Jump to content

Игри без песни


Recommended Posts

ИГРИ БЕЗ ПЕСНИ

КАТЕРИЧКА

Указания към играта. В играта вземат участие всички деца. При започване, всички се нареждат в кръг, седнали или прави с протегната дясна ръка напред и затворени очи. Едно дете се избира в средата за „катеричка“. То носи из-рязана от картон или хартия катеричка, а в ръка държи орехче (камъче или шишарка). Катеричката почива в къщичката си.

Игра. При сигнал от ръководителя, катеричката тича в кръга около децата със затворени очи и протегнати напред ръце. След 1-2 кръга, тя пуска орехчето в някоя ръка и бяга обратно в къщичката си. Детето, което е получило орехчето, се отпуска от кръга, отваря очи и бяга да хване катеричката. Ако успее, сменят местата си; в противен случай играта почва отначало, със същата катеричка.

Правила. 1. Никой няма право да си отваря очите, когато катеричката се разхожда в кръга. 2. Гонещият има право да лови катеричката само до линията на къщичката й. 3. Катеричка, неуловена в четири игри, се сменя с друга, като се обявява за „непобедима“.

Методичен ход при провеждане на играта

Подготовка. Учителката се обръща към децата, които са седнали :

- Деца, днес всички си изрязахте хубави катерички и чистичко ги залепихте в албумчетата си. Само тази катеричка е останала самичка. (Учителката я показва). Златка я изряза. Тя първа свърши своята и понеже изрязваше много внимателно и много хубаво, затова аз й дадох да изреже и тази. Но къде ще я сложим сега? Тя си няма къщичка. Златке, ела, забоди я на себе си и ти ще станеш катеричка. Така. Начертай сега с тебешир къщичка на катеричката, огради я със столчета и влез вътре. А който от вас деца, иска да стане също катеричка, нека тихичко се нареди в кръг.

- Значи всички искате да сте катерички ? Добре, тогава уловете се за ръце и така както сте в кръг, ще играем на „катеричка“.

Обясняване и провеждане:

- Подайте си едната ръка напред, затворете очите си. Покрай вас ще минава една катеричка, която носи орехче.

„Златке, излез от къщичката си и вземи едно орехче, или камъче, или нещо като орехче и минавай покрай децата, които са с протегнати ръце.

Така, само че, Гошко, не поглеждай! Сега катеричката ще пусне орехчето в някоя от протегнатите ръце и ще тича да си отиде в къщичката, а детето, у което е орехчето, си отваря очите и тича да хване катеричката, преди да е влязла в къщичката си. Ако я хване, то става катеричка и влиза в къщичката, а катеричката Златка става дете и отива в кръга. Ако не я хване, Златка остава катеричка, а детето, което я гони, си отива на мястото и играта почва отначало. Златке, тръгвай и пусни орехчето. . . не обикаляй толкова много, пусни го в някоя ръка...- сега тичай.. . Ванчо, гони я веднага. Браво! Сега ти забоди на себе си катеричката и влез в къщичката, а Златка ще отиде на твоето място в кръга. Така. Обикаляй сега ти другарчетата си и пусни в някоя ръка орехчето. А вие деца, внимавайте, у когото се пусне орехчето, веднага да тича, за да хване детето с катеричка и то да стане катеричка. Играта продължава с интерес.

Къщичката може да бъде на по-голямо разстояние от кръга; децата могат да бъдат и седнали; ако мястото не позволява, могат да не са и точно на кръг.

ВЕЛИКАНИ И ДЖУДЖЕТА

Указания към играта. Играе се с неопределен брой деца. Ръководителят предварително обяснява: щом каже „великани“ всички трябва за застанат на пръсти, с издигнати нагоре ръце; щом им каже „джуджета“ всички трябва да приклекнат и да протегнат ръце напред. Предварително се прави репетиция. Ръководителят взема участие през цялото време.

Игра. Ръководителят произнася „великани“ или „джуджета“ а сам той прави движения, понякога нарочно неправилни: казвайки „великани“ - прикляква, или обратно. Всеки трябва да прави това, което казва ръководителят, а не това, което той прави. Ако някое дете сбърка, като повтори погрешните движения на ръководителя, то излиза от играта.. Когато всички деца излязат т. е. сбъркат движенията, ръководителят дава на всяко задача за изпълнение: скоропоговорка, гатанка, песен, стихотворение и др. такива.

Правила. 1. Играта трябва да се разбере добре предварително от всички деца. 2. Ако играта се провежда в час по физическо възпитание добре е да се проведе в първата част на урока, за да организира вниманието на играчите.

ЛОВЕЦ НА ЛЕНТИЧКИ

Указания към играта. Участвуват неопределен брой деца. Всички носят разноцветни лентички на якичката или коланчето си. Такава няма само детето ловец. Със знаменца от същите цветове се огражда част от площадката.

Игра. Децата бягат на всички страни, а детето-ловец се старае да догони някое от тях и да снеме лентичката му. Онзи комуто е отнета лентичката, отива при знамението с цвета на лентичката си. Играта е завършена, когато детето ловец събере от 3 до 5 лентички. Лентичките се преброяват от ръководителят и играта продължава с нов ловец.

Правила. 1. При игра с малки деца ролята на ловеца се провежда от ръководителя. 2. Децата не трябва да излизат от площадката, за да не избягват далеч от ловеца.

МИШКО, ДАЙ МИ ТВОЕТО МЯСТО

Указания към играта. Участвуват неопределен брой деца. Всяко дете си начертава кръгче, в което застава. Едно от децата е без кръгче, то е в средата на игрището.

Игра. Детето, което е без кръгче, се движи между децата в кръгчетата и казва: „Мишко, мишко дай ми твоето място“. Детето отказва. Тогава търсещият място отива при друго дете със същата молба. В това време останалите деца сменят местата си, а търсещото място дете се старае да заеме кръгчето на някое от сменящите се. Ако детето успее, то онова дете, което е загубило своето кръгче, остава в средата и играта се почва отначало. Ако дълго време търсещият място не успее да намери кръгче за себе си, ръководителят казва: „Котката иде!“ Тогава всички едновременно излизат из кръгчетата си и бягат към друго кръгче, а оня, който остане без кръгче остава в средата.

Правила. 1. Смяната на кръгчето става само след уговаряне с детето от кръгчето, което ще заменя. 2. Щом едно дете уговори с друго, че ще сменят кръгчетата си не може да остава повече в своето кръгче, а трябва бързо да излезе из него. 3. Ако играта се провежда за първи път, ръководителят трябва да стои в средата на игрището. 4. При провеждане на играта в началото кръгчетата се правят по-близо едно до друго, а по-сетне кръгчетата се раздалечават.

ЗАЕК БЕЗ ДУПКА

Указания към играта. Играта може да се играе на открито или в стая. Играчите, с изключение на двама, които ще бъдат ловец и зайче се разделят на групи от 3 до 5 души. За тази цел най-добре е всички да се построят в кръг и да се преброят по трима или по пет души.

image.png

При започване на играта групичките образуват кръгчета, които заемат места отстоящи на 3-6 крачки едно от друго. Кръгчетата представляват дупки на зайчетата. Във всяко кръгче първият номер застава в средата и представлява „зайче“. Ловецът застава доста настрана от кръгчетата. Ръководителят на играта дава знак за започване: „Раз, два, три“. На „раз“ зайчето, което е без дупка, започва да бяга, а на „три“ ловецът започва да го гони. Преследваното зайче може да се спаси, като влезе в някоя от дупките на другите зайчета. Тогава зайчето, което се намира там, трябва да излезе, а ловецът започва да преследва него. Ако зайчето бъде хванато,, ролите се разменят.

Правила. 1. Ловецът може да хване зайче, само когато то се намира вън от дупката. 2. Влязлото зайче трябва да остане в дупката, а другото трябва незабавно да излезе. 3. За да могат да участвуват всички в ролята на зайчета, трябва след като първите номера от зайците са бягали, да се спре играта и да се предложат за зайци вторите номера, а първите да заемат място в кръгчетата и т. н.

РИБАРИ И РИБКИ'

Указания към играта. На единия край на игрището се огражда едно място - дома на рибарите. В него застават две деца - рибари, а останалите деца - рибки се разпръсват из игрището.

Игра. По сигнал от ръководителя рибарите, хванати за ръце, излизат от дома и ловят набелязаната риба като се стараят да я окръжат, съединявайки ръцете си. С уловената риба рибарите се връщат в къщи, след това, хванати за ръка и с уловената риба, отиват да ловят наново. Всеки път след лова рибарите се връщат „у дома“, наново образуват мрежа, хващайки се за ръце с всички уловени играчи, и ловят останалите риби. Мрежата постепенно се увеличава. Играта се продължава, докато бъдат уловени всички риби.

Правила. 1. Обкръжената риба може да се провре и избяга, докато крайните ръце се уловят. 2. В мрежата могат да се ловят по няколко наведнъж. 3. Всеки лов започва със сигнал на ръководителя. 4. Ако при лова се скъса мрежата, рибарите се връщат „в къщи“, улавят се и наново излизат на лов.

СМЕЛИТЕ ДЕЦА

Указания към играта. Играят неопределен брой деца. На земята се чертаят три линии, като двете крайни са на разстояние 30-40 м и означават две къщи, а третата е на сре дата между тях, това е линията на юнака. Децата са събрани зад едната крайна черта.

Игра. При започване на играта юнакът запитва: „Вие смели деца ли сте?“ Децата са длъжни да отговорят в хор: „Смели сме и безстрашни.“ „Който е най-смел да бяга. Раз, два, три“ казва юнакът. След „три“ всички деца се устремяват към втората линия, за да се приюта във втората къща, а юнакът, движейки се по средната линия, се старае да докосне някой от бягащите. Докоснатият се счита уловен и застава на средната линия с лице към децата. След това юнакът се обръща към децата със същия въпрос и децата бягат обратно към първата къща. След пет-шест пробягвания уловените се преброяват и се избира нов юнак, но не из средата на уловените. Играта започва отново.

Правила. 1. Бягането започва само след като се произнесе „три“. 2. Юнакът се движи само по средната линия.

ЗАМРЪЗНАЛИ ДЪРВЕТА

Указания към играта. Броят на играчите е неопределен. Игрището няма определени граници.

Игра. Ръководителят посочва един от играчите за „леден вятър“. Той гони останалите деца - „дървета“. Щом пипне някое, то застава неподвижно в позата, в която е било в момента на улавянето. Гонещият продължава да преследва другите докато замрази всички дървета.

Правила. 1. Бягащият може да се изтръгне, ако миг преди докосването преследвачът бъде допрян или сам той се допре до някой друг бягащ играч.

2. Ако играчите са много, може да се изберат двама „ледени вятъра“.

ВЕРИГА

Указания към играта. Игрището (15 до 20 метра) се огражда с линия. Играят неопределен брой играчи.

Игра. Ръководителят посочва един играч, който започва да гони останалите играчи, които бягат в очертаното игрище. Уловеният се присъединява към гонещия. Двамата се улавят за ръка и заедно ловят останалите играчи. По такъв начин веригата непрекъснато се удължава. Играта продължава, докато всички играчи влязат във веригата.

Правила. 1. Играчите от веригата нямат право да си пускат ръцете. 2. Бягащите играчи нямат право да се мушкат под ръцете на уловените във веригата.

КОТАРАК И ВРАБЧЕТА

Указаният към играта. Участвуват неопределен брой деца. Всички са врабчета, едно е котарак. Из игрището се поставят различни предмети, имитиращи покрив на къщи (греди, кубчета, пейки и пр.).

Игра. Врабчетата скачат на воля, а котаракът спи. По даден знак той се събужда и се стреми да улови врабчетата. Уловените врабчета се отвеждат от котарака. Другите кацват на „покрива“.

Правила. 1. Врабчетата трябва да се отдалечават от „покрива“, да не бъдат непрекъснато близо до него от страх } да не ги улови котаракът.

ЛИСИЦА И ГЪСКИ

Указания към играта. От двете страни на площадката начертаваме два кръга - къща на гъските и къща на лисицата. Всички играещи деца са гъски и застават в единия кръг, а едно дете е лисица и то отива в другия кръг.

Игра. Гъските излизат от къщата си, отиват към къщата на лиса и тя им казва:

„Гъски, гъски ще ви изям.“

Гъските отговарят:

„Почакай, лисо, до есен,

послушай нашата песен

га-га-га га-га-га“.

Лиса:

Няма да ви слушам

ей сега ще ви изям!

Гъските започват да бягат, а лиса ги гони. Хванатите се отвеждат в дома на Лиса. След като бъдат хванати всички гъски, играта започва наново с нова „лисица“.

ВРАБЦИ И КОТКА

Указания към играта. На земята се начертава кръг с диаметър четири до шест крачки. Между децата избираме едно за „котка“. Тя прикляква в средата на кръга. Всички останали са „врабци“ и застават извън начертания кръг.

Игра. „Врабците“ прехвръкват в кръга и бягат бързо. Котката се старае да хване някое от тях, което не е успяло да изхвръкне вън от кръга. Хванатото сяда редом с котката. Играта продължава, докато котката хване 4-5 врабчета. След това се избира нова котка и играта почва отначало.

Правила. 1. Котката може да лови врабчета само в кръга. 2. Врабчетата скачат на един или два крака според уговорката. 3. Ако някой прескочи кръга, счита се за уловен. 4. Ръководителят трябва да следи всички врабчета да бъдат активни.

ПРИ МЕЧКАТА

Указания към играта. В играта участвуват неопределен брой деца, като едно от тях се определя за мечка. Ако групата е голяма, определят се две мечки. Играе се на цялата площадка като се очертават две линии: едната - за края на гората, а другата определя мечата дупка и се намира няколко крачки зад първата.

Игра. Децата се разхождат свободно и правят движения наподобяващи бране на ягоди и гъби. Те се движат към мечата дупка. Когато доближават края на гората децата пеят и казват:

При мечката в гората,

гъби, ягоди берем,

а мечката седи,

гледа и ръмжи.

При думата „ръмжи“, мечката с ръмжене се хвърля върху децата и отнася в дупката си уловените. След като мечката улови 3 до 5 деца, избира се нова мечка и играта се продължава.

Правила. 1. Мечката се избира само измежду онези деца, които нито веднаж не са нарушили правилата и не са били улавяни. 2. Когато броят на децата наложи да се изберат две мечки, ползува се една и съща меча дупка и за двете.

ВРАБЧЕТА

Указания към играта. Участвуват всички деца. Ръководителката предварително начертава кръгчета на пода; ако се играе навън, кръгчетата се очертават с шишарки или камъчета. Всички деца-врабчета застават по няколко в „гнездата“ - кръгчетата.

Игра. По сигнал на ръководителката всички врабчета излитат от гнездата си, клякат, подскачат, а когато ръководителката даде съответен сигнал, те се връщат в гнездата си. Врабчето, което прави най-хубави движения, получава похвала.

Правила. 1. Врабчетата не бива да си пречат по време на летенето. 2. Ръководителката показва предварително няколко красиви движения, наподобяващи летене на врабчета.

СПАСЯВАЙ СЕ ОТ ВЪЛКА

Указания към играта. Броят на децата е неопределен. Едно от децата се избира за вълк. На игрището се поставя пейка, която ще служи за спасяване от вълка.

Игра. Децата са пръснати на игрището и берат ягоди. Изведнъж по даден знак се явява вълкът и с движенията си и издаване на вой показва, че се готви да улови някое от децата. Децата започват да бягат и се качват на пейката. Когато вълкът напуща игрището, децата слизат и отново продължават да берат ягоди. Играта се повтаря четири, пет пъти.

Правила. 1. Децата трябва да се движат из цялото игрище и да приближават пейката само, когато искат да се спасят от вълка. 2. Децата се качват на пейката само след воя на вълка. 3. Събирането на ягоди трябва да става из цялата площадка, а не само около пейката, където могат да се спасят от вълка.

КОКОШКИ И ПЕТЕЛ

Указания към играта. Участвуват неопределен брой деца. Всички изобразяват кокошки, а едно - петел. Децата седят на пейка, която означава курник.

Игра. Ръководителката произнася следното стихче:

Петльо с жълтите обуща,

върви гордо, гордо. . .

