Ани Публикувано 14 Август, 2024 Сподели Публикувано 14 Август, 2024 ПОДВИЖНИ ИГРИ ЗА ДЕЦА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ (5-7 години) ИГРИ С ПЕСНИ ФЛАГЧЕ Указания към играта. Децата се нареждат в кръг, заловени за ръце; едно от тях излиза в средата с флагче в ръка. Игра. Всички запяват песента: „Всред другарско хорце, аз съм с флагче в ръце,“ - детето в кръга леко скача около другарчетата си като развява флагчето. При думите: „Сам не знам, сам не знам, на кого да го дам“ - разтваря ръцете си встрани и ги кръстосва пред гърдите {два пъти). При думите: „Верке, ти си сега – пристъпи всред кръга“ - детето с флагчето се покланя пред едно от другарчетата си, като го зове по име. При думите: „Песенчица запей, малко флагче развей“ - двете деца се хващат за ръка (дясна с дясна) като издигат нагоре флагчето и се въртят на място с леко подскачане. След това играта се започва отново с избраното дете, а първото застава на негово място в кръга. Правила 1. Детето в кръга извършва движенията ритмично - по такта на песента. 2. Избраното дете, щом чуе името си, прави крачка напред, покланя се пред детето с флагчето и енергично заиграва. Методична подготовка при провеждане на играта От няколко дни Нина е с понижено самочувствие. Страни от всички деца. - Нина, защо не играеш? - Така, не искам. След редица въпроси се разбрахме. Няколко другарчета й се присмели, че не знае да шие, защото много смешно зашила рокличката на куклата Мирка. За случая свързах психологическия момент, изживян от Нина, с програмния материал, предвиден за днес и предприех: - Нина, имам много хубав червен копринен плат (показвам го); от него ти можеш да ушиеш флагче, ето аз ще го изрежа хубаво. Възхитена от лъскавия червен плат, Нина се усмихва и с моя помощ изпълни задачата. - Прекрасно флагче уши ти! . . . С него днес ще играем нова игра. Нина се радваше на лъскавата материя, радваше се, че може да ушие и тя нещо хубаво и още повече, че с играта ще докаже на Мичето, Недка и Ружка, че знае да шие. Когато времето за занимания по избор се свърши, флагчето' бе готово и децата се наредиха на столчетата в кръг, показах на всички новото флагче. Посрещнаха го с възторг. - А знаете ли кой го уши? (Лицето на Нина заруменя, а очите й светнаха като разпалени искри). - Нина го уши. И вижте колко правилно е подвито! Браво, Нина! Но да не си мислите, че го е ушила само за себе си! С това флагче ще играят нова игра всичките деца. Тя го е ушила за всички другарчета. Изправете се в кръг, а ти, Нина, застани с флагчето в кръга. Сега ще ви изпея нова игра. Запявам „Всред другарско хорце ......“ Повторих песента, с обяснения за движенията при играта. * * * ЧАСОВНИК Муз.: Илия Илиев Указания към играта. Играе се в кръг или тилни редици. Пее се ритмично, наподобявайки тракането на часовника. „С главица - тик-так, тик-так“ - всички деца движат главата си наляво и надясно, изпъвайки вратните си мускули. „С ръцете тик-так, тик-так“. - главата продължава същите движения по думите на мелодията; ръцете се люлеят встрани. „С краката и ръцете тик-так, тик так тик-так-так* - движенията с главата и ръцете продължават. При съответните думи започват движения и с краката: тъпчене на място със свиване на коленете. Горната игра - упражнение се повтаря три-четири пъти. * * * СРЕД ЗЕЛЕНИТЕ ТРЕВИ Муз. Потаменко Указания към играта. Децата са в кръг, заловени за ръце. Едно дете е в средата на кръга. Игра. Всички запяват: 1. „Сред зелените треви в кръг Еленка се върти. Ние пляскаме с ръце и й пеем от сърце“. - Детето обикаля в кръга и съответно на думите всички пляскат с ръце. 2. „Тичай, Ленче, тичай ти, и краченца не жали. А когато се поспреш, избери, когото щеш." превел Ю. Кръстев - Детето от кръга започва да тича и при последните два стиха спира пред някое от другарчетата в кръга, завъртат се уловени за двете ръце и сменят местата си. Играта започва отначало с новото другарче. Правила. 