Jump to content

153. Монолог за заекващият Мойсей


Recommended Posts

153. МОНОЛОГ ЗА ЗАЕКВАЩИЯТ МОЙСЕЙ

- Заеквал и Мойсей!

В колибата се разнесе гласът му, сега тих, благ, ритмичен, но мощен и завладяващ! Говореше направо на душата му, помазваше я както рана с благ мехлем:

- Превъзходната степен на прилагателните с частицата „най”, е най-сполучливият начин да се говори за Мойсей.

Никой водач, не би дръзнал да се сравнява с него!

Живота и делата му стърчат като самотни върхове сред вековете!

Те не се отнасят само за евреите преди 3 300 години, а са жизнено необходими за всички народи от тогава до сега. Те ще имат значение и за бъдеще. Те са като врата, минават народите в своя жизнен път.

Законът „Десетях Божии заповеди”, които този заекващ водач даде на своя народ, лежат в основата на всички конституции и законодателства от тогава до сега! Вековете не са променили нито йота от този закон! Той ще има значение още за дълги години. В света няма друго законодателство, което да може да се похвали с такова дълголетие!

Мойсей е първия борец за свободата на работника. Седемдневната работна седмица е негово дело. Почивката на работника той въздига до култ - строго повеление на Бога: „Шест дни работи, на седмия си почини.” Заплатата на работника, трябва да се изплаща преди да е засъхнала потта му. Негово дело са още стотици закони и правила, за живота на личността и обществото.

Мойсей е Светлината, Слънцето на Стария завет, както Христос - на Новия завет.

Когато Мойсей реши да освободи своя народ от 430 годишното египетско робство, вече нищо не беше в състояние да го спре! Заекването не му пречеше, да се явява много пъти пред гордият и недостъпен Фараон!

Заекването не му пречеше да спори и да побеждава най-учените тогава пък и сега мъже на света - великите египетски жреци, магите, творците на многохилядната Египетска култура, от която са взаимствували всички по-късни култури!

Той на много пъти се съветва направо с Бога!

Друг път моли милост от Него за народа.

Мойсей стана синоним - „Да бъдеш водач, трябва да бъдеш един Мойсей.” Мойсей в победният му марш към Ханаан - нищо не беше в състояние да го спре! Море ли се изпречи - заповядва му да се раздели -той и народа му минават го като по сухо. Настава ли глад - измолва от Бога манна. Суша в пустинята ли хване народа му - стоварва жезъла си върху сухата скала, и от нея бликва вода.

Народът иска месо - на сутринта безброй ята пъдпъдъци затрупват лагера. Всред стана на евреите, явява се епидемия - той издига медна змия, и всеки, който я погледне - веднага оздравява!

Изпречат ли му се на пътя враждебни племена - помита ги както вятърът праха! Планините не го спират!

Той превъзмогва всички препятствия!

Смело крачи към Ханаан, и народът след него крачи с последни усилия!

Мойсей е ослепителен блясък през хилядолетията на историята - звезда Зорница пред изгрева на Христовата епоха.

Разстоянието между Египет и Обетованата земя е около 400 километра, колкото е разстоянието от София до Варна.

Мойсей, заедно със своя народ е изминал това разстояние за 40 години.

Това не е слабост, нито случайност, още по-малко каприз на великия водач. Тъкмо напротив - дело с дълбок замисъл! И показва, че Мойсей основно познава душата и нейните закони - законите, които движат и управляват народите, причините, които ги отклоняват от правилния път на развитие. Знае лек за раните, предизвикани от това отклонение, знание за създаването на един велик народ.

Народът за него е живата глина, а той заекващия Мойсей - неговия гениален ваятел, който всред пясъците на пустинята вая богоизбрания народ... богочовека.

Дългото робство беше ударило дълбок и с нищо неизлечим печат върху целокупното същество на еврейския народ, деформирало беше характера им по непоправим начин, направило ги страхливци, лицемери, подлеци, продажници, доносници и доволници, протестиращи, роби, робски души!... Защото какво е душата без свобода, и човек без добродетели - нищо!

Мойсей знаеше, че народът е изхабен, и затова не бива с него да влезе в Обетованата земя. Такъв народ, където и да отиде, навсякъде ще занесе душевната си нищета! Тъкмо затова, гениалният водач води своя народ из пустинята на зигзаги цели 40 години - в пустинята да измре всичко родено, и живяло в робство! И най-важното - новото поколение, което е родено, живяло, възпитано и калено в суровите и тежки, но здрави и възпитателни условия на пустинята - свободно и волно да наследи Обетованата земя.

Много пъти народът се бунтува против Мойсей, реве като мълния: „Искаме да се върнем в Египет! Там поне имахме осигурена храна, тук сред пясъците ще измрем от глад!...”

Заекващият водач е сам сред пустинята срещу тази изгладняла, освирепяла и озверена сган!

Мойсей спокойно среща стихията! Твърдо и безапелационно казва: „Да, ще вървим напред и само напред... към Ханаан!” - Усмирява бунтовниците, и отново повежда народа към Ханаан.

Очите на Мойсей не са спрени само към настоящите недостатъци и слабости на народа, той вижда скритите му възможности, величието и низостта му -страшната му мощ за зло и пълното му безсилие за добро! Народът е жалък, но Мойсей знае, много може да се направи от този народ.

И за тази трудна задача, е призван тъкмо той!

И наистина, той го изтръгва от ноктите на Фараона, дава му свобода, освобождава го от идолопоклонството и завежда при единния Бог.

Този заекващ Мойсей, не е знаел що е отчаяние!

Когато всички са в безизходица, той намира изход от всички трудности!

Той ясно вижда цялото море от народни нужди, лишения и страдания!

Стои всред съмнение, презрение и явна ненавист!

На много пъти, презрението и раздразнението, се смесват в пропитата му с любов душа със съчувствието и скръбта!

НО ДА СЕ ОТКАЖЕ ИЛИ ОТЧАЯ - НИКОГА! ТОЙ Е УПОРИТ ДО БЕЗУМИЕ! - МАГ ОТ ВИСОКА КЛАСА!

Отлично познава скритите сили на природата!

Душевед, лечител, икономист, историк, законодател - той е водач, който всичко може, и който е всичко за своя народ!

Написаната от него история на еврейския народ, е свещена история на християнските народи. Неговата могъща личност е като гранитен паметник, издигнат сред пустинята, който сочи пътя на богоизбрания народ.

Характерът, волята, знанието, интелигентността... на Мойсей изпъкват още по-релефно и ярко блестят, като се има предвид, че той води най-упорития и при най-тежки условия - еврейският народ!...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...