Jump to content

Състезателни игри


Recommended Posts

СЪСТЕЗАТЕЛНИ ИГРИ

КОЙ ЩЕ ВЗЕМЕ ПРЕДМЕТА?

Указания към играта. В средата на игрището поставяме маса или стол без облегало. За да бъде неподвижна забиваме по едно колче от външната страна на краката. В центъра на масата начертаваме малък кръг и в него поставяме един предмет (шишарка, камък или тухличка). На 20 стъпки от масата, в двете противоположни страни, се очертават стартови линии. Играчите се разделят на две равни групи и се нареждат един зад друг зад стартовата линия. Децата се преброяват поредно.

Игра. Ръководителят извиква един номер. От двете групи извиканите номера тичат към масата, като всеки се стреми пръв да вземе предмета от кръга и да се върне на мястото си в колоната. Този, който е пръв, печели две точки в полза на групата си. Играчът, който успее да се върне пръв на мястото си, но не е взел предмета, печели една точка за своята група. Една точка печели и играчът, който успее да вземе предмета, но е изпреварен при връщането на мястото си.

Правила. 1. Ходът на играта се контролира от ръководителя и от двама рефери, избрани от децата. Реферите стоят отстрана на групите и следят за правилната игра. 2. При завръщането на всеки играч на мястото му, реферът извиква високо „да“. 3. Ръководителят извиква номерата разбъркано, като се старае да вземат участие в играта всички деца. 4. При всеки извикан номер ръководителят поставя нов предмет.

ГРУЗИНСКА ИГРА

Указания към играта. Един от играчите се избира за ръководител. Останалите се разделят на две равни групи. От двете страни на ръководителя, на разстояние 20 крачки се нареждат играчите в колона по един. За всяка група на разстояние 5 до 7 стъпки, се забожда в земята по една пръчка.

Игра. По сигнал на ръководителя, първият номер от всяка трупа изтичва до своята пръчка, обикаля я три пъти и по пунктиран път бяга към пръчката на противника, обикаля я също три пъти, изтръгва я от земята, тича с нея обратно до своя фронт, и я забождат на мястото на своята пръчка. Този играч, който първи успее да забоде противниковата пръчка в своя фронт, печели играта.

Правила. 1. Всеки, който е играл веднаж, отива на последно място. 2. Играч, който изтърве пръчката при бягане, или наруши реда, губи играта.

СПОРТНИ ЦВЕТОВЕ

Указания към играта. Броят на играчите е неопределен, но трябва да бъде кратен на четири. Всички се нареждат в кръг; раздават се знаменца в четири цвята (еднакъв брой от всеки цвят). Всеки играч се счита, че има свой спортен цвят по тоя на знаменцето. В четирите ъгли на игрището застава по един капитан също с знамение в ръка.

Игра. С песен всички в кръга маршируват, като развяват знаменцата. При даден сигнал от ръководителя, капитаните издигат знаменцата си, а играчите от кръга тичат при съответните по цвят знамена и се строяват в редица така, че капитанът да се намира на десния фланг. Която група се построи първа извиква в хор „физкултура“. Тази група е победителка.

Правила. 1. При повтаряне на играта се разменят цветовете на играещите. 2. При подреждане на групите трябва да се пази известен ред.

СВЕТКАВИЧЕН УДАР

Указания към играта. Броят на играчите е 20-30 души. Играчите се разделят на две равни групи и застават една срещу друга. Разстоянието между редиците е 15-20 крачки. Двете групи се преброяват по пет, като всеки трябва да запомни номера си. При по-малък брой участници в играта, вместо по пет, преброяването става по трима, дори и по двама.

Игра. По знак на ръководителя първият номер от едната група започва играта, като отива към другата група играчите от която стоят с протегната напред дясна ръка. Минавайки покрай редилата (2-3 пъти) той избира удобен момент при последното минаване, за да удари по ръката някого от играчите с протегнати ръце, след което се отправя бързо към своята група. Този, който е докоснат, се стреми да го догони, преди първият да е успял да застане на мястото си. Ако го улови, той го отвежда в своята група и го поставя зад гърба си. Ако първият успее да се върне на мястото си неуловен, в такъв случай взема със себе си докоснатия и го поставя също зад гърба си. Ръководителят отново дава знак и първият номер от другата група тръгва към срещуположни те, които стоят в очакване с протегнати десни ръце. После се извикват вторите, третите номера и т. н. Всеки играч отива да удари само веднаж, но може да бъде ударен няколко пъти и следователно има възможност да приведе в своята група няколко души от играчите на противника. След като всички са. се изредили да удрят, двете групи се строяват в две срещуположни редици, в които се включват и хванатите през време на играта. Групата, в която се окажат повече играчи, отколкото са били в началото се счита победителка. Личното първенство в тази игра се присъжда на този, който приведе на страната на своята група най-голям брой играчи от другата група.

Правила. 1. Всяка смяна на положението се извършва след сигнал от ръководителя. 2. Играчите се движат само между линиите.

ПАРТИЗАНСКА ПЪТЕКА

Указания към играта. Да се премине по-тясна пътека (греда) и да се пази равновесие е трудно; трудността е още по-голяма, когато по такава пътека трябва да се разминат двама души. Такова разминаване може да стане само при взаимно подпомагане на разминаващите се.

Игра. Играчите се разделят на две групи по двойки. По даден сигнал от ръководителя, всяка двойка, последователно от двете групи, се опитва да се размине по гредата. Печели групата, от която повече двойки са успели да преминат благополучно гредата.

Правила. 1. Движението трябва да става непрекъснато само по гредата. 2. Преминаването на гредата трябва да става за едно и също време при всяка двойка.

ТОЧЕН УДАР

Указания към играта. На един голям картон се рисува една тигрова глава с отворена уста. В устата на тигъра е отрязано отверстие от 20 до 25 см, което е прицел за хвърляне на топка. Вместо топка могат да се използуват елхови шишарки. Играчите се разделят на две съревноваващи се групи.

Игра. По даден от ръководителя знак играчите последователно се прицелват в устата на тигъра, като всеки играч има право на пет последователни удара.

Правила. 1. На всеки сполучлив удар се пише една точка. 2. Играчите се прицелват от едно и също разстояние. 3. Групата, която е събрала най-много точки получава награда.

ВИЕЩА СЕ ПЪТЕКА

Указания към играта. На игрището в права линия се поставят пет кегли на разстояние един метър един от друг. На две крачки от крайния кегел се начертава линия. Играчите застават на чертата, ръководителят завързва очите на първия от играчите и му предлага да премине на другия край на игрището. Играчът трябва да обиколи всеки кегел - единия отдясно, другия отляво и т. н. под ред. Който пропусне или събори някой от кеглите, се смята, че не е изпълнил задачата си. При състезание на две групи печели тази, от която повече играчи са успели да преминат по виещата се между кеглите пътечка.

ТИЧАНЕ ВЪВ ЗИГ-ЗАГ

Указания към играта: Играчите са наредени в две или четири успоредни редици, на една две крачки разстояние една от друга. Пред всяка редица на разстояние 5-6 метра са поставени по 6 камъчета на разстояние 30 см едно от друго, но не в права линия.

Игра. При даден сигнал първият от всяка редица с дребни крачки обикаля във зиг-заг всяко камъче от шестте и се връща като докосва втория от редицата и застава последен. Вторият прави същото и т. н., докато се изредят всички от редиците. Първата изредила се група е победителка.

Правила. 1. Ако някой от играчите бутне камъче, поставя го на място и отново обикаля.

БЯГАНЕ С ГРАХОВИ ЗЪРНА

Указания към играта. Играчите са в две успоредни редици на разстояние няколко метра. На 10 метра от първите се чертае линия за граница.

image.png

Игра. На всеки първи от редицата се дава картон или шперплатова дъска с размер големината на чиния, на която има поставени 5-6 грахови зърна, и около всяко зрънце е начертано кръгче.

При даден сигнал първите тръгват до границата и обратно като подават дъсчицата с граховите зърна на вторите, а те заемат последно място. Вторите правят същото, като подават дъсчицата на третите и т. н. През цялото време играчите внимават граховите зрънца да не излязат от кръгчетата. Победителка е тази група, която първа се изреди.

Правила. 1. Този, който събори някое зрънце или го извади от кръгчето през време на движението, се връща до изходното си положение и от там наново тръгва.

ВЗЕМИ КЪРПАТА

Указания към играта. Играчите са наредени в две успоредни редици на разстояние 8-10 метра. Обърнати са с лице редица срещу редица. В средата между всяка редица се поставя кърпа. От двете редици играчите се номерират с еднакви номера. Ръководителят извиква един номер. Съответните номера от двете редици тичат да вземат кърпата. Който успее първи да я вземе печели за цялата редица една точка. Печели редицата, която има най-много точки.

НАДБЯГВАНЕ ПО ТРОЙКИ

Указания към играта. Играчите са наредени в две успоредни редици по тройки, заловени за ръце с лице навън. На разстояние 5-6 метра от всяка редица е поставен по един стол или камък. При даден сигнал първите тройки тръгват напред към столчетата, обикалят ги и застават последни, като минавайки край вторите тройки ги докоснат. Победителка е редицата, на която първата тройка най-напред застане на първо място.

ВЕРИЖНО СЪСТЕЗАНИЕ

Указания към играта. Играчите са в две успоредни редици, заловени за рамене на разстояние 5-6 метра всяка редица. На няколко метра пред всяка редица са поставени по две столчета като на едното от тях поставяме някакъв предмет. При даден сигнал, както са заловени всички тичат към столчетата и първият от всяка редица премества предмета от едно столче на друго. Всички се връщат обратно на мястото си, а първият застава на последно място. После води вторият и той сменя местата на предметите и пак отива последен и т. н. докато първите отново дойдат на мястото си. Внимава се веригата да не се разкъса.

Варианти: играчите могат да се заловят през кръста с дясна или лява ръка, да обикалят на един крак и други подобни.

ОСЕМ СОРСА

Указания към играта. Взимаме осем сорса (или от гъвкави пръчки, или тел правим осем колелца с диаметър 20 см). Играчите се нареждат в две равни по брой успоредни редици, на разстояние 2-3 метра. Пред всяка редица по на 6-7 метра има поставен по един стол и на него още един с краката нагоре. На първите деца от двете редици се дават по четири сорса.

image.png

Игра. При даден сигнал от ръководителя първите хвърлят сорсата, като се стремят да ги надянат последователно на четирите крака на стола, след като вземат сорсата предават ги на втория и отиват на последно място. Печели тоя, който успее да надене сорсата на четирите крака на стола; пишат му се четири точки. Като успее само на един - пише му се една точка. Печели групата с най-много точки.

Правила. 1. Пред всяка група се начертава линия, от която играчите хвърлят сорсата.

2. Ръководителят следи за правилното хвърляне.

СЛОЖИ, ДИГНИ!

Указания към играта. Децата са в две тилни редици. Пред всяка редица има сложени в права линия по три колела на разстояние пет метра едно от друго, като първото е далеч три метра от децата. Всяко първо дете от двете редици, държи в ръката си камъче - такива има във всяко колело по едно. При даден знак първото дете от двете редици изтичва при първото колело, слага своето камъче, дига онова, което е във колелото, занася го във второто колело, остава го, от него взема другото камъче, занася го в третото колело, оставя го, взема от там другото камъче и тичешком го предава на второто дете от редицата, а то самото отива на последно място. Второто върши същото и т. н., докато се изредят всички. Победителка е групата, която свърши първа.

ПРЕМЕСТВАНЕ НА ПРЕДМЕТ

Указания към играта. Всички са в две успоредни тилни редици. На десетина метра пред всяка редица се поставят по две- всичко четири столчета. На едното столче от тях поставяме някакъв предмет: топка, играчка, камъче или пръчка. При даден сигнал първите от всяка редица тичат, минават между столчетата, преместват предмета от едното на другото и тичат обратно, ръкуват се с вторите и отиват на последно място, а вторите тичат напред, преместват обратно предметите на столчетата и се връщат по същия начин на До-следно място. Победителка е групата, която първа се изреди

ПЪТЕЧКА НА ФУТБОЛИСТА

Указания към играта. Това състезание е хубаво за начинаещите футболисти; то ще им помогне да се научат да владеят по добре топката.

image.png

По дължината на игрището в две успоредни линии се поставят по 10 знаменца, на разстояние два метра едно от друго. Играчите са наредени в успоредни редици на пет метра разстояние от първото знаме. Първите двама от всяка редица, при даден сигнал, прекарват топката с двата си крака около знаменцата, в зиг-заг, до последното и обратно; после взимат топката, предават я на втория и отиват на последно място. Вторите правят същото и т. н. Победителка е тази група, която първа се изреди.

Качество на състезателите е да движат топката, без да я пускат да отива далече от тях и да не събарят знамената. За футболиста това е много важен навик. Той може да се придобие само с тренировка.

ЛОВЦИ И ПАТИЦИ

Указания към играта. Играчите се преброяват по двама. Вторите номера образуват кръг на разстояние две крачки един от друг-това са „ловците". Първите номера влизат в кръга - те са „патиците“. Пред самите играчи - ловци се начертава линия: ловците нямат право да стъпват на линията. Ловците престрелват патиците с волейболна топка.

Игра. По команда на ръководителя, патиците се пръскат вътре в кръга, а ловците се стараят да ги прострелят с помощта на волейболна топка. Патицата, която е ударена, излиза от кръга и не взема повече участие в играта.

Правила. 1. Ловците могат да си прехвърлят топката помежду си, за да я хвърлят върху патица от по-удобно положение. 2. Не се счита за удар върху патица, когато топката се е допряла до земята. 3. Ако патицата успее да улови топката във въздуха, връща я на ловците и продължава да участвува в играта. 4. Играта завършва когато изтече установеното време от 5-10 минути, или когато в кръга не остане нито една патица. 5. След свършване на играта, играчите променят ролите си. 6. Побеждава групата, която простреля най-бързо патиците.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...