Jump to content

219. Светлина и Дух. 21-ва лекция


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 219-то

Светлина и дух

/21/

Една от важните работи, които има да извършим по отношение на вас, по отношение будните люде или по отношение на човечеството, тя е да направим необяснените въпроси за реалността на човека обяснени, неизяснените истини - доказани, да направим необходимата връзка, чрез която да ви запознаем, да опознаем и човечеството с великата древна мъдрост, големите посветени в началото на културите, в началото на просветата; да запознаем вас и човечеството с Великите епохи, с великите култури на великите учители. Най-после, нашата задача е да ви обогатим с духовното богатство, с духовния промисъл и ви сгреем с мистичния огън. Нашата задача е още, с тази връзка, с тази проява да ви въведем, да ви запознаем с онези висши фактори, с онези гениални принципи и безсмъртни явления, в които е въплътено естеството на Духа, в които са проявява естеството на светлината. Кои са тези фактори, тези принципи, тези явления? Факторите са: светлината и топлината, любовта и живота, душата и духът. Кой са принципите? Вярата, мъдростта, надеждата, добродетелта, правдата. Кои са явленията? съзнанието, подсъзнанието и свръхсъзнанието. Те са способности на факторите, те са живот на принципи те. Тия явления свидетелствуват великия промисъл, който е като начало на всяко творчество. Не може да има напредък; не може да има култура без явление. Не може да има живот, не може да има свобода без принципите. Не може да има знание, просвещение без факторите. Най-после не може да има съвършенство без Бога. Във всички фактори, във всички принципи и явления е въплътено естеството на Духа и естеството на светлината. Естеството на Духа ражда живота, а естеството на светлината проявява живота. Раждане и проява, това е началото и бъдещето. Началото е излизане на божия Дух, а бъдещето - връщане на Божия Дух. Раждане на живота и връщане на живота, това са две големи епохи в божествения свят. Това е една безсмъртна, гениална еволюция. Това са божествени приливи, които имат активната способност като дело, като творчество и като посвещение. Това е истинския живот в космосите. Велико събитие е за вселените. Всяко същество, което е попаднало в пазвата на това събитие, се явява като епохално явление, надарено с гениални способности, с всемирни чувства и непобедим Дух. Всяко същество, което е влязло в това всемирно събитие е истински съветник, велик знаещ, велик водач на духовете.

Това е животът на великите люде. Те са във великото събитие - в началото и бъдещето. Когато твърдим за същината и естеството на Духа; ние имаме предвид способностите, живота на това начало, в голямото епохално събитие. От деня на това събитие зависи съдбата на милиардите вселени и техните условия - състояния на тяхното ръководства. Следователно, за да може ученикът да има пълно съзнание, будно подсъзнание и съвършено свръхсъзнание, трябва да бъде озарен от лъчите на това събитие. То е занимавало вековните мъдреци, вековните жреци, вековните учители, които са давали своите програми, своите знания - програми като религия, знание като учение, като наука, само и само да могат чрез по-интимна връзка с духовете, слезнали на земята, да освидетелствуват това събитие. Най-мъдрите школи, най-просветените религии са имали за задача да разрешат началото на това велико събитие. Сега със, същата задача идва в помощ Вътрешната школа, която има кодексите, има промисъла за Началото на това събитие. Ще може ли да се разрешат всички тия проблеми? Ще може само с добре опознаване естеството на Духа и естеството, елементите на светлината, защото в началото на това събитие Духът започна, а светлината се прояви.

Така вглъбен, съсредоточен всеотдайно и неотклонно, стъпилият ученик във Вътрешната школа е пряко свързан с разумните, гениални сили на първичното събитие. От тази връзка зависи доколко ученикът може да владее способностите, качествата на това естество и елемент на Духа и светлината. Истинското ученичество има особени белези, особени органи, особени способности, в които преобладава естеството на Духа и елемента за светлината. Чрез тях той разкрива всички тайни, защото няма друга истина, освен естеството на Духа и елемента на светлината, защото Духът е диханието на Бога, а светлината - мисълта на Бога. Щом ученикът въплъти диханието и работи с мисълта, той е в началото. Във всяко начало се съдържа бъдещето. Следователно, за ученика няма незнание, няма тайни, защото всички замисли са велики начала у него и те му разкриват истината, която напълно го освобождава.

Сега е думата за ученика. Всички духове, малки и големи, висши и нисши, са все под давлението на всемирното събитие. Специално за ученика въпросът е следния: да се освободи от давлението, да заживее в абсолютната свобода. Давлението е особено явление, което попада в нестихващото движение. Там животът е движение. При абсолютната свобода животът е истинско възкресение, истинско отъждествяване. Има ли ученикът идея? Ученикът има идея, но тя е независима от давлението. Всяка идея, независима от давлението, е божествена. Но ще се възрази: нали факторите, принципите, явленията трябва да имат давление върху ученика? Факторите действат като съзнание спрямо ученика, принципите като подсъзнание, а явленията - като свръхсъзнание. Давлението е смекчаващ елемент, смекчаващо естество, уравновесена сила, пластично движение и светлинна хармония.

И тъй, задачите, стремежите, науката на ученика на Вътрешната школа са: да се освобождава от давленията, да се обогатява със съзнание, с подсъзнание и свръхсъзнание, за да може да владее магическата сила, космичната сила, чрез които смело ще разгръща страниците, в които е писано за началото на голямото събитие. Кой може да разчете тия страници? Който може да ги разчете, той ще знае за първите моменти на великото начало.

Но ще кажете: защо трябва да знам за тази мирова история, когато за нас е по-важно, по-съществено да знаем за нашата история? Едно знайте: вие сте едно начало от това велико събитие. Тази е вашата история. Вие сте един свещен момент, когато естеството на Духа се въплъти и елементът на светлината се прояви.

Колко малка е вашата история! Тя може да се опише само с няколко реда. Но колко велика е вашата история по естество, по същина! Ако можеше, а то може, ученикът да проучи своята история, той би открил световете от великото събитие до сега.

И тъй, колкото и да ви се говори, да ви се. напомня, да ви се доказва, не може да повярвате, докато не бъдете озарени от лъчите на това събитие. Но ние ще потвърдим, ще настояваме да докажем, че наистина има вече пробуда на съзнанието, пробуда на подсъзнанието и пробуда на свръхсъзнанието, защото те са истинските свидетелства и причини да започнат занятията на Вътрешната школа. Така изпълнени с естеството на Духа и елементите на светлината, проучвайте живота, в който е проявено това велико събитие. От качеството на живота ще съдите за сложните комбинации на онези космични сили, които като давление възпитават човечеството, а вие, освободени от космичните давления, от психичните явления, се приобщите, се слеете с върховния замисъл, който е откритие на великото начало. Единствената голяма привилегия за ученика е свободата. Има, ли той свободата, астрологичните влияния, планетните влияния за него са възход, са съвършенство. В какъв стил възход и съвършенство? Без давление, без отношение, защото всяко отношение е ограничение. Ученикът използва всички висши стремежи. Те са условности за него. Условията за ученика са естеството на Духа и елементите на светлината.

Въпросът е за свободата. За да може ученикът, да се освободи от зависимостта на много давления, е които непосредствено е свързан, нему му трябва висшето прозрение на това велико събитие. Имате ли тези условия? Да, страницата е прелистена. На нея е написана историята на великото събитие и историята на вашето битие. Тези две върховни явления трябва добре да познавате, да знаете защо е станало това събитие и защо се е проявило вашето битие. Знаете ли за тази истина, вие сте истински ученици. На вас може да се разчита, да се повярва. Какво може да се разчита? Може да се разчита на вашето съзнание, и подсъзнание, а може да се повярва на вашето свръхсъзнание. Да разчиташ, това е вяра, а да повярваш, това е мъдрост. Вярата обуславя искреността, а мъдростта обуславя чистотата. Искреност и чистота, това са два брилянта, които се закрепят към челото на ученика и по тяхната светлина, по техните багри учителят се доверява и предава. Искреността и чистотата са най-съществените условия в ученика. Искреността е условие, а чистотата е същина. Ако имаш една чиста същина, ще бъдеш отразяващо огледало на цялото миросъздание. Ето защо се държи най-много за чистотата и искреността във Вътрешната школа. Те са въведението, те са гаранцията, те са настойниците от които учителят се интересува. Да бъдеш чист, значи да си светлина. Да си искрен, значи да си Дух. Не може ученикът без тези начала. Ученичеството е светлина и Дух, искреност и чистота. Светлината ще ти даде знания, а Духът ще ти даде мъдрост. Искреността ще ти даде мъдрост, а чистотата ще ти даде знание. Ето защо, свободни от всички давления, от всички отношения, с искреност и чистота, заживейте в светлината и Духа.

Но ще кажете: няма ли искреността отношения към Духа и чистотата, отношение към светлината? Те са в унисон като явления. Като явления, нямат ли отношение? Всяко явление е резултат на великото събитие. Тогава като резултат нямат ли отношение? Зависи от стойността, зависи от естеството на Духа и елемента на светлината.

Ще кажете: щом ни се проповядва да нямаме отношение, какви ще бъдат нашите връзки с Великото Начало - Бога? Може ли без отношение? Да. За човечеството не може, но за ученика може. Щом ученикът е въплътил естеството на Духа и елементите на светлината, той може. Ако Бог присъства в него, ако Бог е слял себе си с него, къде са тогава отношенията на ученика към Бога? Ще кажете: много модни капки имат отношение една към друга и се образуват големи водни пластове. Къде са водните капки? Къде е тяхната индивидуалност? Там имаме напълно процеса сливане. Така също и за ученика има процес на сливане. Тази мисъл се потвърждава и от гениалната мисъл на великия учител ХРИСТОС: „Аз и Отец, сме едно“, „Отец е в Мене и Аз в Отца“, и всичко каквото правя, Той ми го казва.

И тъй, не е престъпление, не е слабост да имаш отношение към дадени явление, но когато става въпрос за сливане, за отъждествяване, там отношението е само събитие.

В този ред на размисъл, да не би да залегне чувството у вас - как можем да бъдем без отношение? Разбирайте ни правилно ние имаме работа с научните доказателства на Вътрешната школа. Там са изключени предпоставките, там са изключени неизвестните. Там преобладава само върховното мнение - сливане.

За да бъдете добре осведомявани, за да имате верните свидетелства и истинското знание, заживейте с пламенната мисъл - да имате естеството на Духа като велико ръководство и елементите на светлината като митическа сила.

Ръководство и сила! Не са ли те фактори, които имат отношение към вас? Не сте ли вие, които ще имате отношение към тях? Ние казваме: бъдете Дух и светлина и ще се изключат отношенията. Като Дух ще имате вечността, като светлина ще имате безкрайността. Вечността е вашата среда, а безкрайността е вашето условие, вашето пространство.

Условие и среда! Те се изключват в безкрайността и вечността. Безкрайността дава идеята за безсмъртното. Следователно, всичко е вечно и всичко е безсмъртно. Вечността и безсмъртността се срещнаха и целунаха и се създаде събитието. За да може да обхванете по най-лесен път, по най-лесен метод тези големи истини, вам предстои една голяма реформа - реформа на искреност и реформа на чистотата. Искреността подразбира да си ликвидирал със стария свят. Чистотата подразбира да си се освободил от стария свят, т. е. да нямаш давлението на стария свят и отношение към стария свят.

