Jump to content

4.2.2. За опита на Митхад паша да подчини българските училища на султанската власт.


Recommended Posts

4.2.2. ЗА ОПИТА НА МИТХАД ПАША ДА ПОДЧИНИ

БЪЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА НА СУЛТАНСКАТА ВЛАСТ

В: Кисимов, Пандели Георгиев. Исторически работи. Моите спомени.

Пловдив: печ. Единство, 1897, с. 102-105.

Митхад паша с реформите, каквито се запретна да въвежда в България, гонеше друга - съвсем турска цел. Той искаше да заличи и това географическо име на отечеството ни, да обезличи и народа ни; искаше в тоя век на народностите да извърши един отживял времето си държавен акт, който можеше да има място само в старите векове, да накара сиреч народите в турската държава на самоунищожение, да зарежат народните си названия и всички да приемат онова на държавата: османлии - граждани на една Османска империя, като и самите турци напуснат омразното вече станало име турци...

Реформирането на туна-вилаети щеше да служи за опит и в сполука за модел да се реформират по същия ред и другите области в Европейската и Азиатска Турция, една подир друга, както и стана. Ето защо Митхад паша и като валия на туна-вилаети, и като велик везир по-сетне настоятелно и почти насилствено налягаше за сливането на българските училища с турските медресета и новоучредените от него руждиета, на което сливане той полагаше за основа и средство на своя държавен проект и план - преименованието на подвластните народи с общото държавно име османлии.

За това сливане той намери одобрители и съдейци, както не трябваше да бъде, из средата на самите наши тогавашни меценати - по заблуждение или по принуждение, то е друг въпрос, - находящи се на турска служба; дори и борба се откри в печата, доста жива и смела, за и против това сливане.

Няма съмнение, че планът на турския реформатор за сливането под една администрация и под една програма на християнските училища с турските в туна-вилаети, ако би сполучил, щеше много лесно, па било и насилствено, да се въведе на законно основание във всичките други вилаети и държавната цел на Митхада щеше да сполучи поне с началото на осъществяването си. Християнският елемент, впрегнат наедно с мюсюлманския в училищното дело, щеше да влачи последния като мърша подире си и така да спъва и закъснява своето образование, в което далеч беше заминал и оставил ретроградното, владеещото турско племе.

Но гениалният от турска гледна точка план на Митхад паша се осуети. Стреснатият български народ от това турско посегателство, ако и уплашен от бесилката на тоя реформатор, силно се опря и не допусна да му вземат спечеленото право да бъде господар на образованието си, на училищата си. Митхад паша трябваше да отложи плана си за друго по-благоприятно време и се залови да прокара своята пословична ефимерна конституция.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...