Jump to content

21_01 БЕДНИЯТ ЛАЗАР / ЛАЗАР И БОГАТИЯТ


Recommended Posts

Б Е Д Н И Я Т Л А З А Р

 

ЛАЗАР И БОГАТИЯТ

 

Сега, като говоря за чистотата, не смесвайте външната чистота с вътрешната. Вие трябва добре да разбирате външното и вътрешното естество на човека. Външно човек ще бъде едно, а вътрешно – друго. Външният и вътрешният живот са в пълен контраст помежду си. Има случаи, когато външно някой човек е беден, нечист, грешен, но вътрешно е богат, чист и праведен. И обратно: друг някой външно е богат и чист, а вътрешно е сиромах и нечист. Такъв пример имаме в Евангелието, дето се представят два образа в лицето на богатия, който се ползвал с уважението на всички, и бедния Лазар, който живеел при входа на богатия дом, и то болен, покрит с рани, гладен, изоставен от хората. Като минавал покрай Лазара, богатият поглеждал към него с презрение и се запитвал: “Защо ли Бог търпи този грешник на Земята?” Но какъв бил краят на тия два живота? Лазар умрял и го занесли в рая, в Божествения живот. След него умрял и богатият, но него занесли на мястото на мъчението. Казвам: не се самоизмамвайте от външната обстановка на нещата. Външният живот не е истинският. Любовта не съди нещата само по техния външен изглед. Тя има съвсем друга мярка за нещата. Мнозина се спират върху външния си живот и казват: “Голям грешник съм!” – Радвам се, че си грешник. Съзнанието ти се е пробудило, ти виждаш своя външен живот и намираш, че си грешен. Невъзможно е човек външно да не се окаля. Докато се движи между хората и им помага, невъзможно е да остане чист. Това е външната страна на живота. Тя не трябва да ви смущава. Щом се окаляте, ще отидете при най-чистия извор на живота да изперете дрехата си, да се измиете, преди още слънцето да е залязло.(147, с. 20)

 

Добре е човек да бъде богат, но това е само външната страна на Любовта. Той е научил само едната половина на Любовта. При това положение, докато сте на Земята, ще бъдете добре. Щом отидете в другия свят, ще бъдете зле. Казва се, че онези хора, които са грешили на Земята, в онзи свят ще бъдат на вечни мъки. Мъчението на тези души в онзи свят се дължи на обстоятелството, че се лишават от благата, които са имали на Земята. В Евангелието се говори за богатия, който след смъртта си отишъл в ада на вечни мъки и страдания, а бедният Лазар отишъл в лоното Авраамово, да благува. Богатият бил на големи мъки, понеже на Земята живял само във външната Любов. Щом изгубил условията на тази Любов, той се намерил в тежко положение. Лазар пък изучавал вътрешната Любов и живеел в нея, поради което в оня свят бил поставен при добри условия.(36, с. 63)

 

Казвате: “Да се примирят всички хора, да подобрят живота си.” Как ще се примирят? Как ще се примириш с онези, които живеят в омраза, насилие, убийства? Ние живеем в братство и равенство, в мир и Любов. Как ще се примирим тогава? Лазар показа, че ако човек от низшата култура, с низши разбирания влезе между хора с висша култура, той не може да живее с тях в братство и равенство. Лазар е човек от висша култура и попадна между хора от низша култура. Цял живот той прекара пред вратата на богатия, който не му даваше трошица от своята трапеза. Умря Лазар и се върна в културата на мира и Любовта. В която държава влезете днес, навсякъде ще видите две различни разбирания – едни поддържат насилие, камшик, затвори, бесилки. Други поддържат Христовия закон. От 8000 години хората все бесят, колят, но какви са резултатите им? Цялата земя е покрита с гробища. Няма място, което да не е опръскано с човешка кръв или кръв на животно. Земята е толкова нечиста и опетнена!(99, с.6)

 

Често ме питат: “Като отидем в онзи свят, ще се познаваме ли?” Вие тук не се познавате, че там ще се познавате! Ако тук се познавате, и там ще се познавате; ако тук не се познавате, и там няма да се познавате. Ако тук сте били добри и разумни, и там ще бъдете същите; ако тук не сте били добри и разумни, и там няма да бъдете такива. Невъзможно е тук да си лош, а там – добър. Богатият познаваше ли бедния Лазар? Те си разменяха по две-три думи: – “Лазаре, как си?” – “Добре съм, господарю.” Богатият влизаше вътре, а Лазар оставаше вън. И двамата заминаха за другия свят: Лазар влезе в лоното на Авраама, а богатият остана вън. Той каза: “Отче Аврааме, аз познавам Лазар. Пратў го при моите близки да им каже как да живеят.” – “Познаваш го, но той не може да отиде. Както едно време Лазар не можа да влезе в твоя дом, така и сега не може да влезе. Пропаст има между тебе и него.” Между добрия и лошия човек не могат да съществуват никакви отношения. Те се разговарят, но не могат да се обичат. Единият ще се мъчи, а другият ще благува – това е закон, който не може да се престъпва. Всеки ще живее според това, което е изработил.(66, с. 35)