1. Името в песента се сменя, според избраното дете. 2. Двете деца, заловени с „ла ла“, може да обиколят няколко пъти кръга и тогава да се сменят. * * * ПИЛЕНЦА Маршово Муз.: Хр. Томов Указания към играта. Играчите се разделят на две еднакви по брой групи, нареждат се на две срещуположни редици на разстояние около пет метра. Едната група са „деца“, а другата - „пиленца“. Игра. Децата се хващат за ръце и тръгват ритмично към „пиленцата“, като пеят: „Пили, пили, пили, пиленца сънливи имате ли кака, имате ли батко?' До завършване на песента те се връщат все така ритмично, без да се пускат, като вървят назад. Веднага след това, по същия начин, заловени за ръце на редица, „пиленцата“ тръгват към децата и пеят: „Нямаме си кака, нямаме си батко, нямаме дружинка да ходим в градинка.“ Пиленцата се връщат със стъпка назад до мястото, откъдето са тръгнали. Децата тръгват наново към „пиленцата“ и пеят: „Ний сме ви дружинка – хайде с нас в градинка. Дайте си ръчички с нас елате всички“. Този път децата не се връщат, а остават в средата. При следващите думи на песента и „пиленцата“ тръгват напред към децата, така че срещу всяко „пиленце“ стои дете. Хващат се две по две, дете и пиленце за ръка тръгват в редица към мястото на децата и пеят. При завършване на думите две па две играят на място при същата мелодия. „Цялата дружинка тръгва в градинка. Децата се смеят, пиленцата пеят.? * * * ЩЪРКЕЛ Муз. Илия Илиев Бързо 1. Трака-трак-трака-трак ето иде пак трака-трак-трака-трак щъркел дългокрак. Отдалече той долита трайно гнездо си оплита. Цяло лято по поляни трева гази до коляни. * 2. Трака-трак-трака-трак ето иде пак трака-трак-трака трак щъркел дългокрак. На змията страх задава щом я хване, не прощава. Щом пък хване крекерушка, той я гълта в свойта гушка. * 3. Трака-трак, трака-трак ето иде пак, трака-трак, трака-трак щъркел дългокрак. Указания към играта. Децата са наредени в кръг едно зад друго, на една ръка разстояние. Игра. Всички запяват: 1. „Трака-трак-трака-трак ето иде пак трака - трак-трака-трак щъркел дългокрак.“ - Като тръгват напред в кръг едно след друго, с високо издигане на краката при всяка стъпка; ръцете хоризонтално напред, една върху друга - образуват човката на щъркела. При всяка стъпка ръцете-човка се разтварят и затварят. „Отдалече той долита“ - със ситни стъпки напред, един след друг, като същевременно ръцете махат разтворени встрани - леко трепкат, като крила на щъркел. „трайно гнездо си оплита“ - на място, с леко привеждане от кръста, ръцете правят кръгове като да увиват гнездо. „Цяло лято по поляни“ - високи стъпки едно след друго, ръцете долу назад, с леки . движения встрани. „Трева гази до колени“ - на място със свободно навеждане тялото напред и изправяне с махане на ръцете встрани и напред пред коленете. „Трака-трак “ (както по-горе) „на змията страх задава“ - високи стъпки в кръг, заканване с пръста на дясната страна. „Щом я хване, не прощава“ - енергично, навеждане и изправяне с движения на ръцете като че ли хващат нещо. „щом пък хване крекерушка“ - скокове напред с махане на ръце. „той я гълта в свойта гушка“ - на място; ръцете до устата и надолу по хранопровода децата правят движения като че гълтат. „Трака . . .“ (както по-горе). * * * РЪЧИЧКИ Муз.: Илия Илиев Указания към играта. Дадената игра е лесна и може да бъде една от първите при нова група деца. Игра. Всички са в кръг на две ръце разстояние едно от друго, и запяват: „Две ръчички с десет пръста имам аз, деца“ - ръцете са малко привити в лактите и правят движения с ръцете от китките - нагоре и надолу. „Ей ги прави, ей ги свити – хоп на раменца“ - ръцете изправени напред; свити пред гърдите; лактите хоризонтално встрани, пръстите допират рамената. „Ей ги горе, ей долу, хоп на коленца“ - ръцете успоредно нагоре; ръцете надолу с пръсти докосващи земята с привеждане от кръста и на колената. „Да си хвръкнем като птички леко с тез крилца“ - всички обърнати вдясно един след друг правят стъпки напред; ръцете са хоризонтално встрани с леко движение, на летене. Правила. 1. Дадените движения се правят точно по-указанията, стегнато и ритмично. * * * ГЪЛЪБЧЕТА НА МИРА Текст Б. Светлинов Муз.; В. Баева Указания към играта. Участвуват неопределен брой деца, които се нареждат в кръг, заловени за ръце. Избират се между тях 6-7 деца - „гълъбчета“, които излизат в средата на кръга (те слагат на главите си рисувани гълъбчета приготвени от картон). Гълъбчетата се изготвят двойни, под форма на шапчица, като от горната страна се зашиват за по-здраво. На лявото рамо на децата-гълъби, се слага клонче, също направено от картон, или естествено. Игра. Всички в хор запяват: 1. „Гълъбчета бели, птички на мира – ний ще бъдем днеска, в новата игра.