Ани Публикувано 14 Август, 2024 Сподели Публикувано 14 Август, 2024 ХАРАКТЕРИСТИКА НА ПОДВИЖНИТЕ ИГРИ ЗА ДЕЦА ОТ ПЪРВИТЕ УЧИЛИЩНИ ГОДИНИ Физическото развитие на децата през първите училищни години се характеризира с нарастване на мускулатурата, развитие на мускулната сила и координация на движенията при общо увеличаване и разнообразяване на подвижността на детето. Числото на разнообразните движения, честотата на повторенията, вариацията на колебанията и общото количество на движенията са поразителни. Това се отнася както до движенията на цялото тяло, така също и до основните движения на отделните части на тялото, които имат вече значителна диференциация и точност. Да се изброят всички форми на движения и тяхната координация през тази възраст е много трудно. От друга страна, за детето от първите училищни години - до 9-10-годишна възраст - е характерно засилването на контрола от страна на кората на мозъчните полукълба, увеличаващата се координация и разумност на движенията. Ако у детето от предучилищна възраст преобладават така наречените движения, управлявани предимно от подкоровите възли, то у детето от 7-10-годишна възраст се започва овладяване на двигателния апарат: движенията стават изразителни, овладени и само при силна емоционална възбуда те намаляват своята координация. Но понеже механизмите на кората на големите полукълба са още недостатъчно съвършени, то детето и сега още не е способно за продължително напрежение, мъчно се задържа на една и съща дейност продължително време, макар тая дейност да е според неговите физически сили. Периодът от 8-мата до 10-та години се характеризира с интензивно развитие на някои моторни функции. Ясно се забелязва голямата скорост на движенията специално на раменния пояс, но точността на тези движения е още недостатъчна: децата правят още много неправилни и излишни движения и когато се изисква точност в изпълнението на движенията, техният темп се забавя. Поради голямата емоционална възбудимост през този период, децата често се заемат да извършват движенията с много по-голяма интензивност, отколкото е нужна за достигане на резултата. За това е много необходимо изразходването на тяхната енергия да се канализира и регулира. Това е основата на дисциплината през тази възраст. За това подвижните организирани игри са извънредно ценно възпитателно средство през това време. Децата от 7-9-10 години вече владеят основните, движения- ходене, тичане, хвърляне - но те са все още недостатъчно съвършени. За това подвижните игри, построени върху овладяване на основните движения, имат голямо място и приложение. И в тази възраст подвижните игри не трябва да са уморителни, защото сърцето, белите дробове и кръво-носната система са недостатъчно развити и при усилена му-скулна работа бързо се преуморяват. Подвижните игри и през тази възраст трябва да са кратки по времетраене и да се придружават с чести почивки. Много подходящи за тази възраст са игрите, в които има непродължително тичане - пребягване („Ден и нощ“, „Двама братя мразовити“ и др.), в които, след всяко пребягване, децата имат възможност да си починат. Също подходящи са такива игри, при които играчите се редуват в извършване на' движенията. Такива са игрите: „Празно място“, „Зайче без дупка“ и др. Вниманието на децата и през първите училищни години бързо се уморява: те лесно се разсейват, отвличат се. И по тази причина подвижните игри не бива да са продължителни, особено когато изискват съсредоточаване и продължително внимание. Но едновременно с това в тази възраст трябва да се дават игри за развитие на вниманието, но те трябва да са такива, че да не изискват от детето продължително напрежение; да се дава често възможност за ободряване. Игрите в тази възраст са по-сложни от тези в предучилищната възраст. Но и сега те не бива да са много сложни и правилата не бива да са особено многобройни. Често дори много подходящи са игрите за деца от предучилищна възраст, обаче с известно усложняване на сюжета и правилата. Например такива са игрите: „Спортни цветове“, която е усложнена от играта „Намери своя цвят“; „Двама братя мразовити“ е усложнена от играта „Замръзване на дърветата“ и др. Ако играта е нова за децата и е с повече правила, най-добре е те да се въвеждат постепенно, като се започне с едно-две правила в началото. За тази възраст не са подходящи игри, в които се изисква временно излизане, „изгоряване“ на детето; ако понякога се играят такива игри, то излизането на дадено дете трябва да е за известно време - за един-два кръга от играта („Какво расте в градината?“). Изобщо трябва да се подбират такива игри, в които децата могат сравнително в кратък срок да достигнат поставената в играта задача. Всички игри за децата от първите училищни години трябва да бъдат свързани със сюжет. Това помага решително на ученика по-добре да усвои играта; сюжетът и вживяването в играта съдействува на детето да вложи повече творческо въображение. Характерни и интересни за тази възраст са игри, в които има елемент на загадъчност и изненади („Познай кой“, „Извикване номера“, „Невидимата шапка“ и др.). Особено интересни са за децата игри, в които централно място заемат бързите и ловки движения („Точен удар“, „Виеща се пътечка“). От гледище на възпитателните въздействия тези игри са твърде ценни за развиване точността на движенията и трябва да са по често в репертоара на детските игри. И в тази възраст интересът към игрите с песни още не е изчезнал. Децата ги обичат и играят охотно с тях. Обаче и при тези игри тяхното внимание е насочено към сюжета, към изпълнението на движенията („Мишеловка“). Общо взето този вид игри започват да отстъпват своето място на други, особено на състезателните. Състезателните игри в тази възраст придобиват много по-голямо значение, отколкото в предучилищната възраст. При подходящо и системно възпитателно въздействие, те стават прекрасно средство за създаване на привързаност към колектива, честно отношение към противника, зачитане постигнатото от другите, а заедно с това - развиват издръжливост, подчиняване движенията на точно определени правила и изисквания и пр. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване