Ани Публикувано 3 Ноември, 2021 Сподели Публикувано 3 Ноември, 2021 РАЗМИШЛЕНИЕ 258-мо Вътрешният образ Ние ще застъпим темата за вътрешния образ. Но ще кажете: може ли вътрешен образ? Нали образите са вънкашни прояви? Нали проявите са образен свят? Така е. Под образ се разбира нещо проявено, оформено, а ние сега засягаме някакъв вътрешен образ. Какво е това вътрешен образ и може ли да съществува така той? Може ли той да се види, да се почувства, да се опише? Може ли се даде математически данни за неговото построение? Може ли да бъде той като свидетел за някакъв вътрешен мир, вътрешен живот, вътрешна мисъл, вътрешна красота и вътрешна същина? Материалистите ще кажат: не може. Няма такъв образ, защото материята е физическо проявление. Там където има физическо проявление, не може да става въпрос за вътрешен образ. Но как специално окултния ученик трябва да разбира положителните същини на творческия Дух? Ние казваме: той трябва да ги намери и открие като вътрешни образи. Тогава той ще си обясни къде присъства неговата душа. Душата присъства само във вътрешния образ. Чрез него тя проявява своя скрит, вътрешен живот. Лицето на душата ще видите във вътрешния образ. Очите на душата ще видите във вътрешния образ. Сърцето на душата ще почувствате във вътрешния образ. Диханието на душата ще се прояви чрез вътрешния образ. Когато ученикът види вътрешния образ, когато той изгради в себе си този образ, тогава душата ще проиграе в него. Тя ще се разлее по всички краища на неговото битие. И тогава няма да казвате: още нямаме понятие какво е това душа, къде е нейното място в мен и т. н.. Ние казахме в миналите размишления, че мястото на душата е във вътрешното дихание, а сега казваме: животът на душата е във вътрешния образ. Какво разбирате под животът на душата? Животът на душата представлява чудната организация на живите организми на Духа. Това значи организирани сили на душата. И тогава чудно ли е за ученика, че той може да живее с тази вътрешна светиня, която е най-красивия образ по състояние, по същина, по битие? Ето защо се казва в окултните съчинения, в окултните предания, в окултните оказания, че душата влиза в тялото на човека и излиза от него. Тя присъства много малко време, но ние казваме, че душата може да присъства всякога, когато е добре организиран вътрешния образ. Защо й трябва вътрешен образ? Защото по начало тя е творчески принцип. Следователно, тя трябва да работи и то с префинени етерни образи. Душата ви гледа чрез вътрешния образ. Душата ви чувства чрез вътрешния образ. Душата мисли за вас чрез вътрешните органи на вътрешния образ. И тъй, когато се опознавате с вътрешните сили и способности, с вътрешните възможности и същини, имайте предвид вътрешния образ. По него ще ви познават великите посветени. Заради вътрешния ви образ Първопричината е започнала великото събитие - сътворението. Какво сътворява тя? Тя сътворява във вас вътрешния образ. Без вътрешния образ, тази Първопричина не ви познава. Не че не ви познава, но тя не ви има предвид в сътворението. Ето защо, бъдете този вътрешен образ, за да може вашата душа да взима участие във великото сътворение. Но ще кажете: ако имаме вътрешния образ, ще ни трябва ли вънкашния образ? От добре организирания вътрешен образ ще зависи и добре проявения ви вънкашен образ. Нали се казва в битието, че създаде Бог човека по образ и подобие свое. Вънкашният образ не е образът, за който се казва в битието, а подобието е вътрешния образ. Но ще кажете: защо Бог го е създал двуличен, с две лица - вънкашна проява и вътрешно подобие? Защото човек преди всичко е душа. Външният и вътрешният образи са първичното начало на Великото Сътворение. Оттам започна да проявява Духът своето начало - Бога, защото и Духът има свое начало. Ние няма да се спираме върху въпроса, какво е това начало на Духа. Всичките мислители на миналото са се занимавали с тия въпроси, като са изнасяли Началото във форма, в представа, във вещество, като са го определяли още първите гръцки мислители - от Аристотел до Декарт. Те са подчертали, че началото в проявата е един трепет - светлинен етерен трепет. Наистина, те са биле близо до истината, но в последствие дойдоха други учени - капацитети, които искаха да материализират този светлинен етер, като казаха, че той не е светлинен, а е материален, физически. Но после се явиха и други мислители, като Бергсон и др., които казаха, че началото е жизнен порив, че всичко е започнало от този жизнен порив. Вярно, че е така, само че ние казваме: всичко е започнало с организмите на Духа. Обаче, най-новите учени доказват, че съществува един особен комбинат, наречен „ПОЛЕ“. Значи, съществува поле на възможности, поле на мисълта, поле на чувствата, поле на живота. Други мислители, като физиците, твърдяха и твърдят, че началото съществува като електромагнит, като електрони, протони, мезони, гравитони. От там се въздаде и теорията за гравитацията и се отиде до гама-кванти. Това са все философски системи, домогвания, да се разрешат великите проблеми за началото на живота. Всичко това е хубаво. Физиката иска да материализира нещата, като създаде теория за диалектическия материализъм, който казва, че всичко е материя. Материята е, която създава. Тя е, която еволюира. Тя е, която създава революцията, прогреса и скоковете, защото материалистичната философия приема като най-дееспособни средства - скоковете. Какво значи скокове? Ще премахнете едного и ще сложите другиго. Ще премахнеш един строй, ще сложиш друг строй, т. е. отказване от естествената еволюция. Понеже всичко е материя, човек може да се справя, както му е удобно и угодно, т. е. в основата пълен безпорядък. Но така ли е с великата доктрина на живите организми на Духа? Не. Те са абсолютен порядък, абсолютна красота, абсолютно отношение, абсолютна просвета. И така, да дойдем до мисълта за вътрешния образ. Трябва да имате този нюх, този усет, до колко този вътрешен образ е пораснал във вас, доколко вие можахте да работите върху. неговите органи и способности. Истинският стремеж на един окултен ученик на Вътрешната школа е да се яви пред Учителя с пълно оформен, изящно красив вътрешен образ, за да може да се представи неговата душа в сила и в светлина. Това е вашия живот - да бъдете силни и светлина. Вие има да се справите с големи противоречия. Вие живеете в един наистина материален свят. Вие има да разрешавате една голяма задача. Трябва да направите един голям преход, едно стихийно преминаване от един свят в друг, не със скокове, но с вибрите на Духа, с вълните на Духа, да се пренесете в един по-висш свят, който ще продължава да отгледва, да отхранва този вееш вътрешен образ, в който живее вашата душа. Вам ви трябва това велико условие. Дава ви се най голямата възможност да просветне ума ви, да се отворят очите ви, да затупти непреривно сърцето ви за това велико състояние, да бъдете олицетворение на един висш свят, а този висш свят ще изживеете само посредством вътрешния образ на вашата душа. Напред към висините! Повдигнете се без страх, защото колкото повече се издигнете, толкова повече ще овладеете способностите на висшите организми. Нека този вътрешен образ бъде съчетание от разумни организми на Духа и тогава ще има ли препятствие за вашата мисъл, препятствие за вашата сила, препятствие за вашите способности. Няма да има, защото вие сте вътрешен образ, истинско лице на Духа, истински очи на Душата и върховно добро на любовта. Това е истината. Истината се проявява само чрез вътрешния образ. Божественият живот се проявява само чрез вътрешния образ и Божествената мисъл се проявява само чрез вътрешния образ. Нека това вътрешно, това вглъбено, дълбоко скрито бъде. ваш живот. И тогава, когато се погледнете, ще се видите като абсолютна красота, като абсолютна чистота. Това иска Духът от вас - да внесе своя етер във вас. Неговият етер да бъде уханието във вашия вътрешен образ. Какво е това етер на Духа? То е съзнание на Духа. Можете ли да си преде тавите, какво е това съзнание на Духа? Съзнанието на Духа са великите мисли на Първопричината. И тъй, когато ви призоваваме към тази вътрешен, скрит живот, към тази вътрешна организация, ние имаме за задача да ви изявим като вътрешен образ. Изявите ли се като вътрешен образ, нищо няма да остане от вънкашния образ. Но ще кажете: къде ще отиде вънкашния образ? Нали той има свое съществуване! Нали той живее по дадени закони? Ние казваме: вънкашният ви образ е незаконен. Той е образ на отрицание. Няма да кажем на блудство, защото е много грубо - на отрицание. Но къде ще отиде този вънкашен образ? Има ли той място, където да може да живее? Ето какво ще стане с него: тъй по дадени закони трябва да се стопи, защото където Духът присъства, всичко стопява. Само вътрешният образ украсява. Таи той проявява своите художествени способности. Украсява вътрешният образ, прави го да бъде подобие на него? На Великото Начало. Духът знае за Великото Начало, защото той е бил в Началото. Щом той знае за Великото Начало, той най-добре разбира. Той е най-добрия майстор да даде пълна декорация, пълна абсолютна скица и форма на вътрешния образ. Знаете ли какво представлява ученикът с вътрешния образ? Той е най-завидното, най-запаметеното историческо събитие в сътворението. И тогава, всички събития, които са около него му създават най-благоприятна атмосфера! Какво е това атмосфера? Всички странични сили стоят на една голяма дистанция от него. Всички сили подозират, че това е важно събитие и не трябва да му бе пречи. Но кога ще стане това? Само при добре устроен, добре организиран вътрешен образ. Към вънкашния свят се отнасяйте винаги като вътрешен образ. Проявявайте вашия вътрешен образ и вънкашният свят, когато го види и почувства, да се респектира. И тъй, как душата проявява своите способности и същини в живота? Тя ги проявява чрез този вътрешен образ. Но ще кажете: защо трябват образи? Нали животът е едно излияние? Нали той е духовна вълна? В миналите лекции казахме, че Първопричината на нещата има милиарди и милиарди възможности, а всички тези възможности се проявяват чрез организмите на Духа. Ако почнем Да занимаем ученика със специфичността на всеки организъм, той би се отчаял, защото как ще запамети той милиарди и милиарди възможности? Науката е открила само няколко елемента, а те са милиарди. Как тогава ученикът ще може да се справи с тия същини? Само чрез вътрешния образ, в който са съчетани дванадесет милиарда организации на Духа. Но ще кажете: защо са дванадесет, а не са повече или по-малко. Ние вземаме единицата и двойката - единицата като начало, а двойката като проява. Но ще кажете: защо не казахте стотици хиляди, милиони, а милиарди? В милиардите е величието на Първопричината. Милиардите са наистина една богата атмосфера, защото имат много възможности. И ако казахме дванадесет милиарда, то с това не искаме да ви задължаваме да проучите тези елементи. Те са същини за вашата душа. Колко голямо разнообразие. Ученикът на Вътрешната Школа живее наистина в голямото разнообразие. Тези дванадесет милиарда елементи, са сега наистина неизвестни за ученика, защото той едва си служи с трите измерения, което отговаря на неговият вънкашен образ. А когато се осъзнае като вътрешна същина, като необятност, тогава той ще може да проумява много елементи. Тогава мезоните ще бъдат едно стъпало за него, гравитоните ще бъдат друго стъпало, електроните ще бъдат трето стъпало, протоните, полето и други подобни елементи, които науката е създала като теория, ще бъдат като материя, върху която той ще стъпва. Тогава право е да кажете: съществува материален свят. Съществува материален свят като възможности на Духа, като възможности на живите организми на Духа, като светлинни вълни на Духа. Всичка това същества като възможности, а за вас е важно, кой е в началото на всичко това, защото да откриете един елемент, това не значи, че сте си го създал. Той съществува, а ти си го открил. Съвременната наука е проглушила света със своите открития. Вярно, че тя е открила, но не е създала. Да откриеш известни възможности - това е способност, но да знаеш същината, началото на тия възможности, там е силата. Сега се създаде мичуринско-лисенковска теория - теория на присаждането. Добре е да сродиш два вида. Това е възможност. Да кръстосаш растение - възможност е, но трябва да има живот. Сухи клечки не можеш да кръстосаш. Колкото и майсторски да ги кръстосваш, ще си останат сухи клечки. Всичко, което прави съвременната агротехника, наречена така, е само дресиране. Да, дресиране - да преместиш известно растение от един климат в друг климат. Но с това не се изчерпва въпроса. Мисълта не опира там, защото тя участва пряко в сътворението. И тъй, бъдете техници, агротехници, машинотехници, но вашата техника, вашата физика да бъдат окултни - да имат окултна физика, окултна техника, т. е. физика на Мислещата Способност, механика на Мислещата Способност. Изисква се наистина дълбока мисъл, голямо вглъбяване. Колко големи? Доколкото вие сте създали вътрешния образ. И тъй, бъдете от сега нататък пълното въплъщение на този вътрешен образ, за да бъдете надеждата, свидетелството на висшата йерархия, която прави давление върху земята. 7 май 1951 г. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване