Jump to content

I - 2.5.4.1. Кратка теософска характеристика на Библията от Учителя Петър Дънов - Beinsa Douno.


Recommended Posts

I - 2.5.4.1. Кратка теософска характеристика на Библията от Учителя Петър Дънов - Beinsa Douno.

За привържениците на теистичната еволюция аргументите на Библията играят второстепенна роля. В случаите, когато се цитира Библията, това най-често става с цел чрез обширна аргументация да й се придаде смисъл, потвърждаващ еволюционното учение. За съжаление поради такива публикации от еволюцнонисти мнозина наши съвременници се поддадоха на неправилно разбиране на Светото Писание [5].

Ето защо е добила гражданственост мисълта „зависи кой как чете”, която би могла да се продължи: и зависи кой как разбира, тълкува и прилага Библията [10], том II, стр. 312-316. Затова ще бъде отделено малко място за КРАТКА ТЕОСОФСКА ХАРАКТЕРИСТИКА НА БИБЛИЯТА (Книгата на книгите, Светото Писание) от Учителя Петър Дънов - Beinsa Douno.

Какво е Писанието? - Туй са опитности. Изпитвайте пророците, апостолите, светиите, мъчениците, верующите; изпитвайте какво са казали и писали те, какъв е бил техния живот...

Писанието, което наричаме Слово Божие, е живо, завладяващо. И като го четем, ние сме в общение с тия души, които са го писали.

В природата няма еднообразие, в нея съществува вечно разнообразие. Като ЧЕТЕТЕ Словото Божие, всеки нов ден ще го РАЗБИРАТЕ по различен начин; ... колкото повече го четем, всеки ден откриваме по нещо ново в него. Защо е така? Защото Словото Божие е живо. И в природата също така има един вечен растеж. Ние всеки ден се променяме в нашите схващания. Тази лоза, т.е. Словото Божие, трябва да даде плод.

Мнозина ще кажат, че са чели Евангелието и знаят всички глави. Така е, но трябва да се знае, че колкото пъти и да чете една глава, човек все ще намира в нея нещо ново, все ще открива по-дълбокия й смисъл. Много естествено! Причината за това е, че психическите условия, при които човек се намира, когато чете Евангелието или учи нещо, не са едни и същи. За всеки дадем момент идеите, чувствата на човека са различни. Всеки момент в съзнанието на човека става известно изменение, известно разширение. Следователно, тъй както днес четете и разбирате тези глави, никога друг път така не сте ги чели и разбирали.

Като четете Свещеното Писание, казвате: „Ние разбираме Словото.” И като го прочетете един път, мислите, че това е достатъчно. Не е така. Защо? Защото разбирането расте. Днес разбирането е едно, утре - друго. След години разбирането ви ще бъде съвсем друго. Като малки деца вие сте се задоволявали с малко, като възрастни с малко не се задоволявате.

Някой прочете Библията един път и мисли, че това е достатъчно - мисли, че е разбрал нещо. И десет пъти да я прочете, няма да я разбере. Всяко нещо е разбрано, когато се посади и даде плод. Ето, и аз посаждам Словото, което ви говоря. От време на време поглеждам дали е израсло. Ако е израсло - дали е дало плод. Колцина от вас имате саксии за посаждаме на това, което слушате?

Като изучавате науката на небесните светила, е нея заедно ще изучавате и свещените книги, които представят бъдещата култура на човечеството.

За сега свещените книги са затворени за хората. Няма да мине много време и тайните които те крият в себе си, ще излязат наяве, ще станат достъпни (ако не за всички хора, поне за тези, които искрено се стремят към тях). За тези цел вие трябва да се приготвите да разбирате тези тайни. Ако не можете да се ползвате от знанията, които днес имате, бъдещите знания ще представят нещо по-мъчнодостъпно за умовете ви.

Освен еднократното четене, другата основна причина нищо да не се разбере от свещена книга е когато се чете набързо като литературно произведение.

Какво ще придобие един обикновен религиозен човек, който по цели часове чете, моли се, пали свещи. Гледате го, току отваря Библията и я затваря, но все бърза по-скоро да свърши тази работа. - Не, бързото четене нищо не допринася. Човек може да прочете само една страница, но бавно, е размишление. На всяка мисъл той трябва да се спира и да размишлява. Човек трябва бавно да чете, бързо да мисли. В умствения свят човек трябва да бъде бърз, подвижен, със светкавична мисъл. Дойде ли до физическия свят, там се иска бавност, понеже този свят не е напълно организиран и човек може да влезе в стълкновение с него... Човек трябва да бъде бавен на думи, бърз в мислите си. БЪДИ БЪРЗ В МИСЛИТЕ СИ, БАВЕН В ГОВОРА СИ.

