Jump to content

Recommended Posts

Естествен

“И в обноските, и в погледа, и в думите, и в постъпките, и в движенията си, във всичко човек трябва да бъде естествен, прям, никога да не изразява две неща.”

(54;160)

‘‘Аз наричам естествено положение това, човек да бъде доволен сам от себе си. ”

(54;160)

В Библията понятията “естество” и “естествен” се употребяват най-често, за да обозначат нещо, което съществува реално. То подлежи на развитие, израстване и усъвършенстване. Така в Рим. (11:21,24) естествено израсналата клонка на едно диво маслинено дърво бива противопоставена на присадена клонка. В случая първата — естествената — бива разглеждана като част от цялото, дървото. Тя му принадлежи и нейното място е на него. Ако дървото е диво (дива маслина в този пример) и една клонка от него бъде отсечена, за да бъде присадена на питомно дърво (съответно — питомна маслина), то нейното място — и като следствие нейното предназначение — се променя. В началото тя е била естествена част от дървото, на което е израснала. Впоследствие на нея се възлагат надежди да се приспособи към друго дърво и евентуално да го облагороди. Апостол Павел използва този пример в своето послание до римляните, за да обясни разликата между езичниците, които приемат Христовото учение (тях именно той нарича клонка от дива маслина), и евреите, които се противят да го приемат (те са клонката от питомната маслина). А еврейският народ е наречен от него “питомен”, защото точно сред него е роден Иисус Христос и Той проповядва Словото Божие на сънародниците Си. Малка част от тях възприемат благовестието Му с вяра и тръгват по начертания от Него път. А Словото достига по-късно до езичниците (за евреите това са всички народи, които не принадлежат към юдейската религия) и затова те са сравнени с дивата маслина. Измежду тях обаче мнозина — благодарение най-вече на колосалните усилия на апостол Павел — приемат новото учение, християнството, и стават предани последователи на Христос.

Естественият човек е такъв във всички свои прояви: в мисъл, слово и дело. Той никога не е раздвоен нито вътрешно, нито външно. И личността му, и държанието му са еднозначно определени и могат да бъдат оценени без колебание според своето съдържание.

Естественият човек изпитва като правило дълбоко вътрешно удовлетворение от живота и от себе си, понеже той е осмислил ролята на Божествената Любов и я въплъщава в ежедневието си. Той знае, че всичко на този свят идва от Бога и има своето предназначение.

Всичко, което се случва около нас и в самите нас, притежава определен смисъл. Нужно е да го открием и да го използваме за целите на доброто. Това е естественият ход на живота като следствие от осъществяването на Божия план за Вселената и за всеки човек.

Естественият човек е верен на своето естество, т.е. на Божественото начало в себе си. Той черпи от изворите на своята душа и на своя дух. Неговият морал иде отвътре, затова той е уникален в своите прояви. Той не очаква наставления отвън, търси разрешение на въпросите на живота си в своята дълбочина, така, както го води Истината отвътре. Той е естествен, защото следва само един глас — тихия глас на Божественото в себе си. Така той съумява да служи само на една Воля — Божията. Затова и той е цялостен.

Естественият:

• е доволен сам от себе си;

• и в обноските, и в погледа, и в думите, и в постъпките, и в движенията си, във всичко е естествен, прям, никога не изразява две неща;

• поставя нещата на мястото им;

• спазва Божествения ред на всяко нещо в природата, следва реда, установен от природната Разумност, уважава Висшия Порядък на нещата;

• внимава всяко нещо да се извърши по един естествен начин;

• разпознава онова, което не е редно, което не е подредено, което не е на място, и не проявява интерес към него, докато то не заеме правилната си позиция;

• преценява нещата според естественото им положение, което те имат по-принцип.

Самовъзпитателни методи и идеи:

1. Размисъл върху: Естествено и неестествено, просто и сложно. Естественото просто ли е или сложно?

Помощни въпроси: Какъв критерий може да бъде открит за разграничаване на простото и сложното от естественото и неестественото? Намерете примери за естествено сложно и за естествено просто нещо. Кои са по-често срещани? Като имате предвид мисълта “Простотата е резултат на сложно мислене”, определете кое е по-естествено: да се стремим към опростяване или към усложняване?

2. Сравнете смисловите аспекти в думите:целесъобразност”, “природосъобразност” и “естественост”, които донякъде се припокриват. Кое е общото и кое е различното в тях? С помощта на цялата тема съставете речник на всички понятия, които имат пряко отношение към естествеността, и се опитайте да дадете свое определение за всяко.

3. Разсъждавайте: чистотата или мръсотията е естествена в природата и у човека и какви са причините за това? Напишете кратко съчинение-разсъждение върху собствени преживявания и мисли на тема по избор: “Естествената чистота”, “Чистотата на естественото”, “Чистото и естественото в цветята”.

4. Допишете изреченията, като се стремите да ги ориентирате към естествеността.

Чистият въздух е естествен............

Простите неща, естествено................

Природосъобразното хранене е най-естествен източник..........

Целесъобразността, която виждаме в устройството на Космоса, е естествено състояние на съществуване на............

Доволният по естество е.............

Естественият ред на нещата................

Естествено е да.................

Всяко устройство показва естеството на........

Съвършеното и естественото са................

Естественото у човека.................,,

5. Помислете какво би могло да означава словосъчетанието ‘‘Божествено положение”. Кое положение може да бъде наречено Божествено и кое не? Какво визира то: реда, мястото или ценността на нещо? Прочетете стихотворението и открийте в какво се заключава основната максима на Божественото положение. Подчертайте израза, в който я откривате.

Помощни въпроси: Какъв критерий може да бъде открит за разграничаване на простото и сложното от естественото и неестественото? Намерете примери за естествено сложно и за естествено просто нещо. Кои са по-често срещани?Като имате предвид мисълта“Простотата е резултат на сложно мислене”, определете кое е по-естествено: да се стремим към опростяване или към усложняване?

2. Сравнете смисловите аспекти в думите: “целесъобразност”, “природосъобразност” и “естественост”, които донякъде се при-покриват. Кое е общото и кое е различното в тях? С помощта на цялата тема съставете речник на всички понятия, които имат пряко отношение към естествеността, и се опитайте да дадете свое определение за всяко.

3. Разсъждавайте: чистотата или мръсотията е естествена в природата и у човека и какви са причините за това? Напишете кратко съчинение-разсъждение върху собствени преживявания и мисли на тема по избор: “Естествената чистота”, “Чистотата на естественото”, “Чистото и естественото в цветята”.

4. Допишете изреченията, като се стремите да ги ориентирате към естествеността.

Чистият въздух е естествен............

Простите неща, естествено................

Природосъобразното хранене е най-естествен източник..........

Целесъобразността, която виждаме в устройството на Космоса, е естествено състояние на съществуване на............

Доволният по естество е.............

Естественият ред на нещата................

Естествено е да.................

Всяко устройство показва естеството на........

Съвършеното и естественото са................

Естественото у човека..................

5. Помислете какво би могло да означава словосъчетанието “Божествено положение”. Кое положение може да бъде наречено Божествено и кое не? Какво визира то: реда, мястото или ценността на нещо? Прочетете стихотворението и открийте в какво се заключава основната максима на Божественото положение. Подчертайте израза, в който я откривате.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...