Ани Публикувано 15 Август, 2024 Сподели Публикувано 15 Август, 2024 ПОДВИЖНИ ИГРИ ЗА ДЕЦА ОТ УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ (7-10 години) ИГРИ БЕЗ ПЕСНИ ПЪТУВАНЕ ИЗ БЪЛГАРИЯ Указания към играта. Играчите застават в кръг. Един остава извън кръга. Игра. При даден сигнал, той започва да обикаля кръга бързо вдясно и като пипне някого от играчите, без да се спира, му казва: „Ела с мене в Пловдив“. Пипнатият тръгва с него, а мястото му остава празно. Вторият пипва трети от кръга, като му казва да тръгне след него, но в друг град и т. н., докато се извикат няколко играчи, преди да е направена цяла обиколка около кръга. При втората обиколка всеки се стреми да заеме първото свободно място в кръга. След втората обиколка един от играчите остава без място и играта почва отначало. Правила. 1. Всички ходят бързо без да бягат. 2. Задминава нето става само от външната страна. 3. Всеки пипнат при задминаването се отстранява от играта. ДРЪЖ ПРЪЧКАТА И ГОВОРИ Указания към играта. Децата са наредени в кръг. В средата застава едно дете с вързани очи и с пръчка в ръцете. Игра. В начало децата скачат и закачат другарчето с вързаните очи, но щом то почука с пръчката по земята, всички застават тихо в кръг. Тогава то подава единия край на пръчката на някое от децата и му задава три въпроса, на които последното трябва да отговори с престорен глас, за да не бъде познато. Детето със затворените очи се мъчи да познае кое е детето, което е хванало пръчката. Ако успее да го познае, сменят местата си, ако не го познае, същото дете остава в кръга и играта продължава. ПЪТУВАНЕ Указания към играта. Играчите са наредени в кръг. Всеки по желание се нарича на един град или село. Игра. Едно дете застава в средата на кръга и казва: „Влака тръгва от Коларовград за Сталин“. В този момент детето, наречено „Коларовград“, разменя мястото си с детето наречено „Сталин“. По време на размяната детето от средата на кръга гледа да заеме някое от свободните места. Ако успее, сменят местата си, ако не успее играта продължава при същото положение като се извикват други градове. Правила. 1. Градовете се извикват бърже. 2. Ако извиканият град забави тръгването на влака, детето се счита за изгубило играта и се отстранява от кръга за две игри. ПРЕСКОЧИ КОЗА Играчите застават в кръг на разстояние две протегнати ръце. Двама играчи са извън кръга. Единият е бягащ, а другият - гонещ. Играчите от кръга се навеждат напред и образуват „коза“. След даден знак бягащият играч обикаля извън кръга, а гонещият се стреми да го хване. Бягащият обаче прескача някоя „коза“ изотзад и застава на нейното място. Прескочената „коза“ става гонещ играч, а гонещият става бягащ и играта продължава. Ако гонещият докосне бягащия, сменят ролите си. КОТАРАКЪТ ИДЕ Указания към играта. В ъгъла на игрището се очертава къщичката на котарака. В нея се поставят 5-6 столчета. Едно дете се избира за „котарак“, а останалите са мишки. Котаракът се прибира в къщичката си, а мишките се пръскат на всички страни. (В случай, че играта се провежда при музика необходими са две мелодии: едната за танца на мишките, а другата подобна на марш за котарака). Игра. Котаракът спи в къщичката си. Под такта на музиката „мишките“ танцуват. Признака на ръководителя - „Котаракът иде“ - мелодията се сменя. Всички мишки застават неподвижно на място, притихнали в различни ъгълчета. Кота ракът се промъква до тях и ако някоя мръдне, завежда я със себе си в къщичката и отива отново на лов за друга мишка. Това се повтаря, докато ръководителят каже: „Котаракът си отишъл“ и смени мелодията. Котаракът заспива, а мишките танцуват, докато се чуе отново: „Котаракът иде“. Играта продължава, докато бъдат уловени 5-6 мишки. След това се избира нов котарак и играта започва отново. Правила. 1. Когато котаракът дойде при мишките, те не бива да се движат; движение е позволено само зад гърба му, без той да забележи това. 2 Хванатите мишки не участвуват в играта до започване на нова игра с нов котарак. 3. Всякога трябва да се Внимава кои мишки лови котаракът, да няма предпочитание. 4. Понякога хванатата мишка не желае да отиде с котарака. Тук трябва да се обясни на децата, че трябва да се подчиняват на правилата на играта. Вариант без музика. Всички мишки се разхождат в различни посоки. Котаракът спи. Ръководителят казва: „Мишки, мишки пакостливи виждам колко сте игриви, но ще падне сега смях, за големия ви страх“. Мишките се смеят и танцуват като произнасят: „Кат, кат, кат, кат, спи котаракът мустакат.“ По знака на ръководителя „Котаракът иде“, играта продължава както и с музика. БЪРЗО МЕСТЕНЕ Указания към играта. На игрището се очертават две линии на разстояние 20-30 стъпки една от друга. Децата се нареждат на едната линия на разстояние една крачка едно от друго. Пред всяко от децата се начертава неголям кръг. Такива кръгове се начертават и пред противоположната линия. Във всеки кръг се поставя по една тухличка. Игра. При сигнал от ръководителя всеки участник в играта взема тухличката от кръга, който се намира пред него, бяга до противоположната линия, заменя стоящата там тухличка, връща се обратно и поставя в кръгчето донесената тухличка. След това вече без тухличка отново бяга до противоположната линия. Правила. 1. Всеки играч се стреми колкото се може по скоро да замени тухличките и да застане на противоположната линия. 2. Победител е този, който първи успее да направи размяна на тухличките. ПРАЗНО МЯСТО Указания към играта. Всички играчи, с изключение на един, застават един до друг в тесен кръг. Отделеният застава зад кръга. Всички играчи слагат ръцете си зад. гърба. Игра. Детето извън кръга бяга около кръга като се докосва до някого от играчите и продължава да бяга. Докоснатият тръгва в обратна посока с играча, около кръга, като се стреми по-скоро да стигне до своето място. Когато се срещнат, разминавайки се, те се ръкуват. Който заеме пръв свободното място остава там, а останалият продължава играта. Правила. 1. Когато играчите обикалят кръга, никой от останалите не бива да им пречи. 2. При среща на двамата играчи, ръкуването трябва да се изпълни задължително. 3. Задачите при срещата могат да бъдат усложнени, например да подскочат един пред друг и да се завъртят около себе си; да се поставят препятствия - връвчица за прескачане или промушване, пейка за преминаване или пропълзяване. 4. Ако кръгът е малак, обикалянето може да се усложни чрез преминаване на един крак. 5. Необходимо е да се уговори предварително, че при срещата всеки ще държи дясна. страна, за да се избегне сблъскване. ТРИМА В КРЪГ Указания към играта. Играчите образуват кръг и в средата излизат трима - единият със звънец, а на двамата очите са завързани. Игра. При даден от ръководителя знак, играчите със завързаните очи започват да търсят играча със звънеца, а той,, звънейки от време на време, дразни играчите и се отскубва от тях. Чрез ловки движения преследваният играч заблуждава играчите със завързаните очи и по такъв начин се създават смешни положения. Правила. 1. Звънецът се взима от играча, който е успял да улови преследвания. 2. След изтичането на определена време, тройката се заменя с нова от кръга. ДВАМА БРАТЯ МРАЗОВИТИ Указания към играта. От двете страна на игрището очертаваме местата на две къщички. Разстоянията между тях е 10-20 метра. Избират се „двама братя мразовити“. Всички останали са „деца“ и застават в едната къщичка, а в средата между двете къщички се изправят „двамата братя мразовити“. Игра. Двамата братя мразовити се обръщат към децата със следните думи: „Ний сме двама братя мразовити двама братя ядовити...“ Единият от тях показва себе си и казва: „Аз съм мразовитият с червен нос“ Другият: „Аз съм мразовитият със син нос“. Двамата заедно: „Кой от вас ще се реши в път далечен да върви?