Jump to content

4.11. Мария Златева и двете Песнарки: на Кирил Икономов и Мария Тодорова


Recommended Posts

4.11. МАРИЯ ЗЛАТЕВА И ДВЕТЕ ПЕСНАРКИ -

НА КИРИЛ ИКОНОМОВ И МАРИЯ ТОДОРОВА

И сега, още по-интересното, че идва време, когато аз работех с Мария Златева и ходех при нея, записвахме нейните спомени, уточнявахме се как да се дадат, как да не се дадат. Тя беше направила опити и беше записала някои неща. Аз бях взел нейните записи и след това аз направих магнетофонни записи, и подготвих спомените по моите записи и по моя редакция. И имаше моменти, когато тя казваше: „Ама това не е същото." -„Абе казвам, как не е същото? Това си ми разказвала, това съм го записал, това съм го извадил на текст, с моя малка редакционна намеса." И тя се съгласи, подписа накрая, одобри го и т.н.

Виж „Изгревът", том 1. 2. изд. 2011, с. 435-444.

Обаче, аз разполагам и с още един неин материал, който в последствие ще бъде публикуван. И той не е малко този материал. Аз го публикувах в „Изгревът", том 1. 2. изд. 2011, с. 445-465. А какви хубави снимки сложихме от № 41 до 64! Чудо и приказ! Разгледайте ги.

Сега другото, което беше, става въпрос за песните.

И тя свиреше, и казва: „Абе виж какво, ето сега например една песен, ето сега ще ти я изсвиря." Изважда синята Песнарка на Кирил Икономов и започва да свири дадена песен. - „Ето, виждаш ли тази песен, ами тази песен сега в момента тук Кирил Икономов греши." Първо тя изсвирва песента така както е отпечатана в синята Песнарка. След това казва: „Това не е вярно." И след това изсвирва така както е точно според нея, а тя е музикантка, тя е завършила Консерватория, тя е непрекъснато в Школата на Учителя и там на Изгрева. След това изважда Песнарката на Мария Тодорова и казва: „Виждаш ли какво - тази същата песен ето как е дадена при Мария." И тя изсвирва на цигулка от Песнарката на Мария Тодорова.

И казвам: „Слушай какво, дай да направиме така, аз следващия път ще дойда с магнетофона, и почваме да разглеждаме всички песни една подир друга. Съгласна ли си?" - „Съгласна." И аз отивам на следващия път, нося магнетофона, слагам микрофона, и тя започва подред на номерата, свири онова, което е публикувал Кирил Икономов, и казва: „Тука Кирил Икономов греши." Първо изсвирва онова, което той е публикувал като нотен текст, изсвирва на цигулката. След това казва: „Тука греши, еди къде си греши. А точно така трябва да бъде." И тя изсвирва така както трябва да бъде. Това е второто. Третото - след това изсвирва същата песен така както е публикувана в Песнарката на Мария Тодорова. И казва: „Тука Мария Тодорова е права." И така на три-четири песни, казва: „Тука Кирил Икономов не е прав, тука не е прав, тука не е прав, а Мария Тодорова е права." Обаче идва един момент, когато казва: „Ето, тука Мария Тодорова греши - Мария Тодорова не е права, а Кирил Икономов е прав." Защо? И тя изсвирва онова, което е публикувано като нотен текст от Кирил Икономов, аз го записвам на магнетофона. Тя казва: „Ето това е правилното." Изсвирва го така както е правилно. Трето, тя изсвирва песента на Мария Тодорова така както е публикувано. И след това дава указания и разработка къде е сбъркала Мария Тодорова.

И така песен до песен, песен до песен, и в разстояние на няколко седмици аз работих и фактически това е записано на магнетофонна лента.

Така че аз в момента имам разбор на Песнарката на Кирил Икономов и разбор на Песнарката на Мария Тодорова, за сравнение и разработка от Мария Златева. Това е един безценен материал, който в последствие ще го дам на музикантите да го видят.

