Jump to content

447. Вътрешната чистота


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 447-мо

ВЪТРЕШНАТА ЧИСТОТА

Кои са най-тежките противоречия специално за ученика? Когато той е решил да приложи вътрешния закон на чистотата. Най-сериозната борба, която той има да изнесе, това е когато той влезе в аналните, във вътрешности на ония сложни подробности, за да открие кои са ония сложни или вметнати идеи и пориви в него, че да го лишат от вътрешната чистота. Наистина, сериозна е там борбата, сериозно е митарството. За да може вътрешно да се подреди, да подреди своите чувства по образец, да подреди своите мисли по образец, своето действие, своето движение, своя стремеж все по образец, той е в голямо стълкновение с външните влияния, с външните прийоми, с външната система, с външният порядък. Затова казано е: най-тежкото изпитание е, когато ученикът се срещне вече с вътрешния закон на чистотата. От чистотата зависи свободата. От чистотата зависи превъзмогването. От чистотата зависи съвършенството. От чистотата зависи просветата, от чистотата зависи възхода, стремежа за личното. Чистота тук е главния фактор, защото тя е сестра на светлината. Не можеш да бъдеш възлюбен от светлината, ако нямаш обичта на чистотата. Не можеш да бъдеш покровителстван, ако нямаш уханието на чистотата. Нито едно същество не можеш да накараш, в природата или в цялото битие, ако липсва ароматът на чистота! Тази идея е много важна за ученика, защото само чистият ще види реалните, неща, защото чистият е лек, в него няма тежест, няма тромавост, няма инертност. Под думата чистота се разбира най-ефирното, най-прекрасно то, най-идейното, най-светлинното. Щом така ученикът разглежда нещата, той е вече ориентиран, защото законът на вътрешната чистота му разкрива светлите простори, светлите царства.

Кое е докарало ученика до тия мъчителни състояния? Нечистотата. Кое е докарало ученика да боледува? Нечистотата. Ученикът не трябва да осъжда дадени условия - среда и т. н.. Щом той е заедно с закона на вътрешната чистота, щом е приложение на този закон, той няма право да обижда, да осъжда другите същества. Водейки се от закона на вътрешната чистота, няма да има полета, които да бъдат покрити с тъмна мъгла, няма да има простори където да няма ведри пътища. Няма да има сфери, които да бъдат препятствие за неговия възход. Законът на Вътрешната чистота стимулира, подрежда, пречиства, прецежда, уравновесява всички сили вътре в ученика. Той не търпи никаква нечистота, било по мисли, по чувства, по действия, било по постъпки. Той е строг по отношение на този порядък. И понеже е строг, затова е и в най-тежко противоречие. Другите не изживяват този катаклизъм. Те си живеят в своята нечистота, тъй както си живеят животните. Но специално за ученика, който иска да се откъсне от животинския свят, да излезе над уровена на животните, той трябва да приеме законодателството на вътрешния закон на чистотата. Това е най-прекрасна, най-префинената идея, най-чистата идея за ученика. Когато един ден се издигне на високо, в полетата на светлите простори, тогава той ще изживее Божествената мисъл. Тя е, която ще му помогне да подреди цялото свое съществувание, защото Вътрешната школа има за задача да преустрои и то коренно да преустрои ученика. Какво в същност е Вътрешната школа? Вътрешната школа, това е законът на Вътрешната чистота. А този закон е сила в ученика. Следователно, когато се говори за постройка, за ред и порядък на школата, това ние разбираме построения ученик. От която и страна да го погледнете, от които и измерения да го обхванете, той е навсякъде прозрачен. Никакъв друг закон не го хваща - нито законът на кармата, нито законът на последствията, нито законът на съдбата и т. н. Защо? Законът е една Божествена мисъл, която е установена да провежда великият Божествен промисъл, следователно, ние свеждаме този закон до вътрешния закон на абсолютната чистота.

Светила трябват! Светилници запалени трябват! Но ще кажете: светилникът ли е най-чист? Светлината е най-чиста. Единствено чистотата е, която може да представи и светлината, и любовта. Няма ли чистота, светлината не е чиста. Няма ли чистота, любовта не е чиста.

Виждате какъв е законът на Вътрешната чистота. Той е абсолютен, той е Божествено небе, Божествена среда, Божествена мисъл. Когато казваме Божествено, ние разбираме нещата в тяхната абсолютност. Следователно, само вътрешната чистота е абсолютна. Външните прийоми не са чисти. Те могат да бъдат любов, светлина, движение, етер и още много и много фактори, но единствена чистотата е, която представлява във възвишена форма и образ Божествената мисъл. Тя не търпи никакво петно, никакъв крив поглед, никаква крива мисъл, никакви брутални чувства. Няма сила в света, няма сила в битието, която може да я подчини, да я накара да бъде някак си по-снизходителна. Тя единствена не се подава. Тя единствено най-вярно представя Божествената мисъл. Няма други фактори. Но ще се възрази: а Божествената мъдрост, Божествената любов, Божествената истина? Няма ли чистота? Нищо няма.

И тъй, всичко у вас трябва се пречисти. И когато всичко: у вас се пречисти, няма да имате нужда от никакви външни форми, от никакви външни светове, от никаква външна култура, от никаква външна философия. Защо? Защото, проникне ли чистотата във вашите удове, те вече са живи представителни живи същества които говорят, които разказват. И тогава, ако питате стомаха какво е грях, той ще ви каже, че по невнимание, по несъобразителност вие сте сложили в него такава храна, която не съответства. Ако попитате вашите дробове, те ще ви кажат, че не сте поели чист въздух. Ако попитате вашият мозък какво е грях, той ще ви каже, че не сте координирали вашата мисъл, не сте пречистили вашата мисъл, че сте нарушили законът на вътрешната чистота. Няма да говорим за очите, за носа, за ушите, за краката, за ръцете, защото всички ще ви кажат за греховете. Тогава, има ли нужда да отивате при проповедника, при изповедника или при свещеника и да искате да ви опрощава греховете? Единственото същество, което може да заговори за истината, това е съществото на чистотата. Само съществото на чистотата може да ви бъде възпитател, да ви бъде учител, ръководител, да ви бъде баща. Само съществото на чистотата може да ви говори за Божествените истини. Няма друго същество. Всички други същества могат само да ви залъгват, но те не могат да ви кажат истината, защото истината не във тях. Защото чистотата не е в тях. Чистият никога не лъже, никога не блудствува, никога не краде, никога не убива.

Когато ви говорим за законът на Вътрешната чистота, той е толкова проникващ, че всички клетки заиграват, всичко се развеселява, всичко се зарадва, защото чистота идва като благодатен дъжд при сухата почва. Така свежа да бъде вашата мисъл при нашата среща. Да бъде така свежа, че да бъде префинена, чиста. Само тогава ще проникнат великите идеи, само тогава ще дойдат светлите същества, които са абсолютно чисти.

Ученико, щом си тръгнал към вътрешния свят, проучвай вътрешните закони. Само те са, които ще ти представят великата истина в нейните идеални форми, в нейните идеални образи и състояния. Не търси външната форма, която да те прави щастлив. Не се лъжи. Само вътрешният фактор - чистотата ще те направи радостен, щастлив. Какво е ставало да сега? Всички търсят външна опора. Всички търсят външните фактори, които да ги направят щастливи. Жената търси мъжа да я направи щастлива, мъжът търси жената да го направи щастлив. А какво става? Няма щастие. Защо няма щастие? Защото няма чистота. Само чистите ще видят Бога. Тази велика истина е казана в отдалеченото минало, и тя си остава във вековете велика, абсолютна истина. Не търси външни фактори. Всички Божествени фактори са вътре в теб. И когато ти пречистиш себе си, заедно с факторите ще разрешите както своята съдба, така и съдбата на окръжаващите, съдбата на цяло едно съзвездие. Така ученикът ще се изгради, така ще се построи по закона на вътрешната чистота.

Чисти бъдете. Имайте чиста идеална мисъл. Имайте чисти Божествени братски чувства. Така изградени, така координирани факторите на чистотата, светлината и любовта, вие ще се издигнете до висините, до ядрото, до диханието на Бога. Бог е близко при вас като чистота. Другояче вие не може да Го очаквате. Вие говорите за Бога като любов, или като истина, или като мъдрост, или като разум, но ние ви казваме: Бог ще бъде при вас само ако сте чисти. Вие ще видите Бога само ако сте чисти. Вие ще разбирате Бога, ще разберете неговия език, само ако сте чисти. Защо? Чистите органи, чистите качества, чистите таланти са отражение на Божественото. Следователно, бъдете едно такова върховно отражение - отражение на абсолютна чистота, за да ви оставят едно велико Божествено наследство между тези народи на тази земя. Само така ще изпълните закона на ученичеството. Само така ще вземете диплома на ученичеството. Само така ще минете от школа в школа. Има много школи да минете, докато влезете във Вътрешната школа на абсолютната чистота. Сама та тази школа е вътрешна, но тя ще ви подготви за абсолютната школа на чистотата. Какво ще стане ако придобиете маниера, движението, образа на чистотата? Много пориви, чувства и желания у вас ще се трансформира т.

Но ще кажете: ще бъде ли тогава животът щастлив, ще бъде ли сладък? Той няма да бъде красив, той няма да бъде сладък, но ще бъде чистота, а чистотата включва всичко прекрасно, всичко красиво, всичко хубаво. И цветята, макар и да не са абсолютно чисти, но те са представители, те са изразители на този Дух. Достатъчно е ученикът да разгледа разумната природа и да извади своето заключение, че природата се крепи на този основен закон на чистотата. Ако не действаше този закон в природата, тя не би функционирала като всемирно развитие. Тя би спряла. Благодарение на този закон, природата представя един богат върховен промисъл.

И тъй, засягайки въпроса за вътрешната чистота, ние имаме за задача да преобразим вашата мисъл, да има тя вече струи на светлина, за да може колкото повече ученикът отива нагоре, колкото повече се устройва, толкова повече да действа този закон на вътрешната чистота. Но ще кажете: как да разбираме този закон? От къде да започнем? Ще слушате вътрешния глас, вътрешното устройство, вътрешния свят, който е скрит във вашето битие. Той още е запазен. Законът на чистотата действа. Ще видите кое място, коя част от вашето битие не е засегнат от противоречията, от калта, от греха, от падението и здраво ще се държите на тия свои способни фактори, които могат да ви дават идеи, импулси, ритми в живота.

Но ще кажете: вие ни пращате да се учим от самите нас. Няма по-стабилен учител за вас, няма по идеен, по съвършен учител за вас, от самите вас, т. е. от вътрешното състояние на абсолютната чистота. Ние ви навеждаме на оная първична мисъл, че вие по начало сте такива, но сте съгрешили по отношение на стомаха, на дробовете, на мозъка, на очите, на ушите, носа ръцете, краката - целият ваш организъм и сега се иска нова преустройство. Ще има ахкане, охкане, но наложително е преустройството. Тук няма опущение. Закона на  вътрешната чистота няма да се трогне от вашите сълзи, от вашите усмивки. Няма да го заблудите. Законът на вътрешната чистота е ръководството във вас. Слушайте това ръководство. Не се подавайте на външните влияния, на външния свят, за да укрепне вашият вътрешен свят. Това са първите стъпки към чист и свят живот. При чистия и свят живот, няма биене на тъпани, няма грохот на оръдия, няма огнестрелни оръдия, но има абсолютна трезвеност, абсолютен поглед, абсолютно осезание, абсолютен слух. Следователно, за какво трябва да се готви ученикът? Ние казахме, че той е ученик и трябва да учи. Какво ще учи? От колко прашинки е направен камъкът, атомът, електронът, протонът и т. н.? Тепърва има ученикът да изучи себе си, да подреди себе си, да постави всеки един фактор на своето място, да се въведе една порядъчна чистота и всичко непотребно да се измете навън. Тогава, когато дойдат висшите представители, висшите гости, те навярно ще предпочитат да влязат в една такава чиста светиня? А колко повече Божият Дух ще направи това!

И тъй, ученико, ние още в начало ти казахме, че най-голямото противоречие за теб е това, да можеш да заработиш с закона на Вътрешната чистота. Усвоиш ли неговия маниер, неговия ритъм, овладееш ли неговите простори, влезеш ли в неговите предели, ти си вече достоен ученик, завършил с отличие материята, с която си се посвещавал. Така поставен въпроса дали е навреме и на място, не е казано. Че е навреме, навреме е, даже е късно, а дали е на място? Може ли при този хаос да не е на място? Тук е трудността, тук е голямото противоречие. Ученикът трябва да използва времето, за да може да ускори процесите на мястото, защото, колкото повече процесите не се ускоряват, толкова повече те ще се вкисват, ще ферментират и вместо да създадат чистота, ще създадат плесен нечистота. Изследвайте всеки един процес във вас. Нека той всеки ден да има възход, за да не се вкисва. Ученика трябва да обърне сериозна внимание върху себе си, за да може да вижда всеки ден какви промени стават с него и как той постепенно, постепенно овладява светлите простори на чистотата, как той се освобождава от световните влияния, от родовите влияния, от националните влияния. Той не се подава на масовите влияния. Защо? На кого трябват много същества на земята? Защо трябва да прииждат много същества на земята? Задавал ли си е ученикът този въпрос? Задавал ли си е ученикът и въпроса от къде идват тия същества? Това е общата еволюция. Че съществата трябва да се прераждат, това е факт, трябва да се прераждат. Благодарение, че не са чисти, те трябва да минат през филтър, да се пречистят. Понеже са доста греховни, трябва да има едно опрощение. Как се опрощават съществата? Когато се прераждат, срещат се като свои близки и се опрощават. Едно експлоатирано същество се ражда при своя експлоататор. Той вече се мъчи да му създаде благоденствие. Ето по какъв начин се филтрират чувствата, се филтрират греховете. Това е външният закон, външният порядък. Но специално за ученика, който е вече влязъл в йерархията на ръководно начало, той трябва да бъде представител на абсолютната чистота, т. е. той трябва да бъде закона на вътрешната чистота. Следователно, всяко едно същество представя един закон. И най-малката мравка, и най-малкото насекомо представят известен закон.

И тъй, цялата природа е съчетание на закони. Ако не нарушаваш законите, ще бъдеш безгрешен. Ако нарушаваш законите, ще бъдеш грешен. Това понятие е старо. Ако не нарушаваш законите, ще бъдеш свободен. Ако ги нарушаваш, ще бъдеш в противоречие. Това е грехът. Но ще кажете: как да познаваме добрите и прави закони? Има едно вътрешно чувство, има един вътрешен усет, който всичко знае. Това е законът на вътрешната чистота. Ако имахте законът на вътрешната чистота, как мислите, щяхте ли да бъдете посредствени, щяхте ли да грешите? Никога. Защо? Защото ще знаете последствията от нарушението. Сега ученикът се въздържа. Той е още в процеса на въздържанието, на предпазването, но още не е в процеса на знанието на чистотата. Не е лошо и въздържанието, но то е относително. Един път ще бъдеш, един път няма да бъдеш - условности. Обаче, законът на вътрешната чистота не се ръководи от условности, той е абсолютен. И тъй, нека този закон трансформира цялото ваше външно и вътрешно битие, за да може да овладеете известни способности от вътрешно състояние, да станете вече способни, за да се радват съществата, да се радват всички възвишени същества. Ученикът трябва вече да владее тия способности. Ако той не ги владее, той още живее в нечистотата. Ако ги владее, той е вече в чистотата. От чистотата ще зависи какви са способностите на ученика. От чистотата ще зависи какъв е авторитетът на ученика. От чистотата ще зависи неговата просветна подготовка, неговият идеал. Чисти бъдете. Чистотата включва искреността. Не можеш да бъдеш искрен, ако не си чист. Не си правете илюзии ; че ще представите нещата в светлина. Ако не сте чисти, как ще ги представите.

И тъй; чистото сърце е любовта на Бога. Чистата мисъл е разумността на Бога. Чистите чувства са истината у Бога. Бъдете чисти, за да бъде и мястото чисто. Бъдете чисти, за да бъде и словото чисто. Бъдете чисти, за да бъдат законите у вас чисти. Когато някога се срещнем абсолютно чисти, тогава ще потече словото като сладък сок, като меден сок, префинен сок. Докато у вас не потече този сок на словото, вие никога няма да говорите истината. За истината се иска чисто слово, сладко слово.

И тъй, за да имате една прекрасна школа, която да ви открие истините на небето, тайните на небето и тайните у Бога, тайните на световете, то бъдете чисти, създайте чисти ядра, чист образ. Нека през този чист образ се отрази мировото, прекрасно въображение и промисъл и тогава, когато се срещнем, ние напълно и абсолютно ще се разберем, защото посредникът между нас ще бъде вътрешната чистота. Тогава вие ще познавате сложната организация на Духа, сложната Божествена мисъл. Тогава ние - Духът и вие ще бъдем едно, защото няма много. Един е Бог, една е силата, една е мисълта, една е истината, една е любовта, една е мъдростта, една е чистотата. Няма много. Многото са всички в едното. Този проблем още не е ясен за вас, защото се иска чиста мисъл. Къде греши ученика, че да не му е чиста още мисълта? Мисълта му е продиктувана от чувствата. Чувствата говорят още в него. Чувствата му създават мисъл-форми, чувствата му създават движения, наука, знания и т. н. Що за наука? Ако нямаше чувства, нямаше да има поети. Вярно е, те са поети на чувствата, мъдреци на чувствата, а ние казваме: бъдете поети, мъдреци и философи на чистотата. Бъдете чисти светилища, чисти храмове. Като такива вие трябвате. На кого трябвате? На чистия разум, на чистото състояние, на чистия Дух. Такъв е характера на школуването. Ако не трябвахте, кой би се занимавала вас? Кой би отделил място, пространство да ви коригира, да ви напътства, да ви помага за едно вътрешно преустройство? Нито едно същество не би се мръднало да направи нещо.

И тъй, нека Божествената връзка между вас и Бога, бъде закона на вътрешната чистота. Запомнете този закон, запишете този закон в сърцето си, защото сърцето е, което ще го приложи, сърцето е, което ще трансформира целият ваш чувствен свят. Имате ли едно светещо чисто сърце, чистата поезия ще се излее през вашите устни, чистата философия ще се излее през вашия ум и чистото изкуство - чрез вашата воля. Нека всичко бъде така префинено, така чисто, така магнетично и електрично, че и където и да пипнете, всичко да произвежда светлина. Нека се изработят вече във вас тия чувства тия органи, защото без тях вие не можете да приложите закона на вътрешната чистота. Трябва да има приложение, трябва да има фактори, трябва да има представители. А тия представители, тия фактори, това сте вие. Вие ще представяте цялото чисто небе, върховната чиста наука, върховния чист Дух. Нека потече тази сила, която да регулира във вас живота, да регулира силите, които ще изразят пълната чистота. Когато се срещате, виждайте чистотата. Когато говорите, предавайте и приемайте чистотата. Когато работите. представлявайте чистотата. Всичко да бъде за чистотата. Тогава ще бъдете истински хора, истински човеци. истински дееспособни ученици. Нека у вас се създаде вече култура на чистотата, наука на чистотата, изкуство на чистотата. Да няма вече примеси. Стига толкова. Законът на вътрешната чистота, нищо повече. Всичко друго, както се казва, е от дявола, макар че ние не се занимаваме с дявола, защото дяволът това е невежеството, грехът, нечистотата. Какво в същност е дяволът, не е в нашата програма. Това са същества, които не са чисти.

4 Октомври 1956 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...