Jump to content

Учителят Беинса Дуно и Теософията


Recommended Posts

Учителят Беинса Дуно и Теософията

Когато Учителят отваря своята Школа, спиритизмът е бил широко разпространен. Учителят казва, че той показва съществуването на Невидимия свят и наличие на живот зад материалната бариера.

Главен представител на спиритизма в България е д-р Миркович от Сливен (1826-1905 г.), награден с висши граждански отличия: златен медал на Франция от Наполеон III, медал от папа Пий IX, „Поборнически” медал след Освобождението и др. Той издава сп. „Нова светлина”, сп. „Виделина”, след което става един от първите трима ученици на Учителя.

Hristo_Madjarov_125.jpg?fbclid=IwAR1Q2AO

В Школата идват ученици от анархистки, комунистически, теософски и др. окултни, религиозни, научни, философски и музикални среди. Те спорят за правотата на своите мирогледи. Учителят не се меси в тези спорове, нито ги обединява, а ги приема само като етапи по пътя на човешкото познание.

Той често говори за Теософията, поощрява учениците си да четат такава литература. В класовете си използва теософска терминология, задава им да пишат по теми, развити в теософските книги и отговаря на мислените им въпроси по време на лекции. Нещо повече: по невидими пътища и с незнайни служители, той е съдействал на Теософията да упражни сериозно влияние в развитите страни в Европа.

Неговото категорично мнение е, че Теософското Учение има своя мисия на Запад и се явява етап в обучението на европейския ум. Той казва, че Теософията е дошла да подготви човешкия ум да възприеме Невидимия свят и да го включи в границите на своето познание. А това е мнение на едно развито планетарно съзнание.

Учителят регистрира, че европейският ум е обладан от Съмнението, което е една тежка верига, пречеща на обикновения човек да се трансформира в Ученик. Съмнението може да бъде резултат на грубо неверие или да бъде изтъкано от мрежите на научно-философския скептицизъм и песимизъм. Тази верига може да бъде разкъсана (стопена) само със Светлината на Мъдростта, която трябва да озари съзнанието на кандидат-ученика.

Тази трудна задача в края на 19-ти век водачите на човешкия род поставят на Теософията (Божествената Мъдрост). Подготвят свръхчувствителната Блаватска, ясновидеца-публицист Ледбийтър и пламенния оратор Ани Безант да запознаят човечеството в световен мащаб (Русия, Англия, Индия, САЩ) с духовните закони.

Чрез обширна литература, многобройни лекции и спиритични сеанси тази Мъдрост популяризира в света два велики закона - този на Кармата и Закона на Преражданията. Без това познание Европа и светът не биха могли да разбират Учението на Учителя.

Затова се казва, че Теософията е фактор, подготвящ пътя за това Учение или че Теософското Общество е подготвителен етап за Школата на Учителя. Това обяснява и защо той му помага.

„Спиритизмът и Теософията са методи на Бялото Братство.

Те подготвят неговия път.“120

Другите световни роли, които Т.О. по-късно си присвоява, имат странично значение и не влизат в Световния план.

Д-р Методи Константинов свидетелства, че Учителят има особено (силно) разположение към Елена Блаватска. Той вижда в нейно лице един смел човек, един пионер, една Виделина, която сияе в царящата тъмнина на най-материалистичния век и слага началото на едно световно духовно движение. Когато го питат дали Ани Безант е светица, щом оглавява такова световно Общество, Учителят категорично отрича това, но потвърждава, че тя е много енергична жена. За Ледбийтър казва, че е прероденият старозаветен пророк Амос, който си припомня миналото и работи с неговите капитали.

Според Библията, Амос е роден в Текое, 16 км южно от Йерусалим. Живял при управлението на юдейския цар Озия и израелския цар Йеровоам II (779-743 г.пр.Хр.). Бил овчар, отглеждал смокини и черници и не се смятал за пророк (Амос 1:1; 7:14), но Бог го пратил в северното царство Израил да пророкува. Около 760 г. пр. Хр. той написал известната книга на Амос. Езикът му е ясен, пророчествата му - символични. Осъдил остро извращаването на религиозната система в Израил -ритуалите се спазвали вече само по форма, ширело се разточителство, безчестие, морално разложение...

Hristo_Madjarov_126.jpg?fbclid=IwAR1Q2AO

Бог не може да приеме такова покварено служене и не изисква само принасяне на жертви (А 5:21-25). За Амос Бог е както Създател, така и Крепител на света.

С изобличенията си Амос предизвикал гнева на свещениците и те го пратили на заточение.122

Архимандрит Ледбийтър ползвал същия стил и аргументи срещу извращението на Християнството и превръщането му в ритуално богослужение. Той обявил, че създадената от него Либерална Католическа църква възвръща истинското езотерично християнство, без празнословна схоластика, без палене на свещи, освободено от сковаващи догми и ритуали. Тя подкрепя развиването на пара-психични способности и признава Закона на Карма и еволюцията на душите чрез вериги от прераждания. Ледбийтър написал много книги в подкрепа на тези идеи, но сам не могъл да се освободи от църковната идеология, защото бил епископ - сменил едни ритуали и ливреи с други такива и си останал черковник.

И с цялото си ясновидство, не е видял къде е Световният Учител...

Кришнамурти е смятал дейността му за подмяна на духовността.

Чрез езотеричен анализ на историята, теософските учени доказват, че е дошло времето за поява на нов Световен Учител. И когато виждат голямата аура на кроткия Кришнамурти, мислят, че са го открили. Оттам се явява съблазънта те да го представят на света, като бъдат негови апостоли. Видяхме как Учителят е казал в лекция, че Кришнамурти е прероденият Исус. И как, преди коронясването му за Световен Учител, пратил двама делегати с писмо и предупреждение. И най-после - как Кришнамурти успял да се измъкне и от тази фалшива роля, и от Теософското Общество, с което провалил експанзивните планове и на Британската империя.

След този мъдър ход, след като всички други актьори в тази теософска драма си отиват, Бог му дал възможност още шест десетилетия да обикаля земята и да помага на стремящите се към свобода да разкъсат веригите на личността, на съмнението, на ритуала и обредността, с които Тъмната воля ги привързва към материята и към формите на религиозните догмати и заблуди, за да не могат да се издигат към висините на Космичното Съзнание.

Ръководител на теософите в България, както вече споменах, бил Софрони Ников. Заедно с всеотдайни сътрудници, превел на български цялата теософска литература. Г-н Ников изнасял лекции, печатал книги и подпечатвал грамоти за завършено теософско образование.

По това време теософите у нас били интелигентни хора. Те се движели в рамките на една модерна за времето теология, но не са могли да се освободят от формите.

Учителят предупреждава, че сега няма време да повтаря онова, което Бялото Братство е дало чрез общества на йоги, теософи и т.н. - то може да се намери в съответната литература. Но тъй като там винаги се намесва и Черното Братство, което преследва себични цели и деформира чистотата на принципите, той ще коригира тези изкривени познания. Теософите говорят за прераждане и кармични закони, заимствани от индийските школи, но техните познания са опипване на тъмно, защото не могат още да се изкачат в причинното поле и нямат методи да въведат окултните познания в практиката.

„... много от писателите, които пишат теософски книги, не разбират добре теософията и нямат методи на приложение. За писане на такива книги се изисква голяма напредналост - умът и сърцето да бъдат тъй развити, че да схващат нещата отдалеч.“121

Например у нас е издадена книга „Светлина върху пътя” 123, за която теософите казват, че била практическо помагало на ученика. Учителят казва, че тя е една ужасна смесица от различни нива -физическо, астрално, ментално - и така поднесена, не може да се ползва. Например там се цитира Евангелието, че „ако те съблазни окото - извади го!” и „ако те съблазни ръката - отрежи я!”

„Ако това е наистина практично ръководство - коментира Учителят, - би трябвало всички вече да са еднооки и едноръки... Когато се превежда една източна книга, трябва да се въведе и терминологичното значение на понятията от тази школа.

Защото на Изток „да се смени окото“ означава да се променят приоритетите в мирогледа;

„да се отреже ръката“ означава промяна на жизнените дела и т.н. Затова такива книги трябва да се прекарат през дарак (сито), за да се отделят нивата... ”

А за развиване на тази способност - да се научат учениците да сепарират оперативно нивата, Учителят дава на планината книгата „Светът на великите души” (1932). 124

Има и други причини за неговите резерви към Теософията, които се виждат още в 1920 г. от цитираните преди „Пояснения за окултизма, спиритизма, теософията и християнството”.31

Те са предизвикани от факта, че последователите на тези движения се съблазняват и се подкупват от властващите тъмни сили. Така е било и с християнството, и с богомилството, така е и със съвременните духовни движения

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...