Jump to content

2.3. Песните на Учителя в черния тефтер


Recommended Posts

2.3. ПЕСНИТЕ НА УЧИТЕЛЯ В ЧЕРНИЯ ТЕФТЕР

Сега, което е най-интересното, аз се коригирам - в Песнарката на Мария Тодорова не е отбелязано абсолютно нищо кой е участвал, кой е дал тази песен. Аз направих грешка. Но в книгата „Учителят" и книгата „Седемте Рилски езера" са указани техните имена. И сега, отиваме по-нататък. Обикновено, когато се дава някаква песен от Учителя, Той ги е давал при различни положения - някой път на лекция, някой път в частни домове, някой път на самата поляна или в Салона. Има най-различни начини да бъдат дадени тези песни и те се дават точно в строго определено време, когато онова същество, което носи песента идва, и я дава. И сега Учителят я научава, и след което Той я изсвирва, и трябва да има някой от музикантите които да я запишат. Те я записват, след това я показват на Учителя. Учителят я поглежда, одобрява я и казва: „Сложете я към папката." Тогава отначало има една папка, в която се слагат тези листове. В последствие има втора папка. И тези две папки постепенно се пълнят. Но идва един момент, когато тези листове започват да се раздават насам-нататък. Учителят научава, скарва се на тези, които държат тези две папки и нарежда да се препишат тези листове в един тефтер - голям тефтер. Намира се един голям тефтер, една голяма тетрадка, която била с черни корици. И от там идва нейното име „Черният тефтер". И на този тефтер са преписвани тези нотни листове от тези две папки. И обикновено, които са записвали, това са Мария Тодорова, това е Катя Грива, това е Ирина Кисьова, това е Кирил Икономов. И някой от другите музиканти са записвали, затова трябва да има различни почерци в тази Песнарка.

Един път така се оказва, че дошъл някакъв музикант от града, поискал тетрадката и тази, която държала тетрадката - Катя Грива дала тетрадката на онзи музикант в града. Учителят като научава вика Катя, вдига страшен скандал, скарва се и я изпраща да вземе тетрадката. Отива в града Катя Грива, обаче онзи, който е взел тетрадката да я преписва не иска да я даде. Защо? Защото още му трябва. И тя му казва: „Ама тази тетрадка е на Учителя, тя не е твоя." Той казва: „Какво като е Негова, аз сега съм я взел. На мен ми трябва." И Катя плаче, кара се, разправя се. И накрая с големи разправии и скандали тя взима тетрадката, и я носи на Учителя. Учителят бил много недоволен от цялата тази работа, и нарежда да се препише в още един тефтер. И той се преписва този тефтер.

И което е най-важното, този тефтер е съществувал, и тези два тефтера са съществували. И когато започва работата по издаването на нова Песнарка след 1947 година, създава се една комисия. И тази комисия, трябва да работи с оригиналите. Но поради това, че Кирил Икономов е издал песните на Учителя по времето на Учителя, и той е бил един от тези, които е бил против издаването на нова Песнарка, и особено, понеже се движи от Мария Тодорова, те са били в много обтегнати отношения по много причини. И което е било най-интересното Учителят извиква Мария Тодорова, подхвърля й двете книжки, издания „Песни на Учителя" от Кирил Икономов, те са със синя подвързия и казал: „Отиди и намери грешките на Кирил Икономов." И това е било нареждане от Учителя към Мария Тодорова, това е била и задача, която тя трябва да прави. И тя започва да работи. И което е най-интересното, тя работи с оригиналните два тефтера, и с двете папки с онези листове. Но това нещо аз съм го разказал и тя го е разказала. Аз съм го записал и то е издадено в I том, и II и III том, IV том и V том. Всичко там е написано.

Идва един момент, когато започват големите скандали. И за доказателство Мария Тодорова изважда тези оригинални листове, за да ги покаже, че тя не греши. След това тя изважда тези два големи тефтера, показва ги. Но реакцията била много голяма и борбите са били много големи. И когато излиза вече, и се отпечатва Песнарката на Мария, реакцията е била невероятна. И тогава Мария Тодорова е имала желанието, тя много пъти ми е разказвала, имала е желанието, понеже двата оригинални тефтера са били при нея, както и двете папки с оригиналните листове, тя искала да извикват по 10 души всяка вечер, и за да им показва изданието. На всеки да подарява по една книга от Песнарката и да им показва оригиналите, за да се убедят, че в момента това, което е отпечатано отговаря на оригиналите в двата тефтера, и на оригиналите от нотните листове от двете папки. Но Борис Николов се противопоставя и казва: „Няма нужда, това е публикувано!" А това фактически е бил оня майстор Борис, който е влезнал в него и който е разрушил всичко. И Мария Тодорова казва: „Той ми направи най-голямата беля!" И започват противопоставянията, разправиите.

Аз, когато дойдох на Изгрева и пристигнах на Изгрева, онези, които са били по онези години, нали, много от тях бяха починали, измряли, друга част бяха вече от порядъка на 65-70 години. Така че аз ги намерих, когато бяха преминали големите бури, големите събития от 1958, 1959 година, големите процеси срещу последователите на Учителя и Братството на Учителя, когато беше вече всичко разрушено. Аз заварих тези хора вече, не че бяха се примирили, но те бяха в момента с вързани ръце и с вързани крака, и нищо не можеха да направят. И тогава аз се задвижих, и исках да ми се предадат тези два тефтера, и тези две папки с листовете.

И сега, всичко онова, което разказвах дотук, трябваше да го разкажа, за да знаете каква е самата история още от самота начало. И тези два тефтера съществуваха. И това е годината - 1970 г. Аз в момента работя с Мария Тодорова и с Борис Николов. Аз искам да ми се предадат двата тефтера. Те не казват, че ги няма, но ми казваха, че били дадени на някой познати, които ги пазели и те се намирали около Бистрица, в Симеоново. Казвам: „Добре де, дайте ги, тези тефтери ми ги предайте на мен. Аз работя с вас. Аз съм друго поколение." Обаче, те не ги даваха. Защо не ги даваха ли? Ами защо не ги даваха? Те смятаха първо, че ще живеят вечно, второ - те не искаха да ги дадат, защото в момента като ги дадат вече, те отиват в други ръце. И те смятаха, че могат да довършат работата. Нищо не можеха да довършат, защото те бяха изпепелени. Те бяха унищожени след тези големи борби и те нямаха никаква концепция. Тяхната представа за братски живот беше нещо погрешна според мене. Тяхната представа за Братството за мене също беше погрешна. Изобщо всичко, което те правеха, нямаше нищо общо с Школата на Учителя. Това беше мое виждане. Аз бях сам, те бяха стотици. Това е положението, което аз заварих. И накрая не ми дадоха нищо.

И така стана, че през 1976 г. Мария Тодорова почина. Минаха се някоя и друга година, аз също исках, настоявах да ми се предадат тези два черни тефтера с оригиналните песни на Учителя, както и двете папки. Тогава продължаваха обиските. Всеки месец в София имаше някой обиск от Милицията. И при този обиск се взимаха всички беседи на Учителя, и други материали на пишеща машина, и други материали, и се унищожаваха.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...