Jump to content

učiteľ diskusie - XVIII. Žiak


Ани

Recommended Posts

XVIII. Žiak

 

Delím ľudí do štyroch kategórií: starozákonní ľudia, ľudia nového zákona, spravodliví a žiaci. Používam tieto termíny kvôli nedostatku iných vhodnejších slov a pretože vzbudzujú v ľuďoch známe predstavy a myšlienky. Tieto slová vyjadrujú štyri veľké epochy vo vývoji človeka, štyri druhy kultúry, štyri hlavné kolektívne prúdy v ľudskom vedomí. V Starom Zákone nájdete druh názorov, ktoré mali ľudia Starého zákona.

 

V Novom Zákone nájdete pohľady ľudí Nového Zákona. Môžete sa naučiť pojmom spravodlivých, ak  študujete našu súčasnú kultúru. Spravodliví sú ľudia ustanovení poriadkom zákona. Ale ak hľadáte cestu žiaka, nenájdete ju v Starom, ani v Novom zákone, ani vo vedeckých a ani v etických systémoch súčasného sveta.

 

Cesta žiaka - to je nový pojem, ktorý je dnes uvádzaný do života ľudstva.

 

Aby som podal predstavu o postavení týchto štyroch kategórií vo svete, dám vám následujúce vysvetlenie. Poprvé, ste inteligentná bytosť, ktorú nadzmyslový svet posiela na zem, dávajúc vám telo bez opýtania sa vás, či to chcete, alebo nie. Toto je postavenie Starozákonného človeka. Podruhé, ste poslaní na zem, dostanete telo a máte malé množstvo slobody, aby ste povedali, kam chcete ísť. Toto je postavenie Novozákonného človeka. Potretie, ste poslaní na zem nadzmyslovým svetom, aby ste študovali za najpriaznivejších podmienok, a máte pomerne vačšiu slobodu. Toto je postavenie spravodlivého človeka. V Starozákonnom živote pykáte za svoje hriechy a trpíte. V Novozákonnom živote sa pokúšate zdokonaliť. V živote spravodlivého pomáhate iným, ale keď prídete na zem ako žiak, začnete študovať veľkú náuku lásky.

 

V živote lásky je človek skutočne sebaurčujúci a zároveň určuje svoj vzťah k iným ľuďom a k dokonalým bytostiam.

 

Všetky existujúce rozpory vo svete pochádzajú z týchto štyroch typov života, týchto štyroch hlavných prúdov, ktoré pracujú vo svete. Aplikované na ľudský organizmus, majú štyri následujúce zhody: Starozákonný život vteká do žalúdka a do čriev; Novozákonný život preteká pľúcami a sympatickým nervovým systémom; život spravodlivého vteká do nižších vrstiev mozgu; a život žiaka priteká do vyšších vrstiev mozgu. Tento posledný obsadzuje najlepšie miesto. Z tohto dôvodu, život žiaka reprezentuje najvyšší ideál v človeku.

 

Mnohí sa už pokúsili uzmieriť tieto prúdy života, odstrániť protiklady, ktoré vyvstávajú ako ich prirodzený dôsledok. Ale výsledky týchto štyroch typov života sú vzájomne nezmieriteľné. Tieto prúdy nemôžu byť oddelené za okamih. Ich oddelenie, alebo ich plná kontrola sa uskutočňuje postupne. Je to dosiahnuté, len keď život žiaka prichádza k svojmu ukončeniu a dospieva k svojím vysokým cieľom.

 

Život žiaka zahrňuje hodnoty všetkých štyroch typov života, pretože tieto typy života sú sami o sebe fázami, cez ktoré musí človek nevyhnutne prejsť. Starozákonní ľudia pripravujú cestu pre Novozákonných ľudí a títo pripravujú cestu pre spravodlivých, a spravodliví pripravujú cestu žiaka, a žiaci sa pripravujú pre príchod Kráľovstva Božieho na zem - im náleží táto ťažká úloha. A keď človek prechádza zo Starozákonného života do života Nového zákona, berie si sebou všetko cenné z predošlého do druhého. Neskôr, keď prechádza z Novozákonného života do života Spravodlivého, berie si do tohoto tretieho života všetko cenné z druhého. Nakoniec, všetko hodnotné zo života Spravodlivého  je prevzaté do života žiaka. Týmto spôsobom je zaistené vnútorné spojenie medzi všetkými ľuďmi, vnútorná jednota stúpa i cez rozpory, ktoré sú obsiahnuté v týchto štyroch typoch života.

 

Zdroje týchto štyroch typov života sú rôzne a podmienky za ktorých sa vyvíjajú sa líšia. Žiak, po prejdení všetkými týmito štyrmi typmi života ako skrz prípravku, vstupuje do úplne nových podmienok a zostavuje život a silu z nového zdroja. Kristus hovoril o tomto zdroji, keď povedal, "Keď však príde on, Duch pravdy, uvedie vás do všetkej pravdy."

 

Akonáhle človek nastúpi na cestu žiaka, osvojí si náhľad na život úplne odlišný od predstáv starozákonníkov a ľudí Nového zákona a takisto od ľudí spravodlivých. Všetci ľudia z týchto troch kategórií ešte žijú vo sfére osobného života - nežíjú ešte pre celok.

 

Starozákonní ľudia hľadajú bohatstvo a majetok. Stávajú sa zatrpknutými od starostí života.

 

Novozákonní ľudia hľadajú súcit a jemnosť. Potiaže a utrpenia života ich robia nerozhodnými a zbavenými odvahy, a uvádzajú ich do pokušení.

 

Spravodliví hľadajú česť a vážnosť. Rozpory ich obťažujú a zraňujú. Šplhajú k najvyšším vrcholom osobného života a preto sú tak citliví, pokiaľ ide o ich osobnú dôstojnosť. Vo všetkom čo robia hľadajú uznanie, úctu a honor.

 

Len žiak nevyhľadáva ani vonkajšie bohatstvo, ani súcit a podporu, ani honor a úctu. Iba žiak sa nestáva zatrpknutým, urazeným alebo pokúšaným. Rád prijíma protiklady, ktoré stretáva v živote, pretože vie, že sú nevyhnutnými výsledkami štyroch skupinových prúdov života. Prijíma každý rozpor ako dôležitú úlohu, ktorú musí riešiť.

 

Myslí a koná týmto spôsobom, pretože prešiel skrze sebavzdanie sa. Nastúpil cestu žiaka potom, čo odmietol život Starozákonného človeka, život Novozákonného človeka a život spravodlivého.

 

Preto vám hovorím: Len žiak sa učí; ostatní sa jednoducho niečim zaoberajú.

 

Obyčajní ľudia bojujú jeden s druhým, kritizujú sa navzájom a umravňujú jeden druhého. Žiak nikdy nikoho nekritizuje, ani nikoho neumravňuje. Nezaoberá sa chybami iných. Neexistujú pre neho. Pre neho existuje len pravá cesta života - život Lásky. Pre žiaka nie je Bohom Jehova zo Starého zákona, ktorý súdi a trestá ľudí. Pre neho Boh je Bohom Lásky, Svetla, Mieru a Radosti. Toto sú tiež kvality žiaka.

 

A ak sa ma opýtate aký je ideál žiaka, odpoviem:

 

Lásku, Svetlo, Mier a Radosť pre všetky duše! Toto nie je ideál, ktorý má byť dosiahnutý vo večnosti. Môže byť dosiahnutý ešte teraz. Nehovorím o Múdrosti a Pravde - ďalších epochách, ktoré pre nich prídu. Oni nie su pre tento vek. V tejto dobe žiaci potrebujú lásku, ale nie bez svetla; potrebujú svetlo, ale nie bez mieru; potrebujú mier, ale nie bez radosti. Potrebujú lásku zo svetlom, svetlo s mierom, a mier s radosťou. Všetko toto súvisí jedno s druhým.

 

Dnešní ľudia v sebe namajú ani pokoj ani radosť, z tohto dôvodu, keď ľudia viery alebo vedy hovoria a svojích zážitkoch, ich dedukcia a závery sú obyčajné a dočasné.

 

Keď žiak hovorí o osobnom zážitku, musí to byť zážitok Lásky, v ktorom je svetlo; musí to byť zážitok svetla v ktorom je mier; musí to byť zážitok mieru, ktorý prináša radosť do duše.

 

Láska, Svetlo, Mier a Radosť o ktorej hovorím, sa nemanifestujú v modernom živote v životoch obyčajných ľudí. Sú to atribúty žiaka. Žiaci sú len kanálmi týchto síl, sú len ich interprétmi v živote.

 

Samozrejme, len sa dotýkam týchto vysokých sfér, do ktorých žiak vstupuje. Vpravde predstavujú významnú a rozsiahlu náuku pre štúdium ktorej sú veky času nevyhnutné.

 

Láska je nádherný, bezmedzný svet. Pre človeka je veľkou vecou zažiť lásku v jej vyvíjajúcich sa a neutuchajúcich prejavoch, počnúc fyzickým svetom, prejdúc do duchovného a dosahujúc božský svet.

 

Pre človeka je veľkou vecou zažiť svetlo vo všetkých jeho formách, ktoré vytvára. Veľkou vecou je zažiť mier, zažiť radosť.

 

Toto sú oblasti, cez ktoré musí žiak prejsť, ktoré musí zažiť a skúmať na svojej ceste do tej doby, než dosiahne ukončenie svojho života ako žiak a začne dôsledne študovať veľkú cestu Majstra.

 

Potom konečne dosiahne to hlboké pochopenie života, to hlboké pochopenie Lásky, ktoré pôsobí vo svete, pochopenie príčin, ktoré spôsobujú, že Veľký Majstri zostupujú a pracujú medzi ľuďmi.

 

Láska, Svetlo, Mier a Radosť sú plody Božského Ducha. Žiak musí byť živený týmito plodmi. Prvý plod, ktorý ochutná je Láska. Žiak musí určite ochutnať toto ovocie, pretože obsahuje večný život.

 

A ten, kto si praje nájsť večný život - život, ktorý prúdi z Lásky - musí sa vrátiť k stromu života. Musí opustiť spôsoby Starozákonného človeka, Novozákonného človeka a spravodlivého a následovať cestu žiaka.

 

Poznáte slová Krista: " Choď, predaj všetko čo máš, rozdaj chudobným a budeš mať poklad v nebi; potom príď a následuj ma." A ja vám hovorím: " Choďte a odhoďte život Starozákonného človeka, odhoďte život Novozákonného človeka, odhoďte život spravodlivého a potom choďte k svojmu Majstrovi! On vás privíta."

 

Majster má vo svete štyroch veľkých žiakov, ktorých miluje najviac. A ak vás mu týto štyria žiaci odporučia, príjme vás do svojej školy. Ak vás Láska odporúča vášmu Majstrovi, ak vás odporúča Svetlo, ak vás odporúča Mier a ak vás odporúča Radosť, on vás príjme. Roztvorí pre vás doširoka dvere školy, požehná vás a zoznámi vás s inými žiakmi a od tej chvíle budete žiakom svojho Majstra.

 

Ale vystríhajte sa ísť k vášmu Majstrovi predtým, než ste rozdali svoje starozákonné a novozákonné poklady a svoje bohatstvo spravodlivého. Ak k nemu pôjdete zo všetkými malichernosťami a ozdobami prináležiacimi týmto trom typom života, ak pôjdete zo všetkou svojou dôstojnosťou /ctihodnosťou/ spravodlivého, Veľký Majster sa len pousmeje a zatvorí vám dvere školy.

 

Žiak musí mať len jeden obsah života. Ten, kto si praje byť žiakom, musí mať o veciach len jedno poňatie.

 

Žiak môže mať v živote len jediného Majstra.

 

Zapamätajte si túto veľkú pravdu:

Je len jeden Majster vo svete a všetci majstri pochádzajú z Neho.

 

Je len jeden Žiak vo svete a všetci žiaci pochádzajú z Neho.

 

Žiak musí vedieť, že môže byť milovaný len tým, kto ho učí - svojím Majstrom. A žiak môže milovať len toho, kto ho učí. Len nesmrteľný je milovaný - len ten, kto nikdy nestráca svoju krásu, svoju inteligenciu, svoju láskavosť a dobrotu.

 

Môžete sa opýtať, čo sú prvé kroky na ceste žiaka?

 

Pravidlo je - žiak musí začať s láskou. Potom prejde k svetlu, potom k mieru a nakoniec k radosti.

 

Žiak vnesie radosť do svojho života, ako riešenie svojích problémov. Nehovorím o radosti, ktorá je premenlivá, ale o radosti žiaka, ktorú nemôže nič zatieniť a nikdy nie je vyčerpaná. Táto radosť je najvyšším vrcholom materiálneho sveta. Žiaden mrak nemôže zakryť tento vrchol, a vždy na neho svieti božské slnko. Na tomto vrchole nikdy neexistujú žiadne búrky - vládne tam láska, svetlo, mier.

 

Toto je prirodzená cesta žiaka: láska, svetlo, mier a radosť. Človek by mohol cestovať po celom svete, mohol by klopať na dvere všetkých škôl, mohol by hľadať všetkých veľkých Majstrov, ktorí prinášajú božie slovo a všetci by mu ukázali túto cestu. Všetci majú rovnakú božskú ídeu o ceste žiaka, ktorá nemôže byť zmenená.

 

Všade bude povedané, že prvým krokom v živote žiaka je Láska. Keď začne aplikovať Lásku, brány jeho mysle budú otvorené a poznanie minulých vekov, rovnako ako vedomosti súčasnosti a budúcnosti začnú do neho prirodzene prúdiť.

 

Vskutočnosti existuje vyššia cesta, než je cesta žiaka, ale len potom, čo človek dosiahne koniec cesty žiaka, bude pred ním otvorená veľká cesta Majstrov. Je to cesta Múdrosti, ktorá je najobtiažnejšia zo všetkých.

 

Láska, svetlo, mier a radosť - to sú stupne na ceste žiaka.

 

Keď hovorím o žiakovi, mám v mysli ideál žiaka. Tento žiak študuje v tomto svete a tiež vo svete neviditeľnom. Nikdy neopúšťa školu - počas dňa študuje v laboratóriách zeme a počas noci ide k svojmu Majstrovi, ktorý ho učí teóriám. Následujúce ráno sa vracia na zem, aby pokračoval vo svojej praktickej práci v laboratóriu.

 

Dokonalý žiak vie, že je vždy žiakom – že bol, je a vždy bude. A v budúcnosti, keď zem a celá slnečná sústava ukončí svoj vývoj, stane sa žiakom v ďalšej, vyššej škole. Potom bude mať iné meno. Slovo "žiak" je príliš slabé aby vyjadrilo hlbokú ídeu ukrytú v tomto pojme. V užšom význame slovo "žiak" naznačuje niekoho, kto študuje na zemi, v tomto obmedzenom cykle života. Študuje tu a učí sa natoľko, nakoľko to dovoľujú podmienky pozemského života. Zatiaľ nemá vedomie spojené s nadzmyslovým svetom - keď ide večer spať, jeho žiacké vedomie sa zastaví. Preto, "žiak" v pravom zmysle slova je ten, kto už mal skutočnú skúsenosť s duchovným svetom, kto s ním má vedomé spojenie.

 

Život žiaka sa po tom, čo je jeho vedomie prebudené stáva životom tvorby a práce - nie životom ušľachtilosti. Skrze ušľachtilosť sa stal žiakom, ale teraz je od neho požadovaná námaha, úsilie a práca. Žiak bude testovaný a zvažovaný po dlhú dobu predtým, než bude prijatý do kráľovstva Božieho. Ak by sa u neho našlo čo i len trošičku chcenia, bude ihneď poslaný spať.

 

Vstup do kráľovstva Božieho závisí na poznaní a múdrosti žiaka a nie na jeho láske. nikto nemôže vstúpiť do kráľovstva Božieho skrze ušľachtilosť.

 

Kristus nám hovorí čo je od žiaka požadované, aby vstúpil do kráľovstva Božieho a získal večný život: "A toto je večný život, aby poznali Teba, jediného pravého Boha a toho, ktorého si poslal, Ježiša Krista." Poznanie Boha a Krista je podmienkou pre dosiahnutie večného života. Len cez toto poznanie je dosiahnutý večný život. Ak poznanie neprináša večný život, potom je na nič.

 

Ale aby sa toto dosiahlo, musí sa žiak učiť tvoriť tak, ako tvorí Boh.

 

Ako? V prvej kapitole Genezis je podaný symbolický obraz tohoto procesu tvorenia, ktoré začína vo vnútri žiaka potom, čo je prebudené jeho vedomie.

 

Predtým však, žiak vstúpi do veľkého ticha, v ktorom nie je ani zvuk ani svetlo. Potom, z hĺbky duše zavolá k neviditeľnému, neznámemu Bohu večnosti, Stvoriteľovi všetkého. Zavolá na Neho celou svojou dušou, celým svojím duchom, celou svojou mysľou a celým svojím srdcom, a povie,"Pane, prajem si poznať ťa. Ty si jediný Stvoriteľ všetkého a okrem Teba nie je žiaden iný Boh!" A ak žiak volá na Boha s takouto plnosťou /úprimnosťou/ odniekiaľ z vesmíru zasvieti malé, mikroskopické svetlo a dá mu takú radosť, že okamžite zabudne na všetko svoje utrpenie a zármutok. A zďaleka bude počuť hlas Boha, svojho Majstra, hovoriaci k nemu," Praješ si poznať ma a otestovať ma - potom, buď pripravený na prácu. Toto je prvý deň tvojho života. Tvoja zem je dezorganizovaná a neplodná; temnota sa prehlbuje. Oddeľ svetlo od temnoty a začni organizovať svoju zem. Povedz, "Nech bude svetlo!""

 

A ak je žiak jedným z vyvolených, povie," Nech bude svetlo!" a v jeho vnútri bude svetlo.

 

"Nech bude svetlo!" - toto je veľká ašpirácia pre dušu žiaka, aby sa učil.

 

Potom jeden po druhom nastúpia významné dni tvorby v živote žiaka a on začne budovať svoj vesmír pod zručným vedením svojho Majstra.

 

"Nech bude svetlo!"

 

Preložil Viliam Tkáč, Október 2008, Brno.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...