Jump to content

416. Синове Божии / трето /


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 416-то

СИНОВЕ БОЖИИ / трето /

Много са факторите, който имат давлението върху ученика. Това е закон, право, защото са градивни сили. Те изграждат, те приспособяват дадените условия за да може ученикът да бъде улеснен. Дълго време ученикът е под тия фактори. Те имат тия способности да го го отвлекат от тия положения, които вековете и епохите са създали. Те имат средствата чрез които могат да заставят ученика да се новороди. Интензивни сили са те, защото имат миров произход. Те пред нищо се не спират. Няма друга сила, която може да им въздействува, да им попречи. Те са в най-жестока борба с факторите на тъмната ложа. Понеже познават изтънко цялата философия на тъмната ложа, знаят престъпленията на всички ония същества които подържат идеите на тъмната ложа, знаят за тяхното минало, знаят за причините за да попаднат в тази тъмна ложа или в тази отрицателна философия. Понеже са биле свидетели, те упорито противодействат когато става въпрос да се помогне специално на ученика. Всички тия върховни фактори, всички тия възвишени фактори могат да преведат ученика от трудните условия, да го запознаят с новите условия, да го втопят в нова среда, да хвърлят толкова светлина върху него, че той да може да се опознае, да се самоосъзнае. Да знае вече за своето минало, да знае за причините, които са го поставили на това място, да знае, че е трябвало да бъде при тия неблагоприятни условия.

Както виждате, знание трябва. За да може да се осъзнае ученика, трябва знание, трябва път, трябва простор, трябва обекти, трябва поле, трябва действуващи фактори, било те като светлина, като топлина, като магнетизъм електричество, атоми и т. н. Всички тия фактори действат положително върху мембраната, върху съзнанието на ученика, но има един специален фактор, единствен по съдържание и състояние. Този фактор наричат Божествена любов, Божествено внимание, Божествен промисъл, Божествен дъх, Божествена способност. Факторът Божествената любов е който напълно отваря очите на ученика. напълно обновява мисълта и разкрасява сърцето. Факторът любов има най-специфичен усет, т. е. най-тънкия Божествен усет за всички неща в природата и битието. Когато ученикът придобие  този Божествен усет, той получава званието посветен мъдрец.

Какво разбирате вие под думата посветен? В какво да се посветиш? Посветен може да бъде този, който се е посветил в даден клон на науката, в известно изкуство, в изучаване на известни природни явления. Това е все посветен. И кога той се посвети в една област, той вече претендира че знае нещата, че познава нещата. Но той ги вижда само като изкуство или само като наука, като мъдрост и т. н. Обаче истински посветен е онзи, който има усета  на любовта, защото любовта ще да проникне във всички явления в битието, във всички изкуства и способности на тия върховните фактори в битието. Защото, за да бъдат върховни фактори, които да вземат участие в сътворението, не се изключва любовта. Защо? Защото любовта е споителната връзка между естество, вещество и същина. Не става въпрос да знаеш за веществото, за естеството и същината, ако не притежаваш този усет, тази връзка любов.

Защо е поставена тази връзка или този усет кат споително звено в сътворението? Любовта е истинския представител на Божията душа. Когато става въпрос за Божествена душа, за Божествено дихание, за Божествена, способност, винаги се разбира този миров усет, който е навсякъде. За да прояви Божеството във вселената, давлението е било любовта, т. е. за да се прояви Бог по форма, по образ, по съдържание във всички елементи и явления, това е станало по закона на любовта. Няма сътворение, където да отсъства любовта. Няма изкуство, където да отсъствува любовта. Всички неща се извършват по почина на  любовта. Като така, обръщаме сериозно внимание на ученика, че неговото дело в школата, неговото присъствие в школата. неговото посвещение в школата е под диктовката на любовта. Единственото същество, което трябва да осъществи тази Божествена същина - любовта, това е ученикът, защото той е на. ; скамейката където се учи. Той е пред мировия учител, който го учи, а щом има званието миров ученик, той е запознат с най-дълбоките, с най-дълбоките, с вечните тайни на Божията любов. Божията любов е една тайна. Благодарение че е тайна, мнозина не я познават. Сега познават любовта като отношения, интереси. съпоставки, но онази велика, безсмъртна любов никой не познава и ако дойде ден тя да се открие, какво ще стане тогава с тази велика тайна - Бога, като каква друга сила ще се прояви той във вселената? Жертвата на Бога е неузнаваема. Той би дал цялата своя любов, цялата си способност, само и само да го познае ученикът, т. е. ученика да се нареди като син Божи.

Но може би ще се възрази: нима Бог това не може да направи, че да се дават такива големи жертви? Не е задача на Бога да изнасилва нещата, защото по естество, по същина, по абсолютност Бог е любов. Следователно, нито миг няма насилие. Такава е неговата същина - абсолютна свобода, абсолютна истина, абсолютна любов и светлина.

Ученико, опознай Бога с тия негови качества и способности и когато ги притежаваш, те ще ти открият по-висшите качества и способности, по-големи тайни у Бога, които Той съхранява за своите синове. По пътя на ученичеството ще стигнеш в пределите на своя баща. Той чака да се върне блудният син по пътя на изпитанието, по пътя на посвещението, по пътя на голямата жертва, за да бъде осиновен за да бъде истински наследник на Божествената съкровищница.

Ученико, това което се говори, то не е обещание, хипотеза или блян. То е естество за твоята душа. Тя чувствува това, тя знае за това, но изпитва известно отеготение, благодарение на някакво си голямо изключение. Ние няма да ти спомним за тия изключения. Те не са така вече интересни и важни. Важно е, какво си ти днес. Важно е да те повдигнат от мястото където си се закрепостил, важно е да те отведем при по-благоприятни условия. при по-благоприятна среда. Ученико, теб ти трябва среда, Божествена среда, Божествено присъствие, Божествена любов, Божествена бащинска усмивка. Много същества са ти се усмихвали, много същества са ти давали надежда, но всички те са те изнасилвали. Благодарение на това изнасилване, ти си загубил един от най-добрите Божествени атрибути - вярата. Ти нямаш вяра в ничие дело. Кога ще имаш истинската вяра? Кога ще възстановиш това първично давление на Божествения Дух? Вярата е давление на Божия Дух. Само тогава, когато се възпиташ, когато се, посветиш по пътя на великата Божествена любов, за да можеш да бъдеш вече съзерцаван от зеницата на Божия Дух, на Божията душа и абсолютност.

Ние засягаме твоя живот, защото за нас е важен той. Той е важен за нас, тъй както е важно слънцето за планетите. Ако за миг би се затъмнило слънцето, много от планетите ще бъдат в положение на катастрофа. Така, ако и ти за миг затъмнееш наново, много същества, които се приютиха в тебе, които дойдоха тук специално в школата, ще се разпръснат. Ето по какъв начин и самото ядро ще се разпадне. Но ще се възрази: само това ядро ли е? Може да е едно, може да са хиляди, милиони ядра. Много ядра има във всемира, в безкрая. Нима Божия дух само тук се е спрял да работи? Той присъства в много ядра и то в големи, необятни ядра, където животът, където присъствието, където диханието е може би не напълно, но в доста голяма абсолютност. Божия Дух има за задача да издири всяка една душа, която е под тежкото бременна тъмната ложа. Ето, сега Божия Дух прави опити да образува нови ядра чрез които ще възвърне тия души и ще ги прекара през кръщение и посвещение, за да могат да придобият наново званието синове Божии. Голяма е работата на Духа, сложна е работата на Духа, но не по-малко сте сложни и вие. Каква трудност изпитва той лично с вас, защото той има да се справи с особен род фактори във вас, които са различни по цвят и не хармонират с цвета на Духа. И колко усилия прави той да ги оцвети, да им даде краска подобна на своята. Ще може ли да стане това? Духът сега нанася краските. Там където попадне цвета на Духа, става реакция. Защо? Защото цветът на Духа е специфична есенция, специфичен елемент. Където той попадне, всички петна се изчистват. Нищо замърсено не остава, защото той има това действие да обгаря, да възстановява своето, да оцветява, да подмладява, да действува и да движи. Единствения най-положителен цвят който може да придобие ученикът в своето школуване, това е цветът на Духа. Той е животоносец, вдъхновител. Той е, който така разполага силите в ученика, че ученикът попада в съсредоточение и съзерцание. Специално за ученика този цвят е специфичен, който го лекува. Щом ученикът приеме този цвят на Духа, всички отрицателни, противоположни мисли се стопяват, се обгарят. Наистина, много пророци, светии, апостоли, много адепти и посветени са правили опити да говорят за силите, за възможностите на Божия Дух, но малцина са си позволявали да открият същината на Божия Дух, т. е. способността и метода на Божия Дух, маниера на Божия Дух. Единствено сега, в тази епоха Божия Дух се разкрива в своята същина като организми, като цвят, като тон, като сила, като движение и като трептение. Голяма е науката за Божия Дух. Тепърва ученикът на Вътрешната школа ще се занимае детайлно и изследва естеството на Божия Дух. Тепърва ще се създаде специален отдел, специална наука за естеството на Божия Дух, след което ще се създаде клон за веществото и най-после за състоянието.

Но ще кажете: каква нужда има ученикът да изучава по-силни от себе си. Достатъчно е силният да го покровителства, да. бъде в него пазач. Ученико, когато изучаваш естеството на Духа, ти изучаваш в същото време и своето естество и цялото свое битие, защото ти си периметър на Божия Дух, защото ти си разум на Божия Дух, защото ти си от системната работа на Божия Дух. Следователно, ти имаш най-голямата възможност да изучиш Божия Дух извън себе си, защото имаш фактори, имаш образи, имай цвят и тон, числа, линии. Ще си послужиш с всички тия образи, за да можеш да си сложността на Божия Дух. Дотогава ти не можеш да приложиш никаква мярка по отношение на себе си, защото не ги познаваш, защото те не са извън теб. Извън теб е цялото Божие сътворение, цялата система на неговия Дух. Цялата необятност. Всичко това е преизпълнено с фактори, образи и идеи на Божия Дух. Ето защо трябва да учиш, трябва да работиш. Ще учиш вън от себе си, за всички явления, а ще работиш вътре в себе си, в своето битие. Ще научиш за себе си извън себе си, а ще познаеш себе си вътре в себе си. Това не е само философия. Това е действителност - една реална действителност, понеже съществуваш като форма, образ и съдържание. Следователно, ти имаш фактора, имаш. начало. И ако сега те запознаваме с фактори, то е именно за оня фактор, който ще ти помогне сам да се откриеш. А познаеш ли се, откриеш ли се като велик фактор на Божествената любов, за теб е свършено ученичеството. Ти си вече син Божи. Защо трябва да изучаваш вън от себе си нещата? Защото Бог те изнедри от себе си и те създаде като едно явление извън себе си. Защо те излъчи от себе си? Да наследиш Неговите селения, да се ползваш от неговата способност, т. е. да бъдеш страж и пазител на бащината си съкровищница. Когато така разбираш вселената, когато така разбираш Бога, не е много мъчно да се освободиш от робството, от смъртта. Всичко това може да стане, когато си в пряма връзка и когато се прелее в теб великата любов на твоя баща. На теб се казаха много неща. Ти вече знаеш много неща, но сега ти бе разкрит нов лист от голямата Божествена книга и история, а именно, великата история на Божия Дух. Няма по-голяма наука, по-вглъбена наука от науката за любовта. Защо? Защото тя е същественото присъствие във всички елементи в битието, които днес човечеството открива и нарича наука. Присъствието на Божия Дух е във всички елементи - етера, трептенията, атома, в електричеството, в електроните, в протоните и т. н. Следователно, ти, ученикът, изучаваш най-великата наука в света, най-забележителните явления в природата и битието. Ти имаш най-великите професори, най-великите авторитети, които те запознават детайлно с кодексите на Божия Дух. Това е копнеж в теб. Твоята душа е копняла и копнее да придобие свободата, да се излъчи от нисшето и да се втопи във висшето. Ето сега имаш най-добрия момент да можеш да оползотвориш своята дейност и своите сили в една върховна работа, да бъдеш едно чудно знамение за дадената епоха. В бъдеще ще те търсят със светилник, къде си бил, кой си бил, какъв си бил, какво си извършил и кои са биле факторите, които са били като давление върху теб. Нека този Божествен проблясък отседне в теб, ученико, за да можеш да бъдеш въведен при синовете Божии. Не се чувствай вече като скитник, като сирак без баща и без майка. Твоят баща и твоята майка отново вземат грижите за теб. Твоята майка разгръща отново своята гръд, да пиеш от светлинното мляко. Твоят баща взема наново грижата да те въведе в скинята и да изучиш всички негови дела. Стани син на светлината, син на любовта, син на  мъдростта, син на истината, които са абсолютни начала у Бога.

Колкото и да са непонятни нещата, колкото и да са непостижими, щом те са вече дошли до твоето съзнание, щом вече те чукат на твоя праг, на твоята съвест, те са близко до теб. Ти си новия утрешен гражданин, заселник, адепт по лицето на земята, който си призван за велика работа. Работи, събирай всички свои умствени сили, всички свои душевни сили, всички свои способности и ги въведи в лабораторията на великата работа. Къде е тази лаборатория? Тя е полето на твоята душа, тя е вселената на твоята душа, тя е храма на твоята душа. Осъзнай се като важен елемент в сътворението, като че ли без теб сътворението не може да се завърши и може би си последното елементче, последната тухличка, но без теб вселената е незавършена, т. е. сътворението не е завършено. Едно знай, че сътворението без теб не е завършено. И други неща трябва да знаеш; да познаваш дадени материални елементи за изграждането на сътворението. Ето какъв фактор си ти.

Когато говорим за фактори, ние искаме да подчертаем, че искаме да те издигнем като фактор и то достоен фактор, за да защитиш една права Божествена наука, едно право Божествено учение, да пропагандираш великата Божествена идея за синовност, за любов, истина и свобода.

Вървейки така по този път, изкачвайки се по тази стълба всеки ден, всяка година, във всяка епоха, в бъдещето, във вековете, ти ще постигнеш онази способност, чрез която можеш да ръководиш големи вселени с големи възможности в сътворението на твоя Баща. Твоят Баща е в елементите на светлината, които така безболезнено работят за теб. Твоят Баща е в присъствието на Духа, който така съсредоточено, така вдъхновено работи върху тебе. Така твоят Баща, посредством многото способности, посредством многото фактори, работи и те изгражда. Бъди нов мир, нова идея, нов признак, ново озарение. защото старото вече си отива. То залязва, то се скрива, защото вече не е потребно за твоята душа. Ученико, каква радост изпитва небето, каква радост ще изпитат светлите сили, когато те видят така обагрен от цвета на Духа, така украсен от накитите на светлината. Ти вече няма да бъдеш като царски син, а ще бъдеш Божествен син, т. е. Божествено новородено дете. Бъди дете, когато си седнал на скамейката да учиш, бъди искрено, чистосърдечно дете, слушай откритието, слушай историята, слушай изкуството, слушай музиката. Слушай, поглъщай, слушай и записвай, слушай и провеждай, за да завършиш с пълен успех. От твоя успех ще зависи завършената велика работа.

Когато ти говорим, ние искаме да възкресим словото Божие в теб, т. е. ние искаме да внедрим, да вселим безсмъртното слово, безсмъртния дъх и безсмъртния Дух в теб. Цялото твое естество да бъде само маниер, движение на Духа, трептение на Духа. Това е безсмъртното начело в теб. Докато Духът не се въплъти в теб, ти винаги ще бъдеш мъртвец. Но обезсмърти ли се твоето естество, твоята същина ти си вече вечно дихание на Духа, вечно дихание на Божията душа, вечно възкресение във вселената. Ние имаме да се занимаваме още с тебе. Ние ще се занимаваме с тебе до тогава, до когато се научиш да слушаш, до когато се научиш да бъдеш смирен, да бъдеш съвест, да бъдеш благородство, т. е. да се научиш правилно да възприемаш светлината, защото много противоречия ще възникнат, много външни ефекти ще те заблуждават, т. е. много други авторитети ще правят опити да те ръководят, но ти, ученико, знай за безсмъртната работа на твоят велик учител, за свещеното дело на Божия Дух. Казано е в писанието: когато Духът дойде ще те научи. На какво ще те научи? Ще те научи за същините, за които ти говорихме, а тия същини са душа от Бога.

Както виждате, когато се ражда едно малко дете, то възприема жизненост, приема дух и душа от своите родители. Така и ти, когато сега наново се раждаш, когато Духът те ражда, много естествено, че ще имаш заложби и наследство от Божията същина.

Какво да ти кажем още? Ние говорихме и има още да се занимаваме с теб. Ще се занимаваме затова, защото настъпва новата епоха. Идват адептите на новата култура, които ще те потърсят. Ти ще бъдеш едно добро условие за тях. Чрез теб те ще могат да изявят живото слово, да изявят Божественото изкуство, да проведат безсмъртната идея за вечността, за безсмъртието на душата. Защо е необходимо това? Защото сега е век на материализма, век на бездушие, век на абсолютна смърт. Всичко онова, което се е материализирало, адептите на новата култура ще го развенчаят, ще го раздрусат, ще го разтърсят и ще проведат това, което е безсмъртна същина.

Ученико, не чакай и теб да раздрусат, и теб да обръщат, но бъди най-верния приятел, най верния съученик, за да можеш да ги улесниш в работата. Те ще дойдат със своите ръководители, със своите пазители, защото те имат свои двойници, архангели наречени, които разчистват пътя. Те ще го разчистят до теб. Бъди уверен в това. Но щом дойдат до теб, ти трябва да бъдеш вече за тях нов път - в смисъл да ги улесниш, да ги преведеш през непознати за тях области, през непознати места.

Но ще кажете: може. ли един адепт да не знае пътя? Ние ти говорим фигуративно. Всички тия области са в теб вътре. Те трябва да проучат твоята вселена, твоя космос. Там те ще работят специално с душата. А душата е уподобена като една много сложна вселена, понеже е изкуство на Духа и въплъщение на светлината, затова тази вселена е сложна. Ти ще ги улесниш, когато отвориш своята душа, своето сърце и своя ум.

Ето какво братолюбие се иска от теб. Ето какви отношения, какви права ще трябва да им дадеш. Можеш ли да направиш това? Можеш. Вървейки по пътя на великата работа ти ще проучиш всички безсмъртни слова, дадени от твоя велик учител, който те намери сред пустинята, сред лесовете, сред моретата и сферите. Ти ще проучиш живото слово само тогава, когато си в присъствие. Ето защо, ние сега сме присъствие. Знаете ли какво присъствие? Присъствие на всемирното, на великото, безсмъртно бяло братство. Ние сме присъствие на великата бяла ложа. Ние сме присъствие на великата Божия любов, ние сме присъствие на безсмъртния Дух на Бога. Ние сме едно нова явление върху което за пръв път слънцето има достойнството да хвърли своите лъчи. Ние сме едно ново явление на земята, която получава една дълбока тишина. Ние сме едно такова присъствие, че ще се ознамени присъствието на Христа, присъствието на Бога. Ние сме едно такова присъствие, че ще се ознамени присъствието на синовете Божии, синовете на светлината.

Ученико, надали си имал и надали ще имаш такова присъствие, каквото имаш сега. И по-голямо ще имаш, щом си дал път, щом си дал душа, щом си дал сили да присъства Божия Дух. Кой е Божият Дух? Ние - многото, ние - абсолютното, ние - безкрайното, ние - вечното, ние - Бога.

Това е специално за теб. Това е една петдесятница за теб. Запечатай я в душата си, служи печата на Духа, за да трепти душата ти, да живее сърцето ти. За да имаш и друг път тази привилегия, започни да работиш. Приеми кодекса на великата работа. От сега нататък не губи време. Не проспивай времето си, защото времето е дадено като  добри условия за теб. Всичко добре използувай - в смисъл, всички добро преведи в дело и във велика работа. Това е работата на Божиите синове. Само по пътя на безсмъртието ще се обезсмъртиш, ще обезсмъртиш своята същина, ще възкресиш своята душа и със своя дух ще обходиш необятните вселени на твоя баща.

Ученико, ти си най-милото същество на Божия Дух. С теб той ще има най-голяма работа. Но ако ти не провеждаш в дело неговото слово, Той ще скрие своя маниер и ти ще останеш както си бил по-рано. Той те иска нов, абсолютно нов. В това се заключава новото учение. Ние в бъдеще ще те занимаваме с това нова учение. Ще се занимаваме до тогава с теб, до когато станеш нов. В какво ще се състои твоята новост? До когато бъдеш присъствие. Къде да присъстваш? В дома на своя Баща, в светинята на своя Баща. В училището на своя учител. Словото трябва да стане дело. Движението трябва да стане присъствие. Присъствието ви трябва да стане вдъхновение. Кой се вдъхновява? Който напълно е възприел Божията любов, който има вниманието на Божия Дух.

МОТО

Да бъдем присъствие на Божията любов, да бъдем присъствие на Божията мъдрост, да бъдем присъствие на Божията добродетел, да бъдем присъствие на Божията вяра и истина. Това да бъде у нас Божията воля.

10 Октомври 1955 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...