Има особен начин за четене, който ще донесе особено разбиране. Особеното се състои в това, да четеш с любов. Тогава ще те озари особена светлина, в която нещата се виждат ясно. Има стихове в Писанието, които, четени с любов и прозрение, откриват пред човека картини на миналото и бъдещето.

От хиляди години Бог говори, но малко се възприема от това, което говори.

Това се отнася и за словото от лекциите и беседите на Учителя Петър Дънов - Beinsa Douno , макар че е изложено на много по-достъпен език. И целта е да се научим да мислим, да размишляваме.

След като прочетете цялото Евангелие, цялата Библия, две идеи има:

Старият завет е Завет на Земята - според този закон, ако ти не изпълняваш волята Божия, веднага ще те осъдят на смърт.

Евангелието (Новият Завет) е закон на свободата. Казва: „По свобода ще изпълниш Божия закон, но ако не изпълниш, и тогава ще те сполети същото.” Ако живееш по Любов, сам себе си ще съдиш. Ако живееш по закон - други ще те съдят. Ако не живееш по закон, ти сам ще се съдиш. Ако живееш по Бога, ще оставиш Бог да уреди твоите работи. Ти ще добиеш най-високото състояние: ти ще мислиш, ще чувстваш, ще постъпваш - ще оставиш Бог да уреди твоите работи. Ако не мислиш правилно, ти не можеш да очакваш Бог да дойде и да уреди твоите работи. Други ще ги уреждат. Казвам онова, което вие трябва да приложите на Земята: най-първо вие не се отказвайте от Живота!

В Евангелието има нещо тайно, скрито. Човек може да чете цял живот Евангелието и пак да не разбере Истината, скрита в него. Наистина и слепият излиза на слънце, грее се на него, без да може да прочете нито една страница, без да разбере слънцето; когато не виждаш нито един светъл лъч в живота си, ти съзираш отдалеч малка светлина, която ти посочва пътя на твоето движение. Това значи истинско разбиране. Докато не дойдеш до това състояние, животът ти е напълно обезсмислен, ти си в пълен мрак и тъмнина.

Когато четете Библията и Евангелието, дето се говори за Христа, за пророците, за добрите хора, които са живели по това време, вие трябва да се свържете с тях и да отправите мисълта си към онази посока, дето и те са отправили своята мисъл. Свържете ли се с тия разумни души, не питайте дали Христос ви разбира, дали Бог ще приеме молитвата ви. Щом отправите съзнанието си към общото съзнание на всички същества, все ще получите нещо от общото благо, независимо дали го заслужавате или не. Достатъчно е до отправите съзнанието си нагоре, за да получите поне по едно самунче - на човешки език казано. Не отправите ли съзнанието към съзнанията на всички същества, колкото да плачете и да се молите на Бога, нищо няма да получите. Бог не обича да се занимава само с едно лице. На вашата молитва Той ще отговори: „Ще почакаш за утре!” На другия ден ще станеш рано и ще чакаш да дойде определеният момент, когато всички души отправят съзнанието си към Бога. Тогава и ти ще отправиш мисълта си към Него и няма да питаш дали си в права посока, или не, дали ще видиш Бога. Това са второстепенни въпроси. За тебе е важно да отправиш ума си нагоре и да чакаш - все ще получиш нещо от общото благо.

И слепият не вижда, но като погледне нагоре, все ще дойде някой да му тури едно самунче в ръката. Той казва: „Слънцето не видях, но хляб получих.” Това е достатъчно за него. Това са фигури, които изясняват добре идеята.

И тъй, всички хора трябва да отправят съзнанието си към Бога. - „Де е Бог? - Бог е на това място, към което всички разумни и добри хора отправят ума си. Не само хората, но всички същества, от най-малките до най-големите, отправят ума си към Бога.

Сега, каквото обяснение да се даде на този или на онзи стих от Евангелието, ако имате разбиранията на хората от света, нещата пак ще останат неразбрани. Защо? Защото тия хора са в противоречие с Божествения ред на нещата. За себе си те са прави, но не и по отношение на Абсолютното. Както да гледат на нещата, страданията и върху тях ще дойдат.

Никой не може да се освободи от страданията. Те са благо за човешката душа, защото са условия за пробуждане на съзнанието. Когато съзнанието на човека се буди, едновременно с това Божественото начало в него взима надмощие над човешкото. В това отношение страданията са от голяма полза както за отделния човек, така и за цялото човечество.

ТОВА, КОЕТО МОЖЕ ДА ПОДОБРИ ЖИВОТА ВИ, то е да изучавате Евангелието. (Авторът горещо препоръчва да изучавате също лекциите и беседите на Всемировия или Космическия Учител Петър Дънов - Beinsk Douno.) Изучавайте го дълбоко! Вие ще го изучавате, не когато сте в най-доброто настроение на духа си, но когато имате най-голямото страдание, каквото светът не може да си въобрази. Тогава ще прочетете по една глава (беседа) и ще видите как добре ще я разбирате. Когато майката роди едно дете и е щастлива с него, ако в това време чете Евангелието, тя не ще може да го разбере. Но когато майката е изоставена от своя съпруг или когато изгуби своето дете и прочете една глава от Евангелието, тя ще разбере вътрешния му смисъл. И в това отношение такова страдание е полезно. Следователно Евангелието не е наука за щастливите хора, то е наука за нещастните; ... това учение е алфа и от него трябва да се започне.

Има разлика между разбирането и тълкуването на нещата. Някой разбира нещо, а не може до го тълкува, да му даде някакъв превод, всички да го разберат. Това показва, че разбирането е вътрешен процес. За пример, мнозина разбират „Притчите” - като иносказания, в които се предават житейски мъдрости, но не могат да ги тълкуват.

За тълкуването им са нужни сравнения, уподобявания, за които малцина са готови.

За да се разберат Писанията, изисква се приготовление. Ако човек разбере само буквата на нещата, тогава ще се отдалечи от самата истина. Буквата това е мъгла, това е тъмнина, в която човек нищо не може да разбере.

Сега новият ред на нещата, новата култура, Царството Божие на Земята не може да дойде, нещо друго трябва да го предшества. Всички тези изпитания и страдания трябва да минат. ХОРАТА ТРЯБВА ДА ИЗПИЯТ ЧАШАТА НА СТРАДАНИЯТА ДО ДЪНО - не само един човек, но цялото човечество, всички народи - ЗА ДА СЕ ПРОБУДИ ТЯХНОТО СЪЗНАНИЕ.

Когато четете Библията, трябва да имате предвид две неща: духа и плътта. Духът подразбира вътрешния смисъл и съдържанието на прочетеното, вечното, Божественото начало на нещата, а плътта - буквата (буквалния смисъл), външната му форма. Духът и плътта коренно се различават, но като се говори за тях, човек не трябва да се спира много, да ги разграничава какво е плътта и какво - духът. В плътта се крнят условията за всички видове престъпления. Обаче не смесвайте страданията, причинени от престъпленията, с вътрешните, по-високите страдания. Страданията са преходен период от плътта към духа. Страданията са граници между плътта и духа. Който не може да мине гази граница, той не може да влезе в духа. Някой се смущава, безпокои, защо му идват страдания. Ако не страда, човек не може да мине от неустроеното, от нечистото, от държавата на плътта към мястото на духа. ... Смъртта царува в плътта, а животът - в духа.

Сега четете Библията но буква, без дълбоко разбиране на нейното съдържание. В Библията външните форми, числата, събитията, законите - всичко е символ, и за да я разберете и да се ползвате от нея, ще трябва да намерите реалността, смисъла на друго място. Или (да преведа на ваш език): вие имате една ябълъчна семка. Аз казвам: „В тази семка се крие цялото дърво.” - „Как е възможно?” - „Вземете семката, изровете малка дупка, посейте я - след 10 години ще имате едно голямо дърво.” Ако всяка една мисъл, като една семка, не я вложите във вашия мозък и не работите е вашия ум, е вашето сърце, е вашата воля - всеки текст от Библията ще ви остане неизяснен, а той трябва да се разчепка, да се проучи по-дълбоко, да се разбере - не да се чете механически или пък да му давате свое повърхностно тълкуване. Така само думата „любов” ако вземете и я изговаряте често и я проучвате, ще опитате нейното съдържание - тя ще развие една динамическа сила у вас. Невъзможните неща за вас ще бъдат възможни.

... Когато имате връзка с Първата Причина.., с Божественото или Космическото съзнание и започнете да изучавате някой предмет, то ще хвърли светлина във вашето съзнание и вие лесно ще изучите този предмет. На това се дължи фактът, дето едни хора разбират Библията правилно - по дух, по вътрешен смисъл, а други я взимат само в буквален смисъл. Първите имат връзка с космическото съзнание, а вторите нямат такава връзка. Да разбирате Библията правилно - това е изкуство и наука. Да разбирате вътрешната връзка на живота (всичко е свързано в единно Цяло) - това е изкуство и наука.

Многото знания, невежеството, гордостта (като крайности) не са нещастия за хората, но те говорят за отбиването им от правия път.

В този смисъл истинският мъдрец не минава за учен човек. Той разбира нещата от най-високото им положение - от Божествено гледище.