“ Всички деца отговарят: „Ний не се боим от студ, ний не се боим от мраза лют!“ След тези думи играчите бягат от едната къщичка в другата. Двамата братя мразовити ловят и „замразяват“ бягащите. Всеки хванат се спира на мястото, където са го хванали и остава неподвижен. После двамата братя мразовити наново се обръщат към децата със същите думи и те, като им отговарят, пребягват в обратната къщичка, а мразовитите братя ги ловят и замразяват и т. н. На „замразените“ може да се помогне, като някое от децата се докосне до тях през време на пребягването. Тогава „замразеният се присъединява отново към играчите. Играта продължава 5-7 минути, или след определено число пробягвания от едната до другата къщичка, след което играта свършва или се избират нови „братя мразовити“. Правила. 1. Играчите излизат от къщичката винаги с думите: „Ний не се боим от студ ний не се боим от мраза лют!“ 2. Децата не бива да бягат обратно в къщичката или да остават там; и в единия и в другия случай играчът се смята за заловен. 3. Заловеният остава на мястото, където са го хванали, „замразен“. ЛЕТЯЩИЯТ ЗВЪНЕЦ Указания към играта. В играта участвуват неопределен брой деца. Игра. Всички се разпръскват из площадката, предавайки си едно на друго звънец, а едно от децата, предварително избрано, се стреми да стигне и улови този, у когото е звънецът. Звънецът се предава бързо от ръка на ръка, като на помощ се притичват най-добрите бегачи. Настигналият със звънчето играч сменя детето, което гони. Правила. Звънчето може само да се предава, но не да се хвърля. 2. Звънчето не бива да се заглушава с ръка, а да звъни непрекъснато. НАМЕРИ СИ МЯСТО Указания към играта. Участниците в играта се преброяват по четири като втори, трети и четвърти номера се залавят за ръце в кръг, в първите застават в средата на своето кръгче. Игра. Ръководителят дава знак: „Първите номера при мен.“ В този момент първите номера, стоящи в кръгчетата, излизат и се нареждат един след друг зад ръководителя. Пресичайки игрището, водени от ръководителя, първите номера маршируват с песен. През това време децата от кръгчетата ритмично повдигат и свалят заловени ръце. След известна маршировка се дава сигнал от ръководителя (пляскане с ръце, свирка и др.). При сигнала всички наредени зад ръководителя се разбягват, като всеки се старае да заеме място в своята или чужда тройка. Тъй като и ръководителят тича и заема място, то един от играчите остава без място и той става ръководител на играта. Правила. 1. Маршируващите минават и между кръгчетата. 2. През време на тичането не се позволява участвуващите в играта да се блъскат. 3. След няколко маршрута ръководителят дава знак вторите номера да застанат в средата на кръгчетата, а първите да отидат на тяхното място, след това се дава място на третите номера и така нататък, докато се изредят всички деца. НАМЕРИ СИ ДРУГАРЯ Указания към играта. В тази игра могат да вземат участие различен брой деца - колкото повече, толкова по-добре. Участниците се нареждат в кръг по двойки, като за танц или марш с лице в страната на движението и се хващат за ръце. Ръководителят се нарежда пред или встрани до първата двойка. За тази игра е нужен музикален съпровод: грамофон, хармоника или децата пеят. Игра. Играта започва с марш или весела музика. Всички двойки тръгват в кръг с маршировка (при музика марш) или кой както умее по ритъма на музиката. След две-три обиколки ръководителят дава сигнал и в същия момент движещите се, които са във вътрешния кръг, се пускат от другарчетата си и с кръгом продължават движението в обратна страна. Външният кръг продължава да се движи в същата посока. Получават се два концентрични кръга движещи се в противоположни посоки. След две-три обиколки ръководителят дава втори сигнал, при който всеки играч е длъжен да намери своя другар като без да се спират продължават марша или танца двама по двама както в началото. Така играта продължава до нов сигнал. Правила. 1, Музиката не спира нито по време на сигналите, нито по време на обръщането. 2. Трябва да съблюдаваме ритмичността на движението. ИЗВИКВАНЕ ПО НОМЕРА Указания към играта. Всички играчи се нареждат в кръг и се преброяват по петорки. Един се избира в средата на кръга. Игра. При даден сигнал („едно, две, три“, свирване или пляскане с ръце и пр.) всички петорки се отпускат от големия кръг и се залавят по пет, както са преброени в малки кръгчета, така че средният играч остава в средата на големия кръг, образуван от малките кръгове по пет деца. След това, ръководителят извиква един от номерата от 1 до 5. Играчите, носещи извиканият номер, разменят местата си от кръг в кръг. В това време свободният играч в средата се старае да заеме някое място в петорките, което е свободно. Ако успее, той получава номера на детето от малкия кръг, а останалият без място влиза в средата на големия кръг и играта започва отново. Правила. При смяна на местата, кръгът се смята зает от този, който е стъпил в него пръв, макар и с един крак. 2. Забранява се изблъскването и задържането на играчите при бягане. 3. Извикването на номерата не става последователно, но всички номера трябва да бъдат извикани. НЕВИДИМАТА ШАПКА Указания към играта. Участниците се нареждат в кръг, рамо до рамо с ръце отзад. Една шапка се дава в ръцете на един от играчите. Един е в средата. Игра. По даден от ръководителя сигнал, шапката започва да се предава отзад, незабелязано, от дете на дете. Всеки се старае да предава шапката -на съседа си така изкусно, че това да не бъде забелязано от детето, което се намира в средата на кръга. Всеки играч, до когото стигне шапката може да я сложи за момент на главата си, ако средното дете е обърнато с гръб към него. Задачата на средния играч е да открие у кого е шапката и да си сменят местата с него. Правила. 1. Шапката трябва да е в непрекъснато движение. 2: Посоченият трябва да си покаже веднага ръцете напред, за да се види дали шапката се намира у него. КОРЕЙСКА БОРБА Указания към играта. Неопределен брой играчи застават в кръг. По предложение на ръководителя или по избор излизат двама „борци“. Игра. Борците, след като се поклонят един на друг, клякат, поставяйки дланите си една срещу друга, подскачат на сгънатите си крака и се стараят да се ударят един друг с длани. Борбата завършва, когато един от двамата падне или стане прав. Победителят остава в кръга, а срещу него излиза на състезание друг играч, посочен от победителя. Тази игра създава много живот у децата. Правила. Борците не бива да си помагат при подскачането като се опират с ръце о земята. 2. През време на играта децата от кръга пеят маршова песен. ДОНЕСИ ТОРБИЧКАТА Указания към играта. Участвуват неопределен брой деца. Всички сядат на тревата, а 5-6 от тях излизат 2-3 крачки напред и се нареждат в права редица като се преброяват. Необходими са за играта 5-6 торбички пълни с пясък. Игра. Ръководителят застава напред, със стоящите на първа линия деца, и започва да хвърля напред една след друга торбичките, като извиква „бягай“. Децата бягат, последователно вземат торбичките и бягайки се връщат и ги предават едно след друго на ръководителя. След това те сядат на тревата, а нова група от 5-6 деца излиза на преден план и повтаря играта. Правила. 1. Торбичките не бива да се хвърлят по-далече от 10 до 12 метра. 