Jump to content

XIII. Елена Казанлъклиева


Recommended Posts

XIII.

Елена Казанлъклиева

Бележки на съставителя

Вергилий Кръстев

1. За Елена Казанлъклиева виж в „Изгревът" том VII, стр. 54-64. Тя е пъту­ващ и пеещ проповедник (вж. стр. 54-55).
 
2. Елена Казанлъклиева е родена в гр. Сливен. Родителите скоропостижно умират и тя остава сираче. По онова време в гр. Сливен е имало такъв оби­чай: когато децата остават кръгли сираци, то останалите роднини, познати, взи­мат по едно дете и го отглеждат заедно със своите деца. Където са 5-6 гърла, да се прибави още едно гърло за изхранване, не е било голямо затруднение. Така Елена отрасва заедно с Кортеза Георгиева Гешева, родена на 13.III. 1872 г., заминала си на 15.1.1961 г. А тя е майка на Мария Младенова, а нейни внучки са Лиляна и Анжела Младенови, чиито опитности са публикувани в „Изгревът" том VII, стр. 3-24. Така че Елена е родена около 1870 г.
 
3. В публикуваната през 1919 г. книжка „Жената като майка и нейната задача" на стр. 3, тя отбелязва, че тя 28 години разглежда и проследява форми­те, през които преминава тогавашната жена. Тогава, ако извадим от 1919 год. 28 години, се получава 1891 год. Това е годината, от която тя изучава жената. Дали това е рождената й дата за духовно раждане или е датата, от която изуча­ва този въпрос, засега е само загадка. Това може да установим с нейните сним­ки, заснети с нейни съвременници. Това ще направим по-късно.
 
4. Тя самата описва в брошурата, че родителите й са били бедни, необра­зовани, прости, но със запазен морал, като думите на баща й били: „Умрете честни и бедни, но не богати с име лошо." Те не са могли да й дадат образова­ние. Това тя получава, когато я взима семейството на Кортеза Гешева. Там тя посещава училището в гр. Сливен с другите деца на семейството.
 
5. Тя е имала много тежко детство, още от „малка, тя е била играчка на съдбата до деня на нейното освобождение". Нейният живот е бил живот на мъче­ния. „Но аз говоря онова, което изпитах в моя толкова измъчен живот." „Мла­достта ми минаваше, а животът тъй тежко минаваше за мен." Тя се схваща като нещастна жена, подхвърлена от съдбата. Тя е трябвало да плати много скъпо, докато разбере смисъла на този живот на земята, за да го оприличи по-късно на Божествен живот. Но това става след като се ражда отново за духовния живот.
 
6. „Като дете, аз не познах детската радост и не можах да се радвам." „В училище - същото нещо. Всичко е настроено против мен и ме дебне всяка ми­нута, за да убие в мене всяка надежда за успех и знание. Като мома - в беди, сама, отритната от всички, аз трябваше да прекарвам в мизерия и глад и да понеса ужасни изпитания."
 
7. В „Разговорът ми с птичката" от брошурата „Път", издадена през 1920 г., много ясно е описала своя живот. Ще цитираме един пасаж от разговора.
 
„Ти си добра, птичко, по-добра от човека, защото си невинна, чиста като дете. Ако иска някой почивка, при тебе нека дойде и нека пусне волно сълзи. Нека си отплаче и ти ще го разбереш, птичко мила, защото си добра. - Чир, чир... Там горе, дето живееш ти, има чистота, пресен дъх и слънце, има прекрас­на музика, има мир. Ала в града - не питай! Тежко ми е да кажа... чир чирик... О, птичко малка, но умна, де скриваш твоята скръб и твоята мъка?... Аз искам да те хвана и от радост те притисна до сърцето си и нежно да те погаля. О, птичко, кажи ми, не бягай - аз не съм лоша. И аз съм като тебе скитница и ходя по оголелите дървета и тъжна есен се сипе в душата ми. Птичко мила, ти разби­раш що ти говоря, не ме мъчи, продумай ми, за Бога! Ти дом нямаш на земята. - И аз също. Колко безгрижно се живее тъй!... Ти от милостта на добрите хора се храниш. - И аз също. При теб идват в гората да си починат. - И при мен идват. Ти добре ги изслушваш. - И аз също. Ти цял ден ги веселиш и се разгова­ряш с тях. - И аз също. При теб идват кога са скръбни и кога са весели. О, птичко мила, кажи що те питам! Ах, ти се сви пак завчас и млъкна и не ми отговаряш!... Разбра ти тъгата ми и мълчиш. Не обичаш ли като мене хора. кои­то тъгуват и плачат? Но аз само за мен не тъгувам, птичко, а за всички в този свят. Разбираш ли ме? Знам, че скърбиш и познаваш скръб що е. Ти си нежна, птичко, чувствуваш що е болка на сърце. - Чир чир... Ах, да можех и аз да прекарвам живота си в чир чир! Колко леко щеше да ми е! О, птичко мила, това „чир", то е вече разбрано в мен. Ах. с това „чир" можеш да попълниш целия си живот!... Свободно да живееш и в „чир" да търсиш неговия смисъл."
 
8. Тя се омъжва за мъж на име Найден. Животът й с него е бил непоно­сим. Той по същество не е бил лош, но се влияел от чужди внушения. Това й пише Учителят Дънов в писмо от 19.IX.1920 г. (вж. „Изгревът" том VII, стр. 61 и тук стр. 569). Той е бил много медиумичен и е бил обсебван от нисшите духове и те са тормозели Елена. Освен това кармата му не е била от добрите, я уведо­мява Учителят чрез писмо от 22.III.1913 г. (вж. тук стр. 539). По-късно той я на­пуска. Учителят Дънов чрез писмо от 25.IX. 1918 г. пише: „Ако Найден не иска да се прибере с вас и доброволно ви напуща, тогава вий не сте отговорна за послед­ствията." (вж. тук стр. 561-562 и стр. 570-571). По-късно Учителят й пише: „С Найдена ако не можете да живеете, тогава по добър начин се разделете с него­во съгласие." (вж. „Изгревът" том VII, стр. 60)
 
Найден се среща няколко пъти с Учителя, Който му дава съвети, за да се освободи от своите медиумични състояния - да чете Евангелието и да пости всеки трети петък в месеца (вж. писмо от Учителя до Елена Казанлъклиева от 18.Х.1921 г., тук на стр. 563-564 и стр. 572).
 
9. Като омъжена жена Елена Казанлъклиева е била много измъчвана, и едно животно е имало по-добра съдба от нейната, понеже то се храни и пои от господаря си. А тя като омъжена, лишена от всичко нужно за живота е била един роб. Това тя лично го описва и публикува, както и аз го публикувам.
 
10. Тя става майка, ражда дете момиче от Найден и го нарича Лиляна. Но като майка е била най-онеправданата от всички. Нея я третирали като продаж­ница, на която не са искали детето й, за да могат да се гаврят с нея и да търсят в нея жената, онова, чрез което да смучат и да задоволяват свойте страсти.
 
11. Дъщерята Лиляна постепенно расте и при всички проблеми с нея се допитват до Учителя. В писмо на Учителя от 21 .XI.1921 г. пише, че е дал настав­ление на съпруга й Найден за нейното дете (вж. „Изгревът" том VII, стр. 61). Това дете боледува и тогава Учителят с писмо от 4.VI.1923 г. съобщава, че на дъщеря й трябва вяра, за да оздравее, като се използуват разумните сили в природата, т. е. да се пече на сутрешните слънчеви лъчи (вж. тук стр. 594). Тази дъщеря пораства, после се омъжва и има деца.
 
12. На един от съборите в гр. Търново подхвърлили едно новородено дете в кошница пред така наречените „дъновисти", дано някой се смили и да го осинови. Съобщили на Учителя Дънов. Тогава той извикал Елена, като казал: „Ако искаш, вземи го, това е твоят прероден брат, който беше убит и за когото ти много го оплакваше." Взима го, нарича го Кирил и започва да го отглежда заедно с дъщеря си. Но понеже той е бил убит като комунист на фронта, то сега, след като се преродил и като пораснал, бил с анархистични идеи и неуп­равляем и тя, Елена, много пъти е съжалявала, че го е взела. Неговата съдба преминава много драматично и завършва с пълен провал. Когато се оплаква на Учителя от лошото подхвърлено дете, Той й пише в писмо от 18.Х.1921 г.: „Изпълнете своя дълг към детето, то е ваш много близък." (вж. тук стр. 563-564 и стр. 572) И тя си изпълнява своя дълг с много ядове и тормоз от това дете.
 
13. Но идва времето и мястото, когато съзнанието й се отваря за „истин­ския и верен път, който съм намерила след дълги пътешествия и съм платила за него с моя живот". А как става това? „Бях дете и бях майка, за жалост, тогава, когато не бях готова. Но затова трябваше да платя много скъпо и да разбера смисъла на този Божествен живот." Това тя пише в своята брошура през 1919 г. „Жената като майка...", която е публикувана тук изцяло.
 
