Jump to content

V. КОСМОЛОГИЯТА НА ПЕТЪР ДЪНОВ И УЧЕНИЕТО МУ ЗА БОГА


Recommended Posts

V. КОСМОЛОГИЯТА НА ПЕТЪР ДЪНОВ И УЧЕНИЕТО МУ ЗА БОГА

 

1. Космология

Понятието космология (от гр. kosmos - вселена, свят, ред, и logos - слово, учение, наука) като съдържание представлява дял от фило­софията и астрономията, наука за Вселената като единно свърза­но Цяло и за цялата обхваната от астрономични наблюдения об­ласт на Вселената (т. е. наблюдаемата от Земята област от Вселената, наречена Метагалактика) като част от това Цяло. Космологията мо­же да бъде определена още и като теоретичен възглед за произхода, същността, структурата и развитието на Космоса като цяло.

 

В съответствие с космологията в учението на ББ, представено от Учителя П. Дънов, съществуват три свята на Проявеното Битие: физически (материален), духовен и Божествен. Съвършеният Бо­жествен свят, който е реален, не е тъждествен с физическия. Вселе­ната е еманация (излъчване, проявление), своеобразно "тяло" на Бога. Невидимият свят (извън материалния или, по-точно, същест­вуващ паралелно с него при несравнимо по-висока вибрационна честота) е населен от различни йерархии "светли същества", завър­шили земния (физическия) етап от своята еволюция. Те са посред­ници между Бога и човека, изпълнители на глобалния Божествен план за Вселената. Светът се явява вечна арена за изява на Живота. Източник на живота е Бог, проявен като Любов. Когато наблюдава­ме живота във физическия свят, в природата, ние можем да откри­ем доказателството за съществуването на Бога именно в разумнос­тта на природата. По същността си животът представлява дифе­ренцирането на първичната Монада. Основният принцип на живо­та също е наречен "Любов", защото в света няма жива материя, която да не е тясно свързана с любовта. Силата, която движи живота, е именно Любовта. Това е следствие от тезата, че Творението е неп­рестанен акт, творчески процес, а в творението Бог се еманира, за да го реализира - значи е подтикван от Любов. Материалният и нематериалният свят, от гледна точка на живота, са не различни дадености, а едно и също - като две последователни фази на цело­купния живот. Преходът от материя към Дух се осъществява постъ­пателно чрез преминаване от по-груби към по-ефирни субстанции, от по-низши в субстанциално отношение зони на Космоса към по- висши такива.

 

Във Вселената властва законът на хармонията. Животът е единен, пронизан от абсолютната Мъдрост на Божеството-Творец. Космосът е вечен, безкраен и одухотворен. В него се проявява Промисълът, Волята и вездесъщата проницателност на съвършеното Начало - Бога. Вселената като съвкупност от непрекъснати изменения на веч­но движещи се и променливи обективни реалности се подчинява на Новото, което винаги идва. Космосът е отражение на Истината.

 

Вселената като проявление на Бога почива върху няколко основ­ни принципа. Първият от тях е, че всичко в света е разумно. Това означава, че сътворението, развитието и крайната цел на живота - в качеството си на еманация на Божествения Абсолют - са включе­ни в Божия план, те са проява на Великото Разумно Начало. Светът е изграден върху базата на две начала или два полюса: Дух и мате­рия, сила и любов, страдание и възнаграждение и т.н. Тази поляр­ност е проява на Висшия Разум, защото чрез нея протича постоян­ното движение, което е фундаменталната характеристика на Бити­ето. Това е вторият основен градивен принцип. Всичко в природата спазва в движението си някакъв ритъм или периодичност (цик­личност). Този принцип определя посоката на всеобщото движение, без която то би се ограничило само до трептене между два полюса. Вътрешната същност на движението е трептенето или вибрацията, а общият закон на движението е ритмичността или цикличността.

 

В най-широка перспектива този принцип носи идеята за спирало­видно развитие на света. Друго важно положение е, че между всич­ко във Вселената има съответствие (аналогия) - най-общо между духовното и физическото, което означава, че земният материален живот е отражение на живота в останалите невидими светове. Ос­нова на това съответствие е обстоятелството, че целият свят е про­явление на Единния Бог. От тази изходна постановка води начало­то си и последният принцип - за единството на всичко съществу­ващо, на всички неща, тъй като Бог присъства във всяко едно от тях.