Постои, погледа,

а после изкряка:

Петелът извиква: „ку-ку-ри-гу“, -При този знак на петела кокошките се разтичват и търсят храна. Петелът тича наедно с тях. При сигнала на ръководителя „цип, цип, цип“, всички бързо се прибират в курника. После се избира нов петел и играта започва отново.

Правила. 1. Първият път петелът се изобразява от учителката, а после може да бъде който и да е от желаещите. 2. Играта се повтаря два-три пъти. 3. В играта може да се внесат допълнения, като напр. кокошките да бъдат събрани в градината, която се изобразява чрез опъване на една вървичка на височината на кръста на едно дете. При бягане от градината, за търсене на храна, вървичката се издига, за да могат децата да се проврат по-лесно.

НАМЕРИ СИ ДРУГАР

Указания към играта. Участвуват неопределен брой деца, но броят им не трябва да е чифтно число. Играе се на цялата площадка, без ограничение на движенията.

Игра. Децата тичат във всички направления свободно из игрището. При сигнала на ръководителя „Намери си другар“ всеки бърза да образува двойка с най-близкото до него дете. Двойките се нареждат една след друга, а останалото без другар дете се нарежда зад двойките. Колоната обикаля игрището един-два пъти при следния припев:

„Друг път не дреми,

бързо другар избери!“

След това децата се пръскат отново и играта се повтаря.

Правила. 1. При образуване на двойките е необходимо да се спазва ред и да няма никакво блъскане на децата. 2 Когато едно дете си избере другар и подаде към него ръка, в никакъв случай то не бива да му откаже и да образува двойка с друго дете.

ГАРВАНИ И КУКУВИЧКА

Указания към играта. Начертаваме голяма окръжност. По нея на не голямо разстояние едно от друго начертаваме кръгчета. Това са гнездата на гарваните, които са с едно по-малко от броя на всичките играчи.

Игра. Играта започва, като всяко гнездо се заеме от един гарван. Това дете, което остане без гнездо, е кукувичка и то застава в средата на кръга, разхожда се и чака гарваните да разменят местата си, което става по даден знак от ръководителя. Ако кукувичката успее да заеме някое свободно гнездо, остава в него, като става гарван, а гарванът без място, става кукувичка и отива в средата на кръга. Така играта продължава.

ИСТИНСКИЯТ ПОБЕДИТЕЛ

Указания към играта. Всички деца сядат на столчетата си в права линия при шахматен ред. Избира се едно дете, което стои право настрана и при всяко ставане на децата взема по едно столче.

image.png

Игра. При даден знак (пляскане с ръце или др.) от ръководителя децата стават и се обръщат в една посока едно след друго. Детето, което стои от страна, взема едно столче и го слага извън редицата. Засвирва се марш на пияно, акордеон, хармоничка или се пее, ако няма инструмент. Децата маршируват около столчетата си. Ненадейно маршът спира и всеки бърза да седне безразлично на кое столче от редицата; внимава се столчетата да не се прескачат или обръщат. Детето, което остане без столче излиза от играта и сяда настрани. Играта започва отначало - ставане със сигнал, вземане едно столче от редицата, маршировка около столчетата с марш, спиране и т. н. докато остане само едно дете от цялата редица, което е истинският победител и всички му ръкопляскат.

СМЯНА НА МЕСТАТА

Указания към играта. Децата са в кръг по двама. Номерират се първи и втори. Първите номера клякат пред вторите. Едно дете застава в кръга.

Игра. По даден сигнал, вторите номера тичат да си разменят местата, а през това време детето от кръга търси да си намери свободно място. Останалият без място остава в кръга.

Правила. 1. Децата от кръга, които си разменят местата, трябва да изчакат уговорения сигнал. 2. Да няма блъскане при смяната на местата.

КАРТОФИ

Указания към играта. Децата застават в кръг, сръце на гърба. Пред всяко дете има начертан кръг, в който са поставени няколко камъчета за картофи. В средата на кръга се избира едно дете.

Игра. При даден знак от ръководителя, средното дете тича около другарчетата си отвътре на кръга и иска да вземе от картофите. Всяко дете, до което се доближава средното, кляка и с ръце пази картофите си. Щом средното дете отмине, другото се изправя и поставя отново ръцете си на гърба. Играта продължава, докато средното дете успее да вземе от картофите на някое. Тогава то застава в средата, а средното отива на негово място. Играта продължава.

Правила. Никой няма право да стои дълго време клекнал, за да си пази картофите.

МАРШИРОВКА С ИЗКЛЮЧВАНЕ

Указания към играта. Децата се нареждат по двойки. Начертаваме толкова кръга, колкото двойки има с един по малко.

Игра. Двойките маршируват под такта на някоя песен и при даден знак (пляскане с ръце или спиране на песента) всяка двойка гледа да заеме един кръг. Двойката, която остава без кръг, се изключва. Играта почва отново, но при всяко започване се изтрива по един кръг, и така се продължава, докато остане една двойка.

image.png

Правила. 1. Никой няма право да избутва другаря си из кръга щом веднаж кракът на единия е стъпил в него.

ПРЕДАВАНЕ ТУХЛИЧКИ

Указания към играта. Децата се нареждат в кръг прави или седнали на разстояние една крачка едно от друго.

Игра. Възпитателката застава между две деца и на всяко дава по една тухличка или камък и казва: „Предавайте!“ Така тухличките тръгват от ръка на ръка в две противоположни страни. Двете деца, у които се срещат тухличките, излизат от кръга, поставят ги пред възпитателката на земята и се връщат на местата си в кръга. Възпитателката брои до три и двете деца от двете й страни, които пуснаха първи тухличките в движение започват да тичат в противоположни страни извън кръга. Детето, което се върне първо на мястото си, вдига тухличката високо и всички му ръкопляскат. След това възпитателката застава между други две деца в кръга и играта започва отначало.

Правила. 1. Никой няма право да задържа тухличката, а само да я предава. 2. Двете деца тръгват едновременно

ХАЙДЕ ДА ВЪРВИМ

Указания към играта. Децата се нареждат в кръг едно до друго плътно, без да се местят, с подадена лява ръка към центъра. В средата на кръга остава едно дете без място.

Игра. При даден сигнал детето от кръга тръгва около децата и хваща една от протегнатите ръце, като казва: „Хайде да вървим!“ Продължават двете, като второто хваща друга ръка от кръга и казва същото; тръгват в кръга трите и т. н. Заловената редица се увеличава. При даден сигнал, ръцете се пускат и всеки търси свободно място в кръга. Който остане последен застава в средата на кръга и играта почва отначало.

Правила. Мястото на всяко излязло от кръга дете се запазва, но не е задължително същото да се върне на него.

ДВАМА СА МАЛКО ТРИМА СА МНОГО

Указания към играта. Децата се нареждат в кръг, по две едно зад друго, с лице към центъра. В средата остава едно дете.

Игра. При даден от ръководителката сигнал, средното дете застава пред една от двойките и казва: „Двама са малко, трима са много“. Третият от външната страна на кръга тича в кръга, застава пред друга двойка и казва същото. Третият от образуваната тройка, който се намира от външната страна на кръга, застава пред друга двойка и така играта продължава.

ЗАМРЪЗВАНЕ

Указания към играта. Начертава се една линия за граница. На нея се нареждат всички деца. На разстояние 10 - 15 м пред линията, на която са наредени децата, едно дете застава с гръб към редицата, като се опира на дърво, стена и др. и си затваря очите.

Игра. При даден знак от ръководителя детето със затворените очи почва да брои:, едно, две, три“. През това време децата от групата с бързи крачки се приближават към детето, което не ги вижда. При „три“ всички деца застават неподвижни - „замръзват“. След „три“ детето се обръща към групата и ако забележи, че някое се движи, казва името му и посоченото дете се връща на границата. Първото дете отново се обръща и брои: „едно, две, три“. Децата продължават да се движат напред. Върнатото дете също се движи, но по-назад. След неколкократно броене, няколко от играчите (а може и всички) стигат до детето със затворените очи и преди то още да се е обърнало, удрят го по гърба и тичат до своята линия. Детето ги гони. Уловеният отива на мястото на гонещия.

Правила. 1. Ударът по гърба на детето е лек и се нанася само от едно дете. 2. Върнатото дете може да се изравни с други деца, ако прави по големи и бързи крачки.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...