Ани Публикувано 18 Август, 2013 Сподели Публикувано 18 Август, 2013 3. Теософията Стека (в. „Хасковска поща", г. IV, бр. 805, 11.IV.1927 г., с. 2) Голяма роля играе днес теософското общество. Колкото и да е човек предубеден срещу учението му, много скоро той почва да чувствува голямата сила на разумните доводи и на дълбоката логика. Има някои неща, с които не сме съвсем съгласни със сегашните теософи. Но в много отношения, не може да им се отрече справедливостта. Никой не може днес да отрече, че пропастта между науката и религията е грамадна. Всички, които са чели история, знаят как вече от векове науката и религията са в непрекъсната борба. Бе време, когато църквата беше достатъчно силна, за да затиска устата на науката. Всеки учен в областта на физиката, химията, биологията, астрономията е бил считан за противник на Бога, е бил преследван, отлъчван от черквата и даже изгарян. От възраждането (ренесанса) насам, науката си извоюваше все по-големи права: църквата, водейки жестока, защитителна борба, се оттегляше все повече и повече от живота, докато дойде до положението да се обърне в поддържан от вековните традиции, загубил връзката си с текущия живот институт, придаден към държавата, далече загубил своето по-висше предназначение - да бъде будител на съвестта, крепител на угнетената от живота човешка душа. И това е по целия сват. Преди 50 години един силен глас, подобен на набожна камбана, зазвъни в дълбокостоящата в самодоволната си победа наука. Това беше гласът на славянката Елена Петровна Блаватска. Водена от неудържима интуиция, Блаватска напуща разкошен светски живот - била е руска княгиня, - напуща дом и отива в далечна Индия, стига до Тибет, качва се на Сините планини. Там тя стои с години. Нейната сложна, широка душа намира много от това, за което е жадувала. Владеейки добре официалната европейска наука, познавайки с най-големи подробности историята на Християнството и на официалната църква, Блаватска става основателка на теософското учение. Теософията доказва, че Християнството е нещо живо, много по-широко от една догма или от една механическа молитва. Тя твърди, че духовните преживявания съвсем не са занимание на глупави, прости хорица, а необходимо важна част от живота на човека, необходима за него както хлябът и водата, че без религия, жива религия, човешкото съществувание се превръща в безплодна смоковница, а обществото става свърталище на вечна злоба, неправди и нещастия. Теософията е дълбока наука, която трябва упорито и внимателно да се разучава, за да се разбира; а Блаватска дава образци на най-чудна, възвишена поезия, бликаща от една гениална душа. Теософията хвърля мост между наука и религия. И двете трябва сърдечно да й благодарят, защото тя ги осмисля и задълбочава, тя ги свързва с живота на културния човек, тя ще цели да разкрие нови възможности пред изпадналото днес в безпътица човечество. Нито един интелигентен човек не трябва лекомислено да отхвърля и се надсмива над теософията, преди да я проучи основно. Тя заслужава това и стократно възнаграждава всяко желание. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване