Jump to content

3. Сп. „Българска реч", год. XI, кн. 7 (IV.1936), с. 217-219, Е.Багряна


Recommended Posts

3. Сп. „Българска реч", год. XI, кн. 7 (IV.1936), с. 217-219

МАРА БЕЛЧЕВА ПОЧИНА

Мара Белчева е родена в Севлиево на 8 септемврий 1868 година. След като свършва 5 клас в Търновската гимназия, заминава за Виена, гдето продъл­жава да учи. В 1883 година умира баща й и Мара Белчева се връща в България, като става учителка в Русе. После, през Сръбско-българската война, тя е милосърдна сестра и учителка в Софийската гимназия. В1886 година се омъжва за Христо Белчев, който в 1891 година бива убит като министър на финансите.
За незначително време тя е почетна дама на княгиня Клементина. Но праздният живот не е за нея. Заминава за Женева, гдето следва нова литература.
В 1903 год. тя се връща и съдбата я среща с Пенчо Славейков. От тук започва най-творческият живот на Мара Белчева. Окрилена от духа на Пенчо Славейков, тя започва да пише стихове. От 1904 год. тя е редовна сътрудничка на сп. „Мисъл", редактирано от Д-р К. Кръстев. Тук тя печати своите песни - оригинални и преводни.
Мара Белчева е превела „Тъй рече Заратустра" от Нитче, „Потъналата камбана" от Хауптман и много стихотворения от европейски поети.
Издала е свои оригинални сбирки през 1918 г. - „На прага стъпки"; 1925 г. - „Сонети" и 1931 г. - „Избрани песни".

НЕЙНИЯТ ОБРАЗ

Напоследък я виждахме съвсем рядко. Тя се беше отделила от всичко и от всички, за да доживее своя земен живот като отшелница, в килията на своя дълбок духовен мир, чувствувайки връзката с умрелите по-жива, отколкото връз­ката с живите.
Виждахме я рядко, но все пак, само мисълта, че тя живее между нас, тук на земята, тя - толкова нематериалистична, в този толкова материалистичен век, тя, въплъщение на женствеността, на любовта, и верността - в този век на желязото и бетона, на спекулациите и алчността, когато думите любов и вярност са изхвърлени от употреба като анахронични, - мисълта, че тя живее, ни сгрява­ше някак, даваше ни някаква духовна опора, вдъхваше ни загубената вяра, възкресяваше и осветяваше тези осмени и компрометирани понятия - човешки добродетели, които никой днешен писател не смее да напише, за да не изглежда старомоден...
И макар да знаехме, че възрастта й вече клони към залез, макар да зна­ехме, че е болнава, мисълта за смърт никога не минаваше през ума ни по отноше­ние на нея, навярно именно защото тя се движеше между нас не като материал­но същество, а като дух.
И както е с чувството към майка ни и баща ни - виждаме ги вече остарели, съсипани, грохнали, знаем, че и те са смъртни хора като всички, но все някак ни се струва невъзможно, те да ни оставят, да си отидат, а когато това стане, усещаме една особена, вътрешна, с нищо незапълнима празднина, - такова чувство приблизително изпитваме и сега, при смъртта на Мара Белчева. - На­вярно защото самата тя винаги се отнасяше към нас като с нейни деца. И нейният образ в нашата памет ще остане така: засмяна, добра, внимателна, никога от нищо неоплакваща се, всичко понасяща с едно върховно примирение, радваща се на чуждите успехи, доверчива, възхищаваща се с младежки жар от всичко хубаво, не вървяща, а носеща се сякаш над земята, над всекидневните дребна­вости, над човешките низости. - И вечно диреща, диреща някакъв висш смисъл, някаква висша хармония, доброта, красота.
И един човешки образ и един човешки живот, издържани в своята линия открай докрай.
Една външна красота, съчетана с вътрешна красота в неразривна цялост - вещо толкова рядко днес - не само като жива човешка личност, а и като идеално произведение на изкуството.
Спомням си оня светъл образ за нея, който си бях създала в ученическите години, без да съм я виждала, а само от скицата й в „На острова на блажените" и от „Псалом на поета" на Пенчо Славейков. Когато десет години по-късно ме представиха на нея, оня светъл образ не се затъмни.
Той не се затъмни и когато една ранна лятна сутрин я сварих на връх Мусала, обърната към изгряващото слънце. Нито пък когато случайно я намерих една вечер да пътува самотна, свита в едно третокласно купе, в чужбина... Тъй както не се затъмни и вчера, гледайки я така страшно променена от досега на смъртта, гледайки белите й мъртви коси, които така естествено се сливаха с белите кокичета на избликващата пролет и образуваха сребърен ореол около лицето й като на светица.
И мисля, че духът на Пенчо Славейков я е посрещнал на прага на вечните селения все със същите безкрайно топли, незабравими думи, на които наистина струва да посветиш целия си земен живот:

„Ти моя гърлице, другарко моя вярна..."

Е.Багряна

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...