Какво представлява старият свят? Там, където има вечност и безкрайност, има ли старо и младо? Старостта се определя от отношенията, а младостта от давленията. Многото отношения застаряват човека, а многото давления подмладяват човека. Отношенията вземат, а давленията дават. Но това се отнася към физическия живот, на физическото поле. Във Вътрешната школа не е така. Там няма стари и млади. Там има начало и бъдеще. Всеки, който знае началото, Той живее в бъдещето. Началото и бъдещето са единни. А във всяко единство има отъждествяване.

И тъй, да се върнем към по-първата мисъл: въплъщение на повече светлина и присъствие на повече Дух. Въплъщението на Бога у вас и присъствието на Бога у вас. Въплъщението като тяло, а присъствието като душа. Може ли голямото да се въплъти в малкото и голямото да присъства в малкото? Какво е това малко и голямо? Малкото е без ограничение, а голямото е с давление. В преносен смисъл, малкото е навсякъде, а голямото - никъде, защото понятието малко е без ограничение, а понятието голямо е ограничение. Малкото е без отношение, а голямото е с давление. Когато се освободите и от двете, няма да има малко и голямо, а ще има само състояние. Състоянието е присъщо на естеството на Духа и елементите на светлината. Да бъдеш малък не подразбира да бъдеш слаб. Да бъдеш голям, не подразбира да бъдеш силен. Голямото има много отношения. А всяко отношение е препятствие.

И тъй, към кое ще се стреми ученикът? Дали към голямото или към малкото? Ученикът няма отношения - няма отношения нито към голямото, нито към малкото, защото ученикът е състояние, защото той съдържа всичко и всичкото е в него. Ако става въпрос за силен, ученикът е най-силен. Ако става въпрос за богатство, ученикът е най-богат. Ако отава въпрос за наука-ученикът е най-учен.

И тъй, не се обезсърчавайте от въпросите поставени тук, било за отношения, било за давление, за малко и голямо, за искреност и чистота. Този живот като непреривна струя ще се влее във вас и минавайки през вашето сърце, през вашия ум, ще освежи вашите чувства и вашите мисли, и вие ще зарегистрирате една велика победа - победата над давлението и отношението. А щом сте без отношение и давление, навярно въплъщението на светлината и присъствието на Духа ще ви бъдат истински ръководители из сферите, из вселените, из безкрайното и вечното. Така пише върху първата страница на голямата книга в светилището на Вътрешната школа: да се освободиш от малък и голям, да се освободиш от слаб и силен, да се освободиш от невежа и знаещ, а да заживееш в пълно съзнание, в пълно подсъзнание и велико свръхсъзнание за великото начало и за великото бъдеще.

Но ще се зададе въпроса; има ли начало и бъдеще? Кой е в началото и кой в бъдещето? Кой създаде началото и кой ще създаде бъдещето? И тук се явява въпросът, че началото е давление, а бъдещето е отношение. За вас специално има начало на прозрение й има бъдеще на възкресение. А щом вий сте в начало на прозрение и бъдеще на възкресение, има отношение, има давление. Как ще се освободите от тях? Опасно е да се каже. То е: Бог и аз сме едно.

Големите истини са малки възможности. Малките възможности са големи истини. В големите истини живее малкият човек, защото, колкото повече товар носиш, толкова си по-малък, колкото по-малко товар носиш, танкова си по-голям. Бъдете малко с малко товар, защото в малкото се съдържа голямото по сила и състояние.

Така пише в първата страница на голямата книга. Там е записан всеки, който има озарение. Озарението е най-голямото свидетелство във вътрешната школа. Само озарението има право да свидетелства за всеки едного. Озарението е първия помощник на Великия Учител. Той разчита и вярва само в озарението. Като така, приемете този истински свидетел, който ще освидетелства вашата искреност, вашата чистота. Ще разкаже за вашата нужда, глад и жажда - глад за повече знание и жажда за повече светлина.

28 януари 1949 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...