Jump to content

Recommended Posts

Мъдър

Мъдрите ще наследят слава, а глупците - безславие.”

(Пр.З:35; СИ)

“Предимството на мъдростта пред глупостта е тъкмо такова,

каквото е предимството на светлината пред тъмнината."

(Екл.2:13; СИ)

“Само светлият път на Мъдростта води към Истината.”

(36;21)

Когато кажат “мъдрец”, обикновено си представяме старец с дълга бяла брада, с дълбок, проникновен поглед, от когото се излъчва ненарушимо спокойствие. Говори рядко, но с малко думи казва много. Като правило отнасяме този образ към приказките или басните, понеже не сме го срещали на улицата или пък сред кръга от хора, с които общуваме.

За мнозина от нас пък мъдрец е онзи човек, който успешно планира своите действия в живота и постига желаните резултати. Той е отличен стратег и тактик, с изключително верен практически усет.

За други мъдрият е този, който умее да се учи от собствените и от чуждите грешки и не ги повтаря (Пр. 26.11; “Мъдрецът придобива знание и опитности, без да греши. Той се учи от чуждите опитности” - 46;152). Дори и да сгреши, използва наученото и го прилага в живота си, включително и за да избягва подобни грешки за в бъдеще (“Ако един път в годината правиш по една погрешка, ти си мъдрец” — 17;243)

Мъдро е да се вслушваш в наставленията на тези, които имат по-голям житейски опит от теб (Пр. 13:1). Ако общуваме с мъдри хора и се стараем да вникнем в техния начин на мислене и поведение, рано или късно ще придобием от тяхната мъдрост (Пр. 13:21). Ако някой разобличи твоя слабост или недостатък и ти — вместо да се ядосаш или огорчиш — се изпълниш с решимост да се промениш към добро, значи си реагирал мъдро. В противен случай ще си останеш същият и дори ще избягваш твоя изобличител (Пр. 15:12). Въздържаността и хладнокръвието са рожби на мъдростта (Пр. 17:27).

Ако си натрупал обширно познание и дълбока мъдрост, които ти помагат да разбираш смисъла на събитията в живота, това може и да ти причинява страдание (Екл. 1.18), особено ако осъзнаваш, че си безпомощен да промениш каквото и да било. Мъдростта в случая е да разбереш, че можеш да промениш единствено себе си.

За вярващия човек истинската мъдрост води началото си от Бога (Пр. 1:7). Тя трябва да бъде прилагана в ежедневието, иначе не би имало полза от нея.

“При голямото си знание мъдрецът еднакво цени и малките, и големите неща” (94,271). Той знае, че разликата в мащабите е привидна и че всяко нещо на този свят има своето място в него и служи за някаква поука. Затова посреща всичко, което се случва с него или край него, със съвършено търпение, смирение и разбиране. Никой и нищо не може да накърни вътрешния му покой. Той знае, че Бог е Любов (I Йоан 4:8,16) и че всичко рано или късно — дори и най-ужасното на пръв поглед зло — се превръща в добро (“За мъдреците няма зло, няма и добро - всичко е Любов” — 30;212).

Истинският мъдрец никога не говори за мъдростта — собствена или чужда. Той живее в нея (“Живей в мъдростта, без да говориш за нея” - 17;5).

Мъдростта:

• е път за всички, на които Бог се изявява;

• е истинско богатство на умя, с което човек може да разполага;

• като се запали у човека, носи Божествената светлина;

• се живее. Когато я живееш, не говори за нея и себе си;

• е ограда на дома ти, истинският ти дом е вътре в теб, в душата ти.

Мъдрият:

• Мъдър ли е човек, той има най-голямото благо на Бога;

• може да бъде учен и неучен; може да е образован, самообразован или умен по наследство;

• придобива знание и опитности, без да греши;

• се учи от чуждите опитности;

• каквото пипне с ръката си, става злато, но той никога няма да пипне нещо, което няма да се превърне в злато;

• има правилно отношение към Бога. Това е възможно, когато има правилно отношение към себе си и към ближния си;

• слуша внимателно, без да прекъсва никого и без да критикува;

• при голямото си знание еднакво цени и малките, и големите неща;

• прави само една погрешка годишно;

• изучава закона за придобиване на любовта, придобиването на безсмъртие и тогава пристъпва към придобиване на Мъдростта;

• се познава по интензивността на светлината, която излиза от ума му.

Мисли за мъдростта:

“Мъдростта е път за всички, на които Бог се изявява” (62;156)

“Мъдростта, която е отгоре, първо е чиста, после мирна, приветлива, благопокорна, пълна с милост и добри плодове, безпристрастна и нелицемерна” (Як. 3:17; РИ).

“Бог на Господа нашего Иисуса Христа, Отец на Славата, да даде вам Дух на премъдрост и на откровение, за да Го познаете и да просвети сърдечните ваши очи, за да познаете каква е надеждата на призванието Му и какво е богатството на преславното Негово в светиите наследие” (Еф. 1:17,18; РИ)

Самовъзпитателни методи:

1. Следване методите на мъдреците и светиите. Прочетете текста. Отговорете на въпросите.

Спрямо упорития, своенравния и буен човек природата прилага същите методи, както и спрямо животните. Например, слонът, като го обърнат по гръб, става кротък. Обаче към разумния човек природата прилага други, по-високи методи и го оставя сам да се възпитава. За всяко същество има специфични методи за възпитание и самовъзпитание. Когато човек иска да се възпитава и самовъзпитава правилно, трябва да следва методите на светиите и на мъдреците, защото те черпят знания от Разумната Природа. Проследете техния живот, за да видите как лягат, как се мият и обличат, как се молят и работят. Единствено при самовъзпитанието в добродетели човек може да измени стария живот и да влезе в областта на новия, в който всичко се подрежда и става правилно. За глупавия нещата стават за добро, за мъдрия всичко вече е добро и се нарежда за любов.

Можели да се нарече мъдър само онзи, който разбира и намира специфичните методи за възпитание и самовъзпитание за всяко същество?

Отличавали се ежедневието на мъдреца от ежедневието на глупавия и с какво?

С какво, според вас, мъдрият е по-различен в малките неща от обикновения си човешки живот? Ако сте с приятели, направете скеч или пантомима, имитирайте как се обличат, мият и молят един глупав и един мъдър човек. Може и сам да си го представите.

Прочетете автобиография на мъдрец. Какви неща ви правят впечатление от обходата му с другите и от умението му едновременно да се дистанцира и включва в обикновения живот?

Човек, който все забравя, сгрешава, обърква нещата, може ли да бъде наречен неподозиращ значението на мъдростта? И че ако започне да се стреми към мъдрост, ще стане по-организиран и нещата му ще стават по-навреме?

Кому е нужна повече снизходителност към себе си и към другите - на мъдреца или на глупака? Обяснете отговора си с примери,

Посочете най-успешния и най-неуспешния метод за възпитание, които са прилагани в детството ви спрямо вас. Определете за себе си трите най-подходящи методи за самовъзпитание, които ви помагат да се чувствате достоен човек.

Важно ли е за вас да помъдреете още сега и защо? Имали значение дали човек е мъдър на младини или на старини и какъв е резултатът от едното и от другото?

Кой може да бъде наречен напълно глупав? Може ли да се нарече глупак само онзи, който нехае за съществуването на мъдростта?

Помислете кое е било най-мъдрото нещо, което сте извършили в живота си досега. Припомнете си го добре. То нещо голямо ли е или нещо малко? Вътрешно или външно е за вас самите? Спрямо себе си или спрямо другите е?

Запознайте се с мъдър човек. Мислете за него. Задайте му въпроси за мъдростта. Кое ви удовлетворява в общуването с него? Как ви повлиява познанството ви? Това е задача без срок. Такъв човек трябва първо да бъде намерен, после да имате готовност и желание да се свържете с него. Да осъществите успешно общуване. Да оцените важността на необходимостта да се докоснете до жив човек, който има мъдрост в себе си и това ви помага и вие да работите върху помъдряването си. Ако сте решили, не и преди това. Успех!

2. Подредете логически в градация следните ментални човешки свойства: интелектуални способности, умствено развитие, мозъчни функции, мисловни операции, мъдрост, разностранни познания, информираност, трайни знания. Кое ще поставите като основа и кое ще бъде на върха и защо? Отговорете си на въпроса как мъдростта включва, надгражда и управлява всички свойства на интелектуалната сфера у човека, така че да сте доволен от отговора си?

3. Задавайте си въпроси: Имате ли мотивация да самовъзпитавате себе си в мъдрост, за да станете мъдър човек? Необходимо ли е да мислите за себе си като за душа, като за дух, а не само като за личност, ако наистина искате да сте мъдър човек? Ако да - защо? С какво има връзка повече помъдряването - с остаряването или с подмладяването? Как мислите, имали разлика между думите “мъдрост” и “премъдрост” в библейските текстове? Премъдростта отсъствие ли е на човешки умувания и присъствие на духа у човека ли е? Задължителна ли е силната вяра за придобиването на мъдрост? Каква точно е зависимостта между мъдрост и вяра? Ако не може да отговорите, търсете отговора си и чакайте да го намерите като отговор в собствения ви живот. Насочете стремежа си да намерите отговори на онези въпроси, които ви вълнуват, и внимавайте, когато нещата в живота ви насочват към разбиране на отговорите им. Бъдете будни, за да усетите времето, когато ви се разкриват.

Търсете мъдростта, която ще освети първо вашия път, а след това и пътя на другите след вас по него!

4. Разпределете съответстващите по смисъл твърдения и думи в двете колони на таблицата. Кой какво мисли?

Bibleiski_dobrodeteli_20.jpg
Bibleiski_dobrodeteli_21.jpg

5. Кое е мерило за мъдростта: времето, пространството, материята, енергията или историята, и защо мислите така?Дайте примери.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...