Jump to content

6. Една утрин при Бялото Братство. Утринните гимнастики в лагера на „дъновистите". Едно реабилитирано българско религиозно движение


Recommended Posts

6. Една утрин при Бялото Братство. Утринните гимнастики

в лагера на „дъновистите". Едно реабилитирано българско

религиозно движение

(Репортаж)

Слънцето едвам се подаваше над тъмносиния гребен на Мургаш. Няма­ше още 6 часа сутринта. Гората бе окъпана от скоро валял дъжд. Тревата бе нагизнала в блестяща като брилянти роса. Боровете издишваха лек аромат на терпентин. Прохладният въздух беше свеж и се поемаше леко с пълни гърди. Още отдалече ни посрещна странна музика. Цигулки и китари разговаряха с неспокойните трели на кларинет. Подразнените славеи подемаха песента и цялата гора кънтеше от песен.
Беше неделя. Хората от обществото на Бялото Братство правеха своите сутринни упражнения. Обширната поляна беше препълнена с хора. Те обика­ляха посипаната с пясък кръгла пътека. Под такта на музиката те правеха раз­лични гимнастически упражнения. Мнозина пееха, като пригласяха свиренето на инструментите. Извишаваше се плътен баритон:
„О, слънце на живота мой,
летя, летя към тебе непрестанно..."
Очевидно певецът беше почитател на слънцето.
С още по-голямо красноречие цял хор продължаваше, като че искаше и нас да убеди, че казаното е вярно:
„Кой на ранина става да играй,
по зелената трева и по бистрата роса,
той ще бъде вечно млад,
здрав и хубав и богат!"
Очевидно певецът беше почитател на слънцето.
Ние оглеждахме една след друга минаващите край нас двойки. Това бяха хора от различни професии и съсловия: чиновници с плешиви глави и строги изражения на лицето, занаятчии с шаячни дрехи, работници с работнически комбинезони, беловласи жени в съвсем напреднала възраст, млади, с грижли­ви фризури и изискано облекло. Млади хора играеха гимнастиките като няка­къв балет - с вкус и дори с грация.
Преди години се говореше толкова много за „сутринните поклони на слън­цето", че човек наистина пристъпваше към поляната със смесени чувства на обидено човешко достойнство и на парещо любопитство. Бяхме приятно изне­надани: израженията на лицата бяха съвсем човешки, спокойни, може би леко заруменени поради движенията и свежия въздух.
Ето още някои подробности.
На средата на поляната се белееше метеорологическа кула. Върху гриж­ливо полирана маса беше поставен слънчев часовник. На единия край на по­лянката беше построена продълговата дъсчена беседка. Там преди години Учи­телят Петър Дънов обичал да беседва със своите последователи. Пътеката во­деше под високите корони на боровете към „салона" и жилището на Учителя. Всичко тук светеше от ослепителна белина. Над вратата на дома беше поста­вен герб: син триъгълник с петолиние, ключ „сол" и три ноти една над друга: „до-ми-сол".
- Това е знакът на мировата хармония - обясняваше любезен „брат".
Над балкона пред стаята, гдето е живял Петьр Дънов, беше поставена друга фигура: пламтящо сърце. В самия салон се виждаха големи художестве­ни табла, нарисувани със светли, ефирни тонове, с някаква символика, изра­ботени очевидно с вещина. Виждаха се картини на рилските езера. Над катед­рата, от която е говорил Петър Дънов, беше поставен портретът му. Това беше образът на белокос, брадат старец с проникновен поглед и спокойно, малко строго изражение на лицето. Ние го гледахме дълго: това, значи, беше лицето, за което някога се говореше толкова противоречиво: едни го смятаха за „пре­роден Христос", а други твърдяха, че е мошеник, рушител на истинската рели­гия, на морала и на държавата. Петър Дънов не беше се оправдал нито с един ред, нито с една дума. Той и сега гледаше спокойно от рамката на портрета, като че искаше да каже: „Моето дело е пред вас - нека всеки приеме от него това, което може да приеме."
До салона беше трапезарията и кухнята. Дънов е бил един от първите създатели на комуналната трапеза. Тя и сега е същата, каквато той я е оставил. Тя готвеше своята традиционна картофена супа. Там се използуваха продукти­те, които братството произвежда от своето стопанство, от своята градина - така, както напоследък много кооперативи започнаха да се снабдяват със зе­ленчук от собствените си градини.
Много се приказва: какво е, собствено, учението на Дънов? Какви са неговите основи? Християнство, будизъм, теософия, индуизъм, антропософия?
Дали е някаква „нова религия" извън съществуващите и познати засега рели­гии и секти? Или е нещо, извлечено от всичко досега познато и преработено от будното чутие на един гениален българин? Какво осветление трябва да му се даде, когато се гледа през призмата на марксизма-ленинизма в ерата на стро­ящия се социализъм? Как да се приемат спорните с установената положител­на наука на диалектическия материализъм места от учението на Петър Дънов? Дали не ще трябва да се оценят по достойнство някои от проявите на неговото „общество", като: несъмнената полза за здравето на човека от сутринната гим­настика всред гората или на полето, благотворното влияние върху психиката на музиката и песните с жизнерадостно съдържание, на екскурзиите, на общи­те зеленчукови градини и трапезарии? Да се използуват в по-широк народен мащаб, доколкото съдържат в себе си нещо наистина градивно.
Ето колко много въпроси възникнаха в нас, когато напускахме едно от най-оригиналните кътчета на София и на страната ни - „Изгрева" на „Бялото Братство".
- Не забравяйте да пишете, че през време на конференцията на предста­вителите на 63 групи от страната ни през тая година в Айтос се направи декла­рация, че всички събрания на групите стават напълно свободно - ни напомня­ше изпращачът „брат".

Ст. К.

Д-р Стефан Кадиев - бул. „Патриарх Евтимий" 16, тел. 2-38-51.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...