“ Децата, избрани за гълъбчета,' обикалят в кръга със ситни стъпки и махат ръце встрани. „Ла-ла-ла...... ний ще бъдем днеска, птички на мира.“ Децата-гълъбчета се залавят по две и се въртят на място с леко подскачане на пръсти. 2. „Ще летим и носим, клончета в ръце. Ще летим и пеем дружно от сърце“ - същите отбождат (или изваждат от джоба или от коланчето си) клончето и го развяват, като обикалят в кръга. При думите: „Ла-ла-ла ... Ще летим и пеем дружно от сърце“ - както при първия стих, децата се залавят по две и се въртят на място. 3. „Нека вече няма, никога войни, в мир да заживеят всичките страни“ - децата-гълъбчета се улавящ по тройки и с движения на ръцете правят стъпка напред и назад с леко подскачане, след което се отпускат и въртят на място. ,Ла-ла-ла ... в мир да заживеят всичките страни“ - както по-горе заловени по две се въртят на място. „Всички да играем, новата игра“. - с „летене“ гълъбчетата стигат до кръга и се улавят между децата. „Всички ний ще бъдем птички на мира“. - Всички общо обикалят с леко подскачане вдясно. „Ла-ла-ла, всички ний да бъдем птички на мира“ Всички се разделят по двойки и се въртят на място. След това играта започва отначало, като за гълъбчета се избират децата, стоящи вдясно на заловените в кръга гълъбчета. * * * ВЛАК Маршово Указания към играта. Неопределен брой играчи застават в кръг с лице към центъра на една ръка разстояние един от друг. Игра. Всички запяват 1. „Малък кат съм бил юнак, не съм знаел що е влак“ - всички маршируват на място. „Влакът е голяма, печка, пъшка, трака като мечка“ - с маршировка на място, ръцете се изправят дъгообразно напред. 2. „Има огън и кумин, пуска облаци от дим“ - спират на място с издигане ръцете успоредно нагоре над главата, като кумин и при думите „пуска облаци от дим“, дясната ръка така, както е нагоре, сочейки с пръст, прави движения като извивки на дим. „Щом звънчето зазвъни, той по релсите лети“ - тъй както са спрени на място дясната ръка прави движения като че движи звънец, а при следващите думи „той по релсите лети“, всички правят пристъп с десния крак напред, ръцете енергично минават успоредно напред, прибират се на място и пак напред (енергично се очертава движението на влака). 3. „Тракат чукат колелата на вагони и купета“ - тропане на място, китките в юмрук ритмично и енергично, ръцете се движат надясно и наляво по такта на тропота с краката „А на гара щом се спре, блъсне, свирне и запре“ - спрени на място, дясната ръка се свива пред устата на юмрук, като за свирване, енергична стъпка напред с изнасяне ръцете успоредно напред в юмруци и прибиране пред гърдите.. 4. „С него ходиме навред, ако имаме билет.“ - спрени на място, дясната ръка напред и встрани прави полукръг, след това пляска откритата длан на лявата, като да показва билет. „Я кажете, моля, пак, че не зная що е влак!“ - на място, ръцете на кръста при движение на главата наляво и надясно играта завършва. * * * ВЕСКА В КРЪГЧЕТО СТОИ Муз.: Илия Илиев Хоро Указания към играта. Всички застават в кръг заловени за ръце, а един в средата. Децата пеят следната песен: 1. Веска в кръгчето стои; всички гледат Веска, хайде Веске подскочи раз, два, три. 2. Какво можеш покажи, както искаш застани. А след тебе ний сега, ще подскочим хей така . . . едно, две, три. Игра. През време на песента децата от кръга леко подскачат вдясно заловени за ръка, а средното дете при думите: „Веска в кръгчето стои всички гледат Веска“ - стои на място със скръстени ръце. При думите: „Хайде Веске подскочи раз, два, три“ - средното дете скача три пъти на място. При думите: „Какво можеш покажи, както искаш застани“ - след две-три плавни движения средното дете застава неподвижно на мястото. При думите: „А след тебе ний сега, ще подскочим хей така, едно, две, три“. - всички от кръга скачат три пъти на място и застават в същата поза, в която е и средното дете. След половин или една минута покой и оглеждане, средното дете избира за свой заместник това дете, което според него е застанало в най-хубава поза. Играта започва отначало. Правила. 1. Децата от кръга трябва да скачат под ритъма на песента. 2. Всички участници в играта трябва да пеят през цялото време. * * * СНЕЖИНКИ Муз.: Илия Илиев 2. Румени при нас играчи чуйте как крещят, и шейни дорде се сдрачи все летят, летят. 3. Хвъркат белички снежинки, махат ни с крила: ний сме весели и луди, скоро вън ела. Ран Босилек Указания към играта. Децата са в кръг, наредени едно зад друго, на една ръка разстояние. Игра. Всички запяват. 1. „Хвъркат белички снежинки, махат ни с крила“ - всички вървят един след друг със ситни стъпки на пръсти и леко махане на ръцете встрани. „Ний сме весели и луди“ - въртят се на място. „Вън при нас ела“ - със същите ситни стъпки всички отиват към центъра. 2. „Румени при нас играчи чуйте как крещят“ - с леко скачане се връщат в кръг и уловени по двама се въртят на място „И шейни дорде се здрачи, все летят, летят“ - както са по двама, едното дете се навежда напред превито от кръста с ръцете назад - нагоре - образува шейна, а другото зад него му улавя ръцете и като на шейна със ситни стъпки се движат по двама в кръг. 3. „Хвъркат белички снежинки, махат . . .“ - както при първия куплет. * * * НИЙ СМЕ МЪНИЧКИ ДЕЦА Муз. Д. Близнаков Живо Указания към играта. Играчите са в кръг, заловени за ръце, като предварително се преброяват по трима. Всички запяват: 1. „Ний сме мънички деца, с безгрижнички сърца". - Заловени за ръце, всички леко скачат вдясно ту на левия, ту на десния крак - на хоро. „Нищо че сме само три, ний играем кат’ сестри“. - Разделят се на тройки, както са преброени, и скачат на малки хорца по три. 2. „И хванати за ръце, вием кръшното хорце“. - Наново се залавят на общо хоро и скачат вдясно. „Нищо че сме само три, ний играем кат’ сестри“ - Отново се разделят по три и играят по тройки и т. н. Може да се почне отново. * * * ЦВЕТЯ Муз. Г. Сечко Валсово 1. Спят приведени цветята, чакат слънчевия лъч. Тихо, тихо се пробуждат пръскат аромат. 2. Тих ветрец ги залюлява. Тръпне нежното стъбло. Цветни чашки се разтварят. Пръскат аромат. Цветни чашки се разтварят. Пръскат аромат. 3. М-м-м . . . ………………………… Ла-ла ла . . . ………………………… 4. Спят приведени цветята, мина слънчевия пек . . . Тихо, тихо веч настава за покой нощта. Указания към играта. Наредени в кръг, децата-цветя клякат на едно коляно: главите наведени напред, а ръцете кръстосани пред гърдите. Игра. Всички запяват. „Спят приведени цветята, чакат слънчевия лъч“ - в същата поза. „Тихо, тихо се пробуждат пръскат аромат“ - бавно се изправят, трият очи и правят с ръцете си кръгове. „Тих ветрец ги залюлява“ - люлейна стъпка встрани, на място с леке движение на ръцете вляво и вдясно, децата-цветя застават едно срещу друго в две успоредни редици. Ръцете на двете редици са в една и съща посока и на една и съща височина. „Тръпне нежното стъбло“ - въртене на място, полукръгове ту с едната, ту с другата ръка, нагоре, встрани и долу. „Цветни чашки се разтварят“ - със стъпка напред, едно срещу друго, децата-цветя издигат ръце на височина на главата с прибрани китки една до друга, пръстите разтворени образуват чашка. Стъпка назад, ръцете грациозно се разтварят встрани (два пъти). „Пръскат аромат“ - въртене на място, като правят цели кръгове встрани. „М-м-м . . .“ - Децата пеят със затворени уста същата мелодия, като се улавят със срещуположните по две и се въртят на място с валсова стъпка. „Ла-ла ла . . .“ - леко подскачане със въртене на място, ръцете свободно се махат встрани. „Спят приведени цветята, мина слънчевия пек . . . Тихо, тихо веч настава за покой нощта“. - С въртене цветята бавно застават в кръг при първото положение, прибират ръцете си пред гърдите и бавно заспиват като клякат на едно коляно, навеждат глави както в началото. През цялото време се играе с валсова стъпка. Дадената игра е лесна и удобна за забава, особено ако децата бъдат костюмирани като цветя. * * * ХОРЦЕ Муз. Г. Сечко 2. Леко с пръсти хоп-хоп-хоп хайде силно троп-троп троп хоп-троп, хоп-троп троп- троп. 3. Хоп-хоп-хоп-хоп пляс с ръце ех че весело хорце! хоп-троп, хоп-троп троп-троп. Стоян Дринов Указания към играта. Децата се залавят на хоро и пеят: 1. .Хайде всички за ръце, да му друснеме хорце“ - всички, заловени за ръце, правят четири стъпки на дясно* стъпка с десния крак напред; скачане на десния крак; стъпка с левия крак назад; скачане на левия крак. „хоп-троп, хоп-троп троп-троп“ - ритмично тропане на място. 2. „Леко с пръсти . . .“ както при първия куплет. 3. „Хоп-хоп . . .