Когато се говори за обикновеното знание, ние го схващаме като механичен процес, натрупване на ред данни без обща връзка между тях. За пример, ако изучавате Писанието от външна страна само, вие ще четете стих след стих, глава след глава, (беседа или лекция след беседа или лекция на Учителя), много от тях ще знаете наизуст, но в края на краищата пак ще си останете обикновен човек и ще водите обикновен живот. Много хора имат отлична памет и като четат Писанието, лесно заучават стихове, глави наизуст, могат да ги тълкуват, но пак си остават обикновени хора (имат натрупани данни без обща връзка между тях).

Тук би могло да се припомни значението на „разбирането” и „прилагането”, които са последните (четвърто и пето) стъпала от „стълбицата” към знание и съвършенство на древно индийския мъдрец Maну [61].

Предлаганата книга е един малък опит да се излезе от обикновеното знание в посока на разбирането и прилагането на Божественото учение-наука с помощта на Библията, Теософията и Светските Науки.

Ето ЕДНО ИНТЕРЕСНО ТЕОСОФСКО ТЪЛКУВАНЕ на ПРЕРАЖДАНЕТО от Учителя Петър Дънов - Beinsa Douno: ... Някои религиозни твърдят, че никъде в Писанието не се говори за прераждането. Казвам: на всяка страница в Писанието се говори за прераждането, но то се отнася само до онези, които имат очи да виждат, и за онези, които имат уши и могат да чуват. Преди всичко прераждането не е закон на материята. Да се облича човек - това е закон на материята, а да се преражда - това е закон на човешкия дух.

И понеже при прераждане човек се усъвършенства, еволюира духовно, бе отбелязано в по-преден раздел, че еволюцията на човека е духовна, а като резултат от нея еволюира в известна степен и материята преди всичко мозъка и духовните центрове („чакрите”) на човека. Или духовната еволюция е основна, първична, като причина, а материалната еволюция е вторична, като следствие.

Когато се казва, че „човек един път само се ражда”, това се отнася до Божествения свят, дето има само един дълъг ден, а когато се казва, че човек се преражда много пъти, ние разбираме материалния свят, дето могат да се реализират идеите, които Бог е вложил в човека чрез многократно пребиваване (живот) на Земята.

В какво се заключава стойността на Библията? Тя е ценна за това, че изразява живота на един народ - еврейският народ, който се счита, че е избран от Бога. И досега още християните не са достигнали до висотата на еврейския народ. Някои не обичат евреите. Може да не обичаш дрехата на един човек, но ако той ти донесе хляб (ако се изтълкува като Божественото Слово на Исус Христос), ще му благодариш. Дрехата не е хубава, но хлябът е хубав. Това, което е хубаво у евреите, не може да им се откаже. Бъдете справедливи! А за това, че не са приели Исус Христос и са Го разпънали на кръст те и сега още изкупуват кармата си.

Ние не притежаваме друга книга като Библията. На мнозина тя може да изглежда разхвърлена, съставена без определена система и безсмислена, но там се съдържат велики истини, които като възприемем, ще се възстанови хармонията в света.

Библията е една книга на миналото. В Евангелието е писано какво е говорил Христос на хората. Но и днес Той не е престанал да говори. Той е говорил преди 2000 години и сега говори, и в бъдеще ще говори. Някои признават Стария Завет, други признават Новия Завет и казват: Ново няма вече.” Слънцето веднъж ли изгрява? - Много пъти изгрява. Дърветата само веднъж не цъфтят, много пъти цъфтят. Реките само един път не текат - постоянно текат. (Трябва да имате ясна представа за живота. - той е важен. Трябва да разрешите вътрешния живот. Щом разрешите вътрешния живот, и външния ще разрешите.)

Старото си отива, ново иде. Нова Библия се пише сега. Ново Евангелие се пише. Не го пиша аз, Бог го пише. Горко на оня, който не приеме новото Евангелие. Евреите и досега страдат, защото не приеха Христовото учение. Ще кажете, че малко с Евангелието, оставено от Христа. Онова, което сега се пише е още по-малко.

За съжаление мнозина от съвременните хора завиждат и не уважават способните, надарени от Бога. Един от кодексите на новото Евангелие гласи: „Зачитайте Божественото в човека!” Като слушаш един изявен музикант радвай се, че има Божествена дарба. Като четеш стихотворенията на един велик поет, радвай се, че дарбата му е дадена от Бога. Като се ползваш от съветите на един духовен мъдрец, радвай се, че Бог го е изпратил между хората да ги поучава. Ако срещнеш един много красив човек, който не злоупотребява с красотата си, знай, че Бог го е създал красив. Всичко хубаво и добро е от Бога. Каквото видиш, запитай се дали е от Бога, или от човека.

Ще кажете, че в Библията е писано всичко. Наистина много неща са писани в Библията, но много още има да се пишат. Йоан казва, че Христос е говорил много, но всичко не е написано. Не една, но още много Библии има да се пишат, в които да се вмести това, което е говорил Христос.

Като говорят за Библията, която е писана от човеци, всички я считат за свещена книга (защото е диктувана и/или подсказвана от Бога). Дойдат ли до главата човешка, в която се крият неща, писани от векове, малцина се замислят за нея. Според мене единствената свещена книга, която човек има в оригинал, това е човешката глава. Освен написаното вече всеки момент в нея се пише новото, което човек преживява. В това отношение главата представлява Новия Завет на човечеството, а стомахът - Старият Завет. Всичко, което Христос е говорил преди 2000 години, е написано на главата. Това, което днес говори, пак се пише на главата. Съвременните хора не разполагат още с нужната (вътрешна) светлина да четат и разбират това, което е писано в главата им, както и онова, което всеки ден се пише. Докато има светлина, човек чете, разбира и минава за учен. Щом изгуби светлината, той вече не може да чете, нищо не разбира и минава за невежа. Следователно, ползвайте се от светлината на съзнанието си, за да четете в оригинал свещената книга, написана в главата ви, и чрез нея да коригирате свещената книга вън от главата ви.

Казано е в Писанието: „Ще напиша закона Си в сърцето на човека.” Значи сам Бог е написал закона Си в човешкото сърце. Който има светлина, той чете Божии закон в оригинал и от там го превежда на хората. И Мойсей написа законите по същия начин. Той ги четеше в главата и в сърцето си в оригинал и ги превеждаше на език достъпен за онези, които нямаха светлина сами да четат и разбират. И в такъв смисъл може да се разбира поканата за „запалването на факела” от мотото на корицата на настоящата книга. Оригинала, който се намира в човешката глава и човешкото сърце, философите наричат „акашови записи”. Когато казваме, че човек е готов да служи на Бога, имаме предвид онзи, който чете в оригинал Божия закон. Дойде ли съмнението и колебанието в него, той е изгубил оригинала и чете някой превод, в който непременно има грешки. Любов, която внася в човека съмнения, колебания, подозрения, е преходна. Който носи вечната Любов в себе си, той оценява Любовта на Бога, оценява възможностите и условията, който му са дадени, и благодари за всички блага, с които се ползва.

Когато здравият човек чете една книга, например Библията, той я чете с дълбочина, с разбиране. Има ТРИ НАЧИНА, по които може ДА СЕ ЧЕТЕ Библията.

Първият начин - човек я чете като обикновена книга, без да се задълбочава в нея.

Вторият начин - човек я чете с вдълбочаване, с мисъл, вследствие на което всички образи в нея му се представят като живи лица. Типичен пример в това отношение е четенето за Христос, защото Той и днес живее, само „е с 2000 (земни) години по-стар, отколкото е бил преди”.

И най-после третият начин е, когато човек чете книгата и прилага всичко, което има своята практическа страна.

Мощна сила се крие в книги, писани под диктовката на Духа (Светия Дух). Такива са Свещените книги и Евангелието. В последното има лекарство за всички накърнени чувства, за безверието, за обезнадеждването, за безлюбието, за примирява-нето на хората. Но за да употребява тия лекарства, човек трябва да се откъсне от физическия светски живот със съзнанието, че не трябва да се товари с непосилни за него работи, да надживее несгодите на този свят, т.е. да бъде в този свят, но не от този свят, а от Духовния свят - да се ползва от Духа, от Мъдростта и знанието на Бога, защото „няма по-велик и по-мъдър професор от Господа

Много християни, като вземат Евангелието, четат стиховете и казват: „Христос това е казал, онова е казал.” Не е важно само какво е казал, но в казаното от Христа има толкова методи за приложение! Тези методи вие учили ли сте ги? Отсега нататък трябва да се учите да ги прилагате. Вие цитирате стиха и казвате: „Трябва да се обичаме.” Е, това е само едно философско разсъждение. А да знаеш да обичаш, без да подозират хората, то е цяло изкуство!

По аналогичен начин стои този въпрос за някои от читателите на лекциите и беседите на Всемировия (Космическия) Учител Петър Дънов - Beinsa Dounо, чието учение е Христовото - Божественото, Божествената наука - Теософията. ПРИЛАГАНЕТО му Е НАЙ-ВАЖНОТО НЕЩО. Затова той е казал:

„ЕДНО ВЗЕМЕТЕ, НО ГО ПРИЛОЖЕТЕ!”

Многото богатства правят човека нещастен.

Многото знания представят товар за човека. Колко от своите знания човек може да приложи в живота си? КАКВО ВИ ПОЛЗВА ЗНАНИЕТО НА ЦЯЛАТА БИБЛИЯ, ЗНАНИЕТО НА МНОГО СТИХОВЕ ОТ НЕЯ НАИЗУСТ, АКО НЕ ГИ ПРИЛАГАТЕ В ЖИВОТА? Срещате двама души, единият от които знае цялата Библия и Евангелията, но не ги прилага в живота си, а другият знае само стиха „Бог е Любов” и го прилага в живота си. Как мислете, кой от двамата се ползва повече от знанието си? Кой от двамата е по-силен човек?

Същият Учител е препоръчвал да се избягват крайностите. Другата крайност е малкото знания. И ето какво е казал той: И една свещ свети, но ако има две, три, четири и повече свещи - светлината е по-силна. Да мисли човек, че като има една свещ, повече не са му нужни - той е на крив път. Че сте познали Бога отчасти, че четете Библията и Евангелието - това още не е всичкото знание. Да четеш Библията - това не значи, че си спасен. В Библията са изнесени опитиостите на хиляди хора. Минали ли сте през техните опитности? Придобили ли сте тяхното знание? И това, което е писано в Свещената Книга, не представлява всичкото знание в света. Много още има човек да учи, докато завърши своето развитие на Земята. Като се обезсърчават, някои казват, че няма да излезе човек от тях (в положителния смисъл). Ако не излезе човек, какво друго може да излезе? Това обезсърчаване идва от обстоятелството, че Бог подлага на повече изпитания онзи, от когото повече очаква да излезе (да стане поне праведен) човек.

Във Великата школа на Природата, която аз наричам окултна, се прилагат различни методи. Ако сте достойни ученици, тези методи ще ви се поверят. Забелязвам, че малко четете. Много се учат само от това, което е писано във вестниците. Запитайте някого от тези, които се смятат за учени, чели ли са известен автор, те ще ви кажат: „На нас не ни трябват тия неща.” Те не са чели даже и Библията, не са проучвали основно по-важните места, нито са правили своите научни бележки. Бих желал у всички вас да се зароди желание да четете, а след това - да работите, да приложите това, което сте прочели. ЧЕТЕНЕ И ПРИЛАГАНЕ! ТОВА СА ДВЕ СЪЩЕСТВЕНИ НЕЩА ЗА ВАС.

Между тези две съществени неща би могло да се вмъкне и отглаголното съществително РАЗБИРАНЕ, което е предпоследното четвърто стъпало от стълбицата на познанието на древния индийски мъдрец Maнy. На разбирането е отдавал голямо значение също Учителят Петър Дънов - Beinsa Douno, на което се обръща внимание включително и в настоящия раздел малко по-горе и малко по-долу.

Трябва да работите над себе си! Едни от вас са свършили преди 20 години университет и не четат, не следят новите научни изследвания. Трябва да бъдете съвременни. Целият свят е в движение. Важно е през какво сега преминаваме. Нужна е връзка между миналото, настоящето и бъдещето (защото светското знание непрекъснато се уточнява и развива).

Ученикът повтаря всеки ден думите на учителя, но не учи. Ако само повтаряте думите на учителя, а не учите, нищо няма да постигнете.

Някои евангелисти знаят Стария и Новия Завет наизуст, но не са истински учени или истински вярващи. Всичко зависи от вътрешното разбиране и приложение на тия истини. Каква полза имате от знанието на Стария Завет, ако го прилагате като старите евреи? Ще се избивате едни-други, ще колите и избивате животни, ще ги принасяте жертва на Бога. Някой направи една грешка и за прощение на греха си ще заколи едно животно. Днес поне хората не правят жертви на Бога, както едно време. За да се ползва от Свещеното Писание, човек трябва да има дълбоко разбиране, да схваща вътрешния смисъл на истините - по дух, а не по буква. Така трябва да го четеш, че ДА НАПИШЕШ ПРОЧЕТЕНОТО В СЕБЕ СИ. Не е достатъчно да отваряш и затваряш Библията, но сам трябва да станеш жива Библия. И Учителят Петър Дънов - Beinsa Douno дава следните ПРЕПОРЪКИ, включително нещо като „упражнения с Библията“„:

Всяка заран да четем по една глава от Евангелието, да търсим някоя заповед в тая глава и да я приложим през деня в живота си, и тогава Христос ще дойде в нас - ще си направи жилище у нас, и по тоя начин ще разберем дълбоките Божествени работи.

Всеки ден в продължение на една седмица четете Псалом 150, „който представлява хваление на Господа”. И понеже това трябва да се извършва музикално е казал: Отворете сърцата и умовете си за Господа и те ще запеят и засвирят със своите инструменти и ще Го възхваляват. Този псалом е писан преди повече от 2000 години, но и до днес не е изгубил цената си. Защо? Защото съдържа необикновени идеи, т.е. идейни мисли. Необикновените идеи са безсмъртни, остават за вечни времена и епохи. Те са подобни на златото.

