Jump to content

08 КАИН И АВЕЛ


Recommended Posts

КАИН И АВЕЛ

 

Културата на човечеството, която датира от 8000 години, се отличава с два отрицателни акта: първият акт се извърши в райската градина, т.е. в духовния свят; вторият акт се извърши на Земята, на физическия свят. За да изпита хората, Бог им даде една заповед като на малките деца. Каза им: “От всичките дървета на райската градина ще ядете, само от дървото за познаване на доброто и злото няма да ядете.” Ето една заповед, дадена като изпит. Значи вие и вашите деца ще обработвате райската градина, ще се ползвате от всички плодове, но не и от плодовете на забраненото дърво. Обаче един ден в райската градина влиза лъжата във форма на змия, качва се на забраненото дърво и започва да яде от неговите плодове. В това време минава Ева покрай същото дърво и змията й казва: “Ето едно отлично дърво. Не се ли ползвате от неговите плодове?” – “Забранено ни е да ядем от това дърво.” – “Кой ви забрани?” – “Онзи, Който ни постави в рая.” – “Той искал да ви изпита. Той знае, че в тия плодове се крие велика сила, която ще ви направи подобни на Него. Опитайте плодовете на това дърво и ще се уверите в думите ми. Ето една философия на живота.” Така се събуди в човека тщеславието; така се събуди неговият личен живот. Той се индивидуализира и каза: “Защо да не стана и аз като Бога?” Какво беше последствието от тяхната постъпка? – Оголяха, т.е. почувстваха се прокажени. Вместо да растат от слава в слава, при райските условия, те се смалиха, почувстваха се голи. То е подобно на състоянието на банкера или на богатия търговец, който и при най-голямото богатство изпитва недоволство – иска все повече от това, което има. В края на краищата вместо да придобие повече, той изгубва всичкото си богатство. Не само това, но животът му виси на косъм. Като пропадне, той няма смелостта да каже истината, но почва с реклами, с фалшиви обявления, докато влезе в областта на лъжата. С лъжа работите не се оправят – кога и да е твоята фирма ще пропадне. Много фирми има в света, все зарегистрирани, но в края на краищата всички ще фалират. Това е акт от умствен характер.

 

Вторият отрицателен акт се извършил на физическия свят. Той има религиозен характер. Двамата братя Каин и Авел принесли жертва на Бога. Жертвата на Авела била приета, а на Каин – не. Последният, озлобен от това, убива брат си. (“Как е възможно твоята жертва да бъде приета, а моята – не?”) Коя е подбудителната причина за това убийство? Де е вината на Авела? Нека всеки брат намери дълбоката причина на това престъпление. Как е възможно двама братя, родени от един баща и една майка – единият да извърши такова престъпление? И днес в света се вършат такива престъпления. В това отношение светът не се е поправил. (106, с. 43)

 

Непослушанието създаде първата драма. Значи Ева е родоначалница на драмата. Когато и Адам яде от забранения плод, Бог заповяда да ги изпъдят от рая. С излизането им от рая се създаде трагедията. Като влязоха в света, Ева роди двама сина: Каин – земеделец, и Авел – овчар. Един ден двамата братя решиха да принесат жертва на Господа, всеки от най-хубавия си плод. Каин принесе в жертва най-хубавите си плодове, Авел – едно от най-угоените си агнета. Бог благоволи към Авел и прие жертвата му, а от Каин не прие. Това смути духа на Каина и той реши да убие брат си. Каин си мислеше: “Ако Бог прие жертвата на Авел – агне, колко повече ще приеме моята. Вместо агне аз ще пожертвам брата си – цял човек.” Обаче не излезе, както мислеше. Не само че жертвата му не се прие, но той чу гласа на Бога, Който го питаше: “Каин, къде е брат ти?” – “Не съм стражар, Господи, не ходя по следите му.” Каин направи престъпление – уби брат си, а след това излъга, че не знае къде е. Той чу пак Божия глас: “Кръвта на брат ти вика след тебе.” Каин се уплаши да не го убие някой за стореното престъпление, но Бог му каза, че който се осмели да го убие, ще бъде седмократно наказан. “Ти ще живееш и ще носиш белега на престъплението, докато се разкаеш.” Пазете се от грешките на хората. Ползвайте се от чуждите грешки, но не се занимавайте с тях. Не мислете, че можете да изправите грешките на хората. Всеки сам може да изправи грешките си. Да се занимавате с чуждите грешки, това значи да се свързвате с дявола, т.е. със злото в света. (31, с. 87)

 

“Какво да правя, като не ме обича никой?” – Това не е вярно. Има Един, Който те обича. Това е Бог. Човек съществува благодарение на Любовта на Бога към него. Значи началото на Любовта е поставено вече в живота му. Той трябва да гради върху това начало. Щом се е проявила Божията Любов, и човек трябва да прояви своята. Като погледне към света, който е създал, Бог се радва, че всички същества живеят под лъчите на Неговата Любов. Тогава на какво се дължи смъртта? – На греха. След грехопадането на Адам хората започнаха да умират. След Адам се яви и убийството: Каин уби брата си. Защо? Защото хората забравиха закона на Любовта. Където е грехът, там царува безлюбието. Каже ли човек, че и без любов може да се живее, веднага идват нещастието, болестите и смъртта. Възвишените същества, светиите, добрите и праведните хора знаят този закон и се пазят да не прекъснат връзката си с Любовта нито за момент. Прекъсне ли човек връзката си с Любовта за момент, усъмни ли се в нея, помисли ли, че като люби, ще го лъжат – той влиза в областта на безлюбието, където царува насилието, страданието, смъртта. В Любовта няма лъжа. (116, с. 110)

 

Човек още от рая като е излязъл, така се е проявил: Каин убива Авела. Оттам започва. Те са двата принципа. Едни ще бъдат убивани, а пък други ще убиват, докато дойде да се смени този ред на нещата. Но сега сме в края на смяната. И тая смяна няма да стане бързо. Злото в нас постепенно ще се ограничи. И вие трябва да изучавате закона на ограничението. (68, с. 143)

 

Всичко върви диаметрално противоположно, в две посоки. Това се дължи на факта, че на Земята съществуват две раси, които са диаметрално противоположни в своите разбирания. Едната раса аз наричам каиновци, а другата е създадена от Авела и Сита – авеловци и ситовци. Каиновците се отличават по това, че те казват за хората: “Да обесим този, да го затворим, да го изключим”, и т.н. Такъв е техният език. И днес те имат предимството, понеже Каин уби брата си, та докато дойде Сит, Каин се наплоди на Земята и взе преимуществото. И днес всички, които управляват света, са все каиновци. Когато дойде Сит, ситовци станаха работници, да работят на Земята. Те бяха родени от една майка, но от двама бащи. Окултната наука казва, че когато Адам бил в рая, вън от рая съществувала друга една култура, друга една раса, която е причината за съгрешаването на първите хора в рая. Вие можете да четете тези окултни твърдения, а дали ще вярвате или не, то е друг въпрос. Не само тогавашните учени са казали това, но и много от сегашните учени поддържат същото, но не смеят да кажат Истината. Та Каин е учил при тази външна раса. Тези хора от външната раса са си служили с големи насилия, на които и Каин се научил. И най-после, от тях той придобива тщеславието и казва: “Всичките овци трябва да дойдат в моите ръце”, заради което убил брата си Авела, който бил овчар. В Писанието се казва, че причината за убийството на Авела била завистта на Каина, че жертвата на брата му била приета от Бога, а тази на Каина не била приета. Може и този мотив да е причината, но и тази причина е мотив за убийството – желанието на Каина да вземе всичките овци на Авела в своите ръце. Сега може да ме питате защо това е така. Така е, за да се прояви в света нещо по-велико от това, което Каин е разбирал. Ако природата или Бог е допуснал греха в света, не мислете, че това е някаква слабост. Той е допуснат, за да се прояви друга една черта, да се покаже какво може Божията Мъдрост – всичкото зло на света да го превърне във висше добро за човечеството. Всички онези, които вървят по пътя на Любовта, ще проверят тези неща. Аз говоря истини, които всички ще проверите. Аз говоря на онези, които не сега са се родили, но които са били родени в миналото и сега пак ще се явяват в света. Някой може да каже, че е много казано. Обаче там, в осмата глава на Притчите, е казано: “Веселих се в Неговата обитаема земя и наслаждението ми беше с человеческите синове.” Не се говори за тази обитаема земя, която днес хората населяват, те са живели на друго място. Синовете човечески са тези, които постоянно идат на Земята. Кои са тези човечески синове? Някои ги наричат ангели. Ако четете Сведенборга, ще видите, че той изкарва ангелите произлезли от една предшестваща човешка раса. И от сегашната раса има кандидати за ангели. Онези, които стават ангели, придобиват знание и Мъдрост. (50, с. 13)

 

Сега мнозина казват: “Знаете ли какво е допринесъл съвременният фабричен век за културата на човечеството?” – Този век освободи всички духове, всички души на същества, умрели още в далечното минало. Те бяха затворени във въглищата и с употреблението им като гориво дойде и тяхното освобождение. Затова днес хората наляво-надясно се бият. И когато някои ме запитват кога се роди злото в света, аз им казвам: злото в света се роди за пръв път, когато се образува и първият дим. Казвате: “Възможно ли е това?” – Възможно е. Ще ви обясня каква връзка съществува между злото в света и първия дим. Когато братята Каин и Авел принесоха жертва на Бога, огънят на Каина гореше с много дим, който се разстилаше по земята; а огънят на Авела гореше с хубав пламък, без дим, и пламъкът възлизаше нагоре към небето. Това разгневи Каина и от този момент той намрази брата си и го уби. И двамата братя трябваше да произведат огън без дим. Някои питат кога ще настане Царството Божие в нашите домове? Казвам: Царството Божие ще настане между хората само тогава, когато те престанат да кладат огньове или когато комините им престанат да горят. Дето има дим, кадеж – там има и дрънкеж като мед, що звънти, или кимвал, що дрънка. (51, с. 53)

 

Мнозина искат да имат разположението и благоволението на света. Знаете ли на кого принадлежи сегашният свят? – На Каин. Всички хора, които живеят само за себе си, те са чеда на Каин, който уби брат си Авел. Те са Каиновци. Добри хора са те, но пред нищо не се спират. Те са хора на крайната свобода, не признават друга воля освен своята. Да им говориш за Божията воля, това е чуждо за тях. Ще знаете, че сегашният свят, с всичката си слава и величие, е създаден от Каин. Някои казват: “Вижте как живее светът!” – Какво особено ще видим в света? Там има страдания, наказания, огньове, затвори. Не мислете, че Каиновците са дяволи. Не – и те са хора, но с особени разбирания. Когато Бог запита Каин къде е брат му, той отговори: “Не съм стражар да вървя след него – той е свободен – ходи, където иска.” Бог го изобличи в лъжа, като му каза: “Кръвта на брат ти вика след тебе.” Каин разбра, че престъплението му е открито, и се уплаши. Но да не се връщаме към миналото, не е приятно. Какво са направили Каин и Авел, това не ни интересува. Кой кого убил, с какво оръжие – и това не ни интересува. Какво печелиш, ако знаеш, че някой сгрешил? Каин вдигнал една тояга и с нея убил брата си. – “Коя е подбудителната причина за това убийство?” – Димът. Двамата братя принесли жертва на Господа, но димът от жертвеника на Каин слизал надолу, а този на Авел отивал нагоре. Въпросът не е там. Това нас не ни интересува. За вас е важно да направите връзка между Бога и вас. Ако не можете да я направите, вашата дейност ще остане безрезултатна. – “Всички хора ли имат такава връзка?” – Това не е важно. Всеки сам да се запита: “Имам ли аз връзка с Бога?” Ако си отговори положително, той пръв се ползва от тази връзка. Не е важно какво мислят хората за вас. Не е важно какво мислите за създаването на света. Важна е връзката ви с Бога. В нея е вашият прогрес. Тази връзка да бъде постоянна и да се обновява. (1, с. 41)

 

Сегашният човек е далеч от образа и подобието на Бога. Днес, когато на бойните полета се избиват милиони хора, не може да се говори за такива, които са запазили образа и подобието на Бога! Образ и подобие на Бога имат само онези, които любят. Невъзможно е да поддържаш убийството и да говориш за Любов. И в свещената книга се говори за извършени убийства, но какъв е резултатът от тези деяния? Когато Каин уби брата си, Господ веднага го запита: “Каине, къде е брат ти Авел?” – “Не зная, не съм слуга да ходя подир него” – отговори Каин. – “Кръвта на Авела вика към тебе! И за да не те убие никой, ще туря белег на челото ти, всички да те познават. Така векове ще носиш греха на твоето престъпление.” След всичко това вие минавате за християни, за културни хора. Казвате: “Този да се обеси, онзи да се убие.” Как смеете след това да проповядвате Христовото учение? Ако светът може да се оправи с убийства, с обесвания – досега би се оправил. Всъщност оправен ли е светът? Значи този закон не е правилен. Светът не се оправя нито с убийства, нито с обесвания. (64, с. 9)