 

Главната мисъл на Учителя П. Дънов за природата е, че тя е една разумна безкрайност, едно битие, което се подчинява на ве­ликия закон на всемирния живот - закона на еволюцията, на раз­витието, на обновата. Това е особено важен принцип. Той утвърж­дава движението. Тук не става дума за движението във физическо­то поле (материалната действителност), това е движението на Кос­моса в неговата необхватност. Природата е жива. Тя не е съста­вена от мъртви форми, от материални обекти, създадени от само себе си. В нея живеят и разгръщат дейността си силите на Всемирното братство (Всемирната ложа), които са съединени в ед­на духовна и невидима общност. Зад всяка проява на природната красота, хармония и живителност стоят именно тези велики Същества и всичко е плод на тяхната разумна, обновителна изява. В мълчанието на вечността работата на невидимите Същества, съ- зидателите на Всемирното ББ, придава на природата висока и не­отменима стойност: "Природата е ценна в този смисъл, че в нея живеят най-разумните същества, които някога сте срещали, най- разумните същества, които можете да си представите, най- добрите, най-силните, най-любещите. В света има една обща идея, на която те са носители. Зад всички явления седи нещо разумно. Тези същества съставляват едно общество, един вечен свят, и от­там всички светове водят началото си. Те строят, те градят. Всичко расте под техните грижи" (Учителят П. Дънов). Природата, която съществува вечно, е носителка на живота, на един висш порядък, на една закономерност, на едно развитие, което в живота на хората се осъществява според закона на прераждането (превъплъщението). Природата няма минало, нито бъдеще - тя е винаги сега. Тя е неизменно млада, силна, хармонична. Природата - това е светът на нещата, светът на човека, светът на формите и отношенията, светът на мислите, една единна система от реалности, в най-скритата си същност пронизана от всемирната Любов. Това е Любовта на Бога към всяко същество, към всяко живо творение, към цветята, дърветата, камъните, материалните форми - към всичко съществуващо.

 

Природата няма единствено материален начин на битийност. Тя се проявява като реалност на различни полета (светове, области или зони на Битието): физическо, астрално, ментално, причинно и т. н. Взаимна обусловеност свързва тези космически области, тъй че силите, които действат във всяко поле, проникват в следващото и в своята съвкупност определят наличността на една Висша Сила, Която управлява Всемира. Характерно за всяко едно поле е това, че силите, които действат в него, се намират в йерархическа зависимост. Тези сили, тези същества на най-ниското равнище - физическия живот, имат материален субстрат и духовна стойност, но в другите светове те се проявяват като същества от по-висока степен на ду­ховно развитие. Това е резултат от еволюцията, която има харак­тер на универсален принцип. Външната реалност - природата, Космосът - носи следите на една скрита за човешката сетивност и наука, въобще за човешките възможности, друга реалност, която живее своя живот зад формите и отношенията на нещата, зад съби­тията и мислите, зад времето и промените. Тя остава непроменима, абсолютна, всевластна, независима от човешкия опит и познание. Тази реалност е Абсолютният Дух, проявен като Божествена ми­съл, като Божествена Любов. Разбира се, тук няма никаква анало­гия с концепциите на Г. Хегел или Л. Фойербах за абсолютното. Това е една извънредно дълбока, метафизическа и трансцендентал- на картина на природата, чийто смисъл отвежда направо към Биб­лията, към това, че "Бог е любов" (I Йоан 4:8,16). Учителят П. Дънов дава следния израз на позицията си относно взаимовръзка­та между Бога и природата: "... Някои наричат Природата тяло на Бога. Това обаче е само един образ. Ала мнозина дотам се увли­чат от този образ, та поддържат, че Природата и Бог са едно и също нещо. Но ако Природата и Бог са едно и също нещо, тогава Бог ще бъде едно ограничено същество. Едно знаем ние положи­телно: че Природата е проявеното, а Бог е непроявеното, без­граничното, което вечно се проявява и все непроявено остава" (курсивът мой - К. З.). Очевидно е, че с това си заявление Учителят на ББ в България категорично се разграничава от класическата фор­ма на пантеизма.

