Jump to content

Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 196-то

Разумното начало

Магията на нашето присъствие е да направим вам разбран, близък разумния свят. Магията на нашето слово се състои в това, да направим в достояние вам знанието, силата, светлината на разумния свят. Магията на нашата сила се състои в това, да запознаем всички онези, които по една или друга причина са в отклонение от пътя на великото съвършенство, да превърнем, да възпитаме, да превъзпитаме един крепък морал, една трезва наука, един проникващ поглед; да внесем една гениална идея, да внесем богатството на голямата светлина, протичаща от разумния свят.

Най-голямото разумно постижение за ученика е да може да усвои науката, идеологията на разумния свят и да може да се издигне до уловена, до състоянието на онези същества, на онези сили, които представляват със своята гениалност, със своята святост и висш разум, разумния свят. Разумният свят е родина на всички онези, които са тръгнали по вечния път и са прегърнали високия идеал. Разумният свят е представител, е една висша йерархия на сили, власт и господства, които имат идеята да проведат в изпълнение гениалния план на Духа върху лицето на земята. Разумният свят е нестихващ извор на безсмъртните мисли, които изпълнят пространството, ограждат земята, обхождат и другите светове и планети и внасят висшите подбуждания, които дават вдъхновено, гениално, идейно настроение на човешкия дух да търси, да се стреми, да се върне. Разумният свят е, който дава директивите, кой то дава направлението, енергиите, които се обособяват в централни духовни ядра, въз велики школи, в които влизат да се учат, в които изучават безсмъртните мисли на Бога. Разумният свят дава най-вярната ориентировка на всяка душа, на която е определено да се събуди, да отрезвее и тръгне към своя първоизточник.

И тъй, за да имате възможностите на разумния свят, ви предстои да бъдете първо разумни, защото разумът е най-вярната мярка, която отмерва силите, които се разпределят да могат да овладеят свръхестествените способности. Разумната дейност е регулатор, верен справочник на човешкия дух, да може да влезе в небето на любовта, в света на мъдростта и в живота на истината.

Под силното давление на разумния свят, ученикът стъпва смело и положително във висшите институти на духовната мъдрост, която го запознава с миналото, с началото, с настоящето и със сегашното, с бъдещето и с вечното. Духовният потик на разумния свят се прелива непрестанно по всички континенти на земята и подържа и крепи духовната мисъл, Божественото състояние в човечеството. Разумната дейност е най-завидното, най-достойното положение, когато човешката душа придобива Божественост, която създава най-красивата форма, най-идеалния образ, най-здравата личност, най-силния интелект, пред когото няма-недостъпни сфери, защото интелектът е висше Божествено качество. Интелектът е запалена свещ от Божествен огън, чиято светлина превъзхожда, надделява над тъмнините и осветява посоката, осветява пътя към проведряване.

И тъй, възприел идеите и културата на разумния свят, ученикът става господар на всички подбуждения, на всички сили, който са като условия за неговото обикновено развитие. Обикновеното развитие дава пълнота на човека, а необикновеното развитие дава пълнота на посветения. За да имаш необикновено развитие, трябва да си свързан, да си във връзка с разумните сили, трябва да живееш всецяло в разумния свят. Разумният свят е висша Божествена школа. Всички идеи и мисли, които са възприети и възпроизведени от даровитите люде, са все проекции от разумния свят. Всички безсмъртни, гениални постижения от людете, са все възможности на разумния свят.

Каква от това ; че сте разумни? Каква особена промяна настава в ученика, ако той е разумен? Има разумност, която подразбира да изпълняваш известни закони, известна система. И често пъти в дългото еднообразно изпълнение настъпва угнетение на духа. Но необикновената разумност подразбира да се ползваш от благодатта на абсолютната свобода, от абсолютното право и да достигнеш до висините, до глъбините, до центъра, до абсолютния „АЗ“ на всяка абсолютна сила и власт. Необикновената разумност освобождава дейните сили, развързва скритите сили, които имат като мощно ръководство най-гениалния фактор - Божествения Дух.

И тъй, когато ученикът е тръгнал по вечния път и е постигнал съвършенство, това подразбира, че е ръководен от висшия разумен свят. Няма по-щастливи дни, няма по-щастливи минути от тия: да бъдеш подтикнат, предвождан от недостъпен свят, недостъпна планета, недостъпно слънце, защото какво са те извън него? Нали са те плът от плътта му, дух от духа му? Не са ли те координати на разумния свят? Не са ли те разумните сили. Ръководен от разумните сили за ученика няма - строителство на разумния свят? Така ги чувствува будната душа на ученика. Така ги вижда свободният дух на ученика. Няма за него далечно пространство, няма необятни безкрайности, защото той е навсякъде. Той знае всичко, защото се ползува от разумното знание.

И тъй, необикновеното в ученика е това, че той е могъща сила, самостоятелна личност, която е над всички непроходими за обикновения индивид области. Що, е това области? Място ли е? Време ли е или пространство? Област. Това е едно духовно състояние, в което будният човешки дух намира, открива дълбоката необятна психика на Висшето Начало.

Но ще кажете: висшето духовно Начало има ли психика? Да, има едно състояние, от което човешкия: дух може да се ръководи за абсолютното състояние на Великото Начало.

И тъй, когато се мисли за Великото Начало, идва се до състоянието на-безличността. Вярно ли е това? Вярно ли е да бъдеш безличен? Ако Великото Начало е безлично, добре е да бъдеш безличен. Но, ако във Великото Начало има състояние, не е добре да бъдеш безличен. Факт е, че Великото Начало има състояние. Фактите говорят за многобройните, безкрайно многото образи, форми и прояви. Фактът, че човешкият дух се счита, се познава като личност, като индивидуалност. Подразбира, че има нещо вярно в своята абсолютност, а то е върховната воля на Бога.

