Jump to content

35. Синтезът - заключителен акорд: есе (27.I.1977 г.)


Recommended Posts

35. СИНТЕЗЪТ - ЗАКЛЮЧИТЕЛЕН АКОРД

27.I.1977 г.

Не знаем как да започнем, коя фраза да изберем за начална, те прелитат като ято, предлагат се, а ето, че стоиш и не знаеш коя да предпочетеш. Онова, което се разкрива пред тебе е нещо толкова цялостно, изградено по някакъв строго установен архитектурен план. Нищо в тоя свят на големите дрязги и на големите промени, не може да привлече огъня и да очарова сърцето, но това, което виждаш в това последно Слово, тая последна беседа от 52 страници “Свещеният час" [Свещеният час: [24 август, сряда], 8 ч.в. - В: Пътят на ученика: съборни беседи от Учителя, дадени на учениците от Всемирното Бяло Братство, при срещата им в гр. София на “Изгрева”, през лятото 1927 г. София: Просветния к-т, [1927], с. 431-466.], не само те смайва, развълнува и очарова - не, малко е да се каже това, то е нещо, което наистина не знаеш ни как да започнеш, ни как да изразиш. Както и да го разглеждаш - виждаш - то е излято, изградено по всичките правила на логическото мислене и по всичките правила на зидарското изкуство. Как е станало, как се е стигнало до тази вътрешна спойка, до тая идеална бихме казали присъственост, до това безупречно синтезиране на главното, идейното, същественото за тая нова личност - за ученика. Последователността те смайва, като цяло те отнася до ония върхове, които Той направи достойни, за да можеш стъпил там, да огледаш всичко, в един необикновен ред, където всичко е поставено на място една партитура хармонична, задълбочена, изградена от първия тон на онова петъчно утро, когато започна събора до последното - тая сряда, където в тая втора беседа за последния съборен ден, успя да излее всичко. Нищо не е пропуснато, една резка не липсва, един тон, една багра, за да изглежда всичко съвършено по форма, по замисъл, по съдържание. Как е станало, как го е направил, как?... Искаме да не питаме, никой не би ни отговорил - и то ще остане в скрития запис, съхраняващ малките чудеса.

Пред Него - Учителят, Който намира, че още не е дал достатъчно и всичко, е изправен ученика с неговата неутолима жажда, чакащ и копнеещ, пред нас е Той - поднесъл като скъп дар този забележителен синтез. Сумирано е всичко, което бе казано в осмата беседа през тези дни, наредени като скъпоценни бисери. Идеите са подредени,... меко и светящо в правилни норми, начини, опити, които обхващат радостното всекидневие на ученика, звучат нови, макар, че за тях вече си чул, знаеш някои, но казаното сега излъчва някаква особена светлина, аромат и най-вече топлота. Учителят е слязъл до ученика, приближил се до сами него, усещаш всичко като ласка, като грижа, като обич, която прелива, пърха, звучи и не знаеш къде да я туриш.

Синтезът - ще се спреш на него, непременно, ще трябва, не може да се подмине този час, не можеш да не огледаш в детайли всичко, да правиш опити, да изградиш от всичко програма, програма ясна, точна определена, ученикова за всеки ден - и накрая онова, което може да се вземе като заключителен акорд не на цялата стройна система на идеи и знания и познания, дадени през този събор, а като дълбока грижа, загриженост и любов, като на земеделеца, който след като е посял нивата, с трепет чака поникването на семето.

Беше велик земеделец, велик сеяч. Благословен да е този час, който ни разкри красотата на едно дело и светящата перспектива за ученика по време на най-големия хаос в света. За нас тоя свят и този век бяха “по-светли от пладне”.

Просим пак извинение за дългия увод, ние знаем от опит знаем, че няма нищо по-блестящо, по-кристално и по-важно от онова, което Той е казал. Какво сме ние - обикновените хора с копнежа да бъдем ученици. И като ученици присъстваме до тази катедра и заслушани, отбелязва отделните части на този синтез. Ала вече се съмнява дали ще успеем да се доберем до детайлите...

Беседата е пред нас, щастливи сме, че вандалите не ни я ограбиха, живи да сме да я видим напечатана в хиляда екземпляра и дадена в ръцете на учениците по целия свят. Всичко казано в нея е сведено до закони, принципи и правила. Наредени са като стройна система, нищо не може да се бутне. Сградата е блестяща, монументална - прекрасна, свети пред ученика. Четеш основното, което винаги трябва да имаш предвид: Навика да учиш, Обич към знанието, прилагане на наученото, отношението към съучениците, отношение към свещеното - превежда стих: “Не хвърляйте бисерите на свинете". За това мълчанието е първо и необходимо качество на ученика. Изкуство е да знае ученика кога да говори, как да говори, и какво да говори.

Учителят се обръща към учениците с думите: “Всеки от вас трябва да се стреми да бъде отличен ученик.” Не казва добър или най-добър, а отличен. Какво подразбира Той с това определение. Казва го: “Всеки ден ще отделя част от времето за учене. Трябва да се отличава с обич към знанието, към науката. Трябва да проучи какво нещо е окултен ученик и окултна наука.”

Учителят насочва учениците към официалната наука с всичките стръкове: физика, химия, история, математика и т.н. Официалната наука е помощна за окултната, тя влиза в нея с всичко, което е точно и вярно, запознава го с живата природа. “Окултната наука обаче представлява въведение към науката за живота." Учителят говори ласкаво за хората на науката, за тяхното постоянство и трудолюбие. Казва между другото, че: "между тях има окултни ученици”, не само в древността, но и сега.

Нататък до последната страница имаш чувството, че се намираш пред един водопад от идеи, един необозрим свят се разкрива пред очите и ръката се колебае на какво да се спре, кое да избере, кое да вземе, за да оживи темата с която се е заел. Не искаш да рецитираш отделните пасажи, не са отделни, те са неделима връзка с всичко, те са звено споено здраво и хармонично, бихме поместили цялата беседа. За себе си решаваме да я проследим ред по ред, да стане тя наша същност, практически приложима, тя е истинско огьрлие на мъдрост и на светлина. Нищо по-задълбочено, по-необходимо и по-ценно не би могъл да ни даде като заключително Слово и като последен дар през този събор.

Решаваш накрая да извадиш един цитат, да кажеш последната си дума и да приключиш със съзнание, че многото думи тук са излишни: “Всеки от вас трябва да има положителна вяра, основана на великите Божествени закони на Любовта, на Мъдростта и на Истината. Бог работи в света: Щом Бог работи в света, трябва ли да се съмнявате? Да се съмняваш в един невежа, разбирам, но да се съмняваш в един велик мъдрец, в един велик учен, това е необяснимо.” "Беседите трябва да се изучават, а не само да се четат. Най-важните места от всяка лекция, да се приложи в живота” - 455 стр. “Знание без приложение не е знание”.

Казано е всичко - относно практическата дейност на ученика, нищо не е пропуснато. Синтезът блести като искрящ водопад. Човек не се насища да го гледа и слуша. Звучи необикновено и прониква дълбоко, имаш желание да го подредиш в стройна система и отдолу ситно да напишеш думата “програма”. Твоето всекидневие би се превърнало на градина благоухаеща и свежа, твоя Дух бодър и крепък, твоята душа окрилена и волна, твоето сърце изпълнено с покой и радост, умът ти напоен и нахранен и фигурата на ученика ще се открои такава, каквато Учителят я иска. Отношенията се свещени до оная фаза на висше ученичество, свещено като жертвоприношение, което всеки ден зове душата на ученика. Той никога не се уморява да отива и се връща в този свят, да влиза и да излиза с кърчаг в ръка, за да си наточи от тази жива вода.

Той никога не се уморява, като малкото ученолюбиво дете да отива и се връща от училището, изпразнен и изпълнен със знания, готов с отговор на всеки зададен въпрос, винаги с решени задачи, и винаги с една безгранична вяра в своя Учител - попиващ както торна земя влагата, а той знанията. Има нещо величествено в това да си останеш цял живот дете - ученик, с всичките отличителни качества на жаден, възприемчив, любознателен. Това е положение, което на земята заема окултния ученик. Беше роден и бяха му дали вече път. Цялото небе и цялата земя му съдействуваха. Живата природа беше на негова страна, а пред Него - един Учител, един смел и опитен капитан, застанал на кормилото на пътуващия кораб по бурното море, един опитен водач - планинар, който водеше ученика към високите върхове. Имаше нещо внушително, нещо красиво и респектиращо в тази постановка - една велика школа, един Велик Учител и едни ученик - дете - жадно да учи, жадно да разбира и прилага, жаден да бъде отличен ученик.

Затова ли в тази последна беседа Учителят слиза до това дете, застава близо до този ученик и с всичката грижа на Учител и майка, с всичката мекота и нежност ти казва: “Отдели един час от твоето време - един час на ден. Той ще е свещен час за работа, за съзерцание, за влизане в контакт с твоя Бог, с твоя Учител и с всичките светли същества, заинтересовани за твоето благополучие. Бъди ученик, истински ученик, свещено опазил основния закон - учението, работата - характерния белег на ученика. Този свещен час -специфичен за всеки, открийте го и го следвайте, превеждаме с нашия език и сме вече не само развълнувани, но и заинтересовани, защото тоя час, наречен от Него “свещен” - е израз на голямата идея за ученичеството изобщо и като осмисляне на всичко казано през тези съборни дни - оживено от основния и важен закон - приложението. Идеята е внушително подчертана, дадена строга и принципна, нека да е облечена в топлата пелена на обичта, нека да звучи просто и естествено. Казаното до края, имаше този скрит смисъл, а звученето й за учениците бе и сериозно и важно, дори и строго.

Свещеният час и като пожелание и като синтез имаше своята скрита цел, своята духовна стойност, своето богато съдържание.

Една плетеница от светлина, красота и сила.

Струваше човек да я разучи в детайл, струва си да я приближи до себе си, а колкото до учениковото съзнание - беше негово свято задължение да я живее, за да стане достоен някога за званието “отличен ученик”, винаги с бодър и весел дух.

Прелистваме последната страница, последната фраза. Един кратък заключителен акорд - мелодичен и мощен, изпят за ученика:

“За него Истината е идея, Мъдростта - цел, Любовта - реализиране".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...