14. Първите сведения за нея имаме от Мария Младенова (Виж „Изгревът" том VII, стр. 3). Тогава тя пътува от град на град, събира жените, правят молитве­ни събрания и пеят църковни песни. Това е през 1912 г. Чрез нея Мария Младе­нова влиза в Братството. А Елена е израснала с нейната майка и лели.
 
15. Като пътуваща проповедница и черковница тя се среща с Учителя Дънов. Срещата й с Него е намирането на Пътя. Ето защо тя така нарича своя­та брошура - „Път" от Е. К. Бездомник. Нарича себе си бездомник. Като мото поставя следното: „Елате и да се върнем при Господа, защото Той разкъсна и Той ще ни изцели: порази и ще обвърже раната ни." (Осия, гл. 6, ст. 1) А защо? Защото, когато се върнем към Господа, Той ще разкъса веригите отвътре и отвън, Той ще ви нарани, защото разкъсва веригите ти, ще порази онзи, който ви е вързал и накрая ще обвърже и превърже раните ви и ще ви изцели. През този етап преминава Бездомникът - Елена Казанлъклиева. Бездомникът нак­рая намира своя дом - а това е „Изгревът".
 
16. И тогава се среща с Учителя Дънов и от 10.XII.1912 г. започва тяхната кореспонденция. Писмата на Учителя до Елена Казанлъклиева са публикувани в „Изгревът" том VII, стр. 57-64. До мен достигнаха фотокопия от писмата, както и машинописен препис.
 
17. Нейните две брошури получих от Мария Младенова, а брошурата от 1919 г. дойде при мен от изневиделица. Изобщо не бях ги преглеждал, защото не им беше дошло времето, макар че в „Изгревът" том VII публикувах за нея на стр. 54-64. И когато започнах да ги чета, направо се втрещих от изненада. Това бе невероятно творчество, което щеше да се изгуби с времето. И дори да по­паднеха на някого, той щеше да ги подмине или изхвърли. Аз ги пазех около 30 години, макар че не бях прочел нищо от тях. Чаках да им дойде времето. И то дойде. Не можех всичко да публикувам. Подбрах онези статии, които подхож­даха за „Изгревът". И те трябваше да се вържат с някаква концепция чрез Сло­во и Дух. И тогава този, който ръководеше подреждането на „Изгревът" от Не­бето, ме накара към тях да включа подходящите писма на Учителя Дънов до нея. И така направих. Получи се нещо невероятно. Събра се Дух и Сила Гос­подня в Слово Господне, което благослови пътя на една страдаща и търсеща душа за истинския път. Сега той е посочен много добре, защото лично той бе намерен от Елена Казанлъклиева.
 
18. Как е работила като пътуваща проповедница.в Господа и в Евангели­ето? Ето как:
 
Първи етап. След като се събужда за духовен живот, тя обикаля градо­вете, събира жените, които са религиозни, и правят молитвени събрания по домовете, по читалища, че дори и в църквата. Това са времената на войната 1912-1913 - Балканската война и Европейската 1914-1918 г., когато мъжете са на фронта и страната е разорена от глада, войните, болести и смъртта на хиля­дите убити, сакати, сираци и жени вдовици. Самата обстановка е създавала атмосфера за молитвени събрания. (Виж „Изгревът" том VII, стр. 3.)
 
Вторият етап. Тя се среща с Учителя Дънов. Как е станало това, ние не знаем. Не е имало кой да я разпита навремето и да го запише. А тя е била сладкодумна. От първото писмо на Учителя Дънов от 10.XII.1912 г. до нея виж­даме каква ще бъде програмата в бъдеще на нейния живот (вж. тук стр. 538).
Третият етап. Учителят Дънов я насочва да посещава градовете и да проповядва. (Виж писма от 20.III.1915 г. и от 26.VII.1918 г. в „Изгревът" том VII, стр. 58 и тук на стр. 547 и 546.) Той умело я насочва към тези градове, където има готови души и където се отваря работа за тях. Човек трябва да има качес­тва, за да бъде проповедник. Тя е имала дар слово, била е сладкодумна. Пеела е много хубаво църковните песни, в съпровод на китара, която е носела винаги със себе си. Тълкувала е стиховете на Евангелието. Имала е връзка с Невиди­мия свят и е получавала сила и откровения оттам.
Четвърти етап. Тя започва да става изповедник за душите. Приемала е техните страдания и е трябвало да разрешава техните лични, семейни пробле­ми. Имала е дар на ясновидство. За да разреши даден личен, семеен, родов проблем, тя е влизала в пост и молитва три дни и тогава й се давало в картини целият проблем. Имала е вътрешен взор за преражданията на хората и по- добре се е ориентирала. (Виж „Изгревът" том VII, стр. 55-57.) Накрая е давала точни пророчества, които са се сбъдвали. (Виж „Изгревът" том VII, стр. 22 - № 26, стр. 24 - № 27.)
Пети етап. Понеже е имала ясновидски дар, пророчески дух, духовна връзка с Невидимия свят, много добре се е ориентирала към онези болести, които са сваляли хората. Търсели са помощ от нея. Тя търси съвет от Учителя Дънов и Той й дава Това се вижда от писмата Му до нея. (Виж „Изгревът" том VII, стр. 62-63, писма от 4.VI.1923 г. - тук на стр. 594, и oт 25.XI.1924 г.)
Шести етап. Постепенно тя започва да разнася отпечатаните беседи „Сила и Живот" I-V серия там, където е ходела. За нея Учителят подготвя Бесе­ди за жените, които е разнасяла и са ги преписвали. Такива преписи срещаме в тетрадките на Кортеза Гешева - майката на Мария Младенова. А Елена е отраснала с Кортеза Гешева под един покрив в гр. Сливен.
Седми етап. Учителят Дънов започва да изнася всеки четвъртък в Со­фия „Беседите за жените" поради потребностите и изискванията на жените, които са били с молитвен дух и които са имали въпроси за разрешаване като жени, майки и съпруги. Тези беседи са публикувани в „Изгревът" том XII, стр. 241 -519. Те са били преписвани на ръка в тетрадки и са били разнасяни по цяла България. Обикновено са подготвяли една тетрадка с беседи и тя е била изпращана по списък от град на град, за да се преписва. Тогава не е имало още пишущи машини - всичко е ставало на препис на ръка. Виж писмо на Учителя тук на стр. 544 (и в „Изгревът" том VII, стр. 60) и писмо от 21 .XI.1921 г., тук на стр. 566 (и в „Изгревът" том VII, стр. 61).
Осми етап. Тя посещава град след град. Както преди това са препраща­ли тетрадката с беседи на Учителя Дънов, така тя става пътуваща проповедни­ца - носи Словото на Учителя, разпространява го. И най-важното - тя посеща­ва домовете, съветва ги, разрешава проблемите им, лекува ги, пророчествата й са верни, внася мистична духовна атмосфера навсякъде. Думите на песента „На Учителя покорен аз ще служа до конца" е неин текст.
Девети етап. Тя има изработено духовно тяло и с него пътува по невиди­мия овят, като оставя тялото си на земята. Едно такова пътуване тя е записала и имаме потвърждение от думите на Учителя за него. (Виж писмо от 21 .V.1925 г., тук на стр. 555.) А аз съм го публикувал тук на стр. 552-555.
Десети етап. Тя участвува активно в братския живот. Посещава Изгре­ва, слуша беседите на Учителя. Виждаме я на снимките на Рила редом със старите сестри Мария генерал Стоянова, д-р Давидова, Пенка Велева. Тя е от това поколение духовни сестри, в което Словото на Учителя в тях е съхранено в Дух и Истина. Тя е създала и много песни, но за съжаление те не са достигна­ли до мен. Единствено чрез Мария Младенова получих нейните книжки. Накрая на живота си тя живее на Изгрева в къщата на Николай Дойнов. Заминава си през 1956 г.
19. Изминаха много години и всичко потъна в забрава. А това е планът на онези, които са срещу „Изгревът". Но все пак успях да спася нещо и да публикувам. Бях получил няколко нейни тетрадки и бележки от Мария Младе­нова, чийто дом тя често е посещавала. А тя е била там очаквана с нетърпение. От тези тетрадки подбрах и представих раздел XII - „Молитви и съзерцания от Елена Казанлъклиева".
По този начин я представям за следващите поколения. Това бе един­ственият начин, по който тя бе представена от мен в Дух и Слово, в Истина и Живот. Защото онзи, който ръководеше вписването на „Изгревът" от Небето, пожела да стане именно по този начин. Аз му благодаря за съдействието и напътствията.

1-4.XII.2002 г., София Вергилий Кръстев

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...