Jump to content

64. СТАРА ПЕСЕН – „ЗА ВОЙНАТА” (бр. 18, 12.V.1930 г.)


Recommended Posts

64. СТАРА ПЕСЕН – „ЗА ВОЙНАТА” (бр. 18, 12.V.1930 г.)

(В. „Ратник на свободата”, бр. 18, 12.V.1930 г., София, стр. 2)

Една книга е дала повод на зап, генерал Жеков да говори върху важния въпрос за войната.

Не пръв път говори той за нея - и, което е още по-важно, в недалечното минало беше - поне повидимуму - едно от лицата, които я дирижираха в качеството си на военен министър отначало, а после главнокомандующ.

Но войната сама по себе си е един много сложен комплекс от явления, които съществено се различават и отражават в съзнанията и схващанията на лицата, които вземат участие непосредствено в огъня и тия, които на далечни разстояния по щабове са водили разни преписки и давали заповеди по телефона - и наричат това война.

И днес, когато милиони осакатели хора влачат своето жалко съществувание пред очите ни, когато още също тъй пред нас са милиони гробове на най-дейното, на цвета на нациите, труповете на които не са още напълно изгнили в земята - да се смята войната за нещо нормално, и дори да се намира в нея нещо морално - е най-малко един страшен анахронизъм, и то възможен или за тия, които са гледали сраженията само с бинокъл, или за ония, които никога не са ги виждали!...

Ний нямаме нищо против убежденията и личните схващания на когото и да е, но смятаме за истински думи самотия, които се живеят, а не само говорят. И ако по делата се измерват доколко тия принципи са съществени и истински; ако „войната се води в името на морални, а не на материални принципи” (както твърди г-н генерал Жеков), и ако това е върховният дълг на всеки гражданин и по неговата лична жертва се измерва съответствието между думите и делата - тогава не е ли странно, че когато хиляди хора падаха и мряха ежедневно по фронта като мухи - той лично лиши това отечество от своето присъствие и знание в най-важното и критическо за народа време, за да отиде да си лекува... ухото във Виена чак...

А това, което изнесоха книгите „Защо не победихме” и тая на неговия адютант за живота в Главната квартира (да оставим другото, което се знае или говори настрана!), е било само едно светотатство с живота на хилядите паднали: вечни книжни интриги, караници и разправии от охолни хора, което те смятат и титулуват война...

Ако войната се водеше в името на моралния принцип, а не материалните интереси, тогава и най-висшите морални същества биха препоръчали войната. А ний какво виждаме? Този, когото смятали за върховен авторитет по моралните въпроси, който казваше, учеше и умря на кръста, за да докаже, че наистина Той е „Пътят, Истината и Животът”, Този, Когото наричали Господ Христос, съветва и заповядва да се не противим на злото и да обичаме враговете си.

Откога смелостта в нас, обикновените хора, да знаем повече от Него, без дори да сме си дали труд да опитаме методите Му, думите Му, за да видим техните резултати - и по тях да съдим?

Та войната е най-първобитното и варварско проявление в нашия човешки живот. И още по- срамно за християнска Европа е, че Христовият метод за непротивенето на злото се прилага днес в Индия - от едни... езичници, според нас - но изглежда, че ний говорим само за християнството, а те могат да го живеят.

И докогато ний имаме един морал, който ни позволява да се кланяме по църквите, да палим свещи, да признаваме Христа за Бог, върховен закон на морал и живот, а като излезем вън, да знаем повече от Него и да признаем войната като морално и желано средство в отношенията на хората, за същите тия хора, за които Христос каза, че са братя - ний далеч не можем да отидем.

Войната - това трябва да се разбере от всички - е зло страшно, кърваво, отвратително; страшен резултат от липса на човещина, като душевна основа в ръководителите на нашия обществен живот от нашето язичество, защото ако ний заедно с името християнство бяхме възприели и същината на християнството - Любовта, ний нямаше да се бием!

И докато не приемем човещината като основа на нашия обществен живот, ний ще бъдем нещастни и като хора, и като нация. Никоя война досега не е донесла трайно благоденствие на народите: ако я изгубят, поради загубите, а коя печелят временно - поради разноските и страха, за да запазят заграбеното.

Дошло е вече време да се говори Истината на народа. Инак той и сам ще сия проумее – и „водачите” ще станат тогава съвсем излишни... Или трябва да приемем човещината, да станем християни на дело - или тия, които искат война в бъдеще, да бъдат изпращани да я водят лично, ама в окопите - начиная от министрите, дипломатите, депутатите, за да имат възможност да видят непосредствено истинския лик на войната, с всичките й страдания и ужаси, защото ако едно болно ухо може да заведе някого чак във Виена за лек, ужасите на съвременната война, които унищожиха и осакатиха милиони, деморализираха и съсипаха най-ценното в народите - човещината и разума, - може утре да накарат тия въоръжени народи да побягнат и от окопите и да потърсят сметка на тия, които са ги пратили там! Защото човек е роден да живее, работи и се радва, а не да се бие със себеподобния си - това вече и разумните животни не правят!

Любомир Лулчев

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...