“ както по-горе, а при думите „пляс с ръце“ всички пляскат. При „ех че весело хорце“ - отпускат ръце и с подскачане се въртят на място. * * * КАТО БЕЛИЧКИ СНЕЖИНКИ Муз. Г. Сечко 1. Като белички снежинки ний дечицата мънинки – хващаме се за ръчица наредени на редица. Песен звънка ще запеем, па хорце ще залюлеем. Две надясно, две наляво, три навътре, три навънка. 2. Па с ръчици тъй ще плеснем кат’ звездици ний ще блеснем и ще литнем към земята, да покрием семенцата. Песен звънка ще запеем, златна люлка ще люлеем. Нека спят те в сън приятен дор ги сгрее Слънчо златен. М. П. Указания към играта. Всички деца са наредени в кръг, с лице към центъра и запяват. „Като белички снежинки, ний дечицата мънинки“ - всички пеят без движение на място. „Хващаме се за ръчица наредени на редица“ - както са в кръг, всички се улавят за ръце. „Песен звънка ще запеем, па хорце ще залюлеем“ - тъй както са заловени, ритмично движат ръцете си напред и назад, като при последните думи леко скачат в дясно на хорце. „Две надясно, две наляво“, - две странични стъпки в кръга надясно и две наляво, според думите на песента. „Три навътре, три навънка“ - също уловени за ръце правят три стъпки към центъра и и три стъпки навън. „Па с ръчици тъй ще плеснем“ - всички пляскат с ръце, обърнати с лице към центъра. „Кат’ звездици ний ще блеснем“- - въртене на място на пръсти, ръцете вдигнати нагоре, с движещи се пръсти, като трепкащи звездици. „И ще литнем към земята“ - обърнати един след друг, тичат в кръг със ситни стъпки, ръцете - долу назад. „Да покрием семенцата“ - спират на място с пластични движения на ръцете встрани надолу, напред (като че покриват пред себе си семена). „Песен звънка ще запеем“ - без движения, обърнати към центъра. „Златна люлка ще люлеем" - люлейна стъпка с десния крак към центъра и навън с левия (два пъти), едновременно ръцете с допрени китки се движат хоризонтално напред и към тялото, като да люлеят люлка. „Нека спят те в сън приятен“ - спрени на място към центъра, главата наклонена вдясно, подпряна върху китките на двете прибрани ръце. „Дор’ ги сгрее Слънчо златен“ - ръцете по тялото нагоре, встрани, надолу и по тялото пак нагоре - големи кръгове като изгряващо слънце. „Тра-ла-ла-ла . . .“ - при същата мелодия, децата се залавят по две и се въртят на място. След това се отпускат и със ситни стъпки отиват по местата си или продължават с ритмични движения фигури, съставени от ръководителката. Така разширена дадената игра е лека и интересна. За забава децата могат да бъдат украсени с изрязани снежинки или бели роклички. * * * ЕСЕН Муз.: Илия Илиев Умерено, спокойно 1. Пойни птички отлетяха. Цветенцата веч заспаха. Млъкнаха за миг полята. Изпокриха се децата. 2. Тихо шепне златна есен, листец пее тъжна песен. Топло лято отлетява, хладен ветрец пак завява. 3. Оголяла е гората. Мечетата са в леглата. Дядо мраз ще ни гостува, баба зима ще лудува. М. П. Указания към играта. Децата, наредени в кръг на една ръка разстояние едно от друго, застават на място с прибрани ръце и крака и запяват: 1. „Пойни птички отлетяха“ - ситни стъпки в кръг с трептение на ръцете, разтворени встрани като трепкащи крилца на птички. „Цветенцата веч’ заспаха“ - бавно клякане на място и привеждане главата върху двете китки, които сключват дланите. „Млъкнаха за миг полята“ - изправени с оглеждане встрани при леко движение на ръцете напред и встрани (няколко пъти по текста). „Изпокриха се децата“ - всички тичат свободно в различни страни. 2. „Тихо шепне златна есен“ - с ритмични стъпки по мелодията отново всички са по местата си в кръга, с движение един след друг, пеейки почти с шепот. „Листец пее тъжна песен“ - спрени на място, ръцете бавно се издигат и спускат с движещи се пръсти като падащи листенца. „Топло лято отлетява“ - ситни стъпки напред в кръг един след друг, дясната ръка издигната нагоре, маха за изпращане. „Хладен ветрец пак завява“ - един път завъртане на място и стъпки напред, вървят един след друг в кръга, като едновременно ръцете плавно се движат встрани успоредно една на друга, ту вляво, ту вдясно. „Оголяла е гората“ - спрени на място, ръцете издигнати нагоре встрани като голи клони на дърветата. „Мечетата са в леглата“ - всички се приближават в центъра, сгушени един до друг. „Дядо мраз ще ни гостува, баба зима ще лудува“ -с бавни и тежки стъпки, при високо издигане на краката децата си отиват по местата или заемат местата в кръга за нова игра. Правила на играта. 1. Движенията се изпълняват ритмично и се спазва еднаквостта - на всички десните ръце нагоре, на всички ръцете на еднаква височина встрани. 2. Сит-ното тичане от всички да е с еднаква бързина. 3. При заспиване на децата главите на всички наведени на една и съща страна и т. н. * * * КУКЛА И МИШОК (чехска игра) Указания към играта. Децата се нареждат в кръг по двойки, заловени с издигнати ръце (дясна с лява). Едно дете е мишок, а друго кукла (предварително определени). Играе се със стъпка на полка. Игра. Всички запяват: 1. „Кукла и мишок танцували, и подскачали: раз, два, три в танца те се налудували, налудували: раз и два.“ - по двойки в кръг всички играят полка. „Нашият мишок, смешен, сив мишок, тежко клати се : раз, два, три! куклата ах тъй се сви от смях тъй се сви, от смях, ха, ха, ха“ - отпускат ръце, детето-мишок обикаля куклата, която прави стъпки на място. 2. „Кукла и мишок танцували, и лудували : раз, два, три! Да танцуват се научили. се научили: раз, два, три“ - като при първият стих, уловени за ръце играят полка в кръг надясно. „Тъй и ний с теб да опитаме, да опитаме : раз, два, три. Щом опитаме ще научиме, да танцуваме: раз, два, три“ - с кръстосани ръце отпред (дясна на мишката с дясна на куклата и лява с лява) се залавят и тръгват към центъра по двойки с полка. „Ла-ла-ла-ла . . . .“ - пускат се, завъртат се веднаж; улавят се за танц и се въртят също със стъпка на полка. Завършват играта с реверанс. По желание според случая фигурите могат да се разнообразят. Правила 1. Стъпки на полка се заучават предварително с всяко дете. 2. През време на играта се спазват тилните линии между децата. 3. Двойките се нареждат по височина. * * * МАЙКА И ПИЛЕНЦА Муз. Г. Сечко Умерено Майката: Спете дечица спокойно спете в сладичък сън. Нежно ви майка завива с песничка сладко приспива. Пиленцата: Сега сме самички; да литнем кат птички. В градината всички да идем самички. Да идем, да идем Да идем самички. Майката: Пиленца мой къде сте, нося храница за вас. Майчица вий утешете в къщи се всички върнете. Кой ще се грижи за вази, Кой ще от враг да ви пази. Майчица вий утешете, в къщи се всички върнете. М. П. Указания към играта. Избираме 5 или 10 деца за пиленца, които спят сгушени едно до друго. Едно дете-майка, разперва ръце над пиленцата. Друго дете е котка, която се скрива и дебне. Игра. Детето-майка запява първия куплет: „Спете дечица .....“, като приспива пиленцата, нежно ги гали и при свършване на куплета отлетява да им търси храна. След малко пиленцата зиписукват „Пиу, пиу, пиу“ и запяват втория куплет: „Сега сме самички“ и т. н. при последните думи всички весело подскачат на различни страни. След малко котката ги вижда и се спуска да ги лови. Всяко уловено пиле излиза от играта. Майката се връща и като намира гнездото празно, неспокойно се разхожда, търси ги и жално пее третия и четвъртия куплет: „Пиленца мой къде сте и т. н.“ Третият и четвъртият куплет се пеят само с първата част на мелодията само за първия куплет. Правила. 1. Пиленцата бягат не много далеч от гнездото, но нито едно няма право да остане вътре. 2. Котката гони пилетата докато ги залови до едно. Играта е подходяща и като номер за забава. В такъв случай пиленцата са костюмирани с жълти крилца, котката в сиво трико с опашки и ушички, а майката със сива перушина. * * * МАКОВЕ Указания към играта. Всички деца са заловени в кръг, на колене и пеят. Децата представят макове в полето, освен едно, което е дете. 1. „В полето макове чудни цъфтят големи, червени. Щом топлият вятър подухва, стъблата им тънки полюшва“. - децата вдигат ръце нагоре, изобразяват цъфнал мак над главите; после размахват ритмично ръце, като че духа вятър и самите деца се полюляват наляво и надясно, като продължават да пеят: 2. „И бързо си дигат главите и гледат на Слънчо в очите, лъчите се смеят в небето потрепват цветята в полето." - децата стават прави, повдигат глави нагоре и си поставят дясната ръка над очите (за да видят слънцето); ръцете се повдигат встрани и с пръсти изразяват трептенето на цветята 3. „Притичва там малка Румяна и гали цветята засмяна, в букет ги събира и пее, в букет те отиват към нея“ - предварително избраното дете за Румяна се откъсва от кръга, влиза вътре, минава „покрай маковете“, после застава в средата и посяга към кръга, като че къса цветя; децата две по две хванати за ръце се приближават към Румяна, заобикалят я и пеят: 4. „Събират се весело всички, подпират си нежно челата и махат за сбогом ръчички другари ще бъдем с децата !