2. Децата трябва да следят реда на хвърлянето на торбичките и да спазват реда на подреждането си в редицата, така че всяко от тях да изтичва за съответната на поредния му номер торбичка. ДВА ПРЪСТЕНА Указания към играта. Вземаме 3-4 метра връв и два пръстена. Нанизваме двата пръстена на връвта и завързваме краищата й. Играчите сядат в кръг, един до друг и хващат връвта с две ръце. Двама от тях, които стоят на противоположни страни, наедно с връвта хващат и по едно пръстенче. Игра. Играта започва като пръстенчетата се подават от ръка на ръка и всички правят непрестанно движения с ръцете, като че предават пръстена. Идва момент, когато двата пръстена попадат в един и същи играч. Той тихо слага ръцете си на коленете, без да изпуска пръстените и връвта. Увлечени в играта, всички продължават да движат ръцете си като че ли предават пръстена. Онези, които забележат навреме, че двата пръстена са попаднали при един и същи участник, също слагат ръцете си върху коленете. Този, който разбере последен, продължава да движи ръцете си по връвта и всички му се смеят. Правила. 1. Детето, у което е попаднал единият пръстен, трябва да го предаде веднага, без да го задържа. 2. Всички едновременно и непрекъснато правят движения на приемане и предаване, независимо от това дали пръстенът е в тях или не. МИШЕЛОВКА Указания към играта. Играчите се разделят на две групи. Едните се залавят за ръце в кръг, това е мишеловката, а останалите са мишките, които застават около кръга. Игра. Децата от кръга започват да обикалят като пеят или произнасят: Мишки, гризливи мишки пакостливи! Я елате тук при нас, да ви хванеме завчас… При последния стих децата от кръга се спират и вдигат нагоре заловените си ръце. Мишките започват да пробягват през мишеловката. По даден знак от ръководителя „хлоп“ стоящите в кръга тясно се приближават един до друг и отпускат ръце. Мишеловката е затворена. Тези „мишки“, които не са успели да избягат от кръга, се считат хванати и остават в мишеловката. Играта завършва, когато бъдат хванати всички мишки. След това групите сменят ролите си. Правила. 1. Заловените ръце да се отпускат само при знака на ръководителя - „хлоп“- 2. След като мишеловката е затворена, децата не бива да се промушват и разкъсват кръга. 3. За ръководителя е много важно да следи как пробягват мишките през мишеловката, за да даде навреме знак за затваряне. 4. Мишките често се боят да бягат през мишеловката. В този случай ръководителят трябва да ги активизира, за да не пропадне интересът към играта. ПТИЦИ И КЛЕТКА Указания към играта. Играчите се разделят на две групи и образуват два концентрични кръга. Вътрешният кръг е клетката, а външният - птиците. Вътрешният кръг се движи в една страна, като играчите се държат за ръце. Външният кръг се движи в противоположна посока с размахване на ръце. Игра. По даден сигнал, вътрешният кръг спира и клетката се отваря, т. е. играчите без да пускат ръцете си, ги издигат нависоко и по този начин образуват вратички. В това-време птиците могат свободно по всички направления да влизат и излизат в клетката. Неочаквано, по втори сигнал, клетката се затваря, чрез спускане ръцете на децата от вътрешния кръг. Останалите в клетката птици се считат за уловени. Това се повтаря няколко пъти. Правила. 1. Играта завършва когато всички птици бъдат уловени. 2. Децата от двата кръга си разменят ролите. ЗВЪНЧЕ ИЗДАЙНИЧЕ Указания към играта. Играчите са наредени в кръг, В средата на кръга излизат двама. Единият е със завързани очи, а другият със звънче завързано на крака. Игра. По даден от ръководителя сигнал. играта започва. Детето със завързаните очи трябва да хване детето със звънеца ; последното, стараейки се да се запази, неволно се издава, като звъни на всяка стъпка. Ако играчът със звънчето .бъде уловен, детето със завързаните очи превързва звънчето на своя крак, а уловеното дете влиза в кръга, от където излиза друго дете, за да гони със завързани очи детето със звънеца. Правила. 1. Двамата гонещи се движат само в кръга. 2. Уловеният няма право да се измъква от ръцете на детето със завързаните очи. ГОНЕНИЦА Указания към играта. В играта участвува неопределен брой деца, който брой обаче не трябва да бъде четен. Децата се нареждат в колона по двойки, а едно дете застава пред първата двойка, на пет-шест крачки разстояние от нея. Игра. Наредените в колона деца пеят познат марш, като маршируват на място. При завършване на песента последната двойка се разбягва (едното дете вдясно, другото вляво). Детето, което е в началото на колоната почва да гони бягащите две деца, като се старае да улови едно от тях преди те да (са успели да се уловят отново в двойка. Ако гонещото дете успее то образува двойка с уловеното и заема първото място в колоната, а останалото от двойката дете заема началното място на колоната и става гонещо дете. Играта продължава, докато всички двойки бягат по веднаж. Правила. 1. Ако гонещият не успее няколко пъти, той се сменя с друго дете. 2. Колонката не бива да се състои от повече от 5 до 10 двойки. 3. Ако групата е голяма всички двойки, с изключение на последната, сядат на тревата. КЪДЕ Е ЗВЪНЕЦЪТ? Указания към играта. В играта участвуват неопределен брой деца. Избира се едно, което застава в средата на кръга със звънец в ръка. Всички останали са наредени в кръг със завързани очи. Игра. По даден сигнал от ръководителя, играта започва като детето в средата на кръга дрънка от време навреме със звънеца и се мести в различни посоки. По звъненето, децата от кръга се стараят да определят къде се намира играчът със звънеца и да го хванат. Правила. 1. Играчът със звънеца има право да се обръща внезапно и да се премества без да излиза от кръга. 2. Децата със завързаните очи могат да действуват заедно, хващайки се за ръце по няколко или единично. 3. След всяко звънене, средното дете, след като е изтъняло, стои неподвижно на мястото си, докато някое от жумящите деца се опита да го хване. При тази игра се създават много смешни и неочаквани положения. Жумящите деца се хващат едно друго, мислейки че са хванали играча със звънеца. ИГЛИЧКА, КОНЕЦ И ВЪЗЕЛ Указания на играта. Всички застават в кръг и се хващат за ръце. Отделят се и застават един до друг трима играчи: игличка, конец и възел. И тримата застават вън от кръга. Игра. Игличката бяга ту в кръга, ту вън от него, където си избере. Конецът и възелът, едно след друго, я следват само в това направление и през тези врати, където тя е минала. Ако конецът или възелът се замотаят - забъркат направлението, играта започва отново и се избира нова игла, нов конец и нов възел. Правила. 1. Играчите от кръга не бива да задържат, а свободно да пропускат игличката, конеца и възела, като повдигат заловените ръце нагоре. 2. За игличка е добре да се избере измежду най-ловките и съобразителни деца. Ако се попадне на добра тройка и тя бяга дълго без грешка, групата получава похвала и се сменя с нова, за да вземат участие по-голям брой деца. 3. Може да се смени тройката и при следното положение: когато конецът настигне игличката или възелчето настигне кончето. ДЕН И НОЩ Указания към играта. Тази игра може да се играе в помещение или на открито. В средата на игрището или салона начертаваме линия. На 20 крачки от нея, от двете страни, начертаваме по една линия. Това са линиите на домовете. Играчите се разделят на две равни групи. По жребие или със скоропоговорка се определя кои ще бъдат „ден“ и кои - „нощ“. След това двете групи застават на средната линия гърбом едни към други. Игра. Ръководителят застава в средата и неочаквано извиква: „ден“. В този момент групата „нощ“ бяга към своята линия, а групата „ден“ я гони. Уловените отиват в групата на деня. Играта продължава до предварително определеното време или докато останат малко играчи от едната група. Победителка се счита групата, която улови повече противникови играчи. Правила. 1. Никой няма право да бяга преди сигнала. 2. Ловенето е позволено само по линията на дома. 3. Уловените се считат за преминали в срещуположната група и защищават нейните интереси. Вариант. Тази игра може да се играе и по следния начин: Двете групи застават на средната линия лице срещу лице. Ръководителят взема една дъска или тухличка едната страна на която е бяла, а другата черна. При почване на играта групите определят кои са бели и кои черни. Ръководителят хвърля тухличката и всяка група следи кой цвят ще падне; ако падне бял - гонят черните и обратно. Играта се развива както при „Ден и нощ“. ПОЗНАЙ КОЙ! Указания към играта. Всички играчи заставате кръг; техният брой е неопределен. Един застава в средата на кръга, с превързани или закрити очи. Игра. По указание на ръководителя един от стоящите в кръга пристъпва към средното дете, докосва го с ръка и с изменен глас го зове по име; след това същият се връща на мястото си. Ръководителят предлага да се открият очите на детето от центъра на кръга и то да каже кой се е приближил до него. Ако отгатне, разменят местата си. Ако не отгатне, играта продължава със същото дете. Ако три пъти под ред детето със затворените очи не може да познае идващите до него, избира се ново дете. Правила. 1. Очите на детето не бива да се откриват, докато ръководителят не каже „може“. 2. Необходимо е децата, които пристъпват към центъра, да се връщат на своето място. 3. Разрешава се връщането да става не по прав път, а обикаляйки кръга или минавайки зиг-заг. ПРИЦЕЛВАНЕ Указания към играта. По образец на стрелбище начертаваме на земята пет концентрични кръга. Диаметърът на най-големият е един метър. На пет или десет крачки от прицела начертаваме линия, по която се поставят камъчета. Играчите се нареждат по линията. Игра. По даден сигнал от ръководителя, играта започва, като последователно всеки от играчите по ред се прицелва по пет пъти в мишената - концентричните кръгове. Попадението в средния, най-малък кръг, дава пет точки за играча, попадението в четвъртия - четири, в третия - три и т. н. Печели този, който има най-много точки. Правила. 1. Прицелването става точно от самата линия. 2. Играчите са наредени на разстояние един от друг една ръка, за да не си пречат при меренето. ЛОВЕЦ НА ЗАЙЦИ Указания към играта. По дължината на игрището на разстояние 40-50 м очертаваме границите на две гори. Между горите се настаняват ловец и пазач, а всички останали деца са зайци - настанени в една от горите. Игра. При сигнал от ръководителя, играта започва. Зайците прибягват от едната гора до другата, а ловецът се стреми да ги хване. Заловените се охраняват от пазача (за тях в центъра има оградено място). Пазачът зорко следи някой от бягащите да не се докосва до заловен заек, защото в такъв случай последният се освобождава и бяга наред с всички. Играещите се стремят да отдалечат ловеца от хванатите зайци, а същевременно няколко се спущат да ги освободят, без пазачът да забележи. Играта завършва, когато всички зайци биват хванати. Правила. 1. Заловените зайци нямат право да подават ръка за помощ извън линията, в която се охраняват. 2. Пазачът не лови, а само пази хванатите. 3. Бягащите зайци ловко раздвояват вниманието на ловеца, за да могат да освободят заловените. РИБАРИ И РИБКИ Две деца - рибари, държат двата края на едно дълго въже, което е тяхната мрежа. Останалите деца са рибки, които са на морското дъно в своята къща - оградено място с кръг. При даден сигнал рибките плуват свободно в морето, а рибарите хвърлят „мрежата“, за да ги уловят. Уловените деца-рибки хванати за въжето тичат с рибарите да ловят нови „рибки“. Играта продължава, докато се уловят всички рибки. ЗАКАЧВАНЕ Указания към играта. Играчите се нареждат на групи в кръг по 5-6 деца едно зад друго, заловени за кръста, с лице към едно дете, което застава в средата. Игра. При даден от ръководителя знак, детето, което е в средата, гледа да се закачи за последния в някоя от групите. Първият от редицата, за когото гонещият е успял да се залови, излиза в средата и играта продължава. Правила. 1. Всяка група пази своите хора, като се извива ту вляво, ту вдясно. Вариант. Вместо няколко групи, децата могат да се наредят в една дълга редица и едно дете срещу редицата се стреми да улови последния. Играчите умело извиват редицата. ЕЛЕКТРИЧЕСКИ ТОК Указания към играта. Разделени на две групи, децата се нареждат в права линия едно срещу друго. Във всяка група децата са заловени за ръце. Игра. По даден знак, първите от двете групи падат на колене, подскачат, сядат, лягат или правят други движения. Всички деца от групата трябва да извършат веднага същото Движение. Сгрешилите се отстраняват от играта. Групата, която остане накрая с повече деца, печели играта. Всеки първи от редиците прави различни движения. Правила. 1. За първи се поставят деца, които умеят да ръководят. 2. Гонещият се обръща ненадейно в различни страни. БОЙ НА ПЕТЛИ Указания към играта. Играчите се нареждат в кръг, един до друг, с ръце кръстосани пред гърдите и застанали на един крак. Игра. По даден знак започват да се бутат другар с другар и всеки се мъчи да бутне другаря си така, че да го принуди да загуби равновесие й да стъпи на двата си крака. Правила. 1. Всеки играч стъпил пет пъти на земята, се счита за слаб, а неговият другар получава пет точки. СНОВАНЕ Указания към играта. Играчите застават в кръг, на две протегнати ръце един от друг. Преброяват се по двама. Вторите номера сядат. Игра. При даден сигнал първите номера тръгват вдясно един след друг, като сноват отвън и отвътре помежду всеки седнал играч и образуват пътуващ кръг. Всеки се стреми да докосне пътуващия пред него. А всеки докоснат застава в кръга. Целта на играта е да се види кой ще остане недокоснат. Правила. 1. Пътуващите играчи не бягат, а ходят бързо. 2. Играчът, който бяга или пропусне да мине между някой от седналите, се счита за докоснат. Вариант: а) Начертаваме предварително кръг на земята. При даден сигнал всички играчи се движат по начертания кръг вдясно, като се стремят да настигнат вървящия пред тях играч. б) От време на време се изкомандува кръгом и всички продължават в обратна посока. в) При настигане, вместо да се докоснат, играчите се стремят да се настигнат и задминат. Задминаването става обикновено от външната страна на кръга. ТИЧАНЕ ПО НОМЕРА Указания към играта. Всички деца се нареждат в кръг и се преброяват по четири. Ръководителят застава вътре в кръга.. Игра. По даден, предварително установен знак, ръководителят извиква някой номер от 1 до 4. Всички играчи от различните групи, които имат този номер, започват да тичат, като обикалят кръга от външната му страна и застават на мястото си. Победител е играчът, който се върне пръв на мястото си. Ръководителят извиква друг номер и играта продължава. Правила. 1. Тичащите деца (с извиканите номера) обикалят кръга само веднаж. 2. Вместо обикаляне около кръга, децата могат да минават зигзагообразно под вдигнатите ръце на децата в кръга. НАДБЯГВАНЕ С КАМЪЧЕ НА КРАКА Указания към играта. Играта се играе от неопределен брой деца. На игрището се начертават две успоредни линии на 5-7 м разстояние една от друга. Всяко дете си намира по едно камъче. Игра. Децата се нареждат на едната линия, на разстояние едно от друго две ръце. Всяко дете поставя камъчето на крака си - в началото на пръстите. По даден от ръководителя сигнал, всички деца тръгват с камъчето върху крака, към другата линия. Дете, на което падне камъчето от крака, се връща наново на първата линия и тръгва пак с камъчето върху крака. Първият, който достигне до линията, без да му е падало камъчето от крака, е победител. Правила. 1. Всички деца тръгват от началната черта едновременно. 2. Всяко дете може да се връща при падане на камъчето от крака му докато се обяви победителят. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване