Jump to content

21. Случайни и нарочни изпити в Школата


Recommended Posts

21. СЛУЧАЙНИ И НАРОЧНИ ИЗПИТИ В ОПЕРАТА

В.К.: За „Риголето” - Учителят бил ли е на „Риголето”, на операта „Риголето”?

Л.Т.: „Риголето” беше през месец май. На второто представление стана случката.

На първото добре, че не го направиха, защото човек е вече много наелектризиран.

Аз пях с Каренин54 (Той беше любовник на Цветана Табакова. Тя от него пометна, а не от сепсис. Не си замина от сепсис, тя си замина от помятане. Така ми каза).

Каренин усети, че нещо стана с мене. Когато почнахме дуета, въпреки, че е постлано с плюш, полузлатист, старо злато, ей такъв гвоздей имаше забит, висок. А моят тоалет беше с шлейф. Аз според мизансцена, аз трябва да направя една крачка към него и да ми хване ръцете, и да почнем дуета. Добре, ама нещо ме дърпа отзад. А не мога да му кажа, в тоз момент му пея. А той чака аз да направя мизансцена. А нещо ме дърпа. Тогава той наруши мизансцената. Той дойде към мене и разбра, ритна с крак, да освободи шлейфа ми - това направи Каренин.

А това е било може би нарочно, не знам. Може и да не е. Но пирон, 5 сантиметра стърчи и 5 сантиметра забит в пода... Или пък случайно. А случайни работи в Операта няма.

Всеки случай, когато Таня, в „Травиата” когато да изляза, диригентът Асен Найденов ми каза (Ето, той е жив още, не си е заминал): „Ние ще ти дадем един изпит: аз ще те извадя (той дирижира в „Травиата”), без да ти дам оркестрова репетиция.”

А това знаеш какво значи - провал. Защо? Защото аз като пея с пиано, давам една сила, а като изляза със 120 души оркестър, аз имам съвсем друго пеене. А той ме лишава от това.

А ние въобще, когато излизаме в нова роля, искаме костюмна репетиция - да свикна с костюма си, не само седяща, с играта, за да влезем в ролята.

Аз мислех, че той се шегува, а то било наистина. И когато наближи вече, извика Белев55 - Белев ми беше партньор - и каза: „Уговорете си кой кого ще чука.”

А ние ето как се чукаме. Когато тя, преди да умре (Той влиза близко при нея, и той): „Милий Алфредо, пак си тук при мене, пак си тук при мене”, а той други думи пее, аз други, а трябва да не шляпаме, да бъдем заедно. Затова си уговаряме или аз ще го чукам: „Па, па, па, па, па, па, па, па, па, па, па - а па, па.” Щото няма оркестър долу, мълча, за по-голям ефект.

Наистина било, извадиха ме без оркестрова репетиция и оркестърът узна, и този, който дава ла-то (обоят дава ла-то на оркестъра, да се настрои), той се казва Кирчо Гайдаров, приятел на брат Христо.

Довечера аз пея, а той идва сутринта и казва: „Лиляна, дай ми клавира на „Травиата”. Целият оркестър знаем, че ти излизаш без оркестрова репетиция. Дай ми, имаш ли два-три вида моливи, да ти заградя. И както си лежиш, си представи как ще пееш и как ще играеш.”

Щото мен Учителят ме научи да пазя силите си, не само физически да го правя, ами да изляза от себе си и да се гледам там как играя и пея. И като играя, къде да се коригирам. Това е полуизлъчване. Този маниер е само психически. Всеки не може да го прави, но аз мога.

Гайдаров ми посочи нотите: „Ето, каза, на това място. Ето това място, ще внимаваш, защото Бенев така понижава в дуетите, че може да те понижи и тебе надолу. Стари примадони, той ги изложи. Ти ще си държиш тона горе, той нека спада долу.” - Ето пък друга задача.

Така изкарах, ама Учителят ми помогна. Даже влязох при Него и казах: „Учителю, виж как ми направиха, ноктите ми ги написаха с лак, червени.” И Му ги показах. Учителят ми помогна.

И след изнасянето на операта Асен Димитров56 - другият диригент, пожела да ми целуне двете ръце и ми каза: „Лиляна, стари примадони се провалиха, а ти остана на тона си.”

Дадоха вечеря в [ресторант] „Ашингер”, специално Операта даде. Аз вече разбрах, че съм спечелила ролята си.

И след това вече много пъти излизах.

В.К.: А как Ви помогна Учителят?

Л.Т.: Вътрешно.

В.К.: Вие Му казахте, нали?

Л.Т.: Всичко. Всичко знае Учителят, всичко. Даже това, което аз не зная, Той го знае. И Той го предвижда и ми е предсказал всичко. Той ме изпрати в Операта. Каза ми: „Небето те праща!”

_______________________________

54) Константин Емелянович Каренин, 1897-1966, оперен певец, тенор

55) Георги Белев, 1908-1966, оперен певец, тенор

56) Асен Сталев Димитров, 1894-1960, оперен диригент, композитор, педагог

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...