... Прочетете всички Соломонови притчи и онези от тях, които ви направят силно впечатление, да научите наизуст ... да ги превеждате, да разбирате вътрешния им смисъл. Само но този начин ще се ползвате от тях. За да издържат е на изпитания и мъчнотии в живота си, вие трябва да се ползвате от „Притчи” - те като правила. Всяка Притча е правило, което може да се приложи. Помнете, че колкото повече учите, колкото повече ви се говори (от Библията - Старият Завет и Евангелието-Нови-ят Завет и от лекциите и беседите на Учителя Петър Дънов - Beinsa Douno), толкова повече се изисква от вас. В този смисъл се преподава и на студенти от Богословски факултет в България.

Тези методи именно - за превръщането на лошото в добро, на горчивото в сладко - са необходими за вас като ученици. Не знаете ли тези методи, ще попаднете в същите (по)грешки, каквито сте правили и по-рано. Тогава как ще се избавите от старите си (по)грешки? - Изучавайте Библията и се спирайте главно върху характерите на отделните лица (които заслужават подражание), да ги изучавате. Например, спрете се върху живота на Авраама, на Давида, на Апостолите, на Христа - да видите какъв е бил техният живот, какво са оставили на човечеството.

Който иска да се освободи от лошите мисли, които минават през ума му, нека се заеме с четенето и изучаването на Библията от Любов, а не по задължение, докато тази книга започне да прониква в съзнанието му, и един ден всички светли и възвишени мисли изникнат от него като хубави, доброкачествени семена. По отношение на четенето на Писанието има неща..., които могат да се вземат в буквален смисъл, но повечето трябва да се разбират но дух.

Съвременните хора прекарват големи изпитания, вследствие на което дохождат до отчаяние, до умопомрачаване, и никой не може да им помогне... Ние трябва да знаете, че извън вашия свят има и други светове, с по-напреднали от вас същества, които знаят работите по-добре от вас. Съществува един Невидим свят - толкова възвишен и чист, толкова отзивчив и чувствителен към страданията на хората, че при най-слабото апелиране към съществата от тоя свят за помощ, веднага се получава отговор.

ПОСТИГАНЕ НА НЕОБХОДИМИ НЕЩА С МОЛИТВА И ПОСТ.

Ще бъда кратък: това, което ще трябва да изпълните, е да помислите в себе си около 4-5 минути и да видите готови ли сте да изпълните доброволно това, без после да се разкайвате. Защото препоръката е това да става при разположение, при вътрешен мир - мир на духа.

Ще изпълнявате следното: в продължение на 10 дни, начиная от 27 юни, ще ставате сутрин към 4 часа и в промеждутъка от 4 до 5 часа ще четете девета глава на Данаила, ще размисляте внимателно върху нея, ще се помолите и ще се изповядвате пред Бога като пред духовник за прегрешенията си, за прегрешенията на своите близки, за прегрешенията на народа ви. И ако иска Бог ще ви прости.

С това вие ЩЕ ИЗПРАТИТЕ ВАШЕТО ПРОШЕНИЕ ДО БОГА, А КАКВА ЩЕ БЪДЕ РЕЗОЛЮЦИЯТА - ТОВА Е НЕГОВА РАБОТА. В това време и заминалите ваши ще се помолят за себе си и за вас, така че ще има молитва както горе, така и долу - тъй като дървото се храни и отгоре и отдолу. ЩЕ СЕ ОСТАВИТЕ В БОЖИЕТО ВЛИЯНИЕ.

Ще ядете два пъти на ден - никакво масло и яйца, а само растителна храна. Ще се яде сутрин след молитвата и вечер преди молитвата. Вечер ще ядете преди залязването на слънцето, а молитвата и прочитането на девета глава ще правите след залязването на Слънцето към 8 часа вечерта. Като закусите сутрин и като се навечеряте, ще благодарите много на Бога.

През тези 10 дни ще спазвате абсолютен пост на сърцето и ума си - да няма никаква лоша мисъл, лошо желание, никакво одумване.

През тези дни ИСКАЙТЕ ОТ БОГА САМО ВАЖНИ И НЕОБХОДИМИ НЕЩА, а не празни работи. Ще се молите на Бог да подкрепи всички ваши сестри и братя, където и да са те; да помогне Господ на всички страдащи, на всички, които се борят със злото. Като молитви може да четете „Добрата молитва”, „Отче наш” и др. [40]. Гледайте да не бъде всичко пресилено и в сърцето ви да е всякога топло. Приближавайте се към Бога с вяра! Имайте вяра в Неговата благост и доброта. Така ще видите какъв е резултатът. Защото, съгласно теософското обяснение на Учителя Петър Дънов - Beinsa Douno, когато се овладее изкуството пи молитвата се откриват „ключове, с които се отварят тайни на Природата”. „Който разполага с тия ключове, само той ще може да се ползва от енергиите“, които думи като „Любов“, „Мъдрост „, „Истина”, „Правда „, „Добродетел“  съдържат в тях.

Посоченият в заглавието на раздела Учител е дал следното ТЪЛКУВАНЕ на препоръчаната от Исус Христос „Господня молитва“ - „Отче наш...”:

В началото на молитвата Господ иска от нас:

1. Да осветим името Божие - по отношение на тялото;

2. Да дойде Царството Божие - по отношение на сърцето;

3. Да бъде изпълнена волята Божия - по отношение на ума. Волята Божия няма да се изпълни, докато нашият ум не стане седалище на тази Негова воля.

Казано е в Господнята молитва „Не ни въвеждай в изкушение”. Изкушението подразбира изпитание. Чрез изкушението човек се изпитва да познае колко може да издържа. И ето тройното тълкуване:

1. Иска да се каже да не ни дава изпитание, което не можем да понесем...;

2. Когато ни поставят на изкушения, т.е. на изпитания, тогава има смисъл да се молим на Бога да ни избави от ръцете на лукавия;

3. Давай ни, Господи, знание и Мъдрост, за да не би ние с нашето невежество да паднем в изкушение [10], том II, стр. 310-334.

На страниците на предлаганата книга Читателят ще намери Библейски отговори на някои от най-важните въпроси, които си е задавал.

Прочети ги, драги Читателю, за себе си, внимателно, с вяра, с Любов, защото някои пророчества са вече сбъднати, някои писания имат съвременно звучене. И ще откриеш, че БИБЛИЯТА е най-великата книга, която човечеството някога е познавало!

Тъй като Библията е Божие Слово, Божие Откровение, тя не е само източник на информация, тя е „Вечният Извор”. В нея се съдържа обещание за вечен живот, който е в Исуса Христа, Божият Син: „Бог толкоз възлюби света, щото даде Сина Своето Единородного за да не погине всеки, който вярва в Него, но да има живот вечен” - златният стих на Библията. В нея има една велика философия, чрез която можем да пресъздадем своя живот съобразно законите, които сега съществуват вътре във Вселената. А съвременните хора, съвременното общество, съвременните народи не спазват тия закони.

А ето и отговорите на 6 шест интересни въпроса:

1. Защо Библията се счита за най-великата книга на света?

Отговорът е много кратък и прост: Библията е Божие Слово! Когато четеш

Библията, ти четеш казаното от самия Бог. Той говори чрез пея!

2. Какъв е произходът на Библията? — Божествен.

Кой е нейният автентичен автор? - Бог.

В хода на човешката история, в продължение на много години 40 различни хора са записали това, което Бог е искал да каже на човечеството.

„Всичкото Писание е боговдъхновено.”[1], Новият Завет, Второто Послание на ап. Павел към Тимотея 3:16

„Защото никога не е идвало пророчество от човешка воля, но светите човеци са говорили от името на Бога, движими от Светия Дух.” [1], Новият Завет, Второто съборно послание на Петър 1:21

3. Можем ли да разчитаме на това, което казва Библията?

- Да, защото Божието Слово е достоверно и всичките Му обещания непременно ще се изпълнят. КАКВОТО КАЖЕ БОГ, ВСИЧКО СТАВА - така се тълкува превода на наименованието Му на еврейски език: „Йехова”.

Исус Христос е казал: „Ни една точка от закона няма да премине, докато всичко не се сбъдне.” [1], Новият Завет, Светото Евангелие от Матей 5:18

4. Защо се нуждаем от Библии та?

Не можем да живеем пълноценен живот, без да познаваме ИСТИНИТЕ, съдържащи се в Библията (Божието Слово).

Исус Христос е казал: „Не само от хляб ще живее човек, но със всяко слово, което излиза от Божиите уста.” [1], Новият Завет, Матей 4:4. - „хлябът наш насъщний”.

5. Как може Библията да ни помага във всекидневния живот?

Библията ни УЧИ, как да водим полезен живот, угоден ни Бога, живот с цел и смисъл, КАК ДА БЪДЕМ ЩАСТЛИВИ.

„Всичкото писание е боговдъхновено и полезно за поучение, за изобличение, за поправление, за наставление във вярата, за да бъде Божият човек усъвършенстван, съвършено пригоден за всяко добро дело.” [1], Новият Завет, Второто послание на ап. Павел към Тимотея 3:16-17. Съвършенството предхожда вечния и щастлив живот.

6. Каква е най-голямата печалба, която можем да получим чрез Библията?

 

Библията ни довежда при Божия Син - Исус Христос, чрез когото намираме вечен живот.

„А тия са написани за да повярвате, че Исус е Христос, Божият Син, и, като вярвате в Него, да имате живот вечен в Неговото име.” [1], Новият Завет, Светото Евангелие от Йоан, 20:31

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...