“ Както са събран а и хванати две по две, децата леко се привеждат, опират си челата едно о друго и махат за сбогом. Правила. 1. Играе се през цялото време с валсова стъпка. 2. При съща мелодия играта може да се развие с по-сложни фигури. * * * БРЕЗИЦА (Руска народна игра) 1. Край брега брезица си растеше, на полето клонеста стоеше. Люли, люли, стоеше, люлн, люли стоеше. 2. Там с децата на разходка бяхме, от брезата клончета ломяхме люли, люли ломяхме, люли, люли ломяхме. 3. Хай, дечица, вейките сберете, на полето клончета сложете. Люли, люли сложете, люли, люли сложете. 4. Построете си колибка тамо и покрийте я със клонки само Люли, люли със клонки, люли, люли със клонки. 5. Ний ще седнем в нея с тази песен, ето наши дом зелен, чудесен. Люли, люли чудесен, люли, люли чудесен. Указания към играта. Броят на играчите е нечетно число - 15, или 21, или 25. Нареждат се в два концентрични кръга, на разстояние няколко крачки един от друг, така че по-ниските деца да са във вътрешния, а по-високите във външния кръг наредени шахматно. Детето, което остава само, е „брезица“. То застава в центъра на стол. На главата му се слага обръч със зелени ленти, дълги няколко метра от крепи-рана хартия; броят на лентите е колкото е броят на играчите от външния кръг. Игра. Всички запяват: „Край леса брезица си растеше на полето клонеста стоеше“. - Всички деца пеят без движение. „Люли-люли стоеше“ (2) - Средното дете се люлее на място встрани, по такта на песента. „Там с децата: на разходка бяхме“ - външните десет деца минават между по-ниските и се спират пред брезата. „От брезата клончета ломяхме.“ - Правят движение като че късат клончета и всяко дете хваща по една лента. „Люли-люли ломяхме“ (2) - Средното дете също както по-горе се люлее встрани; същевременно и децата с ленти в ръце се люлеят едновременно и ритмично наляво и надясно. „Хай дечица вейките сберете, на полето клончета сложете.“ - Същите деца клякат около брезата, държейки края на лентите. „Люли-люли сложете“ (2) - Както по-горе люлеене на място. „Построете си колибка тамо и покрийте я с клонки само“. - Децата се изправят и със стъпки назад стигат до предишните си места в кръга. Всяко издига високо над главата носената лента, така че да се образува свод над главите на децата от вътрешния кръг. „Люли-люли с клонки“ (2) - Както по-горе люлеене на място. „Ний ще седнем в нея с тази песен ето наши дом зелен, чудесен“. - По-ниските деца, които до сега бяха неподвижни със скръстени ръце пред гърдите, при тези думи правят крачки напред до брезата, обръщат се с лице към външните деца, коленичат и се залавят за ръце. Образуват верига на колене около детето-бреза, с лице навън и пеят: „Люли-люли чудесен“ (2) Както по-горе. Всички се люлеят на място, вляво и вдясно (брезата, децата от външния кръг и тези от веригата). Правила. 1. Всяко движение се почва едновременно от всички деца: с дясна ръка с десен крак на дясна страна или обратно. 2. Всичките движения трябва да бъдат на еднаква страна, едновременно започнати и на еднаква височина. * * * КОСАЧИ Муз.: Илия Илиев 2. Ето тез косици нашите ръчици – право ги проточим вдясно ги насочим. 3. Па напред вървиме и на ред косиме - бавно, леко, плавно, със земята равно. 4. И назад вървиме и пак тъй косиме – сочните тревици с нашите косици. 5. А като изсъхне, на сено дъх лъхне, ние се сведеме да го събереме. 6. И пак се сведеме пластче загребеме. Всеки с радост трупа, ей такава купа Дядо Благо Указания към играта. Броят на играчите е чифтно число 8, 10 или 12 момченца. Нареждат се в тилна редица на една ръка разстояние един от друг. Игра. Всички запяват - „Ние сме косачи сеносъбирачи. С две коси косиме и с тях пластиме“. - като маршируват в кръг. 2. „Ето тез косици нашите ръчици“ - спират на място и подават ръцете си напред, като обръщат дланите нагоре и на долу. „Право ги проточим вдясно ги насочим“ - също спрени на място, ръцете са успоредно напред и след това настрани вдясно (дясната встрани хоризонтално, а лявата превита от лакътя пред гърдите вдясно). „Па напред вървиме и напред косиме бавно, леко, плавно, със земята равно.“ Тръгват напред в кръг с навеждане напред, като да косят с ръцете. 4. И назад вървиме и пак тъй косиме сочните тревици с нашите косици“ - Косачите продължават да косят като правят стъпки назад 5. А като изсъхне на сено дъх лъхне, ние се сведеме да го събереме“. Спират на място и се обръщат с лице към центъра на кръга. При последните два реда се навеждат и прибират сеното. 6. „И пак се сведеме пластче загребеме. Всеки с радост трупа ей такава купа.“ - Продължават да събират от земята сено, като при последните два реда бързо се навеждат и изправят, като че трупат купа със сено. При завършване на песента косачите с маршировка излизат или се нареждат в права редица, пляскат с ръце и запяват „Малки моми“ за следващата игра. * * * МАЛКИ МОМИ Ръченица Народна музика 2. Берете ни, малки моми, кичете си руси коси. На друм не ни оставяйте, на момци ни не давайте. 3. Че момци ни не поливат на росица не откриват. Ден ни носят по калпаци, нощ ни тъпчат по сокаци. Указания към играта. Излизат 8 или 12 момиченца със стъпка на ръченица, обикалят в кръг, разделят се на две и застават по равно число един срещу друг на 10-12 крачки разстояние. През време на нареждането, мелодията се пее със затворени уста, след което всички запяват и играят: „Малки моми из друм тичат.“ - С ръце на кръста, двете редици леко пристъпват напред една срещу друга до средата. „цветя берат, китки кичат“ - правят стъпки назад с навеждане, протягат ръцете една след друга, като да берат цветя. При „китки кичат“ всички са на първите си места. Скачат на място. Ръцете една до друга, държат цветя, пръстите разтворени като чашка, издигнати на височината на лицето. „Китките си цвят разтварят.“ -Правят стъпки напред, срещат се в средата, ръцете както по-горе. „И на моми проговарят.“ - Скачане на място, с леко извиване на ръцете вляво и вдясно както по-горе - издигнати със съединени китки и разтворени длани, като чашка на цвят. „Берете ни, малки моми“ - стъпки назад, до първото положение. Ръцете една след друга берат цветя с леко навеждане от кръста. „кичете си руси коси“ - Стъпки на място. Със съответни движения кичат главите си с цветя. При повтаряне на стиха правят същите движения, със стъпки напред до средата и скачане на място. „На друм не ни оставяйте“, - Стъпки назад с ръцете косо встрани. „на момци ни не давайте“ - Спрени на място. Дясната ръка на всички сочи с пръст към момците (косачи) „че момци ни не поливат“ - Стъпки напред към центъра със скръстени ръце пред гърдите. „на росица не откриват.“ - Стъпки назад, с полукръгове на ръцете - нагоре, встрани и долу. - „Ден ни носят по калпаци“. - Обърнати едно зад друго, със същата стъпка на ръченица децата се движат в кръг. Лявата ръка е на кръста, а дясната зад дясното ухо-прикрепя китката. „Нощ ни тъпчат по сокаци“. - Заловени за ръце в кръг, с лице към центъра, силно тропат и със стъпки напред свиват кръга. „Ла, ла, ла“ - при същата мелодия „момите“ отпускат ръце и тръгват една след друга, махайки весело ръка встрани. Така играта завършва. Играта представлява интересна китка, ако завършвайки песента, при „ла, ла, ла“, след като направят един кръг, всяка мома залавя за ръка по един от косачите, които досега пееха и пляскаха с ръце на момите и със същата стъпка на ръченица заиграват заедно следното хоро..... * * * ПРАЗНИК КРАЙ СЕЛОТО Хоро Народна музика 2. Моми пременени, скачат зачервени, дю, дю, дю, дю, дю, дю, дю, дю, гайдата свири. Указания към играта. Заловени за ръце на хоро - мома и косач - всички весело пеят и играят хоро със стъпка на ръченица, както следва: 1. „Празник край селото, вие се хорото.“ - Всички правят стъпки вдясно. „Дю, дю, дю . . . дю, дю, гайдата свири.“ - Стъпки към центъра и обратно., 2. „Моми пременени, скачат зачервени.“ - Отново хорото се движи вдясно; заловените ръце свободно се движат. „Дю, дю, дю...... дю, дю, гайдата свири“ - както при първия стих, стъпки към центъра и обратно. При завършване на песента с махащи ръце един след друг моми и косачи отиват по местата си. Заучена ритмично, със стъпка на ръченица, при точни фигури и облечени в национални костюми-китката „Косачи“, „Малки моми“ и „Празник край селото“ е много живописен номер за тържество. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване