Jump to content

Recommended Posts

Идеен

Идейният човек носи в себе си Духа.

Където отиде, той се чувства пълен с радост и готов за работа.”

(47;115)

“Доколко си прогресирал, ще познаеш по това,

колко Божествени идеи си възприел от Бога и колко от тях си реализирал.

Качеството на идеите и броят им определят характера ти. ”

(54;8)

Идейният човек никога не остарява, той винаги е млад.”

(47;115)

Изрлилският цар Ахав, под влияние на своята жена-езичница Йезавел, изпада в идолопоклонство. Пророк Илия Тесвитец се изправя пред него и го изобличава. И казва още на царя:

— За да разберат всички кой е истинският Бог, ето какво ще направим. Събери на планината Кармил всички пророци на езическия бог Ваал, на брой четиристотин и петдесет. Аз ще застана срещу тях и ще ги предизвикам на двубой. Който спечели, на негова страна е правдата, неговият Бог е истинният. И нека целият народ на Израил да присъства.

Царят се съгласява и събира на планината Кармил всички Ваалови пророци. Илия застава срещу тях, а от всички страни ги наблюдават хиляди израилтяни. Наблюдават с любопитство величествената фигура на пророка и очакват с нетърпение какво ще се случи. А Илия се провиква:

— Донесете две телета! Нека Вааловите пророци си изберат едното от тях, да го разсекат и да го положат върху дърва, но огън да не подклаждат. Аз пък ще приготвя по същия начин другото теле и ще го положа върху дърва, но огън няма да подклаждам. Тогава вие, служители на езическия бог Ваал, призовете името на вашия бог! Аз пък ще призова името на моя Бог! Онзи Бог, Който отговори чрез огън, Той е истинският Бог!

И целият народ се раздвижва одобрително, чуват се възгласи: Да бъде според думите ти!

Пророците на Ваал приготвят едното теле и започват да призовават своя бог. И така - от сутринта до пладне. Ала отговор не получават. Скачат те пред жертвеника, кълчат се, кривят лицата си и крещят с пресипнали гласове, но без резултат. По обедно време Илия им се присмива.

— Я викайте по-силно, защото той е бог. Може нещо да се е замислил или пък е зает, а може да е на път или да спи. Събудете го!

И Вааловите пророци закрещяват още по-гръмко и отчаяно. Но все така остават без отговор.

Пладне минава, настава вечер. Все същото. От Ваал няма и следа.

Тогава Илия ги разбутва и извиква мощно:

— Сега е мой ред!

Той съгражда нов жертвеник на своя Бог, а около него прави окоп. Слага дърва върху жертвеника, разсича телето и го полага върху дървата. Нарежда на израилтяните да напълнят четири ведра с вода и да ги излеят върху жертвеното животно и върху дървата. Така и сторват. После им заповядва да повторят същото. Те го повтарят. А след това - и трети път. Така водата се разлива обилно около жертвеника, а окопът се напълва с вода.

Илия пристъпва напред, протяга ръце към небето и изрича е ясен глас:

— Чуй ме, Боже! Направи тъй, че днес всички да познаят, че Ти си единственият Бог на Израил и че аз съм Твой верен слуга и извърших всичко според Твоята Свята Воля!

И в този миг огън от небето връхлита и обгръща с ярките си пламъци и жертвеното теле, и дървата, и камъните и пръста около тях. А водата в окопа се изпарява за секунди.

Като виждат това чудо, израилтяните падат ничком и зашепват: Един е Бог! Само Богът на Израил е истинският Бог!

Забележителният пророк на Израил Илия Тесвитец посвещава целия си живот на една свещена идея — да избави своя народ от поклонението пред мъртви езически божества и да го насочи към служение на единия истински Бог. Същият, Който е извел дедите им от робството в Египет и ги въвежда в Обетованата земя. Илия не пожалва нищо пред олтара на това свое служение. Изтърпява мъки, унижения, глад и страдания, каквито малцина познават, ала довежда мисията си докрай. Както само един действително идеен човек може да го стори.

Божият Дух изпълва съзнанието на идейния човек и го води по пътеката на неговата най-пълноценна жизнена реализация. Светлата идея, на която посвещаваме най-доброто от себе си, е най-сигурният водач във всичките ни земни изпитания. Тя ни дава сили, устрем, упование и енергия да довеждаме докрай делото, на което служим. Светът винаги се е нуждаел от хора с нови идеи, от млади духом люде, които да не се отклоняват от своя път.

Най-свещената идея е да служим на Бога. Тя може да въодушеви хора от всички възрасти и социално положение. Тя поддържа вечна младост в сърцата на всички, които й се отдават безрезервно. Божествените идеи са неизменно актуални. Те се проявяват винаги в настоящето, в най-подходящия за тях момент. Когато съумеем да ги уловим с антените на душата си и да ги изпълним с живот, тогава помагаме и на човечеството, и на себе си.

Да вървиш по пътя на осъществяването на дадена идея, означава, че трупаш познания, сили и импулс за нейното приложение в нашата действителност. Когато една идея от Божествения свят достигне съзнанието ни, длъжни сме да й отделим цялото си внимание, да й посветим всичко от себе си, докато не бъде реализирана. Заради нея трябва да сме готови да пожертваме всичко. Всички велики хора в историята на човешкия род са станали такива, именно защото са пожертвали всичко лично в името на една грандиозна, полезна за всички идея.

Полезно е човек да се научи да живее идейно, за да:

• не се разочарова;

• се научи да гледа на живота като на нещо неразделно, цяло;

• се чувства млад, да има нови идеи и да не се отклонява от своя път;

• успее да реализира своите свещени идеи;

• се научи да обръща внимание и да разчита не на идеите, в които има грамадни форми, а на идеите, в които има малки форми, лесни, постижими за изпълнение, малките идеи за обикновените неща, които зависят от всеки от нас в момента.

Идейният:

• където и както и да живее, вижда условията за живот, за работа и за развитие;

• носи в себе си дух, не чака духа отвън да го подтиква чрез другите;

• където и да отиде, се чувства пълен с радост;

• винаги е готов за работа;

• и на млади, и на стари години може да се въодушевява;

• се занимава с Божествените идеи в настоящето, отделя им време, усилия, преживява величието им;

• е готов да се жертва за реализирането на идеите си.

За да реализираш една идея:

• трябва да я възприемеш първо с ума си, после със сърцето си и тогава да започнеш да я осъществяваш с волята си;

• трябва да я възприемеш днес и да я реализираш днес. Идеите, които не могат да се възприемат и реализират в настоящето, сега, днес, не ползват никого, не водят до прогресирането ти, не са били Божествени и за тях не бива да се съжалява;

• прецени как те ще се отразят на развитието и на характера ти и тогава се заеми с тях;

• имай предвид, че не всяка идея е за всеки човек и не всеки оценява идеите, които като реализира, ще го повдигнат. Не е достатъчно да имаш идеи, но следва да ги разбираш и прилагаш;

• трябва да й отдадеш всичкото си внимание, да си готов да се жертваш за нея. Живот, пожертван за една Божествена идея, става интензивен, усилва се. Хората, които ги реализират, стават герои, велики.

Самовъзпитателни идеи:

1. След като сте прочели правилата в темата какво трябва да се прави, за да се научим да реализираме идеите си, направете списък на идеите, които досега сами сте реализирали и са били значими за вас, накарали са ви да се чувствате поне малко и герои, и велики в собствените си очи. Какви други правила и максими може да си съставите от личния опит? Запишете ги.

2. Изберете песен, която обичате и в която не целият текст е позитивен, радостен. Преобразувайте го смислово, като по същата мелодия измислите изцяло положителен и оптимистичен текст. Изпейте го и го усъвършенствате, докато можете да го изпеете пред някого. Направете го, за да повдигнете настроението му. Когато обмислите резултата и ефекта от пеенето си върху човека със своята песен, се самооценете. Успяхте ли да подобрите своята идейна изява и с какво в този случай?

3. Подтикът човек да бъде идеен идва отвътре, а не отвън. Той е вътрешна необходимост и понякога е с помощ “отгоре”. Напишете стихотворение, като изразите само положителни образи, идеи и чувства. Нека бъде искрено, не фалшиво и насила. Потърсете подходящия момент и настройка. Колко време ви отне? Напишете го някому като пожелание ши поздрав. Имаше ли смисъл това упражнение и с какво ви обогати?

4. Помислете каква е разликата между думите “идеен” и “ идеологически”? Към кой от двойката изрази във всеки ред съответства да се разпределят всяка от двете думи? С 1 означете изразите, които поясняват “идеен”,а с 2 - “идеологически”.

Bibleiski_dobrodeteli_15.jpg

5. Какви предхождащи и какви произхождащи качества или добродетели може да посочите спрямо добродетелта идейност? Запишете ги. Размишлявайте кои от тях притежавате? С какво е полезна идейността за нашето съвремие?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...