И моята идея е следната: каква е моята идея? Ами ще бъдат дадени песните от Учителя, разбор от изданието на Кирил Икономов и от изданието на Мария Тодорова. И тогава, сега тука отваряме Песнарката на Кирил Икономов, и той започва с „Фир-Фюр-Фен - Благославяй". Ще бъде отпечатана тази страница, ще бъде отпечатана или пък ще бъде набрана. Това ще видим в последствие. След това се дава коментара от Мария Златева, като се извади на нотен текст. И след това ще бъде прикачена и същата песен от изданието на Мария Тодорова. Така че ще има в момента три нотни записи - на Кирил Икономов, обясненията и разработката на Мария Златева на нотен текст, и това, което е публикувала Мария Тодорова. И там ще бъде отбелязано кой къде е грешил, кой какво е правил и т.н и т.н. И това ще бъде впоследствие подготвено от музикантите, като им предам аз моя запис.

И това ще бъде едно издание. Да, ама това издание ще бъде по програмата на „Изгревът". Това издание е мое издание. Трето - това издание е на Онзи, Който ръководи програмата на „Изгревът" от Невидимия свят. Четвърто - това е програма, която се изпълнява от мене. Пето - това нещо, което аз съм го свършил 1974 и 1975 година и преди това, ама това съм го направил аз, а не го е направил някой друг.

По-нататък - нито един от музикантите по ония години, когато имаше десетина-петнайсет души музиканти, които бяха завършили по онова време Консерватория в София и бяха музиканти не отиде да свърши тази работа, а аз, който не съм музикант я свърших. Защо я свърших? Ами защото ме ръководи Онзи, Който още в онези години беше ме накарал да събера всички публикации на Кирил Икономов в „Житно зърно", да ги опаковам, да ги надпиша. И те стояха цели 30 години, докато на 21.01.2007 г. аз ги взех и ги донесох в София.

Значи, представяте ли си бе?! - 30 години те стоят и чакат, а преди 30 години Някой беше ме накарал да ги опаковам и да ги подготвя за този момент. Така че аз съм този, който е задвижил тази работа. Това е една много хубава идея и това ще се даде възможност на следващите музиканти, за да видят как са нещата, и това ще бъде едно много важно, ценно ръководство.

И казвам пак: това нещо е направено чрез програмата, която аз ръководя и е направено от човек, който не е музикант. Но практическата работа, важната работа ще бъде направена от музикантите, след като им дам концепцията за която разказах и след като им дам оригиналите. Кои оригинали? - Ами Песнарките на Кирил Икономов и Песнарката на Мария Тодорова. И по-нататък ще им предам и магнетофонния запис. Но на този етап, 2007 г. това нещо още не се дава, защото не е дошло времето.*

И накрая, къде е главния проблем? Ами ще ви го кажа: Кирил Икономов прави една своя публикация със заглавие „Несъизмерима музика", публикувана в списание „Житно зърно", година 11-та, книжка първа, 1937 г, с.16 и 18. Всеки, който прочете тази статия ще разбере защо той публикува песните на Учителя така както са ги пяли по ония години онези, които са били на Изгрева и които с годините са променили самите песни. Това ще си го проверите лично като прочетете тази статия.

След това трябва да прочетете статията на Борис Николов в „Изгревът" том I, с. 386-388 - „Теорията на музиката и Учителят", където той съобщава оня момент и онази случка, където Кирил Икономов стои пред Учителя, и непрекъснато се е опитвал да му докаже, че музиката на Учителя трябва да се вкара в каноните на официалната музикална теория. И тогава той, Борис казал на Кирил: „Махай се от тук с този учебник! С него ще учиш учениците си в гимназията, а не Учителя." Там е целия проблем: искат да вкарат музиката на Учителя в един канон.

Дойде това време и ето сега през 2014 г. тези записи се прехвърлят, и се набират за печат. А това е 14 часа запис.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...