Jump to content

Recommended Posts

ФИЛОСОФИЯТА НА АЛ-ГАЗАЛИ - СУФИЗМА

Ал-Газали е роден в Иран през 1058 години. По произход той е персиец. Няколко години преподава в Багдат като професор във висшите учебни заведения. След това цели десет години живее в уединение в Сирия. След това пак се отдава на обществен живот, след което пак скъсва със светския живот и се отдава на предишната си самотност. Умира в родния си град в 1111 година. Писал е доста съчинения, най-главни от които са: "Опровержение на философията", "Стремежите на философите", "Освобождаване от заблужденията" и пр.

Той е чужд на така наречените догматични похвати. Неговата мисъл изобилства с поетични образи, алегорични тълкувания, тънки разсъждения много трудно предаващи се на опредения. Един друг арабски мислител казва за неговото учение следното: "...Ето характера на неговото учение. В по-голямата си част то се заключава в намеци, загадки, които могат да донесат познание само на онзи, който отначало дълго ги изследва със своя духовен взор, след това ги изслушва от него, или който е подготвен за това разбиране притежавайки високи дарования, комуто е достатъчно и най-малкото сказание."

Той разделя философията на различни категории, като казва, че природната част на философията изучаваща външния свят включва, според него, медицината, астрологията, физиогномията, тълкуването на сънищата, заклеванията, алхимията и чародейството, което търси посредством мисловно съчетание на небесните и земни явления, силата, творяща чудесата.

От горното е ясно, че той имал религиозно-мистична философия примесена с окултизъм.

Той приписва от Бога всемогъщество и разумност, живот и воля. Съществуването на тези Негови атрибути се потвърждава от наличието на ред и целесъобразност в света и в неговите отделни прояви.

Той е един от главните теоретици на суфизма, което е, както видяхме, едно арабско мистично движение, което по начина на живота си се стреми да преживее Бога в себе си... Според него суфизмът не е толкова теоретическо учение, колкото опреден начин на поведение, на дълбоко религиозно и мистично настроение. То е един начин за съзерцание на Първата Причина и стремеж към сливане с нея.

Един арабски мислител казва следното за суфизма: "Суфизмът не е философска система той не е също религиозна секта. Това е един начин на живеене, един монашески орден. Суфизмът предполага, че Божествената истина се изявява на човека

непосредствено, когато иска да я постигне само, като се оттегли от света, откъснат от всички човешки страсти се обрича единствено на един съзерцателен живот. Понеже този начин на откровение е индивидуален, тъй като се отнася до неизразими и неопределени неща, никога от него не може да се извади една научна система.

Мнението на този автор не е напълно вярно, защото във всички откровения има нещо общо, има едно единство, защото описват една и съща реалност и по такъв начин откровенията могат да се подведат под един принцип и да се изведе една научна система. Защото самите откровения са резултат на една наука, която няма нищо построено от себе си в света.

Във философията на Ал-Газали арабският мистицизъм (суфизмът) намира подробно обосноваване и широко изложение. Той залага такива въпроси като теоретическо оправдаване на аскетизма, интуицията, отношението между духовния мир и практическите действия на човека, същността на разкаянието, на страха и надеждата и на техните степени, средствата и условията за тяхното съществуване, за целите на живота на хората, за доброто и злото и отношенията между тях, пътищата за тяхното проявление, за любовта към Бога и т.н.

В своята космогония той приема схващането на неоплатониците за небесните сфери и движението на небесните тела в тези сфери. За да свърже небесните тела със земните, той приема като неоплатониците степени - еманациите, през които силите на Бога слизат. Най-отгоре стои Бог. След него така наречения отвлечен интелект, който не влиза в непосредствен контакт с материалния свят и действа чрез така наречената любов, благодарение на което телата се стремят към достигането на някои от отвлечения интелект. Следващото звено са душите и така наречените небесни ангели, които са в неприкосновение с небесните тела и осъществяват тяхното движение. На свой ред горните души определят душите на земните твари. Това е чисто неоплатоническо схващане.

Материята сама по себе си е пасивна и не е в състоянието да създаде многообразието на света. Това многообразие се създава от формата, която е активната страна на материята. Под форма той разбира дейността на силите, които са свързани с етерното тяло.

В процеса на познанието той приема два метода: познание, добито чрез светлината и познание, добито чрез така наречената мистична способност, която измества разума и действа независимо от него. По такъв начин се достига до най-дълбоката същност на нещата и явленията. Главното си внимание той отправя към втория начин на познание.

Той приема като процес на познанието така нареченото пророческо откровение, което е по-пълно и по-висше от сетивното познание. От друга страна познанието предполага високо морални качества. Преди всичко необходимо е хората да водят благочестив живот. Напълно по подобие на Платон той изисква от хората да странят от световните съблазни, да прекъснат пътя, който свързва душата с долния свят, да напуснат областта на суетата, лъжата, подлостта, да се откажат от почести и богатства и обзети от мисълта за безсмъртието да насочат цялото си внимание към Бога.

До края на XI век философската мисъл в източния халифат постепенно замира, за да се развие след един ден в западния халифат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...