Jump to content

2.1. Из спомените на сестра Елена Иларионова


Recommended Posts

2.1. ИЗ СПОМЕНИТЕ НА СЕСТРА ЕЛЕНА ИЛАРИОНОВА

През пролетта на 1913 година заминах при снаха си в София. Сестра Гумнерова ме покани на обяд и да пренощувам, та на другия ден да отидем при етърва й, която много искала да ме види.

Учителят живееше у Гумнерови. На обяд имаше около 20 братя и сестри.

Стана въпрос за заминаването на някои, а Учителят ги задържаше.

И аз се одумах да се завърна в Търново. „Да - каза Учителя, ти трябва да си отидеш." Повика ме после при себе си и сериозно ми каза: „Ти защо стоиш в София? Пушекът на каменните въглища ли ти харесва или що? Още утре да си заминаваш!" Аз му казах, че стоя в София за по-лесно съобщение с Костадин и брат ми, които бяха на фронта.

„Ти ли ще ги пазиш? Аз бдя над тях и Костадин ще се завърне невредим, и косъм от главата му няма да падне. Още какво искаш?"

Тогава замолих Учителят да запази и братята ми, които бяха на опасни места на фронта. Той се позамисли и каза: „Да, брат ти Асен има малко карма."

Аз извиках: „Учителю, искам да се завърне жив!" „Добре, - ми каза той - единият ти брат ще се завърне малко ранен в ръката."

И действително, Иван дойде в Търново на лечение между болните и ранени войници, ранен в ръката при Одрин.

После Учителят продължи: „Одрин ще падне и ти трябва да си в Търново, там да посрещнеш падането му. Това никому няма да обаждаш." Тогава сам ме заведе при снаха ми и съобщи, че още сутринта трябва да си замина.

На другия ден бях вече в Търново. След няколко дена получих писмо от Учителя със следното съдържание:

9.IV.1913 г.

Л.Е.И. - [Любезна Елена Иларионова]

Пиша ви тия редове, като имам предвид миналото, настоящето и бъдещето с неговите последствия.

Това е дълга история, през която човешката душа е минала, минава и ще минава. Вий живеете в един свят, който постоянно привлича вашите мисли, вашите чувства и вашите постъпки към своето същество.

Светът, това е проявление на природата, която е майка на всички живи същества. И тя, както всички други майки, се интересува от своите деца. Създала им е за забава, за прехрана, за наука много неща, много играчки за развлечение, ушила им е много дрешки за украшение, приготвила е много сокове за прохлада и плодове за наслада. Сложила е богата трапеза на своите деца да се нахранят, насладят, да си починат, поспят, да идат след това на училище, да се позанимаят, да се поучат, да идат в нейната градина на живота, да поработят и да принесат своите придобивки в своя дом.

Сега, защо са играчките, защо са дрешките, защо са соковете, защо са плодовете, защо е науката, защо е работата?

На първо място, вий имате два отдела, които могат да се изразят с шест числа.

Първият включва четири: 1, 2, 3, 4.

Общият им сбор възлиза на десет. 1+2+3+4=10.

А знаете ли какво означава тоя общ сбор на тия четири числа? Играчките, това са първите занятия; дрешките, това са първите упражнения; соковете, това са първите радости; плодовете, това са първите придобивки.

Сега, важно е с какъв род играчки трябва да се занимава едно дете, с какви дрехи да се облича, с какви сокове да се пои и с какви плодове да се храни, с какво да се учи, какво да работи?

В първата част, казахме, влизат играчките, дрешките, соковете и плодовете.

Във втората - науката и работата или трудът. И тъй, ний можем да изложим тия два отдела в числа.

Първият: 1, 2, 3, 4; вторият : 5, 6 и да направим едно малко пресмятание, понеже и Господ със сметка е направил тоя свят.

И той 1+2+3+4=10, 5+6=11.

И така, пред вас стои един отличен метод за самовъзпитание, пълен с големи богатства. Метод, който ако да можете да го разгатнете и приложите, щяхте да станете по възможност най-добрите, най-правдивите, най-любящите, най-мъдрите, най-истинолюбивите и бихте превърнали вашия живот на рай. „Колко са съблазнителни тия думи. - ще кажете вий - Кажи ни го, Учителю, и ний веднага ще го приложим и в света първи ще станем." Ще ви го кажа, само искам да се научите добре да пресмятате числата. Сега, вий на първо място прегледайте на плодните дървета цветовете им: по колко листа и личинки имат. След това пак ще говорим.

Сега да се повърнем на първия урок. Играчките трябва винаги да съответствуват на природата на децата. На момиченцето - кукли, на момчето - конче. На момичето - рокля, на момчето - гащи. При ядене и на двете сокове и плодове.

Сега, да отидем до друг род размишления. Играчките, дрешките изискват ум. А соковете, плодовете - топлина.

Значи, на сцената излиза трета група, която настоява на своето право да вземе участие във вашия живот. Да представим тая философска работа в прости ученически задачи.

Първо, играчки, дрешки, сокове, плодове: 1+2+3+4=10.

Второ, учение и работа: 5+6=11.

Трето, ум и топлина: 7+8=15.

А знаете ли тия три сбора какво означават? Те значат: Бог, борба, посвещение. А можете ли да намерите отношенията на тия думи една към друга? Можете ли се постара да разрешите тая малка загадка? Който я реши, ще му дадем определена награда. Искам всички да мислите право, да чувствувате право, да постъпвате право. Като говоря право, то е по отношение на силите, законите и причините на самите неща. След тая задача ще следваме другата следния път.

Прочети това на всички приятели и който иска да се занимава, може да си препише писаното и да мисли, работи и почива.

Поздрав на всички без изключение за светлите дни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...