По пътя на размишлението се достига до състоянието на разумност, защото разумните сили въздействат върху мисълта.

При силното влияние на разумните сили мисълта бива права, трезва, силна. Ние взимаме тук не индивидуалната разумност, а висшата разумност на разумния свят. В индивидуалната разумност често пъти се вмъква и егоистичното чувство по много деликатен начин, по много тактичен способ, и само ръководеният от Висшия Разум, може да открие от какви сили се ръководи индивидуалната разумност. Идват моменти, идват събития за ученика, когато неговата индивидуална разумност ще бъде напълно инспектирана, напълно ръководена от абсолютната Висша Разумност. Какво е това Висше, Разумност? Кой може от вас да определи какво е това Висша Разумност? Нисшата разумност лесно се определя. Тя се определя с тактичността, с хитростта, дори и с добротата. Но как ще определите Висшата Разумност? За да се изкажете направете връзка с разумния свят. Щом сте във връзка с разумния свят, у вас силите са балансирани; готови да проникна в тялото, в естеството на въпроса, защото ученикът е винаги зает. Нему не се позволява да стои празен, бездеен. За него няма празно пространство, за него няма далечно, дълбоко и високо; защото той има, всички начала в себе си. Всичкото далечно, всичкото високо, всичкото дълбоко е в него. Следователно, далечното, дълбокото и високото е самия той. Той е при Бога. Бог е при него. Бог знае за него и той познава Бога. Тогава къде е място на ученика? Там далеч някъде? Там дълбоко някъде? Или високо някъде? За ученика е изключено абсолютно това някъде. Той не търси тук и там, а все повече се вглъбява, все повече обезсмъртява. Това е за него вечния път. Пътя към Него. Пътя в Него, защото такова е неговото произхождение. На ученика не е позволено да търси извън себе си, защото извън него е пустош. Голямо глухо пространство.

Но ще кажете: нали трябва да бъдем във връзка с разумния свят? Нали разумният свят е някъде вън от нас? Някъде из облаците или далеч из пространството? Разумният свят е извън обикновения човек, но разумния свят е вътре в необикновения ученик.

Не е трудно да се схванат правилно идеите на Духа, но трябва повече съсредоточаване, да се даде повече тишина и свобода на Божествените сили вътре в духовния мир. Тогава човешкото естество ще цъфне като благодатно дърво и ще изнесе пред света великата красота на Великото Начало. Тогава разумният свят ще каже: „Ето човекът“. Той не е извън него. Той е сила, която подържа живота на разумния свят.

Но сега ще кажете: да не би да се заблудим, като помислим, че ние самите сме всичко и извън нас няма нищо. Вие, разумните сили, сте представители на Вечното Начало. Следователно, Вечното Начало не е извън вас. Вие по място и пространство, по време и форма сте далеч някъде, но по състояние и същина вие сте в центъра. Това е животът на Великото Начало. Това е животът на Вечното безсмъртно.

По пътя на логичната мисъл, по възможностите на Духа, ние изнасяме великото за вас, безсмъртното за нас и Вечното за разумния свят. Подали ръце, отворили сърце и душа на разумния свят, вие ще бъдете познати, що е това Божественото в човека. За него конферираме в тази среща - за Великото, Разумното, което е било в началото, което е самото начало.

Да можете да дадете свобода на своите сили, да можеш непреривно да възприемаш висшите мисли на разумния свят, това е истинската безсмъртна работа на ученика. А щом той даде пълна, абсолютна свобода на Бога в човека, непременно той е открил положително голямата загадка за Върховното начало. Грехът и спънката за ученика е това, че не е абсолютно свободен. Но вие това не считайте за грях. То е йерархичен път. Тъй както една планета е индивидуализирана в известна особа и най-хармонично изпълнява и се подчинява на мировия закон, така и разумното същество - човекът, се стреми да излезе извън границите, т. е. да премине границите и влезе в себе си, да възстанови йерархичната степен. Ако става дума за степени, то се разбира за йерархическите степени. Йерархичният развой е и природен метод. Навсякъде в растителната природа ще го срещнете. В йерархичния развой стои най-голямата красота. Там се чува най-висшата музика. Там се виждат най-светлите образи.

И тъй, по пътя на Великото Разумно дайте абсолютна свобода на Бога в себе си. Свободата е право на Духа, тържеството на свободата е право на Бога, а работата и придобивката са право на човешкия дух. Всички люде в света говорят все за свобода: свобода на индивида, свобода на словото и свобода на мисълта. Велик закон! А ние казваме: свобода на душата, свобода на Духа, за да може умът и сърцето да живеят в разумния свят, за да се прояви разумния свят като воля и сила. А щом имате волята и силата, защо ви е свобода на индивида и словото? Щом имате свобода на душата и духа, защо ви е свободата на мисълта? Мисълта и словото в индивида са сили, изхождащи от волята, от душата и духа. Дайте първо свобода на мислителя, че тогава на мисълта. Дайте първо свобода на Духа, че тогава на индивида. Дайте първо свобода на душата и тогава на словото. Това е истината. Човечеството е заробило душата, духът и волята и търси свободата чрез силата.

Окултният ученик има прави, верни, абсолютни методи. Той не се заблуждава. Той на дявола не вярва.

19 Декември 1947 год.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...