 

“Тогава им отв ¬ри умовете да разбират Писанията.” Кой? Христос им отвори умовете. Но кога стана това? Не когато беше на Земята в плът, а след като мина в другия свят, в Божествения. Тогава Неговата сила се прояви и Той внесе тази светлина, за да разбират хората причините и последствията на нещата. За пример, често казваме, че всяка причина си има свои последствия и всяко последствие си има своя причина. Но това са твърдения, а ние едва ли разбираме причината. Някой убил някого. Казваме: има си причина – омразата. Но откъде е произлязла тази причина, как се е зародила тази омраза – не знаем. Как е възможно: двама братя, единият да убие другия? Например, в Библията Каин убива Авела. Как е възможно двама братя, родени от един и същ баща, при една и съща любов – единият убива другия? Възможно ли е брат брата да убие? Не е възможно. Това е наше схващане. Брат брата не може да убие, брат брата не може да лъже, брат брата не може да не люби. (37, с. 84)

 

До Адам е имало други хора. Адам – това беше първият човек, в когото се роди самосъзнанието. Адам аз го наричам отец на самосъзнанието, което сега имаме. До момента, докато не беше се родило самосъзнанието в него и в неговата жена Ева, те бяха щастливи в рая. Но като се роди самосъзнанието, излязоха от рая и станаха най-нещастните хора. Като излязоха от рая, като научиха това голямо изкуство, те създадоха Каин – техния първи син, който уби брат си. На негово място се роди вторият син… Щом живееш в самосъзнанието, ако днес си щастлив, трябва да очакваш след един-два часа или след два или повече дни (това периодически става) да те сполети някакво страдание. Сега в този закон нещата вървят по този начин: ако първият син, който се е родил, прилича на баща си (както е при Адам), непременно ще убие брат си. Ако първият син прилича на майка си, той непременно ще спаси брат си. Следователно всеки убиец в света прилича на баща си и Христос ни подсказва кой е този, първият баща: “Този първият баща, на когото приличате, е дяволът. Той отначало беше човекоубиец. Вие сте чеда на дявола. Евреите бяха Божий народ, избран, но вие не сте чеда на Авраама.”(46, с. 278)

 

Като знаете това, не постъпвайте като вълка. Днес отмъщаваш на едного, утре – на другиго, докато на лицето ти се явят бръчки. Такива бръчки постави Бог на лицето на Каина, че който и да го срещне, да го познае, никой да не го убие. Каин трябва да живее. Иначе той ще бъде по-вреден. Вие трябва да турите на работа своите лоши мисли и желания. Иначе те ще бъдат по-вредни. Индусите казват: “Убий всяко желание в себе си.” Аз казвам: впрегни всяко свое желание на работа, не го убивай! Христос казва: “Отречи се от себе си.” Аз казвам: възлюби себе си! Ще кажете, че това е противоречие. Питам: защо трябва да се откажеш от себе си? Време е да възлюбиш себе си. Който не възлюби себе си, не може да влезе в Царството Божие. Да възлюбиш себе си, т.е. Божественото начало в себе си, това значи да бъдеш умен, добър и благороден. Като възлюбиш Бога в себе си, самия себе или своя висок идеал, това значи да се облагородиш, да станеш разумен. (35, с. 42)

 

Когато искате да пожертвате нещо, не бързайте, спрете се, попитайте се, турете този въпрос във вашата интуиция, помислете си и кажете: “Господи, аз искам да се жертвам заради Тебе от Любов.” Ако почувстваш, че Господ ти се поусмихва – пожертвай се; но ако видиш, че лицето Му е сериозно – въздържай се. Подир малко пак се помоли и наблюдавай какъв е изразът Му. Ако се усмихне – принеси жертва, ако ли не – въздържай се. Ще бъде като Каина и Авела, тези двама братя от Стария Завет, които направиха жертвоприношение Богу. Защо на едного се прие жертвата, а на другия – не?(10, с. 270)

 