 

Като цяло следва да изтъкнем, че фундаменталното основание в космологията на Учителя П. Дънов, пречупено през призмата на нейния онтологичен аспект, е Бог - като понятие, същност и прояв­ление. Неговата същност е недостъпна за всяко същество, стоящо по-ниско от Него - сиреч за цялото творение. Той е Творец на Битието от хаоса (ср. Бит. 1:1-2). В качеството Си на Демиург Той се изявя­ва като Разумно Начало, Велика Разумност, Вечен Източник на живота, Вечно Начало, Триединство на Любов, Мъдрост и Истина. Светът или Космосът са проявление на Бога. Във Вселената дейст­ват определени принципи, закони, сили и енергии. Светът е доказа­телство за съществуването на Бога, тъй като Той присъства нався­къде в него. Затова светът е разумен. Цялото Битие се развива спо­ред предначертания Божествен план и се стреми към постигане на крайната цел - единство и хармония със Създателя си.

 

 

 

2. Учение за Бога

 

Според учението на ББ в интерпретацията на П. Дънов по отно­шение на целокупното Битие Бог е едновременно трансцендентен (външен и независим) и иманентен (вътрешно присъщ), неизменен Абсолют, централна Монада. Същевременно Той е проявяващ се, даващ форма и живот на всичко, вечно творящ Логос. В качеството Си на Абсолют Той е Първопричината на всички неща, на всичко съществуващо. Той съдържа в Себе Си единството на всички души, затова е Глава на човешкия дух. В Своето проявление Бог е единно­то и вечно Битие, всемирният живот, творческата любов, висшето съзнание или съзнанието на Цялото.

 

Очевидно в учението на П. Дънов за Бога се преплитат елементи на модерен пантеизъм ("В познаването на Бога се крие разрешава­нето на въпроса за безсмъртието.") и възвишен монотеизъм ("Казва Писанието: "Това е живот вечен, да позная Тебе, Единия, Истинния Бог" (Йоан 17:3 - бел. К. З.) - значи, да пробудим онзи принцип, който Бог е внесъл в нас. Всичко онова, чуждото, трябва да го отхвърлим. Всеки от вас трябва да знае кое е Божественото. Туй, което носи радост, е Божествено; туй, което носи скръб, не е Божествено. Туй, което носи мир, е Божествено; туй, което носи размирие, не е Божествено. Туй, което носи милосърдие, е от Бога; туй, което носи коравосърдечие, не е от Бога. Туй, което носи добро, е от Бога; туй, което носи зло, не е от Бога."). Той характеризира Божията същност по следния начин: "Той изпълва всичко, изпълва цялото Битие, всички светове, всички слънчеви сис­теми и все пак остава непроявен. И в цялата вечност Той не може напълно да се прояви. В нея няма всички форми, чрез които Той би могъл напълно да се прояви." И още: "Сам по Себе Си Абсолютни­ят, Непостижимият е без форма. Той е "нищо". Но това "нищо" съдържа всичко в себе си." Учителят П. Дънов подчертава, че Бог в Своето битие е Дух (ср. Йоан 4:24). Той не може да се вмести в никое измерение. Той е безграничен, изначален и вечен. Бог е Пър­вият принцип, Абсолютът, Разумното Начало. В същото време Бог е Едното, Той е личен. Той е Съществото, "Чийто център е нався­къде, а периферията - никъде". Където и да погледне човек в света, навсякъде, "в центъра на всяко нещо", ще види Бога. Всесилността на Бога означава "съвкупността на цялото Битие" и Неговата мисъл се изявява като всемогъща творческа сила.

 

Учителят на ББ в нашата страна утвърждава, че Бог представля­ва една недоказуема Същност. Той е "... Любов, която трябва да опитате вътре в себе си". Пътят на човека към Бога лежи в съвър­шенството (ср. Мат. 5:48). На друго място в Словото си Учителят П. Дънов заключава: "Аз живея в Бога" - това подразбира, че Бог е "отвън". "Бог живее в мене" - това подразбира, че Бог е "вът­ре", а аз, човекът, съм "отвън".

 

Според Учителя П. Дънов съществуването на Бога, Който е ед­новременно Едно и същевременно е деленията, безброй много, на това Едно, е целокупността на Битието, вътрешното единство на всички същества. Израз на Неговото съществуване в Творението - света и човека - е триединството на Любовта, Мъдростта и Истината като съзидателни мирови принципи, които едновременно прониз­ват и изпълват цялото пространство и са основа на всички сили и елементи, които обуславят живота. Бог е сътворил света като една Божествена реалност, притежаваща собствени принципи и закони. Съществува Божествен разумен свят, свят на Духа, в който всичко е вечно и безсмъртно, който е истински реален. Този свят е единият полюс на човешкото битие, от който човек е излязъл и в който пак ще се върне, защото това е Сам Бог. Материята е другият полюс на битието, който е носител на преходността и променливостта. Бог е единственото Същество, Което е абсолютно свободно и абсолютно добро. Същността на Бога е любовта. Бог се изявява в света само като Любов. Затова Творението е плод на Неговата Любов. Бог е в състояние на съвършена благост. Всички същества живеят в Него. Чрез Своята изява като Любов Бог се разкрива като вечно даващ и никога не вземащ. Най-съвършеният израз на тази Любов, според учението на ББ, представено от Учителя П. Дънов, е Христос. Господ е първият принцип в света, който е вътре във всяко съ­щество; Христос е вторият принцип, който определя взаимоотно­шенията между хората. Христос като най-висша изява на Бога е Неговото първо доброволно ограничение като проявление на ниво­то на Битието. Изявата на Божията Любов чрез Христос е Духът на Христос.

 

Бог е непознаваем, защото опитвайки се да Го дефинираме и опредметим, ние Го ограничаваме, но Той е непознаваем в битието Си на Дух-Абсолют. Той обаче подлежи на познаване чрез Своята изява като Любов. Бог е Едното, ала Той е и Цялото в същото време, доколкото е навсякъде. Затова целият свят, сътворен от Него, е в същност огромен Божествен организъм, в който всяка обективна реалност има своето точно определено място и предназначение. Бог е Дух, защото Абсолютът и съвършенството са нещо нематериално.

 

Битието има само един Създател - Бог, макар че то бива управ­лявано и съграждано от силите на Всемирното ББ. Великите По­светени (членовете на ББ) от своя страна са подчинени на Бога, на този трансцендентален Дух, Който е първичен Извор на живота и висша разумност. Приемайки Бога като Логос, като Първопричина, Учителят П. Дънов доближава идеята за пантеизма до теософското разбиране на мирозданието, за грандиозния Божествен План за све­та.

 

В контекста на своето виждане за природата Учителят на ББ у нас достига до въпроса за същината на Бога. Това е един вечен, изключително съществено въпрос, чието разрешаване не е възмож­но от хилядолетия насам, още повече - по академичен път. Пробле­мите за същността на живота, на смъртта, на Бога лежат в основата на всяка философска концепция и представляват интерес за всяко мислещо същество. Учителят П. Дънов не прави нито опит за бого­словско определение на Бога, нито казва пряко какво е Бог, но той посочва какво прави Бог, как Той се проявява в живота природа и оттук оставя на човека да насочи мислите си към Него: "Бог е извън страданията, извън греховете на хората. Бог в същност всичко вижда, всичко минава през Него, никога обаче не страда, никога не се изменя, не се влияе. Той остава всякога неизменен. Той е един­ственото мерило за нещата. Затуй, когато говорите за Бога, тряб­ва да знаете, че у Бога всичко е възможно, но не и у хората на земята, които вършат престъпления. Не си правете илюзии!" Именно от Бога произтича справедливостта, която ражда красотата в живота. Учителят П. Дънов подчертава това: "Не съдете в себе си! Вижте как съди Бог! Всяка съдба в Него почива на закона на абсолютната справедливост и на благостта... Някои хора гово­рят за Бялото братство. Законът на Бялото братство е закон на абсолютната справедливост, а не на осъждане. Щом аз произне­са някоя присъда, това е човешко." Висшата справедливост в из­вестна степен отнема свободата на човека. Нищо в природата не е напълно свободно. Това е израз на детерминизъм, но зад него лежи идеята за космическата Любов, за Божествената намеса в живота, за Волята на Твореца-Бог, която управлява природата по неведоми пътища. Отнемането на част от свободата стеснява възможностите на живите същества, но разширява смисъла на съществуването: "Вие казвате: "Как, нали сме свободни в този свят ? " - Не сте свободни. Всеки от вас е турен на някое определено място в света, да върши известна работа, и не е свободен..." Макар и несвободен в мисия­та на своя личен, индивидуален живот - живот със скрити страда­ния и конфликти, с надежди и покаяния, - човекът е свободен да търси знанието, да опознава природата и себе си, да открива по следите на събитията пределно справедливата ръка на Бога. Тър­сенето на знанието е една твърде значима тема в учението на ББ, изложено пред българския народ от Учителя П. Дънов. "Природата е проявен Бог" - казва той. Величието, хармонията, красотата и мъдростта, които струят от всички действия на разумната природа, отвеждат човешката личност към опитите и упованието да опознае тази неуловима реалност.

 

Разкривайки същността на Всевишния, Учителят П. Дънов Го определя като "Светлина без сенки", като абсолютна Реалност, в Която няма никаква тъмнина. Той е освен това "Живот без прекъс­ване, Любов без промени, Знание без погрешка, Свобода без огра­ничения" . Как да стигнем до Него? Възможно ли е това? Да - отго­варя ни великият духовен Учител и ни посочва разковничето на това върховно постижение: "Пътят към Бога се намира в съвър­шенството. " Източник на всемирния живот е именно Той, проя­вен като Любов. На друго място Учителят П. Дънов добавя нови, ценни разсъждения за естеството на Създателя: "Бог вечно се изя­вява и вечно ще остане неизявен. Вие не познавате още Баща си. Вие имате баща на земята. Но Бога не сте намерили. А този Баща е толкова велик, че Той не съди никого. И като се върнат при Бога Неговите Деца, Той казва: "Заколете телето, дайте му пръстен, дайте му угощение (ср. притчата за блудния син - Лука 15:11-32; бел. К. З.)." Той е истинският Баща." В епохи на величествени промени, каквато преживяваме днес, Божието присъствие в човеш­ката душа бива усещано по-силно от всякога. Именно то мотивира личностите и огромните маси от хора да развеят гордо знамената на прогреса, който винаги на първо място е духовен, а след това - и материален. Т. е. Божията искра във всекиго от нас запалва огъня на пресътворението, който преминава триумфално от света на Духа в нашата земна действителност: "Присъствието на Бога е онова Великото, Мощното в света, което събужда човешкия ум и чо­вешкото сърце. Човек става мощен и в него се раждат нови идеи. Ние сме сега в тази епоха! Бог, Разумното Начало, живее в света. Той е навсякъде - в камъните, в растенията, в животните, в хо­рата. Той живее във видимия свят толкова, колкото и в невидимия."

 

В Словото на Учителя П. Дънов единственият еквивалент, дос­тоен да изрази цялостно Божията Същност, освен Любовта, е кра­сотата: "Вечната красота - това е Бог. Бог е най-красивото Съ­щество, Което можете да видите!" Най-кратката пътека за про­никването в естеството на Всевишния, за богопознанието е, както може да се предположи, Любовта: "В какво седи познанието на Бога? - Да почувстваш Любовта на Бога! Тогава ще дойде живо­тът. "

 

Както вече неведнъж бе подчертано, в съответствие с учението на ББ, в Своята най-дълбока Същност Бог е непознаваем. Той пред­почита да присъства и да се проявява невидим, неосезаем, недостъ­пен за сътворените от Него същества. Тази проява на Неговата аб­солютна Воля има своето основание - желанието Му по никакъв начин да не накърнява вложената от Него в нас свобода: "Всичко, което е в нас и вън от нас, всичко, което ни заобикаля, представя фон, зад който се крие Бог като велик Художник. Той е дълбоко скрит, защото иска да ни остави свободни."

 

Като съществен щрих от Божията същност непознаваемостта Му намира и още една оригинална трактовка в Словото на Учителя П. Дънов: "Бог не е една същина, която може да се докаже. Той е извън нашето съзнание и затова не може да се докаже." На друго място великият Посветен обвързва стремлението на душата към нес­пирно еволюционно развитие с отъждествяването на Божието ес­тество с Любовта: "Туй, което образува вечния копнеж на човеш­ката душа и което тя търси в хилядите форми, е Любовта - Бог. Най-великото в живота на ученика е стремежът му нагоре - към това вечно благо."

 

В заключение ще представим интерпретацията на учението на ББ спрямо възгледа за Света Троица. Концепцията, предложена от Учителя П. Дънов в тази насока, съществено се отличава от тезата на класическото християнско богословие. Той разглежда Бога като триединство от принципите на Любовта, Мъдростта и Истината - фундаментални жалони на Битието в неговата теоретична схема. Разяснявайки своето твърдение, Учителят на ББ в България учи, че Троичният Бог е Съществото, Което всичко създава - принцип на Любовта; Което всичко поддържа и уравновесява - закон на Мъд­ростта; Което разрешава всички противоречия - принцип на Исти­ната. Така под Бог Отец трябва да се разбира учението на Божията Мъдрост; под Бог Син - учението на Божията Любов; под Бог Дух Светий - учението за въздигането, еволюцията на човешкото съ­щество. Изброените три проявления на Троичния Бог Го определят като онази висша Същност, Която е: Творец на живота - Любов, Създател на разумното в природата - Мъдрост, Създател на идеал­ния ред (т. нар. "мирова държава"). Бог не наказва човека, откло­нил се от този ред, а подкрепя излизането му отново на правия път.

 

На друго място Учителят П. Дънов представя друга трактовка на проблема за Св. Троица: "... Средата на всички същества и за душата - това е Бог (Отец - бел. К. З.); елементът, който носи живота в себе си - това е Христос (Бог Син - бел. К. З.), а условието, което спомага за проявяването на живота - Св. Дух."

 

На много места в своето учение П. Дънов свързва водещите по­нятия (Божествени принципи) Любов, Мъдрост и Истина съответ­но с: живота; светлината и знанието; свободата. Третирайки проб­лема за троичността на Върховното Божество, той разгръща своето виждане, обогатявайки го с тези - по своеобразен начин - вторич­ни категории, плод на проявлението на главните Космически прин­ципи: "Троеличието на Бога се проявява в следното: Бог се изявя­ва в света като Любов, чийто резултат е животът. Бог се изявя­ва в света като Мъдрост, чийто резултат са светлината и зна­нието. Бог се изявява в света като Истина и резултат на Исти­ната е свободата. Това е троеличието на Бога." По-нататък Учи­телят П. Дънов предлага допълнителни, задълбочени пояснения на тези взаимовръзки, свеждайки теоретичното богатство в учението на ББ до възможността за практическо приложение на това вечно познание: "За мен свободата е нещо реално. Аз я опитвам в себе си. За мен светлината е нещо реално. Всеки ден сме обгърнати в нея. Троеличието на Бога така виждам. Ако така разбираме, има смисъл. Някои разбират външното троеличие - в три лица. Аз съм виждал картина: Бог нарисуван в три лица: две настрани и едно отзад - в триъгълник. Виждали ли сте такава картина? Худож­никът е искал да изрази нещо. Първото лице на Бога - това е Лю­бовта. Второто лице на Бога - това е Мъдростта. Третото лице на Бога - това е Истината. Отражението на първото лице на Бога - това е животът. Отражението на второто лице на Бога - това е светлината, знанието. Отражението на третото лице на Бога - това е свободата, просторът. Троеличието на Бога то- газ има смисъл. По отражение схващаме Бога. А пък щом дойде Истината при мен, аз имам самата реалност. Щом схващам свет­лината, знанието, аз имам отражението в себе си. Щом имам живота в себе си, аз имам отражението на Бога. Всеки ден аз преживявам троеличието на Бога. В това отношение Бог живее в мен."

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...