 

… И казват за тях: “Е, на другия свят ще се примирят.” – Ще чакаме ние на онзи свят да се примирим! Лазар и богатият можаха ли да се примирят? Извика богатият: “Отче Аврааме, помилвай ме! Проводў Лазаря да накваси езика ми с вода, защото съм на мъки в този пламък.” И представете си какъв гласовит е бил този богаташ, че Авраам го чул от толкова далечно място! Някои питат: “Умрелите имат ли езици?” Както виждате, този, умрелият, има глас, значи ще има и език. И гърло има, но той е в огън там. Аз взимам нещата тъй, както са. Да не мислят някои, че взимам нещо от себе си. Някои казват: “Може да го изтълкуваме по друг начин.” – И аз мога да го изтълкувам по друг начин, но казвам истината тъй, както си е, не искам да я изнасилвам. Този, богатият, казва: “Отче Аврааме, изпрати Лазаря да ми накваси гърлото.” – “Лазар не може да ти благовества по този начин.” – “Моля ти се, Отче, прати го в бащиния ми дом, защото имам петима братя и на тях да засвидетелства, да не би да дойдат и те на това мъчително място.” – И там не може да благовества. – “Е, ако това не може, прати Сина да благовества.” Казва му Авраам: “Имат Мойсей и пророците, тях да слушат.” А той рече: “Не, Отче Аврааме, ако дойде някой от мъртвите при тях, те ще се покаят.” Пак му рече: “Ако не слушат Мойсея и пророците, не щат се увери, ако и някой от мъртвите възкръсне.”(38, с. 201)

 

Животът на всички хора, които сега страдат, един ден ще се подобри. Всеки човек, който е минал през страданията, ще се облекчи. Законът е такъв. Мога да ви приведа примери. В притчата за богатия и бедния Лазар богатият човек помолил да изпратят Лазар да му помогне. Авраам не позволил. Не че Авраам не искал, но не трябва да се изменя редът на нещата. Казал: “Лазар толкова време седя пред твоята врата, на тебе не ти дойде наум да го нахраниш. Ти не измени твоя ред на нещата, по същия начин не може и сега да се изменя законът, редът. Както Лазар умря, така и ти си вече мъртъв, но искаш да живееш добре и в ада.” Авраам му казал: “Ти в ада не можеш да живееш добре, в ада трябва да умреш, за да възкръснеш като Лазар.”(49, с. 312)

 

Бъди благодарен на живота, който имаш сега, в този момент, понеже цялата вечност, цялото бъдеще е твое. 60-70 години са възможности. Един ден, като се наситиш на Земята, ти сам ще си заминеш. Ще дойдеш при приятелите си и ще им кажеш: “Аз искам да се върна у дома си!” Ще им дадеш едно угощение, ще се ръкуваш с тях и ще си излезеш. И втори път няма да се върнеш. Няма да те погребат никъде. Ако разбираш законите, ще раздадеш светлината, топлината и силата си на хората и всичката материя, която имаш; ще се освободиш от този багаж и ще отидеш на небето, освободен от земната светлина, топлина и сила. И ти си свободен! Няма какво да се свързваш със земното. И ще те посрещнат в онзи свят всички ангели, които те обичат, и ще ти дадат друга светлина. Ще те посрещнат тези, които те обичат, и ще ти дадат подаръци. Ще те вземат и ще те занесат в лоното Авраамово, ако си постъпил така, както трябва. Ако пък не си постъпил така, ще отидеш в другото лоно, дето засъхва гърлото. Някой казва: “Как да разбираме?” Аз го разбирам така: щом постъпваш добре, ти си в лоното Авраамово. А пък някой ден се мъчиш – тогава си в другото лоно, на богатия – засъхва ти гърлото. Когато ти засъхва гърлото, ти си в положението на богатия. И богатият казва: “Отче Аврааме, изпрати Лазара при мене, с пръста си да ми накваси устата! Аз долу на земята не можах да разбера неговата добрина и сега го разбрах. Прати го при мене!” Казва му се: “Не може да дойде при тебе – ти трябва да дойдеш.” У този, богатия човек няма смирение, защото не казва: “Отче Аврааме, както едно време Лазар седя при мене, и аз като него ще отида с всичкото си смирение при него.” А пък сега казва аристократически: “Я го изпрати при мен!” Аристокрация да няма! Някой казва: “Това християнство ли е? Така ли се обхожда човек?” Тогава вие играете ролята на този, богатия. Трябва смирение! Богатият, докато е на Земята, има права, но в ада вече той другояче говори. Той играе ролята на Лазара.(68, с. 123)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...