Jump to content

22. Един модел [1925 г.]


Recommended Posts

22. ЕДИН МОДЕЛ

В устройството на модерната държава съществува едно учреждение, което има за задача да пази реда и спокойствието на гражданите. Казваше се със сполучливото име “Обществена безопасност” - смислено и с идейно съдържание. Казано другояче - учреждение, което пази спокойствието и безопасността на обществото. През онова време никога не бихме си спомнили за този орган на властта, ако промените които ставаха в мозъците на хората - управниците не ги караха да се страхуват от сянката си. Обикновено това се случва, когато се накърнява връзката между държавата и народа. Народът изгубва доверието си в нея и вътрешния конфликт е неизбежен. През такива времена хората губят своето спокойствие, а надписа четливо написан над тази сграда не звучи успокояващо. Напротив, то буди страх и никой гражданин не би желал на сън и на яве да влиза в този модерно устроен затвор, където основният закон е безлюбието.

“Обществената Безопасност” по време на нашата младост, съвсем не беше спокойна и невинна служба, която те посрещаше учтиво и те изпращаше дружелюбно. Не бихме се докоснали до тази тема, сградата таи непобедим ужас за много хора. В нея докарваха не само криминалисти, положително техният процент беше по-малък, отколкото ония, които не присвояваха чужди вещи и пари, но си позволяваха да говорят онова, което мислеха, имаха убеждение, което не го криеха и не се плашеха.

Именно в тая “Обществена” често викаха Учителя. Викаха Го за да го разпитват, да го изследват и накрая да го морализират - какво да говори и какво да мисли. Порядки на хора, които бяха загубили най-същественото, не виждаха и не мислеха. Държавата търсеше със своето вечно тъпоумие враговете там, където те не съществуваха. Името звучеше добре и една армада вършеше някаква работа, която нямаше никаква продукция и не се рентираше.

За какво тогава викаха хората там? За какво изправяха човека, който не беше крал, лъгал, убивал на зелената маса? Казано на държавен език, за неговите убеждения с тенденция да го научат, да го възпитават, какво да прави, какво да говори, как да мисли. Как? Както те искат, както те заповядват, както те намират за добре - да следват чужд, а не собствения морал. Всичко носеше отпечатъка на насилието.

И тъкмо пред тая маса изправят и Учителя. Държат Му сметка, какво говори. Поставят въпроси на които да отговори. Търсят до Го впримчат-досущ, както някога фарисеите и книжниците питаха и разпитваха Христа. Държавно разбиране - типично късогледство. Светът никога не е бил спасяван в миналото от него. Да мериш Великото с дребното - Божественото с човешкото и след това да имаш дързостта да кажеш, че си осведомен по всичко и накрая да покажеш палката като израз на безсилие и насилие едновременно. Такова нещо беше “Обществената Безопасност” така си я спомняме от онези години и никога не бихме желали да си спомняме за часовете, когато сме идвали в контакт с нея. Връщаме се само за един миг, за да съпоставим наименованието й с нейния реален облик - оня закон зад нея, корав и безсърдечен, който посрещаше Учителя. За какво Го викаха? И не само веднъж Вероятно да каже: какво нещо е истината, или какво отношение има Той към държавата? Или какво представлява според Него “Обществената"? Учителят го каза: ”Обществената трябва да бъде учреждение в което да има любов, мъдрост, истина. Поставена ли е обществената на тази основа? Ако е учреждение за запазването реда и спокойствието на гражданите, нека да е на мястото си - т. е. нека има ново основание, нов морал.” Новата държава трябва да бъде изградена на това основание. Моделът е даден. Ще бъде ли реализиран и кога, е въпрос на време. Ала ние не желаем да забравим това, не желаем да се откажем от идеята де бленуваме за такава държава и за такава “Обществена”.

Народите се преуморени и отегчени от “Обществени безопасности". Надписите са хубави, ала хубави трябва да бъдат и принципите на които те почиват. До сега народите са воювали за хляб и за земя, сега би трябвало да се борят за една истинска “Обществена безопасност”, за един ред и една законност, която да не изправя праведни, справедливи, идейни, светящи хора пред зелената маса и да упражнява натиск над тях.

През 1925 година при едно от поредицата заповеди да се отзове пред органите на властта, Учителят направил следното изявление: /нека го отбележим дословно/

ПРОТОКОЛ

за разпит, 21 юли 1925 година

“Именувам се Петър К. Дънов, от Варна, 60 год. Българин, неосъждан Учител, показвам:

Моето учение е основано на три главни принципа: Божествената Любов, Божествената Мъдрост и Божествената Истина. От тия принципи произтича -пълен мир, разбирателство между хората, братство и взаимопомощ за общото благо.

Учението ми изключва всяко насилие. То изисква абсолютна чистота на мислите, на чувствата, на действията. Едно от най-съществените условия за всички последователи на това учение е съвършената нравственост. Ученикът на Божествената школа, за да може да възприема и приложи великите истини на Христовото учение, трябва да бъде чист физически, морално и душевно. Всяко нарушение на тези условия е спънка за развитието му. Той трябва да бъде изправен във всяко отношение, както към себе си, така и към другите, към обществото и държавата. Аз препоръчвам зачитане на установените закони и наредби на властта. Всеки недостатък и несъвършенство в обществения и държавния строй, може да се изправи чрез самоусъвършенстване. Казано е: “Бъдете съвършени, както е съвършен Отец Ваш Небесен”. Църквата винаги трябва да върви в съгласие с Божествената Любов, Божествената Мъдрост и Божествената Истина.

С политика не се занимавам. За нас тя не съставлява никаква цел. С политика се занимават само хора, които тепърва изучават живота.

Аз само поучавам, къде е разумното и доброто. За да се схване Божествената Мъдрост и да се разберат Божествените Истини изискват се знания за живота. Тия знания се преподават на ония, които доброволно желаят да учат и напредват. Ако те са здрави умствено и морално, лесно схващат зададените уроци. В противен случай могат сами да се откажат от една работа, която не е по силите им.

Аз нито викам някого, нито принуждавам, нито задържам. В моето учение се прилага закона на разумната свобода. Който дойде няма да бъде изпъден, но и който желае да си отиде няма да бъде задържан. Никому нищо не се налага. На всички помагам по желанието им: със съвети, упътвания и рационални лечебни средства, съобразени със законите на Живата разумна природа. Всичко това върша безкористно. Бог, Комуто служа промисля за моята прехрана и издръжка.

Пред вид на горното заявявам, че всички тъжби, оплаквания и критики против мене от когото и да било, са лишени от основание и истина. Моето учение изложено в повече от шест печатни тома и моят живот, който е открит за всички, може всяка минута да се провери; няма нужда от защита. Това учение осигурява физическо здраве, морална чистота и напредък на всички, които го следват, а животът им е общопризнат пример на подражание. Нищожните на брой изключения на застой в развитието им се дължат на атавистически причини, т. е. ако из множеството мои слушатели има един два случая на душевно разколебаване и морална поквара, това се дължи на самите тях, на родителите им. Техният минал живот и сегашното им поведение ясно свидетелствува за това. Но те не са мои ученици, макар и да се явяват някога при мене.

Друго няма какво да кажа.“

През ноември на 1937 година Учителят наново бива повикан от пазителите на закона и изправен да отговаря на зададените въпроси писмено. Нямаха достатъчно средства да огледат живота, да проучат учението, да теглят своите изводи и да имат едно установено мнение по един обществен и от културна значимост въпрос. Не беше нужно да се разтакава по тези учреждения Учителят - Най-Големият Приятел на българския народ, който беше дошъл да им направи “една голяма услуга”. Услуга, която Той направи, като постави ново начало на духовната и културна история на българския народ.

Саморъчно подписа отговорите. Нека отбележим цялата процедура.

Да отговори на следните въпроси в най-големи подробности с оглед и в хармония с беседите Му, печатани в специални издания, а именно:

1. Относно официалното изповядване на държавата и църквата ни.

2. Относно държавата ни, относно организацията й, властите и законите в страната.

3. Относно правораздаването и съдийската колегия.

4. Относно обществения строй в страната.

5. Относно народната армия /българска армия/.

6. Относно брака, семейството и морала в страната.

2. XI.1937 год.

Отговорите дадени от Учителя и подписани собственоръчно:

В природата съществуват три порядъка-идеален, реален и материален. Към първия спадат - Бог, природата и човекът. Към втория спада - народ, държава и личност. Към третия спада - мозъчната, симпатичната нервна система, дихателната и храносмилателната система.

Религията представя вътрешните възможности на един народ, които имат връзка с Божествения свят. Следователно религията е един отличен институт, който има за задача и цел да възпитава човешката личност - нейните чувства и постъпки; да го държи във връзка с Божественото в тоя свят; да обича Бога, ближните си, народа; да почита и уважава всичко онова, което Бог е създал. Към тази българска религия и църква, която служи на своя народ за неговото повдигане и облагородяване - моята любов към тях. Българската държава е външната страна на българския народ. Тя съдържа всичките възможности в които той може да се прояви. Държавата е един отличен институт, който спомага за външните и вътрешните условия на българския народ - да подобрят отношенията с всички други държави и народи. Българската държава е едно благо за народа. И всички ония, които служат в нея, за да поставят ред и порядък, за да извоюват свободата на този народ, вършат една благородна работа.

Ние не поддържаме революциите.

Ние поддържаме еволюцията - онзи Божествен процес, който повдига и подобрява живота на човечеството.

За съдийската колегия и органите на правосъдието, ние имаме почитание, понеже такъв инструмент съществува и в природата и в човека като съвест.

Всичките примери, които ние сме привеждали в своите лекции имат за Цел да уяснят, какъв трябва да бъде човек и ония на които говорим. Ние сме привеждали много похвални примери и за дълбокото съзнание на съдиите. Ние в нашите речи не сме имали никаква смисъл да обидим това, което е добро, Разумно, честно, справедливо в съдийската колегия.

Относно обществения строй в страната, нашето желание е било винаги то да се подобрява без ненужни сътресения и всичко да става разумно.

Относно българската армия - тя е орган на държавата за запазване реда и порядъка в държавата. Каквото казахме за държавата, това включва и армията. За военните сме привеждали много добри примери.

Относно брака - този институт е най-старият в природата. Ние поддържаме еднобрачието и пълна семейна чистота. “В началото Бог създаде мъжки и женски пол”. Поддържаме също, че във всяко семейство трябва да има две деца - брат и сестра. Семейството е образ - каква трябва да бъде държавата, религията, народът. В семейството бащата представлява онзи, който царува, а майката онази, която охранява и възпитава. Бащата и майката са образ на ония, които в бъдеще ще управляват. Затова сме обръщали внимание на добрите бащи и майки, които представляват основа и строителите на бъдещето.

Никога не сме подбуждали никого към вражда или омраза към когото и да било. Всякога съм говорил за Любовта и за взаимните уважения и почитания.

4. XI.1937 година

София

Дали щеше да бъде повикан пак и още колко пъти до последния ден от престоя Му на земята? Не чакаме отговор и не искаме. Този въпрос ще бъде отнесен към историята. За нас е доста да знаем, че Той през последната година е задал следния въпрос: ’’Колко пъти бях повикан в Обществената безопасност?”

- “Да, много пъти. Едва ли ще успеят да ме повикат още веднъж” Настъпи декември, нямаше време - завесата падна и една линия непревземаема като крепост легна между човешкия и Неговия свят, където Той ставаше много по-силен и много по-неуязвим.

Земните закони и човешкото насилие нямаше да успеят да Го догонят. Идеите и образите, обаче, останаха, не само да сияят, а да живеят, за да чертаят за вечни времена идеалния ред на всичките институти, за които Той е говорил в продължение на целия си живот.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...