи на зададените му въпроси. Ония, които го изпитват не се интересуват от миналото, за тях не е важно, къде е стоял далеч или близо до Учителя си, отляво или отдясно, при нозете или къде да е. Абсолютно нищо от миналото, а всичко от настоящето. Какво е учил, какво е правил през това време, на какво е способен, какво е надмогнал, с какво се е справил, как е разрешавал задачите на своето необикновено всекидневие - до колко е успял да реализира търпението, самообладание и ред още много други неща от стълбицата на добродетелите. Строги и взискателни са тези, които участвуват в изпитната комисия, но са крайно справедливи и никак не са жестоки. Те преценяват добре какво е притурил, как е учил, бил ли е достатъчно трудолюбив, пламъка за знанията увеличил ли се е или се е намалил. Нищо друго. На края те си дават оценката от която първата бележка гласи: Не смесва миналото с бъдещето; учил е усърдно, добре е използувал всичко, което му е било дадено, готов ли е сега и той да дава. Защото водите на езерата се вливат отнякъде, а после се изливат пак на някъде. Човек вдишва и издишва, морето приема реките и връща след това водите, земята първо поглъща семето, а после дава плода.

Така тече и животът на ученика - от този живот протекъл естествено по всичките закони на развитието може да се очаква нещо. На него може да се разчита; на него може да се даде всичкото съдействие. За такъв ученик Учителят не е далеч, той никога не е лишен от Него, като източник на светлина, топлина, сила.

Земята има две полушария. Когато едното е светло, другото е тъмно. Когато едното дава, другото взима. Едното е в пълен покой, другото в нестихваща дейност. Кълнът разсича двете половинки на семето, за да се прояви живота. Два величествени момента има в живота на ученика - взимане и даване; когато Любовта дава с едната си ръка, тя взима с другата.

Какво е взел по време на празничната трапеза важно е да се знае, да се преценява, да се оценява, важно е и да се знае, какво му предстои след тази трапеза - то е стигането на най-високия връх, домогване до най-красивата и най-мистичната част на ученичеството.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...