Jump to content

29.1. За Христо Досев в България. 29.1. За Христо Досев в България


Recommended Posts

29. СПОМЕНИ ЗА ХРИСТО ДОСЕВ

29.1. ЗА ХРИСТО ДОСЕВ В БЪЛГАРИЯ

Досев, Христо. Съчинения. Т. 1, Разкази и статии. София: книгоизд.

Възраждане, [1923], с. 3-12.

Ст. Андрейчин

Надвечер. Из една улица на гр. Сливен вървят ученици. По същата улица срещу тях върви друг млад човек. Когато се срещат, младият човек спира учениците и им казва:

- Аз продавам книги. Ще ви помоля да си купите от тях.

Учениците се трогват. Особено се заинтересува един от тях, сухичък, височък и енергичен. Те го заграждат, разпитват, разглеждат книгите. Книгите са нещо ново за тях, те откриват други мисли и чувства, каквито няма в училището и литературата. А младият човек, който ги продава е цяла изненада за тях. Те го гледат снажен, с остър поглед, буен, говорлив: те слушат от него разкази за борба със злото в света и го намират легендарен. Те прекарват с него няколко часа, навземат си книги, научават интересни работи и се разотиват.

Сухичкият, височкият, енергичният ученик е Христо Досев. Той е особено възприемчив към неща, които искат жива, чувствителна натура. Той е бил отдаден повече от другите на младежката разгулност, на възприемане всички навици, обикновени у възрастните, но тъй примамливи с ония нови чувствувания, които носят за човека при първо узнаване. Младежката възраст възприема всичко ново, за което няма усвоена оценка като лошо. А при отсъствието на едно чисто, духовно разбиране живота, при невежеството и немаренето кое е зло и добро за живота на хората, нито родителите, нито училищата, нито обществото дават на младите поука в добрите и лошите постъпки и привички. И на младите остава само да възприемат всичко, с което живеят възрастните. Възрастните пият, пушат, развратничат. С това е изпълнена цялата атмосфера, дето се учат на науки и убийство, дето се молят, дето се трудят, дето се хранят, дето спят хората. Младежът у когого се развиват вече усещания и наклонности, който може вече да изпитва тези усещания, с които се хвалят възрастните, се отдава на лудо възприемане привичките на възрастните.

И Христо Досев, ведно със своите другари, е бил отдаден страстно на такова подражание на възрастните до момента на срещата с младия човек и новите книги. Но нали младежката душа е усетна, жива, будна, възприемчива; нали у нея, въпреки подражателната склонност към пороците и заблужденията, природната й чистота не е изгубена още и позволява да се привързва младежът и о добрите начинания. Така и Досев и другарите му при тази случайна среща и запознаване с нов за тях начин на гледане нещата и живеене се оказват податливи, разчуствувани от разказите на младия човек и от съдържанието на книгите. А това ги спира от пътя им на обикновения живот и ги насочва в пътя на един нов живот.

Младият човек е борец за правдата в живота. Той се отказал да иде войник, бил затворен, съден, изтезаван. А книгите, които той продава, разкриват така просто и ясно живота, щото всеки незаблуден, всеки с непресъхнал още извор на душата вижда в него покварата, неправдата, страданията, които идат от тях и се разтваря цял за възприемане доброто и правдата, които трябва да бъдат въплотени в живота. Какво е нужно повече за жаждащата душа на тези неколцина ученици, особено на Досева, за да се ентусиазирът от мисълта и желанието да бъдат и те от борците за правдата в живота? - Нищо повече, освен тази среща с тоя млад човек и запознаването им с тези книги, които разнасят великите, светите думи за правда и любов в живота и за борба със злото.

И от тази среща Христо Досев се събира в малкия си младежки духовен свят и насочва интелектуалните си сили към нови стремежи. Като по-жив той запазва един кръг от няколко ученика за заживяване по новому, както са разбрали вече, че трябва да се живее. В този кръг влиза и Димитър Жечков, който беше до смъртта си отличен другар и съидейник на Досева.

Една година след това Досев отива в София да изкара последната година на гимназиалното образование. В София той се събира с всички млади сили, които съставляваха вече течението на новото християнство на Толстоя. Това течение беше енергически прокарвано у нас от Сава Ничев. Той пръв го възвестяваше с преводите на Толстоевите книги и със списанието „Ново слово”. От това течение беше и младият човек, когото Досев срещна в Сливен. Това беше Г. Шопов, който беше образувал нов ръкав на течението.

В тази среда Досев се развиваше и растеше с неизказана буйност. С голяма възприемчивост, той се ровеше из цялата книжнина на това новохристиянско течение, която непрестанно идеше от Русия и Англия, усвояваше истините и поученията и се стараеше да ги живее с всички сили. Той вече беше чужд на много привички на обикновения живот и беше привикнал на нов начин на живеене, на такъв, какъвто изискваше новохристиянското учение.

Великден. Двама души вървят по прашното шосе от Оряхово за Кнежа. Единият е Досев. Времето е топло, слънцето пече силно. Тъкмо на пладне те стигат до самото ханче и се отбиват в него. Вътре има само старец и баба. Гърне ври на огъня. Има хляб, сирене, яйца. Те поздравляват:

-Добър ден.

Старецът ги гледа ухилен и казва:

- Истина възкресе. Откъде тъй?

- Идем от града. А има ли нещо за ядене?

- Как нема. Гърнето ври с месце. Нали сега е Великден. Па и винце и ракийца има.

-Да, Великден е, но ний искаме нещо друго за ядене.

- Че какво друго на Великден?

-А че яйца, сирене.

Старецът, който беше пийнал доста, се опули срещу тях, подбуждан от някаква скрита мисъл.

- Нема яйца и сирене.

- А хляб и чай?

- И хляб нема, и чай нема.

- Е, тогава по една вода поне ще ни дадеш.

- И вода нема - извиква ядосано старецът. - Какви хора сте вий да не ядете месо на Великден?

- Ами, хора като хора. Не ядем месо. Сбогом.

И те излизат и тръгват пак по шосето. Но в това време изкача старицата с бакърче вода и ги връща.

- На, баби, пийнете си вода. Виждам, че вий сте добри хора, но дядото не разбира, пийнал му и не дава и хляб на такива хора.

Двамата другари се напиват с вода и заминават.

*

Два месеца по-после трима другари тръгват от София пеш с книги на гръб да обикалят провинцията. Единият е Досев. Той вчера беше завършил гимназията и искаше да прекара поне един месец в пътуване и продаване на книги от новохристиянското учение.

Тримата другари пътуват из полета и балкани. Отбиват се и в села и градове; и навсякъде правят впечатление и с носията си, и с приказките си, и с отношенията си.

Балканско село. Тримата другари се отбиват да си починат в кръчма и да хапнат. Празник някакъв. Кръчмата е пълна с пияни хора. Те посрещат младежите с любопитство. Гледат ги изпрашени, изморени, с раници на гръб.

- От къде тъй, момчета? - пита един.

- От София.

- А по какво тъй?

- Книги продаваме.

И те развързват раниците и изваждат книгите.

- А за какво разправят вашите книги? - пита един селянин.

- За много неща. Разправят, как трябва да се живее.

- Ами ние как живеем - повтаря селянинът.

- Как живеете; пиете, карате се, биете се, убивате се, съдите се.

- А че без това може ли?

- Може я, и как хубаво се живее без пиене и без омраза.

И Досев, по-жарък и по-разговорлив, разправя как е хубаво да се живее без пиене, без ядене месо, с любов към всички хора по света. Селяните долавят сами вече, че трябва да се не делим на турци и българи, и едни викат „това не може да бъде, християни с друговерци наедно да живеят”, други казват, че е харно да бъде тъй, но не може, „открай време тъй се живее”.

Тримата другари заминават, като оставят там съзнание, че има и такива хора по света, като не ядат, не пият и добро мислят.

Друго балканско село. Царевиците ги прекопават. Те са буйни и хубави. Една баба, много стара, копае сама. Тя едва дига мотиката.

Другарите се спират. Досев казва: „Хайде да помогнем на бабата”, и веднага взема мотиката из ръцете й. После я накарват да намери още две мотики. Тя взима от съседните копачки. И тримата другари захващат да копаят. Прекопават царевицата и оставят бабата да си мисли и съди по своему за тях. Но те чуват нейната благословия.

Същата година през есента Досев е вече в Швейцария. Там се записва студент по медицина. Но ето че се среща с руси съидейници и намислят да оставят университета, за да работят. Те намират една ферма в околността на Лозана и се настаняват в нея през пролетта. Прекарват там едно лято и намислят да се прехвърлят в България.*

И ето Досев е вече тука и се захваща търсене място за поселване. Избира се Бяла Слатина. Там съчувственик отстъпва своята земя, на висок равен баир с прекрасен простор. Но когато се събират трима другари, за да наредят кое е нужно предварително за поселниците, полицията ги арестува в тъмни зори и ги изгонва.

Избира се второ място - селото Ал. Кайряк, Бургаско.

И те са вече там. И там, в това глухо, затънтено село, далече от града, в гористата Странджа, се захваща сериозен живот. Група другари новохристияни ще живеят вече установено и по възможност пълно.

Новохристиянското разбиране, което имаха те изисква да се живее трудово. Трудът е необходим, когато се живее по учението на любовта. Да се трудиш, това значи да се храниш сам, да облекчаваш труденето на другарите и да възстановяваш принципа на равенството.

Поселниците искаха да спазват това, те имаха градина за обработване. После си наредиха и най-първобитната печатна преса, даже същата оная, може би, която е внесена най-напред в България, и захванаха да издават списанието „Възраждане” и отделни книжки. За тях това беше необходимо. Те бяха проникнати от гледището, че с жив пример и пропаганда може да се закрепи убеждението у хората, че няма друг начин за подобрение на живота, както личния, тъй и обществения, освен да се живее сега с християнското гледище на живота.

А закрепено това убеждение като една истина, тогава всякога и всеки, който почувствува тежестта на сегашния живот, неговата неправда и безчовечност и поиска възстановяването на праведния, няма да се отдава на лъжемъдруваните теории за промяна на обществения строй чрез насилствени актове, а просто ще се нареди в личния и обществен живот като мирен труженик на братския живот и така ще се умножават хората на труда и любовта, а с тяхното умножаване ще се подобрява и живота.

Тази група новохристияни приличаше на старите християни, които с една твърда вяра се поставяха рязко против лошите навици в живота на хората. Те приличаха и на Харисоновата група, която възвестяваше в Америка преди толкова години същите християнски принципи на братство и любов между всички хора по света и водеше борба за тяхното отстояване. Също като Харисоновата група и те напечатаха веруюто си, същото Харисоново верую, за да се знае от всички.

Разбира се от само себе си, че при една такава възторженост групата работеше неуморно и смело. Всички работеха и живееха много просто. Поради това именно те бяха обикнати от селяните, които се отнасяха одобрително към най-смелите им мисли и стремежи.

Досев беше един от най-деятелните в групата. Той беше замислил това поселване още в Лозана, той беше и най-ревностният устройван на поселението и най-важният практически работник.

Но и тук, както и навсякъде, той не се задоволяваше с постигнатото. Този живот беше повече суров и аскетичен и не даваше външни ефекти; него можеше да понася само душа, която се самовглъбява. А Досев беше на настроенията. Това го накара да замине за Русия - там беше новохристиянският учител Толстой, и сума други големи личности на това движение. Там имаше големи колонии, там имаше много други неща, които го привличаха силно. В Русия той прекара година при Толстоя, Черткова и другаде. После се завърна пак и пак отиде там. При второто отиване той се оженва за дъщерята на земеделец от интелигентните последователи на Толстоя и си нарежда отделно стопанство.

В Русия Досев се доразви и стана завършен тип. Той успя да се приобщи наравно с видните руски другари и да работи книжовно. Сътрудничеше в списания, в издателство „Посредник”. Той ангажирваше за „Възраждане” всички руски другари и в него се появяваха статии на Толстоя по-рано от всякъде другаде. Макар да живееше в Русия, Досев беше в постоянно общение с нас. Това общение се прекъсна от войната и едва след нейното прекъсване от революцията можахме да получим кратко писмо, в което имаше наутолимо желание да се върне при нас при пръв случай. И ний все го очаквахме... Но дочакахме вест, че няма да го видим.

-----------------------------

*3а живота си в Лозана и в Алан Кайряк Досев разправя сам в описанието на общината „Възраждане”. Това ще бъде отделен текст на съчинението му.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...