В света съществуват две злини, които се произвеждат от две различни причини: от яденето и от жертвоприношението. Яденето внесе греха в света, а жертвоприношението – убийството. Наистина за яденето се създават различни грехове. Каин и Авел принесоха жертва на Бога. Тази жертва стана причина за първото престъпление в света. Бог погледна благосклонно към жертвата на Авел, а не прие жертвата на Каин. Това озлоби сърцето на Каин и той уби брат си. Този закон има отношение и в обикновения живот на хората. Когато двама момци принасят жертва на една мома, единият от тях непременно ще пострада. Тя ще предпочете единия за сметка на другия. Значи каквито са законите в обикновения живот на хората, такива са и в религиозния. И обратно: каквито са законите в религиозния живот на хората, такива са и в обикновения. Мнозина поддържат мисълта, че човек не може да не греши. – Не, човек може да не греши. – “Какво трябва да се направи, за да не греши?” – Да не яде от забраненото дърво. – “Може ли без убийства и престъпления в света?” – Може. – “Как?” – Като се откаже човек от жертвоприношенията. Докато човек принася жертва пред олтара на този и на онзи, престъпления и убийства всякога ще съществуват. Каин и Авел принесоха две различни жертви в един и същ момент – Каин принесе жертва от плодовете на земята, която обработваше, а Авел – от своите овце. Понеже Бог прие жертвата на Авел, Каин завидя на брат си, взе едно дърво, удари Авел в главата и мъртъв го повали на земята. Авел косвено стана причина за извършеното престъпление от Каин. Ако двамата братя не бяха принесли жертва на Бога едновременно, Каин нямаше да убие брат си. Жертвоприношението, като религиозен акт, е станало причина за първото престъпление в света. Когато овчар коли своите овце или говеда, за да принесе жертва на Бога, без да иска, той става причина за извършване на известно престъпление – той дава пример как се коли. От това гледище богатите хора са овчари, от поколението на Авел, а сиромасите – земеделци, от поколението на Каин. И богатият, и сиромахът в един и същ момент принасят жертва пред олтара на някой свой бог, но жертвата на богатия се приема, а на бедния – не се приема. Благодарение на това се ражда завистта, която става причина за престъпленията в света…

 

… Почти във всяко събитие в живота или почти във всяка война има нещо религиозно. Мъж убил съперника си, защото чувствата му са накърнени. В чувствата на всеки човек има нещо религиозно. Въпреки това хората гледат на религиозния живот като на нещо свещено. Някой мъж се оженил за една красива мома, но след време тя поглежда благосклонно към жертвоприношението на друг мъж, а не приема жертвата на своя мъж. Без да мисли много, мъжът убива противника си. Защо? Защото двамата се борят за една жена, която считат за свое божество. Законният мъж на жената е Каин, а съперникът на мъжа – Авел. Каин убива Авел. За свое оправдание убиецът казва, че е извършил престъплението, за да защити честта си, т.е. за своето убеждение. И двамата имат любов към едно и също божество. Любовта им към това божество става причина за престъпление. Като видял престъплението на Каин, Бог му сложил белег, че който го види, да не го убива – да остане жив, да понесе отговорността за престъплението си. Питам: какво липсваше на Каин, че трябваше да извърши убийство? Нищо не му липсваше. При това Каин извърши престъплението, след като убийството беше забранено. Когато Бог запита Каин къде е Авел, той отговори: “Не съм стражар, да ходя подир него.” Тук Каин си послужи и с лъжа. Той вървеше по пътя на своите родители. Когато Адам и Ева престъпиха Божията заповед и ядоха от плодовете на забраненото дърво, за оправдание те си послужиха с лъжа. Бог каза на Каин: “Кръвта на брат ти вика към Мене за отмъщение.” Тогава Каин разбра какво е направил и се уплаши да не го убият. Бог сложи белег на Каин – който го срещне, да не го убива. Това показва, че убийство чрез убийство не се изкупва. Сам¬ по себе си убийството не се допуска от Бога. Който върши убийства, той ги върши по своя воля, за което сам ще носи отговорността. Който убива, той всякога носи белега на своето престъпление. Който се ражда убиец, той носи белега на престъплението, преди още да го е извършил.

 

Съвременните хора – светски и религиозни – искат да не грешат, да бъдат праведни. Това е лесно постижимо. Щом искате да не грешите, вие трябва да знаете каква храна да ядете и как да ядете. Щом искате да не грешите, вие трябва да знаете кога и как да принасяте своето жертвоприношение. По никой начин двама души не трябва да принасят жертвоприношението си в един и същ момент на един и същ бог. В съдбата на двамата братя имаше една фаталност, че те принесоха своята жертва на Бога в един и същ момент. Ако тази фаталност можеше да се избегне, Каин нямаше да убие Авел. Обаче и двамата принесоха своята жертва едновременно, за да видят кой от тях е по-праведен. Тук се прояви тяхното тщеславие. Димът от жертвеника на Авел възлизал нагоре, а този от жертвеника на Каин пъплел по земята. Кога именно димът от жертвеника на човека пъпли по земята? Когато в ума му се гнездят криви мисли, а в сърцето му – лоши чувства. Дали човек е земеделец или овчар, щом в ума си храни криви мисли, а в сърцето си – лоши чувства, димът на неговата жертва непременно ще пъпли по земята. При това положение един от двамата братя ще бъде убиец, а другият ще бъде убит. Днес подобни мисли и чувства се зараждат и между вярващи и религиозни. Като видят, че някой се моли, веднага започват да наблюдават какво прави – с отворени или със затворени очи се моли, със скръстени или със спуснати надолу ръце. Срещнат ли някой благочестив човек (истински християнин), веднага започват да му завиждат и се чудят какво лошо да измислят по негов адрес. Каква молитва е тази, през време на която човек може да наблюдава окръжаващите? Такава молитва нищо не допринася. Като хора на новите времена, вие трябва да се ползвате от опитностите на миналите поколения, без да повтаряте техните грешки. Четете Стария Завет и поучавайте се, без да повтаряте грешките на хората от това време. Какво спечели Каин с убийството, което направи? Той сложи начало на престъплението в света.

 

В развитието на човечеството се забелязват две епохи – в първата епоха се роди грехът, а във втората – престъплението, изразено в убийство. Родоначалник на първата епоха беше Ева, жената. Първа жената яде от забранения плод, с което внесе греха в света. Жената отвори пътя към греха. Родоначалник на втората епоха беше Каин, мъжът. Той пръв отвори път към престъплението и извърши първото убийство. Значи грехът води своето начало от жената, а убийството – от мъжа. В този смисъл, строго казано, жените са грешници, а мъжете – престъпници, убийци. Може ли при това положение светът да се оправи? Какъв дом могат да създадат жената, която «де от забранения плод и внесе греха в света, и мъжът, който при своето жертвоприношение извърши убийство и внесе престъплението в света? Основата на този дом е гнила и неустойчива. Какъв плод може да се роди от непослушанието и лъжата? Непослушанието и лъжата на Адам и Ева родиха Каин и Авел. Какво ще кажете, ако срещнете два славянски народа да воюват помежду си? Това не е ли повторение на отношенията между двамата братя, Каин и Авел? Ако един човек може да убие брат си, с него всичко е свършено. Ако една жена може да излъже мъжа си, с нея всичко е свършено. Ева, другарката на Адам, можа да го изкуси и той яде от забранения плод. Като принесоха своята жертва, Каин застави брат си да отидат на полето да се разходят. Всъщност той го излъга. Каин нямаше намерение да се разхожда с брата си, но търсеше случай да го убие.

 

Мнозина се запитват какво е донесъл Христос на света. Христос донесе две важни неща. Той каза на жената да не греши, защото след греха иде лъжата. Като сгреши, човек започва да лъже, за да прикрие греха си. Евреите доведоха при Христа една жена, хваната в прелюбодеяние, и Го запитаха какво да правят с нея. Според Мойсеевия закон такива се убиваха с камъни, но те искаха да знаят какво ще каже Христос. Христос им каза: “Който е безгрешен, нека той пръв хвърли камък върху нея.” Като чуха тези думи, всички се разотидоха. Тогава Христос се обърна към жената с думите: “Жено, осъди ли те някой?” – “Никой, Господи.” – “Иди тогава у дома си и повече не съгрешавай!” Значи, за да не изпадне в най-големия порок – лъжата, човек не трябва да греши. На мъжа пък каза да не се гневи на брата си без причина, нито да му завижда. Който завижда на брата си без причина, той е човекоубиец. Следователно Христос каза на жената да не греши, а на мъжа – да не убива. И двата въпроса се разрешават чрез Любовта – основа на Христовото учение. И тъй, иска ли да се развива правилно, човек трябва да спазва двете главни заповеди, изказани в отрицателен смисъл: “Не яж от забраненото дърво, за да не грешиш!” Втората заповед: “Не убивай!” На жената е казано да не ходи около забраненото дърво, да опитва плодовете на доброто и злото. На мъжа е казано да не отива заедно с брата си на полето, да принасят едновременно своята жертва. Жертвоприношенията стават причина за убийства. Въпреки това и до днес още народите, обществата, отделните личности продължават да принасят жертви. Какво представлява войната? Войната не е нищо друго, освен жертвоприношение…

 

… Ще дойде ден, когато хората ще разберат, че въпросите не се разрешават с убийство и насилие. Бог е в състояние да спре убийствата, престъпленията, греха, войните, но Той оставя хората свободно да се проявяват, да си научат уроците. Ако ги спре, това значи да употреби особен род насилие върху тях, а ние знаем, че Бог изключва всякакво насилие. Като ги оставя свободно да се проявяват, хората ще дойдат до високо съзнание, да решават въпросите си правилно. Като знаете това, вие трябва да чистите сърцето и ума си, защото от сърцето произлиза грехът, а от ума – престъплението и убийството. Сърцето в човека е жената, а умът – мъжът. След всичко това хората очакват култура от ума, в който престъплението се шири, а мир и спокойствие на дома – от изопаченото човешко сърце. За да излязат от престъпленията на своя ум и от греха на своето сърце, хората трябва да се родят отново. Затова Христос е казал: “Ако не се родите изново, няма да влезете в Царството Божие”… Докато сегашните хора не придобият нови разбирания, те никога няма да се справят с две неща: жените – с яденето, а мъжете – със старата религия на жертвоприношението. Слабата страна на жените е в яденето, а на мъжете – в жертвоприношението…

 

… Нови разбирания, нов морал е нужен на човека. Някой казва, че е господар на себе си, вследствие на което има право да върши, каквото пожелае. Истински господар е онзи, който може да управлява сърцето и ума си, да ги застави разумно да му служат. Наистина сърцето и умът са слуги на човека, но той трябва да бъде просветен, да може да ги управлява. Не е ли просветен, те ще го управляват: сърцето ще го води към греха, а умът – към престъплението. При това положение човек ще върви там, където слугите го водят. Какъв човек е този, който върви по пътя на своите слуги? Истинският човек върви в правия път, без да се отклонява в пътя на грешното сърце и в пътя на престъпния ум. Адам сгреши, понеже тръгна по пътя на Ева. Едно нещо трябва да знаете: нито мъжът трябва да върви по пътя на жената, нито жената – по пътя на мъжа. Това значи: нито умът трябва да върви по пътя на сърцето, нито сърцето – по пътя на ума. Умът и сърцето имат свои определени пътища, по които трябва да вървят. Жертвата, която мнозина препоръчват, не води към спасение. И Авел стана жертва, и Христос стана жертва, но какво донесоха тези жертви на света? Колко кръв се проля в името на Христа! И до днес още кръв се лее в името на Христа, но и това не освободи човека от неговото грешно сърце и от неговия изопачен ум. Съвременните религиозни хора казват, че Христос освободи човечеството от греха. На думи и на теория е така, но в действителност не е така. Не е лесно да се освободи човек от греха на своето неразумно сърце и от престъплението на своя ум. Ако е въпрос за теории, за писани закони, за проповеди – светът е богат с това, но приложение се иска! Въпреки всичко, което е дадено на хората, те все още вървят в стария път. И до днес ще стърчат бесилки, и до днес още затворите се пълнят с хора. И до днес още се вършат убийства и престъпления. При това една от десетте заповеди гласи: “Не убивай!” Бог не позволява насилие в живота не само на човека, но и на всяко живо създание. Като уби брата си, Каин рече Господу: “Престъплението ми е по-голямо, отколкото да бъде простено.” И Господ рече: “Който убие Каин, нему ще стане седмократно отмъщение.” И сложи Господ белег на Каина, за да не го убие, който го намери…

 

… Човек трябва да избягва неестествената храна. Енергията, която минава през дървото за познаване на доброто и на злото, е неестествена за човека, вследствие на което събужда в него лоши разположения и наклонности. Затова е било забранено още на първия човек да яде от плодовете на това дърво. За да не изпада в такива състояния, на човека се препоръчва да яде от живия хляб, за който Христос е казал: “Аз съм живият хляб, слязъл от небето. Който Ме яде, той ще има живот в себе си.” Днес всички хора трябва да влязат като ученици във Великата школа на живота, т.е. в школата на Царството Божие. Никой не се приема за ученик на тази школа без изпит. За жената изпитът е един, а за мъжа – друг. Жената ще бъде прекарана пак през дървото за познаване на доброто и на злото, но ако си позволи само да погледне към него, тя пропада. Жената трябва да мине и да замине край това дърво, без да пожелае да го види. Най-малкото желание от нейна страна само за момент да погледне към това дърво решава съдбата й – веднага я връщат назад. Мъжът пък ще бъде поставен на изпит върху въпроса за жертвоприношението. Ако той си позволи да погледне към жертвеника на своя брат, да види накъде отива димът от неговата жертва – веднага ще бъде върнат назад. Съвременните мъже трябва да бъдат внимателни, да не повтарят погрешките на Адам и Ева, на Каин и на Авел. Мъжът трябва да върви напред, да не проявява никакво любопитство по отношение на своя брат, да гледа накъде отива димът на неговата жертва. Жената трябва да прояви послушание, като минава покрай дървото за познаване на доброто и на злото, да помни думите, казани й от Господа, и да не се съблазнява от красивите плодове на това дърво. Когато момък срещне някоя красива мома и се увлече по нея заради красивите й очи, вежди, уста или за бялото й лице – той вече се е отклонил от правия път на живота. Този момък е сгрешил вече, защото в сърцето на момата той не търси Любовта, в ума й не търси Мъдростта и в душата й не търси Истината, но се спира на външната й красота, която всеки момент може да изчезне. Достатъчно е момата да мине през някаква тежка болест, за да загуби своята красота. Днес всеки човек иска да има здраво тяло, силен ум и богато сърце, да излива навън Любовта си. Не, смисълът на живота се заключава в друго нещо. Човек трябва да се стреми да има такъв ум, чрез който никога да не върши престъпления, и такова сърце, чрез което никога да не греши. Този е пътят, по който човек може да бъде благоугоден на Бога. И Христос мина по този път. Като дойде на Земята, Той мина през големи изпитания и страдания, за да се види кой от двата пътя ще избере – пътя на човешката слава или трънливия път на Любовта и Истината. Христос избра втория път, като отрече жертвоприношението. Той отрече жертвоприношението като причина за убийства и престъпления в света. Понеже избра трънливия път, Христос беше осъден на смърт. Той предпочете смъртта пред пътя на Каина – път на престъпления и убийства. До времето на Христа евреите не познаваха друг закон освен закона на жертвата и като видяха, че димът от жертвата на Христа се възнася нагоре, те Му завидяха и Го разпнаха на кръст…

 

… Сега аз изнасям тия положения не с цел да критикувам някого, но да обърнете внимание на вашия ум и на вашето сърце, да се чистите. Изучавайте ума и сърцето си, без да се оправдавате или корите. Ще кажете, че в грях ви е заченала майка ви. – Това е стара, неразбрана философия. Докога човек ще цитира този стих и ще се оправдава? Време е вече да обърне нов лист на своя живот и да тръгне по нов път. Изучавайте своите скрити помисли и желания, като се вслушвате в тихия глас на своята душа. Този глас може да ви предпази от извършване на ред злини и престъпления. Поради непослушание към Бога Адам и Ева престъпиха Неговата заповед. За да не направят някакъв грях, Бог предупреди Адам и Ева да не ядат от плода на дървото за познаване на доброто и на злото. За да не извърши престъпление, Бог запита Каина защо лицето му е толкова мрачно и сърдито. И тъй, човечеството никога няма да се оправи, докато жената в човека не се откаже от желанието си да яде от забраненото дърво и докато мъжът в човека не се откаже от пътя на Каин. Жената в човека и вън от него трябва да дойде до съзнание сама да се откаже от желанието си да яде от плода на забраненото дърво. Мине ли край него, да затвори очите си и да не го гледа. И мъжът трябва да дойде до съзнание сам да се откаже от пътя на Каин и да не поглежда към брата си, да види накъде отива димът от неговото жертвоприношение. С други думи казано: за да се изправи човечеството, всеки човек трябва да се откаже от низшия си ум, който върши престъпления, и от неразумното си сърце, което греши. Щом се откаже от низшия си ум и от низшето си сърце, човек трябва да върви в пътя на духа си, който никога не върши престъпления, и в пътя на душата си, която никога не греши. Човек трябва да слуша ума и сърцето си дотолкова, доколкото са в съгласие с духа и с душата му…

 

… Не ходете по пътя на Адам и Ева, нито по пътя на Каин и Авел. Ходете по пътя на Христа. Единственият прав път в живота е Христовият. Христос дойде сам в живота и не потърси другарка, както Адам направи. Той дойде да служи на човечеството и не се нуждаеше от слуги. Христос казва: “Син человечески не дойде да Му служат, но да послужи.” Живейте и вие като Христа. Не очаквайте хората да ви служат, но вие служете. Христос е пътят към новия живот, към Любовта. (139, с. 42-55)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...