Jump to content

17. НА КРЪСТОПЪТ. СЪВЕТЪТ НА УЧИТЕЛЯ


Recommended Posts

17. НА КРЪСТОПЪТ. СЪВЕТЪТ НА УЧИТЕЛЯ

Свърши Първата световна война, като остави България да плаща репарации. Дълги години беше мизерия и разруха - материална и морална. След като хората си взеха реквизираните коне, мен като ветеринарен фелдшер ме изпратиха в гр. Елхово като дружинен артелчик при една дружина от 29-и ямболски полк. До 25.III.1919 г. бях артелчик в Елхово. Като ме освободиха от военната служба, си отидох у дома в село Водица.

Там всяка събота си идваше от Попово Колю Ралев Арнаудов, който учеше в Поповската гимназия. Той ми съобщи, че много войници продължават образованието си и че ако искам, мога да продължа да уча. Каза ми, че е приятел с директора на гимназията и може да ходатайствува да ме приемат, макар че войната не ме е заварила ученик. Запитал и му отговорили, че Поповската гимназия е отворена за всеки, който иска да учи.

Явиха се и други предложения. Свещеникът поп Никола бе стар и скоро селото щеше да остане без свещеник. Предложиха ми да ме направят поп във Водица. Щяха да ме издържат от специалния фонд на кредитната кооперация и от общинския бюджет. А пък чичо ми Рали Бобев от село Посабина ми каза: „Слушай, Пеньо, три години ще те издържам със собствени средства и ще те изпратя в Бачковския манастир да следваш за поп. Като свършиш, ще те направим поп в Посабина. Ще ти дадем дворно място и ще ти направим къща. Ще те издържам за душата си. А ако искаш да учиш в гимназия, ще ти давам пари срещу полица без лихви, но един ден ще ми ги върнеш."

Намерих се на кръстопът. Реших да се обърна за съвет към Учителя, Който в момента се намираше в гр. Сливен у гимназиалния учител по музика Райнов. Тръгнах пеша за град Сливен. Сестра Щилянова от София ми бе писала, че Учителят е в Сливен. Минах през село Славяново, Юсенлери, Омуртаг. Нощувах в гр. Котел и на другия ден през Ичера пристигнах в Сливен. Изпитах за дома на брат Райнов и се явих при Учителя. Като Му разказах какво ми се предлага от родното ми село и от чичо ми, Той ми каза следното: „Поп, папа, баща; поповете носят черни раса с широки ръкави, което е израз на щедрост. Ако погледнеш под широкия ръкав, долната му риза е закопчана, пришвъкната, което е израз на скържавост, себичност; хора, които мислят само за своето лично благо." Попитах Учителя: аз, като човек от Бялото Братство, не мога ли да стана поп? Отговори ми, че щом Светият синод се научи, ще ме уволни телеграфически. „Те не могат да търпят новите хора и новите идеи. Аз - каза Учителят - те съветвам да станеш свещеник, но с делата си да светиш, а не поп. Вземи пари от чичо си и следвай гимназия!" Целунах Му ръката и се упътих към селото си.

ВК: Какво впечатление Ви направи тази втора среща с Учителя? ПГ: Учителят - много спокоен, така, весел и ми обяснява фактически какво нещо е духовенството и с какъв манталитет те разсъждават. Те са против всяко ново нещо, защото са с фарисейски идеи. „И затуй, каза Той, те няма да те търпят." Новите хора не могат да бъдат търпени от сегашното духовенство. Това ми каза.

Пристигнах у дома. На другия ден отидохме с големия ми брат Боби и жена му да копаем първа мотика царевица на Мандралъка. Седнахме да закусим. Аз попитах батю и буля: „Съгласни ли сте аз да стана ученик, да завърша гимназия?" Те и двамата ми казаха, че щом искам да уча, нямат нищо против. Закусихме, аз ги оставих ги да копаят царевицата, отидох си у дома, взех си ядене и отидох в Попово. Колю Ралев ми намери учебници за четвърти клас - сегашния осми клас - и аз започнах да чета, да уча. Каквото не разбирах, Колю ми обясняваше. До 10.IХ.1919 г. се приготвих за четвърти клас. Явих се на изпит и го взех. Другите, които като войници се явиха с мене, започнаха да се готвят за пети клас. Аз отказах да се готвя като частен ученик, а се записах редовен ученик в пети клас на Поповската гимназия, за да мога по-задълбочено и основно да заучавам различни дисциплини. В класа съучениците ми думаха „бати Пеню". Дори и някои учители и учителки ми думаха „бати Пеню".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...