Jump to content

Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 269-то

Словото

Да се подготвиш за мировото посвещение, да се пречистиш за мировата светлина, да се облечеш за мировата красотата се научиш за мировата мъдрост и най-после, да светнеш като мировата светлина, това е посвещение. Когато застъпваме въпроса за посвещението, ние имаме за задача да открием една друга страна на живота, защото думата живот, това е да имаш йерархично посвещение - да си минал през йерархично посвещение, което подразбира абсолютно очистване, абсолютно пречистване, абсолютна чистота. Защо? Защото посвещението е процес на светлината. Тя е, която го посвещава, тя е, която му открива, разкрива глъбините на космичния и миров живот. Пречистване! Да се пречисти клетката, да се пречисти тъканта, да се пречисти кръвта, да се пречистят всички ония авторитети във физическия човек, който трябва да представи идеалния образ на мировата мисъл, защото образът на човека е проекция на мировата мисъл. Той е дело на мировото посвещение.

Но ще кажете: защо трябва да започнем чрез посвещението на образа, а да не посветим ума, мисълта, които наистина са отражение на един по-висш духовен образ? Едно трябва да знае ученикът: там където е внедрено Божественото, трябва да представлява наистина чистота. Следователно, образът на човека е светилище, място на Духа, лаборатория на Духа, светлина за Духа. Щом е така, трябва посвещение, трябват изгаряния, жертви. Тогава Духът ще бъде свободен. Тогава Духът ще бъде защитен от вънкашни давления на Духовете.

Тук имаме да разрешим една важна задача, задачата за посвещаващия се дух. Защо? Защото чрез неговото посвещение се разрешават мировите проблеми. Но ще кажете: нима мировите проблеми не са разрешени? Сами в себе си те са разрешени, но те трябва да се разрешат в тяхното диференциране, в тяхното проявление, тях може да ги представлява само посвещаващият се дух.

Да, това е работа, това е стремеж, това е будност, това е светлина. Няма друга светлина извън истинския процес на посвещение то. Процесът на това посвещение е радиация на светлина. Това са фокусите, къде то животът се прелива. Ето защо, когато наблягаме върху мембраната, която е съзнание в ученика, то е да може ученикът да представлява една от тези висши проблеми за посвещение. Не може без святост, защото светлината е святост, защото светлината е чистота, защото светлината е красота.

Но ще. се зададе въпроса: как можем да обхванем този велик космичен процес - посвещение? Как можем ние да разберем кои са ония отрицателни фактори или духове, които биха затъмнили оня процес в нас - посвещението? Има специална запалка, има специално фитилче, което душата таи и го пази. Щом Божественият огън се докосне, тази запалка светва и всички неща стават ясни, защото душата ги познава. Няма по-голям историк от душата. Тя е участвала във всички епохи, във всички култури. Тя е участвала в най-великите процеси, когато е станало великото проявление на Първопричината във всемира. Тя е най-големия свидетел. Тя има най-вярната мярка, най-абсолютните числа и абсолютните неизвестности.

Но ще кажете: има ли абсолютни неизвестности? Това е великият възход, необятният стремеж, за да може вечно да се преорганизират, вечно да се пресъздават, вечно да растат, вечно да се учат учениците. Тук е красотата, тук е магията на живота. тук е силата на словото. Словото е непреривен процес. То е най-богатата сфера, най-богатата слънчева система и най-после, словото е най-богатото и мъдро прозрение в битието. И тогава, чрез светлината на душата, ученикът става извор на слово, извор на мъдро слово. Словото е родило живота. И рече Бог и стана. И душата всичко видя, всичко изживя, защото тя стана непреривен живот в словото. За да бъде вашата душа абсолютно посвещение, то значи да бъдете всемирно слово. Слово и душа! Това е единното, великото в сътворението.

Колко много трябва на ученика, за да може да достигне до този пиедестал на абсолютното посвещение. Колко много съзнания трябва да се притекат на помощ, за да могат да го убедят, за да могат да го запознаят всестранно с делото на словото. Дело и слово! Всяко дело е процес. от словото. Тогава ще се зададе въпроса; кой е фактора на словото извън делото? Нали трябва една проява, за да се създаде словото? Нали трябва мембрана, орган, да се създаде слово, музика? Тогава как може делото, да бъде продукт на словото? По пътя на тоя размисъл, ученикът отива до едни безкрайни възможности, безкрайни, неопределени неизвестности и тогава светът остава една неоткрита тайна. Но когато той като слово търси Първопричината извън делото, тогава той ще може да се домогне до онази велика истина, че начало бе слово...... Словото бе у Бога, чрез словото всичко стана, всички дела се проявиха. Къде е тук специфичното на тази мисъл? Кое е то, което може да спре вниманието на ученика в сложността на разсъжденията? Но ще се зададе въпроса: нали ученикът най-напред разсъждава и тогава създава? Той не създава най-напред, че тогава да разсъждава. Има и такива случаи, но ние искаме да правилно да се разберат ония велики стимули на живота. Първо ще разсъждаваш и тогава ще създаваш. Първо ще мислиш и тогава ще измислиш. Това са процеси, които ученикът на Вътрешната школа ще разреши, т. е. ще се посвети. Това е нейната програма. Има ли някаква трудност? Има, когато няма светлина, когато не се вижда Светлина и не се чува слово. Словото е живота. Когато вие слушате словото, тогава живеете, тогава виждате светлината, тогава мислите. Това е начало на нов живот, начало на нов подем и стремеж.

Слово и светлина! Дело и живот!

Това са магични форми на Духа, т. е. магични образи на Духа. Той чрез тях работи, т. е. чрез тях той проявява фактора на словото, бащата на словото, Първопричината на словото. И тогава, има ли някаква реалност извън словото? Няма, защото словото роди живота, словото прояви светлината, словото зарегистрира светлината. Бог бе слово. Бог е слово.

Ако искате да имате ясни преде тава, що е това Бог в неговата абсолютност, бихме дори казали, Бог е слово. Дали ученикът ще разбере тази истина, дали тя ще стане у него дело, светлина? Той трябва да се стреми да разбере, що значи слово. И щом разбере тази истина, тогава той ще бъде посвещение на мировете, посвещение на системите, посвещение на космосите. Той ще бъде един велик представител на новата наука, на новата астрономия, на новата география, на новата астрология, на новата геология и т. н., защото словото съдържа всички доктрини, всички специалности на Духа.

И тъй, ученико, бъди слово - мъдро слово, разумно слово. И тогава ще познаваш духовете, ще познаваш световете, ще знаеш, какво слово си ти сам - чисто слово.

Когато засягаме въпроса специално за чистотата, то е защото чистите по сърце ще видят Бога. Идат дни, идат моменти, когато чистите по сърце ще видят Бога. А знаете ли, какво значи това, да видиш Бога? То е да бъдеш мирово слово, да съдържаш всички знания на мировите организми, на мировите атоми, на мировите електрони, протони и т. н.. Това е мирово съзнание. Но ще кажете: далечна е тази проблема. Ние искаме нещо по-близко до нас, да разрешим въпроса с насъщния, с насъщните нужди. Да и за това има школи, специални школи, които разрешават насъщните нужди. От тях ще научите за насъщните нужди, но когато търсите мировите нужди, вам предстои да влезете в Мировата школа. Не е въпрос дали сте готови. Ние знаем, колко сте готови. Ние знаем и големите противоречия. И те са особен род слово. И те са словесни нужди, словесни противоречия. Но тук, стъпил в школата на посвещението, на мировото посвещение, трябва да разрешаваш мировите нужди, космичните проблеми. Там, дълбоко там в лабораторията ща търсиш, ще разровиш всички архиви, всички записки, всички секретни скрижали, за да откриеш великата истина за словото. Може ли това? Да. Вие сте едно звено, с което сега се прави опит да се прикачи към светящата верига, към ония звена, които да ви изнесат от една сфера, в по-висша сфера. Това е специална задача на Духа във Вътрешната школа - подготвителна задача да ви изтласка от едно състояние, в по-висше състояние, т. е. да ви освободи от животинския образ и ви приспособи към духовния образ, защото духовният образ е орган на свещеното слово. Няма друг орган. Само духовният образ е орган, чрез който ще прозвучи безсмъртното слово. Това е ритъма на. Духа, който иска, търси, преобразява вашия образ.

Приемете, поиздигнете се, за да може от по-висши висини да изживеете ритъма на Духа. Висшите сили ща ви съдействат, ангелските сили ще ви нашепват, мъдрите сили ще ви говорят, защото вие пристъпихте към едно мирово посвещение, за да станете безсмъртно слово. Каква голяма е цената на. ученика, колко е голямо вниманието към ученика, колко средства се иждивяват за ученика и колко внимания са обърнати към ученика! А колко радост, колко много радост се прелива за ученика!

Ето един велик, необятен свят, в който има много възможности, много стъпала, по които ученикът да се изкачи. Колко много ръце са протегнати да му помогнат, колко много сили са ангажирани да го научат. Независимо от животинския свят у него, трябва да стане трансформация, трябва да стане прераждане.

Но ще кажете: в тази трудна работа, дали няма да дойдат ония сили-факторите на съмнението и да ни сгромолясат? Дали няма да дойдат силите на тъмнината и да ни попречат? Всички ще дойдат. Всичко ще дойде, разберете. Всичко отрицателно, всичко положително ще дойде и борбата ще бъде голяма, но красива. Никой не може да се скрие. Тайната за вашето съществувание е открита. Всички духове вече ви познават. Те знаят за вас. Не можа вече да сте укрити. Не може светилник да свети под шиник. Минаха тия времена. Щом мисълта ви свети, тъмните сили я виждащ. Вие можете да отричате, но те вече знаят. И ще кажете: много трудна задача. Защо ли пък провидението ни е поставило на такъв голям изпит? Провидението ви е поставило, за да може да бъдете големи. С малките изпити, незначителните - все едно е нищо. При малкото, как ще дойде голямото. Може ли вашето малко съзнание да обеме голямото съзнание? Може ли вашият малък образ да обеме големия образ? Може ли вашият малък ум да вмести в себе си големият ум? Не може. За големия ум трябва голям мозък. За голямата мисъл трябва голямо съзнание. За големите сили трябват упорити воли. Следователно, за големите неща трябват силни изпити. Нещата у вас трябва да бъдат подчертани, строго математически определени.

Това, което се каза, истина ли е? Повече от истина. Има ли повече от истина? Има. Това е словото. Всички дела са истината, а повече от истината е словото. Така ние определяме словото. Колко много трябва да блъскате вашата мисъл, за да може да отгатнете тази повече истина. Но то не става с блъскане. То е стар метод. Тук трябва дълбока тишина. Ще разрешим ли тишината вътре? Какво значи тишина? Вие ще кажете: да утихне всичко около нас. Не. Вие ще утихнете за всичко около вас. Това значи дълбока тишина.

Да се възхищаваме е едно нещо, а да изживяваме е друго. Да си силен е едно нещо, а да можеш е друго. Да си красив е едно нещо, а да обичаш е друго. Да знаеш е едно нещо, а да си мъдър е друго.

1 октомври 1951 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...