Jump to content

Характеристика на подвижните игри за предучилищна възраст


Recommended Posts

ХАРАКТЕРИСТИКА НА ПОДВИЖНИТЕ ИГРИ

ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ

Всички движения, които съставят съдържанието на игрите през предучилищната възраст, трябва да отговарят на развитието на костно-мускулната и централната нервна система на детето. Скелетът на детето от тази възраст е още неукрепнал и пластичен; мускулите не могат да издържат голямо напрежение и умора. Между 5-та и 7-та година, с усложняване на централната нервна система се развива дребната мускулатура у детето и значително се усъвършенствуват мускулните движения на цялото тяло. През периода на предучилищната възраст децата могат да овладеят разнообразни движения и действия: могат да скачат, да се катерят и провират, да пазят равновесие.

Поради това че децата, особено към 6-7-годишна възраст, вече се ориентират добре в околната среда, то любими игри през това време са тия, в които се изисква от детето да се ориентира с вързани очи: да познае кой му говори, да хване друго дете, което носи звънец и то трябва да се ориентира само по посоката, от която се чува звъненето и др.

Подвижните игри за децата от предучилищната възраст носят своеобразен характер. Някои от тях нямат сюжет и твърдо установени правила. Съдържанието и правилата в такива игри могат да се променят и често те се допълват- от самата детска учителка, съобразно задачите, които тя си поставя. Например играта „Намери си другар“ може да бъде проведена различно: децата могат да се построят по двама и да маршируват известно време, после да им се каже да се пръснат и потичат по площадката, а след това, по даден сигнал, бързо да си намерят другар; или може да се каже на децата направо да потичат, а след тсва всяко да си намери другарче. Последната задача, която се поставя на играта, е по-сложна; тя е насочена не само към ориентировка в пространството, но детето трябва да се ориентира и в групата деца - да съобрази само кое дете да си избере за другар. При първия начин на игра децата са значително улеснени в това отношение с предварителното построяване две по две. При такива игри правилата произтичат от условията на поставената задача.

По-голямата част от игрите за деца от предучилищната възраст са с определени и установени правила и сюжет; които твърдо се спазват. Обаче, за да бъдат увлекателни игрите за децата, техният сюжет трябва да е близък и разбираем, правилата да са прости и да не са многобройни.

По начало правилата в игрите за деца от предучилищна възраст са тясно свързани със сюжета. Например в играта „Спасявай се от вълка“ децата трябва да престанат да скачат и да започнат да тичат, за да се спасят щом видят, че вълкът се приближава.

Характерно за подвижните игри на децата от предучилищната възраст е и това, че при тях обикновено децата не се делят на групи и команди. И даже, когато играта изисква такова деление, макар децата външно да са обединени от обща задача, в хода на играта най-често всяко дете действува самостоятелно. Възможността да съгласуват своите действия е още ограничена.

В предучилищната възраст се използуват доста широко игрите с песни, хороводните игри и игрите с музикален съпровод. Чрез съответни движения децата изобразяват съдържанието на песните или изпълняват със съответни движения ритъма на музикалния съпровод. Обяснимо е защо. децата от тази възраст толкова обичат игрите с песни и с музикален съпровод. Музиката организира движенията на децата, прави ги по-ритмични и по-изразителни. Музикалният съпровод или песента помага на детето то да пристъпи по-творчески към съдържанието на образа, към изразяването му в играта. Поради това в настоящия сборник игрите с песни са обособени като специално поделение в игрите за деца от предучилищна възраст.

През всички възрасти децата обичат да играят на топка. Топката е любима играчка за по-малките и за по-големите. Със своята подвижност и пъргавина топката дава широки възможности на децата да проявяват своите сили и способности в разнообразни и все повече усложняващи се действия. Играейки на топка, децата усвояват много движения, като се започне с търкаляне на топка по пода и се стигне до хвърляне топка в цел от разстояние. С топката децата се приучват към енергични физически усилия, усвояват ловкост, бързина, издръжливост и координация на движенията. Четиригодишното дете може да хваща подхвърлена топка от 1-15 м разстояние, ако тя му се хвърля точно в ръцете. Петгодишните деца вече не само могат добре да ловят, но и доста удачно да хвърлят топка (с диаметър 15-20 см.) на разстояние 2-2.5 м.

Подвижните игри за деца от предучилищна възраст имат различна степен на подвижност: има игри, в които всички депа тичат, скачат („Кой ще достигне най-скоро?“, „Верига“ и др.); други са с по-малко подвижен характер („Гарвани и кукувичка“, „Котаракът иде“); а има и такива игри, които се числят към подвижните, но те са по-скоро игри за отдих и се дават на децата за отмора след усилена подвижна игра. Такива игри са: „Намерете знаменцето“, „Въртящата се чинийка“ и др.

Необходимо е да се редуват и сменят игри с по-усилени движения и такива, които изискват по малко усилия и смяна на дейностите. Въпросът за ролята на движението в общото развитие на детето от предучилищна възраст е твърде интересен. На всички родители и детски учителки е известно, че децата могат продължително време да играят, да тичат и да се движат без да проявяват особени признаци на умора; и обратно те се уморяват бързо, ако се оставят дълго време неподвижни. Във физиологичната основа на това своеобразно явление стои бързата уморяемост на отделните групи мускули и на съответните центрове на нервната система. За това именно децата се уморяват лесно и бързо, когато трябва да извършват продължително време едни и същи движения или ако трябва да стоят дълго време без да се движат. Ако дейността на детето е разнообразна, т. е. работата на отделни групи мускули и на нервните центрове се сменя често, то незаетите в дадения момент нервни центрове си почиват и възстановяват своята работоспособност. От тук произтича необходимостта интензивността на игрите ла се сменя и за отдих да се дават спокойни игри.

Движенията в игрите за деца от предучилищна възраст трябва да са прости: колкото децата са по-малки, толкова по-прости трябва да са движенията, които те трябва да извършват в игрите; при това, при малките деца от 3 до 5 години разнообразието на движенията трябва да е ограничено и те периодично и ритмично трябва да се повтарят. Усложнението на движенията трябва да става постепенно.

Трябва да се знае също, че колкото децата са по-малки,, толкова повече за тях има значение не толкова резултатът от играта, колкото самият процес на движението. Например за тях е интересно не това дали ще се скрият от вълка или няма да успеят: те се увличат преди всичко от процеса на самото тичане, бягане, търсене начин да се скрият.

Детската учителка и родителите трябва да имат предвид винаги, че развитието на детето в периода на предучилищната възраст се извършва много бързо. За това игрите трябва постепенно да се усложняват и децата да се насочват към крайната цел на играта.

За 6-7-годишните деца състезателните подвижни игри добиват известна привлекателност. За тях е необходима по-голяма издръжливост на мускулите, устойчивост на физическите сили. В тази възраст децата все още мъчно свързват личната си победа при състезанието с победата на цялата група, към която то принадлежи. Все пак това е насоката, в която трябва да се осмислят възпитателните резултати при състезателните подвижни игри.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...